DAC voor CD-speler en iMac

Started by Sander_Kaa, March 25, 2011, 13:25:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander_Kaa

M'n 1e post hier (wel al veel gelezen over aanschaf van Plasma, componenten etc). Maar nu is toch echt de tijd aangebroken om te gaan forummen.

Nadat onlangs m'n CD-speler (een NAD 541i van zo'n 8 jaar terug) begon te stotteren ben ik me gaan verdiepen in upgrades. Maarja, in de tussentijd gebruik ik ook regelmatig de iMac als bron dus kwam al snel uit bij het toevoegen van een DAC. Daarbij begon het me allemaal behoorlijk te duizelen. Vandaar dit topic om de gedachten te ordenen en de hoop op nuttige input.

Wat wil ik: prachtige weergave van de bronnen CD en Mac, rekening houdend met de beperkingen en mogelijkheden van mn HIFI set:

HIFI-set:
CD-Speler - NAD 541i (in reparatie)
Voorversterker - NAD C 165BEE Stereo Preamplifier
Einversterker - NAD C 270 Stereo Power Amplifier
Speakers - B&W 804s (gecorrigeerd, stond eerst 803s)

Sander_Kaa

vervolg:

Wat is nu een goede set-up? DAC ertussen (bv. die Arcam met draadloze mogelijkheid) of juist niet en de MAC rechtstreeks digitaal aansluiten op de voorversterker (kan dat, heb er wat over gelezen maar kan het mis hebben).

Verder ook gekeken naar Squeezebox, Sonos etc. maar is mijn conclusie correct dat dit vooral bediening en toegang tot muziek betreft en niet zozeer de kwaliteit van het geluid? Ik vind het namelijk geen enkel probleem om mijn iMac te moeten bedienen via normale weg (staat altijd aan, in dezelfde ruimte als HIFI set).

Mordante

Hangt van je budget af maar ik zou voor een goede DAC gaan en je CD speler misschien niet meer gebruiken. Je kan dan eventueel voor een Mac mini + NAS gaan en dan al je CD's in AIFF of ALAC opslaan. Zelf denk ik dat de Pink Faun DAC3.24 of DAC2  goede opties zouden zijn helaas zijn voor bijde DACs een USB input een optie en niet standaard. Verder zou je kunnen kijken naar de BMC DAC, daar komt binnenkort een nieuwe versie van met asynchrone USB input. Wat ik zou willen van een DAC is (optie tot) asynchrone USB, AES/ebu en 75Ohm cinch ingang.

Sander_Kaa

Budget is 500 - 1.000 euro.

Een extra mac (mini) lijkt me niet zo'n succes. Waarom adviseer je dat? Ik heb tenslotte al een iMac staan... Of is het omdat de macmini dan via USB rechtstreeks op de DAC aangesloten kan worden? AirPort Express leek me een goed alternatief voor een extra mini of is daar sprake van geluidsverlies?

Het opslaan van CD's heb ik over nagedacht en is zeker een optie.

Mordante

Quote from: Sander_Kaa on March 25, 2011, 14:55:39
Budget is 500 - 1.000 euro.

Een extra mac (mini) lijkt me niet zo'n succes. Waarom adviseer je dat? Ik heb tenslotte al een iMac staan... Of is het omdat de macmini dan via USB rechtstreeks op de DAC aangesloten kan worden? AirPort Express leek me een goed alternatief voor een extra mini of is daar sprake van geluidsverlies?

Het opslaan van CD's heb ik over nagedacht en is zeker een optie.

Omdat een Mac mini klein en still is. Deze kan je dan met een iPad vanaf je bank bedienen. Maar omdat de HDD ruimt op een Mac mini vrij beperkt is moet er wel een NAS aan aan. Aan de Mac mini dan via USB een goede DAC. Dat zou mijn ideaal zijn. maar dan ben ik wel te veel geld kwijt ik vind zelf dat Apple goede producten maakt, het is alleen zwaar overpriced. Persoonlijk ben ik niet zo van het draadloze netwerken. Heb mijn PC's gewoon bedraad aan internet hangen. Geeft minder problemen en niemand lift mee op je netwerk. Dus een AirPort Express is niet iets waar ik persoonlijk voor zou kiezen. Ook heb ik geen PC of TV in mijn woonkamer staan.

Kan een iMac niet via USB op een DAC worden aangsloten? Als je inderdaad de iMac wilt blijven gebruiken wat ik mij kan voorstellen. Zou ik inderdaad een goede asynchrone USB DAC kopen.

Richi

Quote from: Mordante on March 25, 2011, 15:31:59
Kan een iMac niet via USB op een DAC worden aangsloten? Als je inderdaad de iMac wilt blijven gebruiken wat ik mij kan voorstellen. Zou ik inderdaad een goede asynchrone USB DAC kopen.

Ja hoor. Een MF V-Dac via USB eraan hangen en die wordt meteen herkend door de mac. Werkt uitstekend.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

Dank voor de reacties.

MacMini argumenten zijn duidelijk. Gelukkig is mn iMac is ook stil en goed te bedienen op afstand. Keuze is dus via USB of draadloos. Ik zag dat Arcam ook een USB-plug had die draadloos het signaal doorzend naar de DAC. Datzelfde kan natuurlijk ook bereikt worden met Airport Express. Ik las alleen al wel dat de Arcam DAC bedraad beter kan presteren. Dat zal met Airport Express niet anders zijn denk ik.

Een asynchrone USB DAC moet het dan dus worden. Daar wil ik dan op aansluiten: CD-speler, iMac, TV (of eigenlijk de digitale ontvanger). Kan dat zomaar allemaal? Keuze is ook reuze qua DAC terwijl er bij HIFI zaken welke ik ken relatief weinig te beluisteren zijn... tips?

Lightspeed

@sander: in jouw geval zou ik de iMac met de Arcam 'rWave' USB-dongle gebruiken zodat je draadloos kunt afspelen, en dus ook gebruikmakend van het asynchrone deel van de rDAC.
De Toslink en Coax-aansluitingen kun je dan gebruiken voor de andere digitale apparatuur.

Zie ook hier... http://www.reghardware.com/2011/01/06/review_hifi_wireless_arcam_solo_rdac/page2.html


http://www.audiac.nl/wp-content/uploads/2010/06/rDack-rear.jpg

-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Audiofiel

De genoemde draadloze oplossingen klinken minder goed dan een rechtstreekse aansluiting. Bij dat laatste heb je nog de keuze tussen rechtstreeks optisch uit vanuit de iMac (zit er immers standaard al in via een 3.5 mm minijack) of met een USB-oplossing.

Als je kiest voor optisch digitaal uit (wat ik zelf doe met mijn Mac Mini), dan heb je veel voordeel aan een antijitter box. Ik gebruik zelf de Genesis Digital Lens, maar dat is misschien wat te prijzig voor je. Er zijn ook goedkopere oplossingen zoals bijvoorbeeld een Theta TLC, Sonic Frontiers antijitterbug en anderen. Wat ze doen is de digitale rommel die vanaf de computer meekomt weghalen. Zonder die jitter klinkt het een stuk muzikaler.

Bij een Airport Express doet een antijitter kastje overigens ook wonderen. Maar de uitgang van de AE klinkt wél minder goed dan de uitgang van je iMac of Mac Mini rechtstreeks, dus dat laatste heeft de voorkeur.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sander_Kaa

Zojuist de M1DAC van Music Fidelity geleend van de plaatselijke HIFI boer. Via USB aangesloten en zit nu te genieten van de nieuwe Radiohead. Prachtig.

Kan op dit forum ze snel geen reacties op deze DAC lezen, maar aangezien het de enige op voorraad was (en ze er zelf erg lovend over waren) deze maar een paar dagen testen.

Speel nu AAC-formaat af. Gaat lossless of FLACC een verschil maken?

Nog andere tips, tricks voor het testen?

Sander_Kaa

#10
Inmiddels alweer verder met lezen en tot de conclusie gekomen dat opslag van de muziek een issue gaat worden. Alles in de iMac proppen vind ik riskant (heb geen timemachine of back-up) en een NAS stond sowieso al op m'n verlanglijstje wegens back-up redenen (timemachine werkt dan ook gewoon). Welke NAS het gaat worden ben ik aan het uitzoeken.

Een punt van aandacht is voor mij wel dat er nu een lange USB kabel loopt door mn woonkamer. Niet erg fijn. De Arcam dongle zou dit kunnen oplossen maar wil toch liever bekabeld. Toch maar een mac mini? Alleen moet ik dan bedienen via een Ipod oid en kan ik niet op mn imac de muziek aanzetten. Klopt dat? Anders komt namelijk weer een SONOS oid om de hoek kijken (en kan de macmini weer weg?). Pfff. Lastiger dan ik dacht. :)

EDIT: De usb vervangen door toslink kabel. Eens horen of dat verschil maakt. spdif zou nog beter moeten zijn maar zie zo snel niet welke kabel ik dan moet hebben? Suggesties?

Sander_Kaa

Inmiddels al wat meer geluisterd. Gisteren een geripte CD (apple lossless) die veel kuren vertoonde, alsof het mid gedeelte telkens harder en zachter ging (golvend zeg maar). Hoop dat het geen voorbode is op ellende met geripte CD's.

Na veel luisteren toch het idee dat de CD-speler mooier klinkt. De detaillering is wel sjiek maar de bas is bv. te overdadig en te wollig. Lijkt wel of ik een (slechte) subwoofer heb geïnstalleerd.

TubeKees

Quoteellende met geripte CD's

De kunst van het rippen is een schone kunst  O0

Flapperen, wapperen, golven etc is echt allemaal niet nodig.

tommi

Quote from: Sander_Kaa on March 30, 2011, 18:31:52
Zojuist de M1DAC van Music Fidelity geleend van de plaatselijke HIFI boer. Via USB aangesloten en zit nu te genieten van de nieuwe Radiohead. Prachtig.

Kan op dit forum ze snel geen reacties op deze DAC lezen, maar aangezien het de enige op voorraad was (en ze er zelf erg lovend over waren) deze maar een paar dagen testen.

Speel nu AAC-formaat af. Gaat lossless of FLACC een verschil maken?

Nog andere tips, tricks voor het testen?

Asynchroon aansluiten met de V-link.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Sander_Kaa

#14
Even de post afmaken welke ik ooit zelf ben gestart.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Macmini (de simpelste uitgave) en de MF vDAC-II (welke in feite de oude V-link en V-dac in 1 is) (http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-DAC/V-DAC.asp)

Dan zou ik daarop het liefst nog een NAS aansluiten maar moet kiezen welk merk, welke omvang etc. Als iemand tips heeft hoor ik het graag! EDIT: Grote stappen snel thuis: zojuist Synology 211 met 2x2TB in raid1 opstelling besteld.

Ik wil mijn muziekcollectie rippen in lossless bestanden en ook een spotify abbo nemen. Daarnaast kan ik mooi foto en video (HD) afspelen naar de plasma die ernaast staat.

Qua bediening ben ik er nog niet uit. Of via een app op de smartphone (draai op Android) of via iets anders. Heeft iemand een vergelijkbare set-up?

Ook hoor ik op het gebied van software veel over Plex, is daar meer ervaring mee?

Sander_Kaa

Wederom een update:

Inmiddels behoorlijk tevreden over de applicatie Plex welke ik gebruik als de TV aanstaat. Plex ligt als het ware als gebruikersinterface over de afzonderlijke applicaties als itunes, iphoto, spotify en internet heen. Middels een draadloos logitech toetsenbordje met ingebouwde multitouch trackpad werkt de bediening heerlijk. De geluidskwaliteit tussen Plex en rechtstreeks via itunes verschilt in mijn beleving niet.

Als de TV uitstaat bedien ik itunes rechtstreeks via de remote op mijn android. Ook dat werkt goed.

Omdat ik de NAS draadloos (WLAN dus) laat communiceren bleek de netwerksnelheid een bottleneck. Af en toe haperde de muziekweergave even. Ik bleek nog een modem/router combinatie te hebben die slechts 54mb als 'throughput' heeft. Deze ge-upgrade, nu een Fritzbox 7340. WLAN loopt nu op 130mb en op dual band waardoor langzamere apparaten (zoals de smartphone en netwerkprinter) niet de snelheid van het netwerkt naar beneden halen. Nu dus ook heel tevreden over de muziekweergave. Geen stotteraars meer!


Richi

Plex werkt bij mij uitstekend, behalve dat ik soms een sync probleem heb tussen beeld en geluid. Het verschil kan oplopen tot enkele seconden. Niet naar te kijken dus. Heeft iemand anders dit ook?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a