Advies Aanschaf NAS - budget 800 euro

Started by blackshadow, March 25, 2011, 18:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackshadow

Hallo medeforumgebruikers,

Ik ben al een tijd op zoek naar een goede NAS met genoeg schijfruimte voor al mijn dvd's en mkv's. Echter vraag ik me af wat ik voor het budget wat ik heb kan aanschaffen. Ik heb me momenteel voornamelijk georiënteerd op userreviews en ervaringen van vrienden op deze apparatuur, maar wellicht dat jullie ook ideeen hebben...

Ik ben namelijk op zoek naar een NAS welke ik in RAID5 kan draaien met minimaal 6TB ruimte. Voorwaarden is dat er minimaal 1GB geheugen in zit en als het half kan niet teveel stroom verbruikt en makkelijk in beheren is.

Ik ben zelf uitgekomen op:
QNAP Turbostation TS-419P+ (1.6GHz, 512MB) - uitbreiding naar 1GB geheugen
4X 2000GB Samsung EcoGreen F4EG HD204UI

Wat neer komt op een prijs om en de nabij 800 euro.

Ik heb ook zitten twijfelen om zelf een computersysteem in elkaar te zetten, maar deze optie valt af. Mede omdat een nas véél minder stroom verbruikt (schijnt) dan een middelzware computer met 4 hardeschijven en één bootharddisk.

Hopelijk kunnen jullie bovenstaande verhaal volgen en willen jullie een reactie geven op mijn verhaal... Alvast bedankt!

GH

Quote from: blackshadow on March 25, 2011, 18:55:36
Ik heb ook zitten twijfelen om zelf een computersysteem in elkaar te zetten, maar deze optie valt af. Mede omdat een nas véél minder stroom verbruikt (schijnt) dan een middelzware computer met 4 hardeschijven en één bootharddisk.

Als je een Intel 1155 of 1156 systeem in elkaar zet ben je een stuk flexibeler en dat verbruikt niet heel veel meer dan een NAS. Een Atom of Fusion systeem verbruikt eigenlijk hetzelfde.... wil je een echt kleine behuizing dan kan dat inmiddels ook (itx) maar dan kom je met de prijs al ongeveer hetzelfde uit.

blackshadow

Dat atom erg zuinig is weet ik inderdaad uit ervaring. Echter hoor ik possitievere verhalen over een NAS. Voornamelijk omdat deze al helemaal voor geconfigureerd zijn en eigenlijk plug and play is. Bij een PC heb je een factor besturingssysteem en dat wil ik voorkomen...

GH

Die factor bestaat anders alleen uit het installeren van een OS en dan gewoon draaien... onderhoud daarna is nul. Voor mij de besparing tov een NAS meer dan waard....

blackshadow

Quote from: GH on March 26, 2011, 08:37:19
Die factor bestaat anders alleen uit het installeren van een OS en dan gewoon draaien...

Ik ga mij nog eens goed verdiepen in de diverse mogelijkheden...

Als je kiest voor een computer wat voor besturingsysteem raden jullie me dan aan? Windows home server of toch w7 of juist een linux distro?

edwinvh

Ik zou zelf voor een atom moederbordje gaan met linux.
Ook zijn er bordjes net 4 sata aansluitingen en dan gewoon in software raid draaien.

Het nadeel van de Qnap 419 is dat er een arm cpu op zit die veel trager is als de Atom cpu.
Ook dacht ik dat je het geheugen van de 419 niet uit kan breiden.

CoSo

Ik had een server en nu een NAS Synology DS1511+ en zou niet meer terug willen, wat een gemak.

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

blackshadow

Lijkt me een leuk apparaat :). Heb vandaag nog wat rondgesurft en ga ook kiezen voor een NAS. Zit me toch wat teveel moeite in. In het zelf samenstellen van een systeem  :P

Is trouwens wel een erg mooi systeem wat jullie beiden hebben! Complimenten... Prijs mag er ook zijn. Net iets boven mijn budget. Ik twijfel op dit moment nog over de NAS die ik koop maar houd jullie op de hoogte :).

edwinvh

Het valt best wel mee om een systeempje samen te stellen.
Linux is ook best makkelijk en met Google kun je er alles over vinden.
Voor de prijs van Qnap 419 kun je aardig mooie spullen halen om zelf samen te stellen en dan werkt hij een stuk sneller als de Qnap 419.
Ik heb er zelf ook 1 samen gesteld met een atom cpu en werkt perfect.
Ook heb ik een Qnap 859 pro maar ik vind persoonlijk mijn eigen samengesteld atompje lekkerder draaien.

De software die op Qnaps staan is ook gewoon linux met een webbrowser.

skank1

Kijk ook even naar Unraid!
Er is hier ook een apart topic over  en volgens mij veeeeeeeeeeel te weinig gekend hier.
Biedt alle en meer mogelijkheden van een NAS, is veel goedkoper, haast identiek qua verbruik indien je de juiste componenten gebruikt, en biedt meer mogelijkheden
Een unraid systeem heb je voor 400 euro met 2 harde schijven in..
Die een pak sneller is dan de nas die jij zegt, en met meer mogelijkheden!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

blackshadow

Ik heb even gekeken naar de pro en cons en heb uiteindelijk gekozen voor een heel andere oplossing. Aangezien ik de NAS wilde gaan gebruiken voor het plaatsen van bluray- en dvdiso en mkv :angel: heb toch maar gekozen voor een videoplayer met 4tb schijfruimte.

Ik heb gekozen voor een HDI DUNE DUO met 2x 2tb harde schijven. gisteren besteld via wifimedia en is vandaag nog verzonden dus wellicht morgen binnen. Super service.

Ik laat nog weten hoe die bevalt :)