verplaatsen upc modem

Started by wheeler, April 10, 2011, 13:48:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wheeler

Hoi beste mensen,
Toch maar besloten upc te nemen maar hierbij heb ik een vraag over de aansluiting:
Ik wil het modem op een andere plaats hebben dus zal de kabel van de splitter die op de tv aansluiting in de woonkamer gaat komen moeten verlengen om bij de gewenste plaats te komen waar ik het modem wil hebbenen dit zal ongeveer 7 meter zijn vanaf de splitter.
Nu heb ik op de instructievideo van upc gezien dat dit modem een aansluiting met schroefplug heeft.
Zijn deze pluggen gewoon te koop bij een elektronicazaak en als ik een goede kwaliteit coaxkabel gebruik zou er dan signaalverlies kunnen optreden?
In het andere geval zou als het niet mogelijk is de kabel van de pc naar het modem moeten verlengen maar heb echter liever het modem weggewerkt.
Ik ben niet van plan om een router te gebruiken dus wil alles bekabeld houden.
Wie kan er misschien antwoord op mijn vraasg geven?
B.V.D

peterrr




Dat heet een f connector en is meestal wel bij een Satteliet handelaar of online te bestellen.

Welkom trouwens hier,

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

jowi

#2
Het beste is om de UPC modem direct aan te sluiten op de AOP (abonnee ovedrachts punt) in de meterkast, meestal de plek waar de (groene) CAI kabel je huis binnenkomt. Een moderne AOP splitst het signaal ter plekke in een hoogwaardig, galvanisch gescheiden radio/tv en een data gedeelte. Het data gedeelte gaat naar de UPC modem, de kabel daartussen zal meestal kort zijn omdat alles in de meterkast blijft, maar op zich kun je die kabel wel verlengen tot daar waar je wilt. Diverse verloopstekkers van F (schroef) naar coax kun je op veel plekken (online) kopen. Gebruik goede kabels en spullen, liefst van Hirschmann. Meestal levert UPC overigens bij de modem ook wel eea aan verschillende kabels en connectoren.

AOP:


De slechts denkbare oplossing is om de UPC modem op een doorgeregen einddoos voor radio/tv aan te sluiten, ergens midden in de woning, door middel van een verlengsnoer... wat niet wil zeggen dat eea NIET zal werken, maar het is gewoon bad practice, zeker gezien de enorme snelheden die tegenwoordig behaald worden, is een goede, kwalitatief hoogstaande infrastructuur echt geen overbodige luxe.

Quote
Ik ben niet van plan om een router te gebruiken dus wil alles bekabeld houden.
Ik begrijp hieruit dat je niet helemaal weet wat een router is. Zodra je meer dan 1 apparaat aan internet wilt hangen, zul je een router nodig hebben, aangezien je maar 1 apparaat op de UPC modem zelf kunt aansluiten. Wat je dan doet is de router aansluiten op de UPC modem, en vervolgens kun je (meestal) tot 4 bedraadde apparaten aan je internet hangen, en in het geval van een wifi router, naast de 4 bedraadde aansluitingen nog een x aantal draadloze. Simpel gezien:


wheeler

Bedankt voor jullie reacties,
@ jowi: helaas is jouw optie om voor aansluiting in de meterkast gezien mijn wonong niet mogelijk dus ik zal helaas wel vanuit de tvaansluiting in de woonkamer moeten werken.
Dus ik mag hieruit concluderen dat mijn vraag signaalverlies zal opleveren.
Dat bekent dus dat ik de kabel van de pc ongeveer 7 meter zal moeten verlengen om bij het modem te komen omdat ik de desktop , speakers en de rest van de handel niet kan verplaatsen gezien de zeer kleine woning die ik heb en alles een vast plekje heeft .
Volgende vraag is of er nog kwaliteitverschil bestaat tussen verschillende signaalkabels die je op de pc aansluit aangezien ik toch natuurlijk de internetsnelheid zo hoog mogelijk wil houden.
Ik ken alleen de universele witte (of zwarte) aansluitkabel al dan niet met voorgemonteerde pluggen.
In de hifiwereld is dit een nimmer aflatend punt van discussie dus ik ben eigenlijk nieuwsgierig of dit hier in ook een rol speelt.
B.V.D

jowi

Wat je dan misschien nog kunt overwegen is om niet de UPC modem te verlengen met een coax kabel van 7m, maar om de UPC modem zo dicht mogelijk bij de radio/tv doos te houden, en simpelweg je PC met een 7 meter netwerkkabel met de UPC modem te verbinden :)

wheeler

Dat is precies wat ik bovenstaand replay aangaf dus vandaar ook de vraag of er kwaliteitverschil in netwerkkabels is.
B.V.D

jowi

#6
Kwaliteitsverlies in netwerkkabels bestaat wel maar is niet zo tastbaar; het zal zich uiten in een verminderde doorvoersnelheid bijvoorbeeld. Maar dan moet je het wel erg bont maken hoor, denk aan verkeerde of kapotte kabels, losse stekkers etc. Als je gewoon een beetje goede ready-made kabels koopt, en even in de gaten houd dat je voor een gigabit netwerk minimaal CAT5e gebruikt, komt het helemaal goed. Netwerkkabels mogen 100m lang worden dus ook daar geen probleem. Coax kan natuurlijk ook lange lengtes overbruggen, is op zich ook geen probleem...

wheeler

Ik ga het eerst even oplossen met een langere ready-made kabel (cat6, hoop dat ik de juiste heb gekozen online). :unsure:
Anders kan ik in de toekomst nog altijd even kijkenb wat een langere 75 ohm coax doet. (beter lijkt me nog coax die voor schotelverbindingen wordt gebruikt of de groene in vaktermen coax12 genaamd)
Gewoon even een kwestie van knutselen en een speedtestje doen.
Bij deze bedankt voor jullie reacties! :worship:

Aleko

Ik haak even in op dit topic, omdat ik met soort gelijke vragen zit:

We zijn bezig met een verbouwing en nu we toch het hele huis overhoop hebben liggen wil ik de huidige wirwar aan kabels van TV/internet ook vervangen/versimpelen. Ik wil het modem verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast en van de meterkast TV en netwerk verder het huis in voeren. Ik had het volgende in mijn hoofd:



Om te voorkomen dat ik dubbele bekabeling (groene kabel heen en tvkabel terug) moet trekken van de TV in de woonkamer naar de meterkast wil ik 2x een soort van AOP aanleggen. De groene kabel wil ik voor het eerste AOP, in de kruipruimte, splitsen in eentje naar de woonkamer en eentje naar de meterkast. Het oude AOP blijft dus gewoon zitten in de woonkamer, en het nieuwe wordt in de meterkast geplaatst. Op die van de meterkast komt dan het Ziggo modem en de verdere verdeling van TV en netwerk door het huis.

Mijn eerste vraag is of dit uberhaupt gaat werken? Kan ik de groene kabel splitsen? (ik weet dat het officieel niet mag van Ziggo ;) Ik ben nu al 3 weken bezig om het te regelen en ze doen zo moeilijk dat ik het zelf wel doe...)

Welke splitters moet ik gebruiken? Ik zie dat er splitters en aftakelementen zijn met verschillende waardes (5-1000mhz of 5-2400mhz) Wat is het verschil en welke moet ik waar pakken? Zou lullig zijn als ik de groene kabel splits met een 5-1000mhz splitter terwijl internet op, ik zeg maar wat, 1500 mhz werkt zodat internet niet meer werkt. Dergelijke splitters moeten dus ook op de slaapkamers komen, maar dan gaat het dus alleen om TV.

Ik wil gewoon goede kwaliteit verbindingen hebben en kijk niet op een paar centen meer. Dus wil ik alles zoveel mogelijk met F-connectors en onderstaande splitters aansluiten:


Digitale tv is al aanwezig, maar blijft dit alles met het oog op de toekomst (interactieve tv e.d.) ook werken?

--|| Pioneer VSX-922 ||  Mordaunt Short 906i - 905i - 904i || Playstation 4 || Samsung 46D6530 ||--

DJSmiley01

Aleko: Kan, maar is niet de mooiste oplossing, je krijgt aardig verschillende signaalnivo's in je installatie.

Het splittertje wat je post is trouwens een aftakelement. Belangrijk verschil, ipv 3.6db verlies per poort heb je dan 16db aftakking en 0.8db doorgang.

Heb je geen mogelijkheid om de groene invoer uit de woonkamer terug te trekken en in de meterkast omhoog te gooien?

Een 2e AOP is zinloos. Een AOP zorgt eigenlijk alleen voor een galvanische scheiding tussen het grote-boze-buitenwereldje en je eigen installatie. 1 is dus genoeg.

Het AOP wat Jowi post is NIET geschikt. Deze is namelijk niet retourgeschikt. Retourband staat alleen op de data-uitgang. Voor digitale TV kan dat dus, maar een modem of interactieve diensten werken niet op de normale uitgang.

Een TRAS1000/B of vergelijkbaar is beter geschikt voor de toekomst.

Als je de mogelijkheid hebt tot een sternetwerk is dat de voorkeur boven een rijgsysteem. Je hebt dan overal een gelijkmatiger signaal. Verder gaat je splitterverhaal niet werken op die manier zoals je getekend hebt, je zult dan met rijgdozen aan de gang moeten. Met splitters krijg je een te groot verschil, elke splitter is zo'n 4db verlies (incl stekkers), en dan loopt je installatie minstens zo'n 15db scheef tov de tv in de woonkamer.

Verder zou ik wel een versterker aanraden, afhankelijk van je signaal. Gemiddeld is dat rond de 65dbuv. Met 4 aansluiten gaat hier nog zo 7 db af door je splitter, en dan nog de verliezen van de kabels/connectoren/einddozen. Een 10db versterker zou net genoeg zijn, advies is 20db, dan heb je wat overcapaciteit.
Let wel op dat ie retourgeschikt is, bij voorkeur actief. Hirschmann, Tratec, Aastro, Bosch verkopen goede versterkers. Kom niet aan met Elro/Soundex/gammameuk, dan kun je beter geen versterker nemen.



jowi

#10
Quote from: DJSmiley01 on June  1, 2011, 17:21:57
Het AOP wat Jowi post is NIET geschikt. Deze is namelijk niet retourgeschikt.
Dat klopt. Ik heb er inmiddels ook een correcte inzitten, een Hirschmann TRAS1000/B. De foto was slechts een van internet geplukt voorbeeld van zomaar een AOP, niet zozeer van een geschikte AOP ;)

Aleko

Quote from: DJSmiley01 on June  1, 2011, 17:21:57
Heb je geen mogelijkheid om de groene invoer uit de woonkamer terug te trekken en in de meterkast omhoog te gooien?
Dat gaan we nu ook doen. :) De groene kabel komt, van bovenaf op het huis gekeken, linksvoor binnen en gaat dan rechtsvoor omhoog naar de woonkamer. De meterkast zit halverwege aan de rechterkant. De groene kabel zal verlengt moeten worden, anders haal je het simpelweg niet. Net nadat ik mijn post gemaakt had, ontvingen we, een brief van Ziggo met een voorstel mbt het verplaatsen van het AOP naar de meterkast. Hier zijn we op in gegaan en nu is het dus (weer) wachten totdat we gebeld worden om een afspraak te maken. Er gaat dan dus vanuit de meterkast 1 kabel naar de woonkamer TV en 1 kabel richting de slaapkamers. Meer kabels naar de 1e verdieping gaat helaas niet, omdat er geen loze leidingen zijn.

Quote
Het AOP wat Jowi post is NIET geschikt. Deze is namelijk niet retourgeschikt. Retourband staat alleen op de data-uitgang. Voor digitale TV kan dat dus, maar een modem of interactieve diensten werken niet op de normale uitgang.

Een TRAS1000/B of vergelijkbaar is beter geschikt voor de toekomst.
Interactieve tv zal als eerste op de woonkamer tv gebruikt worden. Als er vanuit de meterkast gewerkt gaat worden, zou alleen het AOP geschikt hoeven zijn.

Quote
Als je de mogelijkheid hebt tot een sternetwerk is dat de voorkeur boven een rijgsysteem. Je hebt dan overal een gelijkmatiger signaal. Verder gaat je splitterverhaal niet werken op die manier zoals je getekend hebt, je zult dan met rijgdozen aan de gang moeten. Met splitters krijg je een te groot verschil, elke splitter is zo'n 4db verlies (incl stekkers), en dan loopt je installatie minstens zo'n 15db scheef tov de tv in de woonkamer.

Verder zou ik wel een versterker aanraden, afhankelijk van je signaal. Gemiddeld is dat rond de 65dbuv. Met 4 aansluiten gaat hier nog zo 7 db af door je splitter, en dan nog de verliezen van de kabels/connectoren/einddozen. Een 10db versterker zou net genoeg zijn, advies is 20db, dan heb je wat overcapaciteit.
Let wel op dat ie retourgeschikt is, bij voorkeur actief. Hirschmann, Tratec, Aastro, Bosch verkopen goede versterkers. Kom niet aan met Elro/Soundex/gammameuk, dan kun je beter geen versterker nemen.
Als het verlies te groot is, zal ik een versterker op de eerste verdieping moeten plaatsen om van daaruit aparte kabels te trekken naar de slaapkamers. Dan heb ik in ieder geval op de eerste etage een sternetwerk.

In ieder geval bedankt voor de input. Hier kan ik mooi mee aan de slag. :)
--|| Pioneer VSX-922 ||  Mordaunt Short 906i - 905i - 904i || Playstation 4 || Samsung 46D6530 ||--

krazny

Normaal gesproken zou je gemakkelijk een 15-20 meter Coax kabel moeten kunnen trekken vóórdat je een versterker nodig hebt.