The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Contour

#2650
Waar het Bas en mij om gaat, is dat het erg onlogisch is om te zien dat iemand 2x 12 inch sub aanschaft, wat duurder is dan een enkele 15 inch, en ze dan in de hoek op elkaar zet om effectief een enkele 15 inch subwoofer te creeren.

Juist de meerwaarde van 2 subs is als je daarmee een egaler laag kan krijgen in je ruimte. Als deze oplossing voor jouw echt optimaal is, dan had je m.i. beter een enkele 15 inch kunnen kiezen, ziet er een stuk compacter en strakker uit... En goedkoper!

Groetjes Walter

Dirk

als volgens jou 1 x 15" hetzelfde is als 2 x 12" stacked heb je nog wat te leren over laagweergave...maar dat ga ik je uiteraard niet duidelijk kunnen maken met m'n woofers met fietsbanden als rolrand  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

2x12 heeft wel wat meer oppervlak, maar de 15 doorgaans wat meer x-max, de maximale output zal elkaar daardoor niet ver ontlopen, de 15 inch gaat waarschijnlijk ook lager, dus het is niet precies hetzelfde maar wel een gelijkwaardige oplossing.

Groetjes Walter

Bas Akkerman

Ik vind het niet zozeer onlogisch. Als het werkt, werkt het. Al zou ik dan ook eerder kiezen voor 1 subwoofer, maar dat is van te voren lastiger te bepalen. In de ruimte van Jean Sibelius staan enkele torens van opeengestapelde losse subwoofer.  Daar is het erg mooi verdeeld, dus wat dat betreft is dat ook een reden om anders te gaan denken over de "logische" scheiding van twee of meer subwoofers. Misschien gaat volume wel boven plaatsing.

Overigens denk ik dat Dirk, nadat de rust in zijn opleiding wat is teruggekeerd, hij vast nog wel wat gaat experimenteren met plaatsing.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Contour

Als het idee is zoveel mogelijk DRUK en dan aktief corrigeren, dan is het erg logisch dat je op de hoek uitkomt als optimaal, alle roommodes worden nu geaktiveerd. Een sub in de hoek geeft namelijk per definitie de meeste druk t.o.v. alle andere mogelijke posities. Als je echter nastreeft, zonder correctie, een zo egaal mogelijk laag in de hele ruimte (dus niet alleen de luisterplaats) dan is 2 subs in dezelfde hoek een enigzins  'aparte' opstelling.

Groetjes Walter

Contour

Om nog even terug te komen op 12 inch vs 15 inch volgens de product selection guide op de website van Rythmik klinkt een F15 voor HT toepassing bijna 2x zo hard als een F12, waarmee Rytmik dus zelf ook aangeeft dat de output van 1x15 min of meer gelijkwaardig is aan 2X12.

Groetjes Walter

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on July 17, 2016, 12:01:35
Overigens denk ik dat Dirk, nadat de rust in zijn opleiding wat is teruggekeerd, hij vast nog wel wat gaat experimenteren met plaatsing.
idd, ik schreef nergens dat dit de definitieve plaats is...mezelf kennende gaan ze nog aardig wat verplaatst worden eer ik 100% tevreden ben  ;)
't feit dat ik (los vd Trinnov) nog naar believen met de XO tussen subs en OB kan spelen (L&R hoeven wat dat betreft ook niet hetzelfde gecrossed te worden!) opent tal van mogelijkheden die nog kunnen geprobeerd worden, dus ik blijf nog wel even bezig  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Laat je nog even weten waarom volgens jou 2x12" niet te vergelijken is met 1x15"? Ik ben wel benieuwd.

Dirk

nope, geen zin in  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

#2659
Dat zegt mij genoeg, en Rythmik geeft zelf ook al aan dat de output nagenoeg gelijk is. Wat ook totaal logisch is, immers konusoppervlak x konus uitslag is ongeveer hetzelfde. Het is dat dit jouw eigen topic is, in mijn topic had ik de moderator gevraagd de reactie weg te halen wegens foutieve informatie, die mogelijk andere leden op een verkeerd been kan zetten.

Groetjes Walter

BuSpu

Met twee subs kan je meer variëren kwa plaats, lijkt me.

Contour

#2661
Klopt, dat is het grote voordeel van twee subs. Met 2 op elkaar in de hoek benut je dat voordeel niet. Ik stop nu even met reageren, ik zie de fotos en reacties over een tijdje wel weer verschijnen dat het toch beter klinkt met de subs op verschillende plekken en ietsje uit de hoeken opgesteld...  ;D

Groetjes Walter

BuSpu

Maar die uitkomst weet je niet van tevoren.

Leeuwarden


Contour

#2664
Laten we het zo zeggen, de kans dat er een betere opstelling mogelijk is dan met beide subs in de linkerhoek, lijkt me vrij groot... Dynky moet alleen nog even gaan inzien, dat de opstelling die de meeste DRUK geeft, niet perse de optimale positie is als het om de KWALITEIT van de laagweergave gaat...  8)

Groetjes Walter

Dirk

W. verkondigt graag te pas en te onpas dat 'ie het allemaal al wel weet, zonder een hoop informatie te kennen (omdat die hier niet is gepost of omdat hij het simpelweg toch niet leest)

soms zitten daar juiste opmerkingen tussen, waaruit blijkt dat er inderdaad enige kennis van zaken aanwezig is, maar soms lult hij ook maar een eind weg, zonder eens ff écht te lezen wat er in de vorige post(s) werd geschreven.

ik heb iig geen zin om me in z'n uiteenzettingen (advies is imo wat anders) te verdiepen, simpelweg omdat ik liever eea zelf uitprobeer en beluister, ipv blind te doen wat een ander me voorkauwt

vwb subs en hun plaatsing heb ik imo weinig van hem te leren, al zal er door W. straks (als ze niet meer stacked staan) ongetwijfeld het tegendeel beweerd worden...so be it ::), ik negeer 95% van z'n posts gewoon, dat lijkt hij met die van mij trouwens ook te doen :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

#2666
Als jij uitspraken doet als 'de best klinkende plek' en dan een foto van de twee subs gestacked in een hoek, dan gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen inderdaad... Maar zoals ik al zei, ben benieuwd hoe de subs er over een maandje bij staan.

Laten we eerlijk zijn, in 1 dag de beste plek vinden is onmogelijk, je moet de subs sowieso eerst inspelen en je moet wennen aan de weergave. Het is en bekend gegeven dat men nieuwe subs in eerste instantie veel te luid laat spelen. De weken daarna blijkt dan dat dit een overdreven onaangename druk geeft. In eerste instantie klinkt het echter, precies zoals je schreef, inDRUKwekkend.

Om het niet verder te laten ontsporen, zal ik nu stoppen met posten, maar volgmodus is aan.

Groetjes Walter


MAW

#2667
Mooie subs!

Quote from: Dynky on July 15, 2016, 17:02:15
plan 1 is om het signaal wat nu nog naar de laagsectie vd OB's gaat (<300Hz) eerst door één sub per kant te sturen.
op die sub gebruik ik dan vervolgens het interne HPF om zo weer signaal door te routen naar de OB, wat wordt ge-cut met een 40Hz HPF, zodat de laagsectie van m'n OB's ook nog maar meedraait vanaf 40Hz

40hz is trouwens wel een erg laag crossoverpunt. Een 12" is veel beter in staat om 100hz weer te geven van een 8" (van dezelfde kwaliteit). Als je ze hoger crossed (bv bij 100hz) dan maak je veel meer gebruik van de voordelen van een 12" driver in je setup en beperk je tegelijkertijd het bereik van de 8". Je kan ze dan alleen niet in de hoek drukken, maar als je 2 subs hebt zou ik ze so wie so opstellen zodat ze elkaars staande golven nihilleren, in stereo, en met de driver naar je toe gericht..

Wat Walter zegt klopt volgens mij wel. Subs afstellen eindigt bij mij ook altijd in meermaals verlagen van het volume.

Succes met het mooie spul!
Gr. Martijn

Dirk

Quote from: MAW on July 18, 2016, 14:43:35
Mooie subs!
het zijn 2 zwarte vierkante blokken, daar is niet veel "moois" aan imo, maar 'k snap wat je bedoelt...denk ik ;D

Quote from: MAW on July 18, 2016, 14:43:35
40hz is trouwens wel een erg laag crossoverpunt. Een 12" is veel beter in staat om 100hz weer te geven van een 8" (van dezelfde kwaliteit). Als je ze hoger crossed (bv bij 100hz) dan maak je veel meer gebruik van de voordelen van een 12" driver in je setup en beperk je tegelijkertijd het bereik van de 8".
geen idee waar die 8" vandaan komt, maar de laagsectie (die alles doet/deed <300Hz) van mijn OB's bevat dezelfde 12" drivers als deze 2 subs (in totaal 4 stuks, ttz...2 per kant), dus er is geen enkele reden om ze al af te willen kappen op 100Hz om daar iets te ontzien, daar zou ik me enkel maar problemen mee op de hals halen vwb de lokaliseerbaarheid vd 2 subs.
de reden dat ik deze subs erbij heb gezet, is omdat de OB's wel doorlopen tot 25Hz, maar echt serieuze drukopbouw is er bij die frequentie niet meer...en om precies dàt op te vangen komen de 2 subs dus wat ondersteunen in het allerlaagste laag.
ik heb nu 40Hz in m'n hoofd, maar 't kan na vele dingen uitproberen best zo zijn dat er straks één op 50Hz staan en de andere op 60Hz, beide aan een andere kant vd kamer...(bijna) àlles is qua plaatsing nog mogelijk, want ik ben itt velen hier op dit mooie forum in de gelukkige positie dat er geen WAF meespeelt, dus als ik het goed vind, kan het :D

Quote from: MAW on July 18, 2016, 14:43:35
Je kan ze dan alleen niet in de hoek drukken, maar als je 2 subs hebt zou ik ze so wie so opstellen zodat ze elkaars staande golven nihilleren, in stereo, en met de driver naar je toe gericht.
het is ook geen doel as such om ze in een hoek te drukken, dit was na één (vermoeiende) dag schuiven gewoon de beste plek. dat dit de definitieve plek wordt is (mezelf kennende) onwaarschijnlijk, want ik ga gegarandeerd weer aan het schuiven/proberen als m'n hoofd daar weer naar staat....alleen is het voor nu wel ff goed zo, binnen enkele dagen ga ik wslk weer aan de gang met frisse moed ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Ik ben benieuwd waar het in uitmondt. Hoe ik bij 8" kom weet ik dan ook niet..
Gr. Martijn

Dirk

de fullrange die alles vanaf 300hz voor z'n kiezen krijgt is 8", wslk dat die was blijven hangen ;)
intussen is de Dayton ook alweer sinds enkele weken vervangen door een MarkAudio Alpair 12P, die het erg goed doet.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

eddy135

Gezien de album-hoes links op de foto, zal een goede sub-opstelling wel van belang zijn... ;)  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Dirk

het zijn kleine crappy pics, maar wel de enige momenteel beschikbaar van mijn custom made Garrard plint, die vanochtend verzonden is vanuit Hongarije  :pompom:

   

fwiw; de 401 die er in zit op de foto is slechts als voorbeeld vd fabrikant, d'as dus niet de mijne...en de bronskleurige voetjes die je ziet horen er ook niet bij.
voorspelling qua leverdatum is volgens eBay tussen 2 en 10 augustus, maar ik hoop natuurlijk dat 'ie er wat sneller is, ik heb nl. in augustus nog wat vrije tijd die ik maar al te graag opvul met dit projectje. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

Mooi hoor.
Is het multiplex? Beetje kleine plaatjes idd :D
Laat je hem onbehandeld of heb je er nog plannen mee?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Contour

Erg fraai inderdaad!