Visaton sub t40

Started by pdv, October 20, 2003, 20:04:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pdv

Ik kan voor een redelijk bedrag 100 euro een Visaton tw400 unit kopen en vraag me af of dit een "goede"  keuze is? Ik ben er inmiddels achter na veel threads te hebben gelezen de kreet: "there is no SUBtitute for cubic inches" van toepassing is voor een goede sub. Ik ben niet zozeer opzoek naar geluidsdruk maar naar voelbare bassen. Was eerst van plan om een XLS 10 te bouwen maar vond het geluid te opdringerig. Wat me opvalt bij grote subs dat je ze pas mist als ze uitstaan i.e. het klinkt minder diep

Wie heeft ervaring met deze sub of heeft een alternatief ontwerp voor deze speaker?

Gr Paul

Hanz71

#1
Als het de TIW400 is en hij is geheel in orde, is mijn advies meteen kopen voor 100 euro. Is een mooie driver. Die beukt de XLS10 er wel dik uit. Als je beter impulsgedrag wilt hebben dan kan je 'm gesloten bouwen (t.o.v. meer output met bass-reflex of Passieve radiator). Is ie meteen ook mooier voor muziek. Met een goeie subamp (goed actief filter + bass-boost en genoeg vermogen) zal je (gesloten dus) makkelijk tot 30 Hz komen. Ik kan vanavond wel een grafiekje voor je brouwen.

Vigier

Hoi,

ik ben er even vanuit gegaan dat het om de single-voice-coil versie van 8 Ohm gaat?

Dan heb ik het volgende staan:
Gesloten box: 96.2 liter bij een Qtc van 0.707. Je hebt dan een -3 dB van 49.5 Hz. Group delay is
- 30 Hz: 5.25ms
- 40 Hz: 4.8ms
- 50 Hz: 4.13ms
- 60 Hz: 3.2ms
Impulse response: netjes: op 5.5ms kruist hij de nullijn weer, en heeft nagenoeg geen naslingering.
Impedantie: komt niet onder de 6.2 Ohm, piek op 45 Hz van 37,5 Ohm.

Bassreflex: bij een Qtc van 0.707: 167 liter, 2 stuks 10cm pijpen van 30.8 cm lengte. Hij is dan getuned op 26.2 Hz. Hij gaat dan laag, maar blijft wel snel genoeg voor muziek.
-3 dB ligt dan op 30.2 Hz (aardig laag)
Group delay ziet er natuurlijk heel anders uit:
- 30 Hz: 15.1ms
- 40 Hz: 8.9ms
- 50 Hz: 5.4ms
- 60 Hz: 3.45ms
Impulse response is ook IETS minder: kruising op 6ms, en iets meer naslingering. Volledig stil na 11ms.
Impedantie: komt niet onder de 5.7 Ohm, piek op 43.8 Hz, op 36.8 Ohm.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt?

Groet, Joris

Hier staan de 2 SPL-curves over elkaar heen gedrukt. Het lijkt me duidelijk welke van de 2 gesloten en welke bassreflex is.

pdv

Sorry, voor mijn late reaktie. Ik heb een hele tijd trouw gekeken voor responce maar zag niets. Ik heb inmiddels de speaker doorverkocht. Ga nu een ontwerp maken op basis van een Sonotube (lijkt op svs) en peerless XLs 12 units.

Bedankt ,

Paul

Vigier

Huh? response van wie? over wat?
Was mijn posting niet voldoende dan?

Over de XLS-12...er staat hier een setje XLS12 met XLS12 passieve unit te koop, en ik zag vanochtend op marktplaats 2 XLS10's voor 75 Euro per stuk staan... misschien iets interessants bij?

Groet, Joris