The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Dirk

Ze worden "ingebouwd" zoals de surrounds, dus met behulp van opbouw-backboxes die ook ineens de hoek bepalen waaronder eea op de MLP gericht wordt.

hier even een foto vd voorkant, dat legt wat makkelijker uit.  (kamer is nu quasi leeg op het spanplafond na, 't klinkt op hogere volumes imo ook nergens naar...dan besef je pas wat akoestische aanpassingen voor meerwaarde hebben, daar kan geen enkele hardware component of kabel tegenop)



De radiator die te zien is in de rechterhoek gaat weg, dus rechts is er +-50cm wat meer dan genoeg is om de rechter front vanaf de zijmuur onder de perfecte hoek op de MLP te richten.
Links wordt een exacte (spiegel)kopij, maar daar zal die uitbouw een klein stukje voor het raamframe komen, maar zeker niet voor het glas zelf.

De 4 height surrounds krijgen ook andere backboxes, om ze zo perfect uit te richten op de MLP, want ze hebben dan wel allemaal richtbare waveguides/tweeter, maar als je de hele speaker onder de juiste hoek kan uitlijnen klinkt dat toch beter.

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Wow zijn weer deftige bouwwerken, maar jouw kennende zal het eindresultaat er mogen zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Is idd een redelijke ingreep, maar 'k ga er rustig de tijd voor nemen, gezien de verplichte rust qua normaal werk (tgv corona) is er aan tijd nu ook even geen gebrek, dus maak ik het deze keer ook 100% zoals ik wil.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Lekker bezig en wederom jammer dat je zo "ver" weg woont. Het resultaat had ik graag willen horen. Net zoals je vorige set-up.

Maar ik heb er gewoon geen zin in om zover te rijden voor zoiets onbelangrijks als audio... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

met de fiets ben je er zo  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Zou wel een mooie uitdaging zijn. Vanuit hier ooit naar Dinteloord gereden..volgens mij ben ik er dan bijna.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ik zie dat je de front speakers parallel hebt staan, heb ik lange tijd ook zo gehad, fenomenale dieptewerking! Ben nu toch aan het testen met beetje ingedraaid, geeft iets frisser midhoog, volgens Jeroen D heeft dat ook de voorkeur qua frequentie respons, misschien de moeite waard om eens mee te testen.

Gr. Walter

Dirk

Zoals je ze op de foto ziet staan ze normaal niet, dan staan ze zowat een meter meer naar me toe en ingedraaid...ziet er wat vreemd uit maar klinkt perfect
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

zojuist de eerste (van 4) gemonteerd, wat ge-eq'd en gemeten.
de rest is voor morgen  ;D



Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaak_Banaan

Wel gaaf hoor, al dat inbouw spul! :D

Vraagje, waarom EQ je deze nu al en van zo dichtbij?
Waarom geen gecombineerde meting van alle vier EQ-en op de luisterpositie(s)?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dirk

Ik meet zo dichtbij omdat ik nu even wil weten wat de sub doet & kan en vooral wat er nodig is qua correctie om de respons netjes door te trekken tot 20hz.
De sub(s) icm de kamer da's voor later, als ze er allemaal hangen.

Ze worden pas in een 2e fase "ingebouwd", als ook de nieuwe surround-boxes klaar zijn, dus de eerste maanden zullen ze gewoon nog in al hun subtiliteit te zien zijn :D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen

Waarom zou je de subwoofer zo hoog plaatsen?

En als je voor 4 stuks gaat, dan zou ik eigenlijk gewoon Dr. Lexicon volgen. Dus corner plaatsing en daarna eq-en.

Dirk

omdat ik het principe van double bass array ga toepassen, met 2 subs per muur. (mocht dat niet volstaan worden het er 4/muur, maar daar ga ik niet van uit)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen

Quote from: Dirk on September 18, 2020, 19:34:54
omdat ik het principe van double bass array ga toepassen, met 2 subs per muur. (mocht dat niet volstaan worden het er 4/muur, maar daar ga ik niet van uit)



Dat is ook wat Dr. Lexicon doet, maar die plaatst de subwoofers in de hoeken voor maximale gain.

Dirk

zou me verbazen als 'ie ook dat principe toepast (tegenoverliggende subs in tegenfase en delayed tgv de afstand tussen beide muren), want dan denk ik dat z'n naam wel al eens was opgedoken in alles wat ik de voorbije maanden heb gelezen over DBA.

heb je misschien een linkje naar zijn werk?

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen

Nee, tegen fase doet hij niet... ben benieuwd naar je experiment

Contour

Hangen ze nu ongeveer op gelijke hoogte van vloer en plafond? Lijkt me niet optimaal mbt aanspreken staande golven. Of volg je hierbij een bepaalde gedachtegang?

Gr. Walter

Dirk

voorlopig resultaat na zo'n 50x meten/aanpassen DSP/meten...dus ik ben er nu (voor even) wel klaar mee. :D



Klinkt in stereo (want alle surround is even weggehaald mbt de ombouw vd kamer) icm de OB's absoluut lekker, duidelijk beter dan ik hiervoor met de 2xJL's had.
't Is een ietwat vreemde gewaarwording, maar de kamer wordt duidelijk minder/niet "geladen" met energie, wat als bij-effect ook duidelijk te merken is aan de complete afwezigheid van laag in het kleinste kamertje vd woning, iets wat ik hiervoor met alle sub-setups gewoon had...da's dus nu compleet afwezig, echt grappig

Laag klinkt hierdoor extreem snel én toch drukvol, een combi die ik hier nog niet eerder zo heb mogen ervaren, dus voorlopig ben ik wel tevreden hoe eea uitdraait.
Ben alleen wel benieuwd of ik met deze setup straks voldoende ga hebben voor surround met al z'n laaggeweld, want je ziet nu wel 4 subs hangen van elk 12", maar in feite haal je slechts het rendement van 2 stuks, omdat die aan de tegenoverliggende muur louter dienen om staande golven ahw actief in de kiem te smoren, maw ze dragen (quasi) niets bij tot de uiteindelijke geluidsdruk, da's ook goed te zien in de meting hierboven.

fwiw; de meting hierboven is genomen met Dirac BM actief en crossover op 80Hz, vandaar ook de afval in het hoog
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Je beschrijving lijkt op de kwaliteit van open baffle laag, geen irritante druk op je oren. Het laag is er, en zo ineens is het weer weg. Lijkt of je het goed op orde hebt zo. En 2 stuks 12 inch effectief is nog steeds geen kinderspel natuurlijk.

Mitch--

Heb je geen buren Dirk die hier problemen mee hebben??;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

Quote from: Contour on September 20, 2020, 16:13:31
Je beschrijving lijkt op de kwaliteit van open baffle laag, geen irritante druk op je oren. Het laag is er, en zo ineens is het weer weg. Lijkt of je het goed op orde hebt zo. En 2 stuks 12 inch effectief is nog steeds geen kinderspel natuurlijk.
resultaat van deze array gaat imo verder dan de typische voordelen (in het laag) van OB, daar ben ik immers al even mee bekend.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Mitch-- on September 20, 2020, 16:27:13
Heb je geen buren Dirk die hier problemen mee hebben??;)
Minder staande golven = minder (over)last voor mij én de buren, maar die hadden vroeger ook al niet te klagen, ik speel bij momenten wel eens wat harder maar nooit op asociale tijdstippen.

fwiw= ik vind het laag in slecht getunede systemen meestal storender (ook buiten de luisterzone) dan hier bij mij waar er aardig wat wordt gesleuteld aan die weergave.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ralf67

Alleen weinig laag onder de 20 hz, bewust of ga je dit met DSP nog recht trekken ?

katwax

Quote from: Ralf67 on September 20, 2020, 17:00:30
Alleen weinig laag onder de 20 hz, bewust of ga je dit met DSP nog recht trekken ?
Inderdaad viel mij ook op of is dit bewust?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Da's de ruimte icm zitpositie die wat roet in het eten gooit, dus eigenlijk wil je dit niet allemaal dmv DSP gaan proberen te corrigeren.
Als ik een sub close meet loopt hij netjes door tot onder 20Hz, dus daaruit blijkt ook dat wat je hier terug ziet echt de ruimte is die niet 100% meewerkt, maar als er voldoende output is vind ik 20Hz (of een fractie lager) ook wel ok, ik hoef geen 10Hz te halen ;)

Momenteel zoals al gezegd geen surround-opstelling omdat ik eea aan het verbouwen ben, dus deze 4 subs nu specifiek aan de tand voelen voor datgene waarvoor ik ze bedoeld heb kan nog even niet, maar mezelf kennende denk ik dat er toch nog 4 gaan bijkomen, zodat ik op een cluster van 4 per muur uitkom.
Er is immers niets fijner dan voldoende headroom bij een filmpje ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea