VTA aftstelling SME 309 arm

Started by Arno P, April 10, 2011, 20:32:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

En ja hoor hij zit erop, de SME309 op de Thorens TD320 (ja geen verhouding maar een draaitafelupgrade zit al een tijd in gedachten. "Best Tonearm in the World" noemt SME zichzelf....ik ken niet veel andere topmerken maar SME heeft het dik voor elkaar, de slede blijft de arm op zijn plek houden als de klemschroeven niet geheel aangedraaid zijn en zo ook de armhoogte die in deze positie "taai" naar boven of beneden te bewegen is (dus geen neervallende arm meer tijdens het instellen).

Alles (Azimuth, HTA, VTA) vandaag ingesteld met de mooie protractor van Dr Feickert en zijn prachtige adjust+ software.

Vraagje over de VTA (en meteen de vraag wie er ook een SME arm heeft), VTA is met het meetlatje of software goed in te stellen, echter het "op gehoor" is ook nog steeds een (smaak)factor, hoe stellen jullie de VTA in (en welke arm/draaitafel heb je)?

S@m

Quote from: Arno P on April 10, 2011, 20:32:59
hoe stellen jullie de VTA in


Mooie arm zo'n SME.

Ik stel de VTA in met een draaiknop...


Arno P

Quote from: S@m on April 10, 2011, 20:39:15
Mooie arm zo'n SME.

Ik stel de VTA in met een draaiknop...



Het was meer de vraag hoe je bepaalt of die goed staat en wat daarbij je bevindingen zijn  ;)

S@m

Quote from: Arno P on April 10, 2011, 20:42:25
Het was meer de vraag hoe je bepaalt of die goed staat en wat daarbij je bevindingen zijn  ;)


;D

Op het oog en gehoor, de bevindingen laten zich dan raden...

August

Prachtige arm zeg! Ik las laatst op tnt-audio een stuk over de mythe van VTA: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Heb je dat al eens gelezen?

Arno P

Quote from: August on April 23, 2011, 10:52:47
Prachtige arm zeg! Ik las laatst op tnt-audio een stuk over de mythe van VTA: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Heb je dat al eens gelezen?

Yep, ik heb ondertussen alles gelezen wat er te vinden is  ;)
Ben er nagenoeg uit na veel luisteren en meten.

Arm parallel aan oppervlak en zeer kritisch de VTF instellen aangezien dit een grotere impact op afspeelhoek (SRA) heeft dan VTA...optioneel kan VTA iets afwijkend worden ingesteld tov horizontaal...
Klinkt als een dijk nu...>40dB kanaalscheiding en dat met een redelijk ordinaire DL103.....op naar de draaitafelupgrade  :)

August

Aangezien je een DL-103 hebt, is het volgende ook van belang:
QuoteNote that this older design cartridge, the 103, has a built-in vta of 15 degrees off the horizontal plane.  Most later records were cut on lathes with a vta setting of 22 degrees.  Hence, with the Denon, optimal VTA will be found with the cartridge seen in a slightly nose-down orientation to match the needs of the record.  Earlier 50's Lps will sound better at 15 degrees. Sixties and later records will want 22 degrees to lock in best sound quality.
Bron: Theanalogdept.com

Arno P

Quote from: August on April 30, 2011, 11:48:47
Aangezien je een DL-103 hebt, is het volgende ook van belang: Bron: Theanalogdept.com

Klopt, maar ik heb gemerkt dat de VTF een veel grotere invloed heeft op de SRA dan de VTA...dus VTA arm horizontaal en VTF op gemiddelde waarde als start. Doel is op de naald onder de juiste hoek te krijgen EN de spoel/cantilever zo precies als mogelijk in het midden te krijgen (BB/LR)...

chansig

www.vinylengine.com kan misschien ook nog uitkomst bieden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arno P

Quote from: chansig on April 30, 2011, 12:38:14
www.vinylengine.com kan misschien ook nog uitkomst bieden.

Gr Hans

Goede site idd.
Buiten heel veel leesvoer en luisteren is de Adjust+ software toch ook echt een aanrader op tot het optimale resultaat te komen...

zoldar

 :headbanging: wonderschone arm!

Ik krijg met een beetje geluk een SRM TECH Arezzo met Rega 251 arm (met wat modificaties)  en een Ortofon 2M blue binnen. Dit moet via een Graham Slee Reflex M phono trap de analoge vlag hoog hijsen. Dus ik zal jou waarschijnlijk om wat advies vragen daarna. bdeankt voor de tip van dr freieckert.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Arno P

Quote from: zoldar on June 16, 2011, 00:01:08
:headbanging: wonderschone arm!

Ik krijg met een beetje geluk een SRM TECH Arezzo met Rega 251 arm (met wat modificaties)  en een Ortofon 2M blue binnen. Dit moet via een Graham Slee Reflex M phono trap de analoge vlag hoog hijsen. Dus ik zal jou waarschijnlijk om wat advies vragen daarna. bdeankt voor de tip van dr freieckert.

Laat de vragen maar komen...ik zal ze naar eer en geweten beantwoorden  ;)