The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dirk

volgens de Fedex tracking link heb ik ze nog steeds niet ontvangen, maar toch viel ik haast over deze 2 "kleintjes" bij het uit de lift stappen 10 minuten geleden :D  (m'n concierge is zo vriendelijk geweest ze "aan te nemen", of beter gezegd...ze boven te laten zetten ;D)



ze uitpakken doe ik morgen pas, 'k heb vanavond toch geen tijd om eea rustig in te regelen, dus wacht ik liever tot daar wel de kans toe is...dit weekend maw ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Wedden dat die dozen vanavond al open gaan?  ;D ;D ;D

Bas Akkerman

Dirk, heb je in het verleden Velodyne gehad? Ik ben benieuwd hoe deze zich daar toe verhouden. De cd ga ik echt dit weekend opsnorren en opsturen trouwens. :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

ik heb (in 2 verschillende sets) een DD15 gehad, maar da's alweer zo lang geleden dat ik me daar nog weinig concreets van kan herinneren.

wel ben ik danig onder de indruk van de 12" drivers in m'n OB...dus de driver die ik in deze sealed F12'en heb gekozen is ook die van GR Research, maw identiek aan de 4 die ik hier al heb spelen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Dat is een bewust gekozen sterk pluspunt. Toch niet snel eventjes proberen? :D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

nope, echt niet...morgen enkel ff uitpakken en dan dit weekend ze in alle rust inregelen en ervan genieten
straks nog ff blokken (studeren voor de NL'ers) en dan de beentjes omhoog met een zak chips, ben weer een beetje murw van zo'n hele week les  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on July 14, 2016, 19:01:30
nope, echt niet...morgen enkel ff uitpakken en dan dit weekend ze in alle rust inregelen en ervan genieten
straks nog ff blokken (studeren voor de NL'ers) en dan de beentjes omhoog met een zak chips, ben weer een beetje murw van zo'n hele week les  ;D
We zijn nog maar donderdag of hebben ze bij de NMBS een korte werkweek?  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

nee, maar na 4 dagen vd 5 ben ik dus al murw...dat belooft voor (de test van) morgen  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on July 14, 2016, 23:16:48
nee, maar na 4 dagen vd 5 ben ik dus al murw...dat belooft voor (de test van) morgen  :D
Succes met de test en geniet van je knutsel weekend. Verwacht je dat het veel gaat bijbregen aangezien je nu toch al vrij laag gaat met je luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MAW

Mooie subwoofers. Hoezo heb je niet gekozen voor subs met interne crossover? Of gebruik je al een aparte crossover?
Gr. Martijn

Mitch--

Een trinnov zorgt voor de crossover toch? Of ie die ook alweer vertrokken?;)

Gaan je subs het wel redden om onder de 40hz mee te doen drik? Gezien het bescheiden 12 inch formaat?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

de Trinnov ST2 heeft "maar" 4 processed outputs, waarvan ik er nu 2 gebruik op het laag (L&R gefilterd tot 300Hz) en de 2 andere op het hoog (L&R alles boven de 300Hz) richting de fullrange drivers...het geheel draait hier dus als een 2-weg actief gefilterde setup.

plan 1 is om het signaal wat nu nog naar de laagsectie vd OB's gaat (<300Hz) eerst door één sub per kant te sturen.
op die sub gebruik ik dan vervolgens het interne HPF om zo weer signaal door te routen naar de OB, wat wordt ge-cut met een 40Hz HPF, zodat de laagsectie van m'n OB's ook nog maar meedraait vanaf 40Hz

als dat niet helemaal naar tevredenheid klinkt (ik moet ff afwachten wat die analoge HPF in de Rythmik bvb doet met het ruisniveau en de dynamiek van het doorgevoerd signaal) heb ik hier altijd nog een aparte analoge crossover liggen die ik kan gaan inzetten om het "laag" (alles <300Hz) vanuit de Trinnov extern in 2 te gaan opsplitsen, maar da's dus initieel niet het plan...simpelweg omdat ik niet meer kastjes wil gaan gebruiken dan absoluut nodig is. ;)

@MAW: ik gebruik straks dus enkel de HPF om door te lussen naar de OB's, maar de interne PEQ van de subs ga ik niet gebruiken...alle signaalcorrectie laat ik over aan de Trinnov.

@Mitch: ik weet wel heel zeker dat deze 2 x 12" genoeg punch gaan geven beneden de 40Hz, als ik zie hoe goed hun tweelingbroers het al doen in de OB's  ;D
ik heb hieromtrent vooraf ook uitgebreid advies gevraagd aan zowel Rythmik als GR en beide hebben ze me bevestigd dat dit absoluut moet volstaan in mijn ruimte en mijn wensen.
met 15" subs ga je uiteraard nog net wat lager, maar de verhouding muziek/HT is bij mij dan ook veruit overhellend naar stereo, dus ik vind het belangrijker dat ze zo snel en accuraat mogelijk zijn itt iets minder snel en nóg dieper doorlopend.
ik heb nog even getwijfeld over 1 x 15" of 2 x 12", maar ik denk dat ik met dit setje in the long run een beter resultaat ga behalen...al zal het meer dan waarschijnlijk wel even duren vooraleer eea optimaal en 100% nar m'n zin ingeregeld raakt :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Ok ik zag geen hpf output maar dan keek ik ws naar een verkeerde uitvoering. Je hebt er duidelijk over nagedacht. Ben benieuwd naar het resultaat. 2 x 12" lijkt me meer dan zat overigens.
Gr. Martijn

Dirk

vanochtend dan toch eindelijk uitgepakt, maar nu ff eerst wat dringender zaken...aansluiten & inregelen is voor straks  ;)













de stretchfolie laat ik er met opzet nog omheen zitten, want ik zal ze de komende dagen weken nog tig keren verplaatsen en dus heel dikwijls moeten vastpakken...en dat scheelt me een hoop irritatie aan vette vingers  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RZeemering

Ik ben benieuwd hoe ze gaan klinken!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Dirk

heb er net een uurtje of 2 mee gespeeld en inmiddels ontdekt dat ik toch (voorlopig, tot ik meer nieuws heb van Brian) met een extrene crossover zal moeten werken.
op zich is dat ook geen ramp, die had ik voor dat soort dingen toch al langer in de kast liggen, maar dat maakt dat het finetunen nu ook des te uitgebreider kan gebeuren, want dit laat me toe om vanuit de luie zetel (met gebruik van wat langere kabels :D) de beste Gain/XO instellingen eerst netjes uit te vogelen, eer ik met de Trinnov aan de slag ga om nog wat te finetunen waar nodig.

nadeel is weer wel dat dit niet op 1-2-3 gefikst is, maar echt wel even kan duren eer het "in z'n plooi valt" qua geluid icm plaatsing.

de angst die ik een beetje had vwb verlies aan resolutie/dynamiek of een hoge ruisvloer blijkt onnodig, want op dat vlak is er niets te klagen met de crossover ertussen geknoopt ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ok, na alles bij elkaar zo'n hele dag van schuiven, luisteren, draaien aan de knoppen (vd crossover) en weer wat luisteren...en dat op pakweg 8 verschillende plaatsen (van vooraan in de kamer achter beide speakers tot achteraan in de andere hoeken) en bijna evenveel posities (stacked/naar me toe gedraaid/weg van me/etc), ben ik er wel uit wat de best klinkende plek is die ook nog een beetje leefbaar is.

de andere plek die bijna even goed klonk was met beide subs achter me, maar daar had de Trinnov het duidelijk héél lastig mee, want hij stuurt natuurlijk een mono signaal op een gegeven moment bij het inmeten en meet vervolgens geluid komende van 2 compleet verschillende kanten vd mic, met de ene bron op nog geen meter van de mic en de andere op zowat 3m...nee dat vond 'ie niet leuk  :D

maar nu staan ze stacked in de linker hoek achter de speaker en daar klinken ze echt indrukwekkend  ;D

het klonk zelfs zonder de Trinnov al goed, maar die heeft het toch weer nog wat mooier gemaakt...ter verduidelijking ff de grafiek van wat hij heeft uitgemeten/-werkt.
daarbij moet ik wel ff opmerken dat ik er nu zodanig lang mee bezig ben geweest dat aan deze setting 0,0 finetuning gedaan is, dus zo rolde het 30 minuten uit de ST2, maar er een eigen draai/smaakje aan geven ga ik pas vanaf morgen doen...en dan altijd wat verder naar smaak finetunen gedurende de komende dagen, as usual. ;)

sorry voor de crappy foto, maar was ook lastig met de zon vol op het raam


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: Dynky on July 16, 2016, 19:04:20
maar nu staan ze stacked in de linker hoek achter de speaker en daar klinken ze echt indrukwekkend  ;D

Welke subs klinken niet indrukwekkend in een hoek als ze dan nog eens gestacked zijn ook.  :clapping:
Je krijgt er allesinds wat gratis extra output mee  :headbanging:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sailor Jan

Mooie setup!

Mooi om te zien hoe de Trinnov werkt en welke correctie het toepast. Ook wel interessant dat het naast dempen ook aan boosten doet.
Wees lief voor jezelf

Bas Akkerman

Die had ik niet zien aankomen... ;D
Ik had gedacht dat juist twee subs uit elkaar gezet moest worden om een zo evenwichtig mogelijke laagweergave te krijgen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Contour

Verbaast  mij ook, sub in een hoek is meestal wel indrukwekkend maar verre van muzikaal laag.

Dirk

#2646
je kan natuurlijk oneindig veel posties bedenken en (in theorie) idealiter ook uitproberen, maar ik heb me beperkt tot slechts een 8-tal.
wie weet klinkt het idd beter met één naast de deur en de andere net achter me, maar dat heb ik dan niet getest...ik ben idd lui wat dat betreft :P

van de posities die ik wel heb getest was deze (samen met de 2 achter me) 't best klinkend, dus ik heb om praktische redenen dan voor deze oplossing gekozen...en omdat de Trinnov hier ook 't makkelijkst mee overweg kon, want de andere optie vond hij dus niet zo fijn.
het klonk daar wel strak, maar ook aan de grafieken was te zien dat er daar ingrijpend bijgestuurd werd, wat imo nooit een goed teken is, mede vandaar deze keuze ;)

verder is het uit elkaar trekken van subs niet persé een garantie voor betere resultaten, dat hangt nog altijd sterk van je luisterpositie icm de ruimte af...en qua luisterpositie heb ik hier niet de makkelijkste uitgekozen, daar ben ik me al langer van bewust, maar het klinkt toch weer behoorlijk lekker   ;D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Contour on July 17, 2016, 10:44:13
Verbaast  mij ook, sub in een hoek is meestal wel indrukwekkend maar verre van muzikaal laag.
verwondert me niet dat jij dat denkt, normale muziek had toch geen info van belang beneden de 35Hz, so...  ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

#2648
Je moet lekker doen wat je zelf wilt. Maar ik herinner je er even aan dat ik eerder aangaf dat je met je OB speakers met die servo drivers nooit 20 Hz op hoog volume zou halen, en dat je voor onder de 40 Hz gesloten subs moest bijzetten, maar dat was volgens u dikke onzin. Wel, bovenstaande foto's zeggen genoeg...   ;D

Dan nog een tip, nu je OB kasten in principe niet meer onder de 40Hz hoeven weer te geven, zou je daar beter een meer punchy woofer in kunnen zetten. Licht membraan, normale rolrand, niet zo'n fietsband, dikke magneet, ik zeg AT 10C77. Je W-frame kan trouwens ook gerust een vlakke baffle worden, nu je met subs erbij speelt.

Groetjes Walter

Dirk

doe ik ook, don't worry ;D
je zei dat er onder 35hz geen betekenisvolle info was bij normale muziek...vooral dàt is onzin en heb ik dan ook expliciet als dusdanig benoemd, da's wat anders dan wat jij nu beweert.

dat mijn OB's wel drukvol spelen tot beneden de 30hz heb je schijnbaar gemist  :D, maar dat sluit niet uit dat een toegevoegde sub(s) niet meer zinvol kan zijn, getuige daarvan deze keuze en behaalde resultaat.

fwiw; er is nog een heel gebied beneden de 40Hz en ook al lijken het je misschien onbeduidende cijfertjes...er is nog veel te ontdekken daar beneden, als 't je ooit lukt het te horen/voelen  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea