LittleNinja in het vernieuwde Sonic Circle experience center... Infinity Theater

Started by LittleNinja, March 27, 2011, 19:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Afgelopen vrijdag werd mij de mogelijkheid geboden opnieuw een bezoek te brengen aan de ruimte die onder ons bekend staat als "Infinity theater".

Het is de befaamde ruimte van "Sonic Circle". Befaamd omdat een ieder die ooit een blik heeft geworpen op de foto's van de ruimte zich deze altijd zal herinneren. Zelf heb ik al meerdere "visitaties" gedaan aan de duistere ruimte op de eerste etage. Iedere keer dat ik plaats neem in één van de heerlijke "lazy chairs" kan ik weer met bewondering een aantal minuten rondkijken naar alle bijzondere details die geïmplementeerd zijn door GT Design en de sympathieke Sonic.

De reis startte meteen na een drukke werkweek voor mijn evenzo sympathieke werkgever. :D Na een luttele 40 minuutjes het neerlandse asfalt te hebben getrotseerd, parkeer ik mijn koreaan voor huize "Circle". Sonic had zich flink uitgesloofd en hij had een uitgebreide culinaire verrassing voor mij in het verschiet... Toen de shoarma er eenmaal in zat hebben we ons verplaatst naar het oneindige theater. ;D  Oke, geen culinair hoogstandje dus maar dat was ook zeker niet de bedoeling. De tijd was beperkt en we wilden graag snel aan de slag.

Sonic zijn nieuwe AVR600 is voor de meesten hier geen onbekend apparaat. Hiervoor was hij in het bezit van een eveneens niet misselijke AVR350. Naar verhouding is de 600 een aardig stukje hoger van postuur. Het is een erg robuuste machine om te zien en zijn zwarte behuizing past hem goed. In het verleden hadden de Arcam's altijd een grijs gekleurde volumeknop die samen met de grijs gekleurde drukknoppen een mooi contrast vormden met diens zwarte body. Die draaiknop ontbreekt jammer genoeg, maar in een dedicated HT ruimte is dat geen ramp. Hier vindt de bediening nagenoeg altijd op afstand plaats.

Ik heb een tijd geleden geroepen dat de 600 wellicht een beetje overkill zou zijn op de 7 compacte Sonus Faber Toys. Garmt beweerde echter destijds dat de Toys voldoende in zich zouden hebben om de extra "grunt" ten gehore te kunnen brengen. Mijn nieuwsgierigheid was dan ook vooral gericht op die stelling. Zou de forse investering in de 600 wel tot zijn recht komen met deze kleine italiaantjes??

Er zijn een aantal zaken de revu gepasseerd. We begonnen met een bluray van Sting, Live in Berlijn. Het eerste wat mij direct opviel tijdens de weergave was de enorme sprong voorwaarts op het muzikale vlak t.o.v. 350.  De presentatie was uitmate helder en schoon. De karakteristieke stem van Sting klinkt lekkerder dan ik hem ooit eerder heb waargenomen. Er zijn wat harde ss'en waar te nemen, echter zijn die te wijten aan de opname van de stemmen. Er is namelijk verder geen hoge toon te vinden die eenzelfde euvel laat horen. De hele weergave blijft zo clean als een steriele operatiekamer! Wanneer het volume opgevoerd wordt blijft dit ook onveranderd. Magistraal! De luisterruimte... Neen, de belevingsruimte van Sonic is pakweg 3,14 meter breed en zo'n 7 meter lang. De AVR verraadt echter niets van die grenzen! Wanneer men de ogen sluit waant men zich met gemak ik een grote zaal met een verbazingwekkende akoestiek. Het is dat mijn hersenen mij continu willen corrigeren omdat ze weten dat de ruimte minder kolossaal is als mij wordt gevoed...

Seal Live in Paris neemt plaats in de speler. Misschien is de grootste fout om deze volgorde aan te houden want deze opname staat bekend als een kwalitatief mooie registratie. Het klinkt echter een stuk compact dan het concert van Sting. Dit blijkt echter niet zo vreemd... De stage waar Seal zich op bevindt is namelijk ook veel kleiner. De 600 laat dus goed het verschil in de ruimte zelf horen. Ik moet even terug denken aan een eerder bezoek om een eerlijker vergelijk te maken. Hoe klonk dvd hier ook alweer met de 350? Ja, de 600 is natuurlijk ook op dat vlak een gigant! De kracht die nu uit de Toys komt is vele malen overtuigender dan voorheen.

Wat mij nog het meeste opvalt is dat de 600 alles zo veel meer onder controle heeft! Hij maakt er nog minder een brei van dan de voorganger, die ook al rete muzikaal was. De muzikaliteit van deze machine is echt gigantisch. Hoe ver kun je gaan met die Toys?? De 600 weet er nog zo veel meer uit te halen dat ik mijn eerdere bewering zonder blikken of blozen overboord werp.

Ik ga niet in op ieder stukje film wat we op het toneel voorbij hebben zien schuiven, slechts de voor mij meest verbazende parten. Al tijden heb ik Wall-E niet meer gezien, voornamelijk omdat ik deze al grijs heb moeten draaien voor het minderjarige duo thuis. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het ook eigenlijk niet wilde zien... Uiteindelijk was het toch niet verkeerd om even te proeven! Het bijzondere was namelijk dat ik een enorme hoeveelheid meer geluidjes, klankjes en effectjes hoorde dan ik wist dat er in gestoken waren!! Wat een grote hoeveelheid details zitten er in die soundtrack! Mijn setup is zeker geen highend, maar kinderachtig is hij ook niet te noemen... Ik heb uiteraard thuis ook nog even geprobeerd maar het is serieus niet terug te vinden... Fijn... De deprimerende weg van bewustwording zullen we het maar noemen.

Inception hebben we in het geheel bekeken. Ik had beloofd deze nog niet te kijken totdat de 600 geinstalleerd was. Daar heb ik geen spijt van. De set heeft mij dusdanig gegrepen dat ik er van overtuigd ben dat er geen betere plek was om deze voor het eerst te beleven. De film is er één die je vraagt om de aandacht er bij te houden. Geen enkel probleem in een optimale ruimte, clean, puur en zonder een vorm van afleiding. 8)

Als afsluiter werd er nog wat muziek gedraaid. Een bekende opname van Antonio Forcione vulde passievol de ruimte met de heerlijkste klanken die je je oren aan kunt bieden. Of je fan bent of niet, hier kun je niet omheen! Prachtig! Ook de eigen gemaakte mix van Sonic zelf blijkt een dikke aanrader!! Lekker even wat actie en pit er in.. Nee, de 600 krijg je echt niet van slag. Voor diegenen die binnenkort door dezelfde deur wandelen als ik... Vraag of hij die mix ook even er in knalt. 8)

Resumerend.. Ik dacht dat het voor mij duidelijk was wat mijn volgende upgrade zou moeten gaan worden, maar door deze intieme kennismaking heb ik een nieuw doel gevonden.... Doelstellingen behalen en mijn bonus maar rechtstreeks laten overboeken naar Beter Beeld & Geluid!! :D

Bugs? Niets meegemaakt... En dan nog: Who f*king cares! Zit jij er over in dat je bezweet raakt tijdens de meest intense vrijpartij van je leven?! Precies! :inlove:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Sonic Circle

Thanks voor het mooie verslag. Je hebt het weer bijzonder leuk verwoord 8).

Nu dat ik Inception compleet heb gezien weet ik zeker dat de AVR-600 de juiste keuze is geweest voor ons. Zo'n enorme betrokkenheid met een film, door het geluid, heb ik zelf nog niet eerder ervaren. De constant aanwezige soundtrack van topniveau, die de emoties en beelden perfect ondersteunen en de hoeveelheid ruimtelijke informatie in het geluidsbeeld zijn echt een belevenis met de AVR600.

Als je daarna stukken Back to the Future kijkt ervaar je pas echt hoeveel de techniek vooruit is gegaan in 25 jaar.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Madhouse

Dit maakt me nog alleen maar nieuwsgieriger maar als het goed is gat ik het binnenkort live meemaken!  :pompom:

Goed verslag Dennis!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

garmtz


LittleNinja

Mooi staaltje "custom installation" zul je bedoelen. 8)  jullie hebben wederom een geweldig totaal product geleverd! :worship:

Quote from: garmtz on March 28, 2011, 21:28:03
Te gek! Mooi staaltje schrijfkunst!

Het is de reis zonder twijfel waard MH... ;)

Quote from: Madhouse on March 28, 2011, 21:12:42
Dit maakt me nog alleen maar nieuwsgieriger maar als het goed is gat ik het binnenkort live meemaken!  :pompom:

Goed verslag Dennis!  ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Fantastisch verwoord LN hoe de toevoeging van de AVR600 het geluid heeft veranderd. Ben benieuwd naar die verandering. Vorige keer vond ik het geluid al goed en holografisch. Hoe moet het nu dan niet zijn?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CoSo

Fantastisch geschreven verslag en ga het binnenkort ook beleven.  :pompom:

LittleNinja

Bedankt voor de lovende woorden. :)

Geniet er van als je daar bent. Het wordt vast een super gezellige dag!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"