The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

katwax

Quote from: Dynky on December  5, 2015, 07:20:59
nope, ik blijf bij zelfbouw OB's...alleen nu met drivers die hun eigen versterking vereisen. ;)   (al koos ik wel voor een Ucd-based model)
Nieuwe drivers voor je laag dan?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

yep, 2 x 12" Rythmik per kant, die hier dus de Ultimax 15" (1 per kant) gaan vervangen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on December  5, 2015, 10:21:44
yep, 2 x 12" Rythmik per kant, die hier dus de Ultimax 15" (1 per kant) gaan vervangen.
Ola het wordt complex en hoe ga je ze plaatsen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

eerst proberen hoe het klinkt met een W-FR-W opstelling, dus 1 x 12" onder, dan de FR en daarboven weer een 12"...qua uiterlijk krijg ja dan zoiets als dit (afbeelding is wel met 15" drivers, but you get the idea)



als dat niet optimaal werkt (lees; onvoldoende output richting 20Hz geeft), dan worden de twee 12" in een H-frame gezet wat verticaal komt te staan en waarboven de FR dan weer op z'n eigen baffle wordt geplaatst.
vorige week heb ik aan de lijve mogen ondervinden en beluisteren hoe zo'n opstelling kan klinken, dus dit ogenschijnlijk simpele ontwerp heeft absoluut potentie

Danny Richie (van GR Research) gelooft dan weer absoluut niet in die opbouw (ook niet als ik op beide drivers zgn slot loading toepas zoals ik nu doe met de 15") en raadt me stellig aan de 2 laagdrivers in een U of H-frame te plaatsen.  Hij is wel een beetje een autoriteit vwb speakerontwerp en heeft ook zat ervaring met tal van OB's, dus ik wil hem wat die insteek betreft best geloven, maar koppig als ik ben zal ik wslk toch eerst een test-setup bouwen die er uitziet als bovenstaand ontwerp...om dan ook een H-frame te gaan bouwen.

er is maw nog genoeg te experimenteren en beluisteren (en dus testversies te bouwen), maar dat is nu juist het leuke aan DIY...en als het dan straks gaat klinken en er uit ziet zoals ik hoop, ben ik wel weer ff klaar met speakers bouwen  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Dus je gaat eerst je eigen zin doen.
Daarna ben je te benieuwd hoe het zou klinken in de setup zoals Danny Richie het zegt en bouw we dat ook is.
En dan zullen we weten wat nu de beste setup is?  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

als de eerste optie overtuigend genoeg klinkt dan laat ik het daarbij, dan wordt er geen H-frame gebouwd.
qua looks bevalt die me immers veel beter en is hij ook wat simpeler om te bouwen en in de uiteindelijke versie netjes af te werken ('k ga fineren deze keer, dat ga ik morgen btw al uitzoeken)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Qua looks is het inderdaad mooier zo :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rovinggecko

Heb je ook een W frame overwogen? Mijn kerst project is wellicht een set LX521's waar ik overweeg om de woofers ipv met de standaard seas met de GR research open baffle woofers te maken. De LX521 gebruikt een W design en ik zie Danny Rchie op audiocircles ook een w design promoten (met bouwplannen er voor op de gr research site).

Het voordeel van de W frame (voor mij dan) is dat eea veel compacter is.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

H-frame of W-frame zijn idd de meest voor de hand liggende oplossingen als de gewone opbouw niet voldoet.
Ik heb het zeker overwogen, maar wil me momenteel nog niet teveel in die richting verdiepen, omdat ik hoop dat het oorspronkelijke plan op basis van de PureAudio look (zie foto in vorige post) me gewoon wat meer bevalt.
ander voordeel van de W of H frame insteek is dan weer dat de hele OB beduidend compacter wordt, al is ie dus moeilijker qua constructie...dus ik denk er nog ff over na  ;D
als ik het me goed herinner heb ik ook eens gelezen dat het frequentieverloop aan de bovenkant vh spectrum bij een H-frame ook wat minder grillig is dan dat bij een W-frame, maar 'k kan me vergissen.

Danny Richie heeft ook al beide gebruikt (in zijn V1 en Super-V is het een rechttoe rechtaan H-frame, maar in de V2 "Venuette" is hij dan wat creatiever geweest), maakt vwb de geluidskwaliteit ook niet zo gek veel uit, denk ik.  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

#2434
Las ook wat voordelen voor de W & H frame voor resonanties, tov een platte plank (waar ik me wel wat bij voor kan stellen). Moeilijk om de stijheid te krijgen, zeker voor de bovenste woofer in het plank concept. Alhoewel vastschroeven van een dubbele plank (verzonken woofer) op bv een met zand gevulde steigerpijp wel wat kan hebben gok ik.

Als je er de ruimte voor hebt dan ben ik met je eens dat de PureAudio look wel wat heeft.

[edit] hoe meer ik lees over de gr-research drivers en servo concept hoe interessanter het lijkt. Het is dat de kerst periode mijn knutsel window is, dus niet even jouw resultaat kan afwachten :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Contour

Als je goed OB laag wilt moet je twee AT 10C77 per kant in een vlakke baffle zetten, met aktieve correctie!

Dirk

er zijn ongetwijfeld wel meer drivers die "goed OB laag" produceren, maar weinigen halen ook de diepgang en definitie die je met servo drive exemplaren zou behalen, daarom kies ik deze keer voor die route.

heb je misschien ook een linkje naar zo'n OB project met dubbele AT 10C77? (liefst eentje waar ook echt wat gemeten is, itt louter gebaseerd op hearsay  ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

#2437
Ik heb dat hier zelf thuis staan...  ;) zie mijn showcase topic.

Eventueel ook te beluisteren via de heren van Daudio.

Ik ken zelf geen drivers met een betere kwaliteit van het laag. qua diepgang houdt het echter rond 35hz wel op.

Groetjes Walter

Dirk

geloof je best dat het erg goed klinkt, maar dan heeft het voor mij weinig nut, haal nu (met beetje hulp van de DSP) netjes de 30Hz, maar het moet imo dus beter kunnen...en dat ga ik proberen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Diepgang en geluidskwaliteit zijn twee verschillende zaken. Troels Gravessen heeft ook wat leuke stukjes over de AT 10C77 geschreven. Qua kwaliteit van de laagweergave ga je niet beter vinden.

Groetjes walter

Dirk

beweer ik ook nergens, maar met die driver haal ik niet de gewenste diepgang, dus...een no go voor mij  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Ze zijn ook wel iets duurder dan die servo units, een enkele 10C77 is al 600 euro. Gebruik jij je systeem voor films? Voor muziek is -3db op 35 Hz namelijk ruim voldoende.

Groetjes Walter

Cobraatje

Quote from: Dynky on December  5, 2015, 14:11:30
beweer ik ook nergens, maar met die driver haal ik niet de gewenste diepgang, dus...een no go voor mij  ;)
Mijn 2 Rythmiks F12 gaan in mijn ruimte tot 7 Hz, diepgang genoeg en ook nog erg goed klinkend.

Contour

De AT10C77 is geen subwoofer maar een laagunit voor 3-weg systemen, de overtreffende trap van de legendarische Eton 11-581 unit, maar ik zal er nu verder over ophouden, wie weet kom je er nog wel een keer bij uit in de toekomst als je meer hebt geprobeerd.

Groetjes Walter

Dirk

#2444
Quote from: Cobraatje on December  5, 2015, 14:18:38
Mijn 2 Rythmiks F12 gaan in mijn ruimte tot 7 Hz, diepgang genoeg en ook nog erg goed klinkend.
maar da's geen OB, wel bij de les blijven hé  ;D

Danny Richie (die deze drivers mee ontwikkelt heeft) verzekert me dat de dubbele 12" ook in OB moeiteloos tot 20Hz (en zelfs lager) zullen presteren, terwijl er dankzij de servo technologie een ongekende transparantie en snelheid over die hele range (tot 200Hz) behouden blijft, die je bij "normale" drivers enkel met superlichte membranen kan bekomen...maar die laatste gaan dan weer niet zo strak & diep door, dus op papier lijkt dit echt "best of both worlds", wat ook door aardig wat gebruikers wordt bevestigd op Amerikaanse audio(zelfbouw)fora
we'll see... ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Hoe ga je deze units eigenlijk aansturen? Ik neem aan dat er een speciale versterker nodig is die iets doet met terugkoppeling van het driver signaal?

Groetjes Walter

Dirk

yep, doe ik straks met de bijhorende versterkers van Rythmik, in mijn geval straks 2 x de HX300OB (= model op basis van Hypex ucd)
eentje per kant dus, één amp per twee drivers.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Is dat 300w RMS per kant? Dat is niet veel voor een OB die zeer laag EN hard moet gaan, ik heb hier al 500w rms hypex ucd per kant, en dat hoeft maar tot 35 Hz...

Groetjes Walter

Dirk

#2448
idd, dat was ook mijn eerste reactie en eerstvolgende vraag aan Danny, maar hij verzekerde me dat het absoluut voldoende is, ook weer omdat die drivers tgv de servo technologie in niks te vergelijken zijn met reguliere drivers, ook niet op het vlak van hun "vraag om vermogen".
aangezien een zwaarder model (hebben ze ook, dubbele aan vermogen) uiteraard duurder is en hij me dus net zo goed die had kunnen aanbevelen, ben ik geneigd hem op z'n woord te geloven.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

#2449
Servo of niet, rendement wordt met name bepaald door het OB concept en dat is voor een vlakke baffle altijd erg laag, de unit moet dus flink uitslaan, servo heeft hier geen invloed op. Je hebt dus simpelweg aardig wat vermogen nodig, zeker als je laag en hard wilt spelen.

Het enige wat de servo doet, is kijken of de unit goed het ingangssignaal volgt en zo nodig wat bijsturen, die techniek was er al in de jaren 70 (MFB) en heeft naar mijn mening weinig meerwaarde als de unit zelf van zeer goede kwaliteit is.

Groetjes Walter