The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ik noemde hem iig geen ruisbak :tongue2:, maar je hebt 100% gelijk dat het sommige lezers (en schrijvers) enige vorm voor nuance ontbreekt...zeker op fora  :D

ik heb hem graag gebruikt, maar je vroeg me naar de verschillen, dus...dat was er één die me vrij snel was opgevallen, niets meer of minder en 't doet iig niets af aan de kwaliteiten van de DDRC  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

Het heeft ff geduurd, maar hij is eindelijk af, de dual opposed naar voorbeeld van holco's exemplaar en ook hier gebruik makend van diezelfde Dayton 15" HO drivers.
'k ben er nog maar een paar uur mee aan het spelen om hem in de eerste plaats mooi te integreren bij stereo, maar dit klinkt veelbelovend  :thumbs-up:

Nu alleen nog een amp vinden, maar dat heeft niet zo'n haast, want 'k kan wel eea vanop m'n werk lenen ter overbrugging.
fwiw: ik had een 2dehands Crown gekocht maar die begaf het al na een half uur...omdat hij door een vorige eigenaar zeer onkundig was hersteld zo bleek later, dus dat werd een 100% write-off :(

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Ziet er goed en netjes uit zeg. Was die van Holco ook zo mooi ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

holco's exemplaar is iets complexer qua opbouw (octagonaal model met tafelbad er boven) en 100% zeker veel beter afgewerkt, maar ik maak me niet de illusie dat niveau snel te bereiken...dit bouwsel volstaat voor mij al ruimschoots  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

#2830
Klinkt dit nu ook hoorbaar beter als 1 driver .
Of 2 losse drivers  zonder deze manier van bouwen Dirk?

Mooie sub hoor  :thumbs-up:

Dirk

het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier nog stevig subgeweld in huis had...en ik geloof niet zo in auditief geheugen ;D, dus ik kan enkel zeggen dat dit wel zeer krachtig & gecontroleerd speelt en dat de kast opvallend "stil" is, dus relatief vrij van (eigen)kasttrillingen.
wel moest ik er deftige dempers onder zetten, in mijn geval nu de Soundpath exemplaren, want met spikes (heb even superspikes getest) leek het echt nergens op en ik wou deze keer iets wat ook netjes oogde, dus had geen zin om zelf iets te gaan verzinnen/fabriceren.

bij een klassieke (non downfiring) sub zou ik er gewoon een laag high density foam (indien nodig meerlagig) hebben onder gelegd zoals ik ook met eerder zelfbouwers heb gedaan, maar omdat er hier natuurlijk ook een driver onderaan zit kan dat niet zomaar.

de soundpath voetjes doen nu echter perfect hun werk, er trilt (los vd trillingen die in de kamer worden veroorzaakt door de geluidsdruk) echt niets, de kast zelf is dus echt mooi stil, terwijl de 2 drivers toch wel serieus tekeer gingen bij sommige testjes die ik vandaag gedaan heb :D
momenteel heb ik er een LA24a aan hangen die ik ff geleend heb van 't werk waarop ik bij momenten tot aan de -10db led ben gegaan, maar da's echt beestachtig hard  :crazy:

toch heb ik sterk de indruk dat hij wel wat vermogen mag hebben, dus ik ga bij m'n aankoop bewust kijken naar een amp die minimaal 2x800W in 4 ohm levert, liever eigenlijk nog richting 1000 of 1200, dan zit ik echt safe.

morgen ga ik wslk nog wat verder finetunen, want het is geen sinecure om ze mooi te laten combineren met de OB's...die ik nu laat crossen op 77Hz, dus daaronder neemt de sub het over.

dat zorgt ervoor (wat de hoofd-insteek was) dat ik me bij filmgeweld nu geen zorgen meer hoef te maken voor de vier 12" drivers die soms serieuze klappen voor hun kiezen kregen, tot clippende amps aan toe :blush:...maar nu gaat de sub dus dat low-end geweld voor z'n kiezen krijgen en kan het als geheel dus ook weer relax wat harder, wat maakt dat ik vandaag voor het eerst m'n nCore behuizingen aan het resoneren kreeg, nooit geweten dat die dingen dat dus konden  :headbanging:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Ziet er goed uit Dirk  8)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

thanks ;D
en hij klinkt imo zelfs beter dan hij er uit ziet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Hoe het klinkt ben ik volledig van op de hoogte  ;)

Zorg wel voor een LT filter om de volledige potentie er uit te halen en ga niet te laag willen, 20hz en up is een prima waarde voor deze units waarmee je probleemloos voluit kan knallen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

HP voor de sub staat nu op 22Hz met een 48dB/octaaf LR, ik behoed ze op die manier idd wel voor 't allerlaagste laag
momenteel heb ik een zwakke shelf ingesteld van +3dB, meer hoeft voorlopig niet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Timvg


morca

Goed te horen dirk dat hij zo bevalt.
Maar ik had niet anders verwacht.

Na juiste dsp kom ik op een shelf uit van plus 2.5 db uit op 38 hz ,  bijna het F3 punt.
Verrasend dat jij bijna opdezelfde boost uitkomt.
Is bij jouw ook het F3 punt het begin vd shelf Dirk?

Dirk

ik vergiste me, de low shelf is zo vlak mogelijk gekozen met een center freq van 44Hz, wat zoveel betekent dat hij al heel zachtjes begint net boven de 80Hz om uiteindelijk te eindigen bij +3dB op 20Hz

eigenlijk niet teveel op de cijfertjes gelet (daarom schreef ik ook eerst wat fout :blush:), maar puur op het gehoor met voor mij heel bekende muziek ingeregeld
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Wie had jou die crappy Crown versterker verkocht? Hopelijk niet een forumlid?

Groetjes Walter

Dirk

nope, één of andere "eerlijke verkoper" uit R'dam...maar zo heb je er natuurlijk overal, gewoon gevalletje pech maw
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

Dat is serieus pech .... wel een hele fraaie sub ... is dat structuurverf ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dirk

thanks  :)
is idd structuurverf, Warnex
denk alleen dat ik er nog een tweede laag op ga zetten, wordt 'ie toch nog nets iets "stootvaster" van ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on August 26, 2017, 20:20:12
ik vergiste me, de low shelf is zo vlak mogelijk gekozen met een center freq van 44Hz, wat zoveel betekent dat hij al heel zachtjes begint net boven de 80Hz om uiteindelijk te eindigen bij +3dB op 20Hz

eigenlijk niet teveel op de cijfertjes gelet (daarom schreef ik ook eerst wat fout :blush:), maar puur op het gehoor met voor mij heel bekende muziek ingeregeld
Dit is wel na dempen vd roommodus neem ik aan.

Ja het finetunen doe ik ook op het oor met wat bekende muziek .
Anders komt je er vaak niet.

Bas Akkerman

Weer erg fraai, Dirk!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: morca on August 26, 2017, 23:41:39
Dit is wel na dempen vd roommodus neem ik aan.

op dit moment heb ik (nog) geen enkele bult hoeven te verzwakken, de met Akotherm opgevulde kastdelen doen maw redelijk wat ik had verwacht en zorgen voor en erg smooth frequentieverloop, wat vooral merkbaar is in het laag ;)

in totaal heb ik nu zo'n 40 platen Akotherm in de kamer zitten, verspreid over de muur-frames en die 2 kastelementen 8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Heb je ook metingen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

nope
't enige wat ik zou kunnen doen is een screenshot maken van een RTA-meting die ik met de Venu kan doen, maar eigenlijk zegt dat weinig, mede omdat de resolutie daarvan vrij beperkt is en je dus snel een vertekend beeld krijgt.
Smaart is daarvoor veel beter geschikt, maar daar moet ik me nog eens in verdiepen ;D

ik gebruik die RTA functionaliteit vooral om eea snel in beeld te krijgen als ik met de GEQ wat dingen uitzoek/-probeer.
zo kom ik er achter of het idd die welbepaalde frequentie(band) is waarvan ik dacht dat 'ie me stoorde (ik ben immers geen geluidstechnicus) en als die eenmaal bepaald is ga ik met de PEQ aan de slag om iets dergelijks dan "op te schonen"

sinds de nieuwe inregeling van gisteren heb ik echter in de PEQ nog niets ingevoerd (los van die ene low-shelf staat alles dus vlak), er is maw niets wat me dusdanig stoort dan ik ermee aan de slag wil ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on August 27, 2017, 11:24:07
op dit moment heb ik (nog) geen enkele bult hoeven te verzwakken, de met Akotherm opgevulde kastdelen doen maw redelijk wat ik had verwacht en zorgen voor en erg smooth frequentieverloop, wat vooral merkbaar is in het laag ;)

in totaal heb ik nu zo'n 40 platen Akotherm in de kamer zitten, verspreid over de muur-frames en die 2 kastelementen 8)
Waar heb je de subs geplaatst dirk.
Dat scheelt ook veel ivm modes

Dirk

sub hé, 't is er maar één ;D
hij staat vlak achter me, dus zo'n 50cm achter de MLP, plek die volgens de simulator van REW één van de beste was mbt het aanstoten van room modes en dat heb ik idd al meermaals bevestigd gekregen...zo ook bij de Klipsch die ik een tijdje terug in huis had gehaald louter om dat nog eens te verifiëren voor ik met deze build aan de slag ging.

't leuke van die plek is dat hij daar onder een ongebruikt deel van de eettafel "verstopt" kan staan (dat is natuurlijk relatief, want je ziet het kleintje nog wel een beetje :D) en ik zo geen nuttige ruimte verlies en/of een groot opzichtig blok ergens opvallend in de kamer heb staan.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea