De Gelukkige huisvrouw bluray - PC levels / Video levels

Started by riwi, April 3, 2011, 14:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Gisteren deze disk gekocht bij de FRS voor een tientje. VideoFilmExpress is de release maatschappij.

Goede film vind ik, Carice van Houten op haar best, hoewel ik haar in "Komt een vrouw bij de dokter" nog wat sterker vond. Maar dat verhaal stond ook dichter bij me vandaar misschien dat het me nog meer deed.

Maar goed. De disk "De gelukkige huisvrouw" is wat vreemd. Kleuren zijn flets en washed out. Zwart is flets en contrast is matig. Daarom even met de Oppo instellingen gespeeld en in de HDMI settings de video output op "PC levels" gezet. En ja hoor : Perfect beeld, zoals het hoort.
Ook als je in de extra's naar de "making of" kijkt zijn de "film scenes" washed out en de video opgenomen set beelden super scherp en contrastrijk. Dat wisselt elkaar dus om en om af.

Ik lees in een review op dvd.nl dat men zegt dat de washed out look zo bedoeld is door de regisseur. Ik kan me dat niet voorstellen. Iemand (en niet 1 persoon maar meerdere) hebben gewoon gigantisch zitten te slapen bij de productie en nacontrole van deze bluray schijf. Film en video materiaal hoort op DVD en bluray gewoon in RGB video levels te staan. Niet in PC levels. Ik heb mijn setup nog even nagelopen met de bluray test schijf video essentials maar bij mij was alles zoals het hoort.

Wie heeft deze schijf ook gezien? En wie heeft hem in de bios gekeken? Was ie daar ook flets en washed out?

celerontje

Ik zag wat screenshots ervan op DVD.nl en die waren totaal anders (flets inderdaad) dan de 35mm prints en de screenshots op de site van de DOP, die heel mooi warm waren. Waarschijnlijk heeft men bij het maken van de REC709 HD master niet helemaal goed opgelet.... :-\ :baaa:

Afijn, een foutje maken kan uiteraard gebeuren (deze fout kan al komen door 1 verkeerde instelling op het color grading apparaat), maar dit is wel heel erg slordig... :o (fouten maken is niet erg, maar je er totaal niet bewust van zijn is WEL erg)

Dit zijn screenshots op de site van de DOP:
http://web.me.com/bertpot/SVDGHV/index.html (en zo zag het er ook uit in de bioscoop)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Bedankt. Dus het is wel degelijk een fout op de disk  :(  Jammer.

Gelukkig kan je in de Oppo gewoon hard instellen dat ie PC levels moet doen. En met de projector op video levels ziet het er dan goed uit (de film).

Voor de extra's is er geen instellnig die werkt want dat switched de hele tijd tussen PC levels (film scene) en Video level (set opnames, interviews).


celerontje

Voor de extra's heeft men gewoon de reeds ''verkrachte'' HD master gebruikt als bron voor de filmfragmenten.

Kan je niet een mailtje naar de DOP (Bert Pot) sturen? Ben benieuwd wat hij ervan vindt!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Quote
Hallo Bert,

Ik zou graag jouw mening horen.

Ik kocht/keek gisteren de film de gelukkige huisvrouw op bluray (VideoFilmExpress).

Het viel mij op dat de look van de film erg washed out was. Dwz zwart level verhoogd en contrast matig. Bij het bekijken van de extra's als de making of viel nog duidelijker op dat de met video cam geschoten materiaal wel goed was, maar de film scene's er erg grijs en flets uitzien.

Ik ben videofiel en let dus nogal op beeld en geluids kwaliteit. Ik kijk via een JVC HD350 projector op 224cm breed doek in mijn huiskamer.
In mijn speler (Oppo BDP83) kan ik er voor kiezen om te forceren dat het video signaal als RGB PC (0-255) ipv de voor video gebruikelijke RGB limited (16-235) naar de HDMI uitgang gestuurd wordt. Met deze instelling ziet het beeld van de bluray er wel goed uit!

Wat ik dus vermoed is dat de disk niet juist gemaakt is. Film en video materiaal hoort met limited RGB op de disk gezet te worden. Maar bij de gelukkige huisvrouw is waarschijnlijk per ongeluk dit PC level RGB Full geworden. Het kan ook zijn dat het materiaal wel Video level is, maar dat er een vlaggetje staat alsof het PC level zou zijn.

Ik zie in de foto's op jouw site wel de mooie contrastrijke beelden zoals ik ze zie als ik mijn speler op PC levels zet.
Wat is jouw mening : is de wat grijzere look met opzet gedaan? Of is dit gewoon een fout van VideoFilmExpress?

Met vriendelijk groet, Richard -------
--mijn persoonlijke mail adres--

Gabor

Nee dit hoort zo, dit is gewoon wat er uit de grading is gekomen. De DCP (digitale bioscoopversie) ziet er ook zo uit. De 35mm prints hebben echter weer een wat groenere tint.

Bijgaand beide naast elkaar in een testopstelling (links 35mm, rechts dcp). Slechte kwaliteit iphone foto trouwens met auto witbalans enzo, real life was het verschil een stuk groter.

celerontje

Op 35mm zag het er precies zo uit als op de site van Bert Pot... (diep zwart met een goudachtige warme look)

Waarom zit er zo'n verschil tussen de 35mm en de DCP versie? (welke ik niet gezien heb)
Als je de LUT correct gebruikt moet het toch nagenoeg gelijk zijn?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Even mijn vergelijkings shots (excuus ik heb geen iphone dus ik ben niet in staat zulke enorm slechte plaatjes te schieten ;) ;) <-- let op double wink  ;D )

PC level instelling :


Default instelling (video level) :



Mijn canon G12 stond ook op auto auto etc. Maar in het echt op het doek is verschil ook zo groot.
Het overbelichte gezicht op de PC level foto is te wijten aan het fototoestel. Op het doek ziet dat er gewoon goed uit.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!