The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

katwax

Quote from: jvanhambelgium on September 14, 2015, 22:10:08
Allez, het zal aanschuiven worden voor M&G requestjes denk ik om deze doosjes eens te horen.Het leuke is dat ze met 15kg eigenlijk gewoon portable speaker(tjes) zijn.
Kamerakoestiek blijft kamerakoestiek natuurlijk ;-) dus als je luisterplek tegen een muur zit ga je hier wel degelijk ook issues hebben hoor. Dat is soms het lastige aan demo's. Op een ruimte zolder, waar je achter de laatste rij stoelen nog 7m heb tot een harde muur is dat een ander verhaal, reflectief gedrag is daar niet zo relevant.

En dan vraag ik me af hoe je dat gaat inregelen en die "dingskes" nog temperen ? Met een "bass regeling" ergens op je media-speler ?
Het cardioid gedrag van deze speaker (tot een bepaalde frequentie) zal wel wat minder reflecties geven, maar als ik 10k zou uitgeven wil ik die toch wel eens in m'n eigen kamer gehoord willen hebben ... of je moet echt zo "begeistert" zijn geweest  :devil: :clapping: :clapping: :popcorn: :popcorn:
Lol tja :p
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MAW

Quote from: etienne v on September 13, 2015, 23:41:35
Opvallend dat de gebruikers van d-klasse versterkers van deze speakers gecharmeerd zijn.
Ik vond de demo vandaag niet slecht,maar ook niet echt overtuigend.Toch de mindere van bvb de
Grimm ls1 ,imho .

Quote from: Dynky on September 14, 2015, 20:39:02
dan verschillen we in deze van mening ;D

ik heb de LS1 (met subs) vorig jaar gehoord en vond hem echt z'n geld niet waard (ruim boven de 20000€ als ik me niet vergis?)

dan vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van deze Kii Three véél beter...niet in het minst omdat ik hem ook gewoon beter vond klinken dan die LS1 combi.

Daar begint exact het hele probleem. bij zulke speakers is het lastig om alles met elkaar te kunnen vergelijken. Het is al lastig om te zeggen wat beter is als je 2 sets hoort in een verschillende omgeving met een uur ertussen. Laat staan een jaar..
Gr. Martijn

Dirk

vanochtend nog wat verder bezig geweest aan de OB's, die wslk binnen een tweetal weken klaar gaan zijn, dus iets later dan aanvankelijk gedacht...maar dan luister ik nog liever een paar weken naar wat anders (als volgende week de Harbeths echt vertrekken naar hun nieuwe eigenaar), dan later met speakers te zitten die niet 100% naar m'n zin zijn afgewerkt.
en die afwerking neemt altijd meer tijd in beslag dan eerst gedacht, ook dat heb ik nu na een paar DIY projectjes wel door  ;D

de 15" kasten hebben vandaag het allerlaatste plamuur en schuurwerk gekregen en de laatste primerlaag is nu aan het drogen. straks dus nog ff een allerlaatste keer opschuren en dan kan de eerste laag structuurlak er misschien vanavond nog op.




ook de frontbaffles zijn gezaagd en voorzien van gaten waar nodig (incl enkele missers die moesten dichtgeplamuurd worden :blush:) en heb ik nu hun eerste laagje zwarte beits gegeven.
daar gaan nog meer lagen overheen, zodat het behoorlijk donker wordt...dus ik ben idd 100% afgestapt van de whitewash versie die ik eerst in m'n hoofd had 8)

 


over de uitvoering van de (voet?)steun achteraan, die straks het geheel rechtop gaat houden, ben ik nog altijd niet 100% zeker wat ik ga doen... :-\


ohja...en straks ga ik nog een projectje ophalen om ploatjes te draaien...kwestie van straks ook nog wat te doen te hebben in de weekends  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Ga je ze nu nog spijten of komen ze helemaal in maken zoals de onderste foto?

Iets dat je al gehad hebt om platen te spelen of niet?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

de frontbaffles worden heel donker gebeitst, dus voorlopig (?) idd geen gladgelakte look, al sluit ik dat later niet uit.
't kan wel zijn dat ik deze exemplaren nog een high glossy afwerking ga geven na verloop van tijd, maar ik moet ze eerst even in combinatie met de structuurgelakte achterkant en in het eigen wooninterieur zien, eer ik daar wat zinnigs over kan zeggen.

't feit dat die 4 baffles makkelijk afneembaar zijn maakt dat ik dat soort wijzigingen ook relatief eenvoudig later nog kan doorvoeren als ik dat wil, da's één van de leuke kanten aan een DIY bouwsel als dit  ;D

vwb de ploatjesdraaier; da's er eentje waar ik al langer naar uitkijk en nog niet eerder heb gehad ;)
als alles goed verloopt en er geen verrassingen zijn vanmiddag post ik straks wel een foto van de aanwinst
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

en dit oudje heb ik zojuist opgehaald.
hij heeft redelijk wat TLC nodig (is behoorlijk smerig, maar daar moet ik nu maar ff doorheen kijken), maar dat gedeelte vind ik eigenlijk ook wel leuk, want op die manier leer ik de binnenkant van dit beestje ook wat beter kennen.

technisch ziet hij er ok uit (zover ik me al heb ingelezen en er dus wat van ken) en hij klonk met het elementje wat eronder zat bij de verkoper ook echt niet verkeerd. (was 100% stil wanneer hij stil hoorde te zijn)

de bedoeling is dat ik hier op termijn zelf een leuke plint voor ga maken (ontwerp nog TBD), maar eerst is dus het cosmetische van de draaitafel zelf aan de beurt.





Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Matthias

Tof! Vind ik het mooiste model van de veel gezochte idler drives. Mooier dan de 301 en de td124 wat mij betreft.  :clapping:
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Dirk

vind ik ook, daarom heeft het ook vrij lang geduurd eer ik er eentje vond (aan wat ik een normale prijs vind ;))
de 301 wordt om één of andere reden heel wat meer aangeboden dan deze 401, alhoewel sommige gebruikers die ze beide hebben gehad toch een lichte voorkeur hebben voor de 401.
nu nog eerst ff in alle rust de OB's afwerken, dan pas komt deze aan de beurt
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Je weet jezelf wel bezig te houden zo :)
Wanneer zijn die zelfbouw speakers af? Dan weet ik wanneer ik je switch kan brengen  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

ik gok binnen 2 weken, dus weekend van 3-4 oktober.
volgend weekend gaan de 2 lagen structuurlak en de matzwarte afwerklaag op de achterbouw en hoop ik ook de laatste lagen beits op de baffles te zetten, want die zijn nu nog niet donker genoeg naar m'n zin.
als ze dan qua kleur 100% worden/zijn zoals ik ze wil (da's altijd nog maar afwachten) ben ik voorlopig klaar en kan alles weer geassembleerd worden.

't enige addertje zit hem volgend weekend in het feit dat de koper van m'n Harbeths ergens idlv zaterdag langskomt...en ik weet niet hoeveel uurtjes dat in heel m'n planning gaat kosten  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on September 20, 2015, 19:10:41
ik gok binnen 2 weken, dus weekend van 3-4 oktober.
volgend weekend gaan de 2 lagen structuurlak en de matzwarte afwerklaag op de achterbouw en hoop ik ook de laatste lagen beits op de baffles te zetten, want die zijn nu nog niet donker genoeg naar m'n zin.
als ze dan qua kleur 100% worden/zijn zoals ik ze wil (da's altijd nog maar afwachten) ben ik voorlopig klaar en kan alles weer geassembleerd worden.

't enige addertje zit hem volgend weekend in het feit dat de koper van m'n Harbeths ergens idlv zaterdag langskomt...en ik weet niet hoeveel uurtjes dat in heel m'n planning gaat kosten  ;D
Lol
Heb je dan nog iets om te zetten van luidsprekers als hij ze meeneemt?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

dat probleem los ik volgend weekend wel op, nog tijd genoeg  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Ik wist het, een Garrard!

Tijdens mijn zoektocht vond ik vooral 401's, dus het verbaast me dat je juist meer 301's vond. Wat voor soort plint gaat het worden, denk je?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

wat simpels...want ik ga hem maken hé  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on September 21, 2015, 14:31:37
wat simpels...want ik ga hem maken hé  ;)
Lol na al u zelfbouw werken zou dit toch al iets minder dan "simpel" kunnen zijn :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Quote from: katwax on September 21, 2015, 14:34:30
Lol na al u zelfbouw werken zou dit toch al iets minder dan "simpel" kunnen zijn :)
Dat denk ik dus ook.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

het type plint wat voor mezelf in theorie haalbaar is om te bouwen en wat ik qua looks wel "doenbaar" vind, zijn dingen als deze;





maar ik sluit ook niet uit dat het uiteindelijk iets héél anders wordt, mezelf kennende  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

R

Die bovenste lijkt wel een bamboe snijplank, handig!

Dirk

dat is het idd ook, maar je staat versteld van wat je van zoiets allemaal kan maken.
fwiw; momenteel zijn de baffles van mijn OB's ook gemaakt uit bamboe snijplanken van de Zweedse gigant...en dat werkt erg fijn als materiaal  ;)

zoiets als de bovenste is natuurlijk vrij eenvoudig om te maken, maar ik vind de 2e wel mooier, al is die qua werk ook behoorlijk wat lastiger en meer werk om zo "simpel" ogend te krijgen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

De tweede heeft qua houtsoort mijn voorkeur, alleen dan wel verzonken zoals op de eerste foto.

Dirk

da's ook exact wat ik zou willen (combinatie van de 2e look maar dan glad verzonken motor), al is dat netjes verzinken niet zo eenvoudig als het lijkt, denk ik
wel zou ik de multiplayer plint dan nog in een donkere beits en/of lak zetten, want zo'n lichte kleur past hier niet echt.
idealiter dan nog een nette perspex kap (donker gefumeerd als dat custom te fabriceren is) en dan is 'ie 100% zoals ik hem in m'n dromen zou maken ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on September 21, 2015, 21:28:13
da's ook exact wat ik zou willen (combinatie van de 2e look maar dan glad verzonken motor), al is dat netjes verzinken niet zo eenvoudig als het lijkt, denk ik
wel zou ik de multiplayer plint dan nog in een donkere beits en/of lak zetten, want zo'n lichte kleur past hier niet echt.
idealiter dan nog een nette perspex kap (donker gefumeerd als dat custom te fabriceren is) en dan is 'ie 100% zoals ik hem in m'n dromen zou maken ;D

Hier kan ik mij helemaal in vinden, maar wat zelf al aangeeft het is niet gemakkelijk.........maar ook niet onmogelijk  ;)

En wie weet wordt je droom over een tijdje waarheid.

Dirk

ik werk er iig in alle rust aan verder, da's de enige manier om het resultaat ietwat te doen overeenstemmen met m'n ideaalbeeld...niks overhaasten dus ;)

het eerste mailtje is de deur uit voor die donkere stofkap, denk dat ik wel een leverancier heb gevonden die kan maken wat ik wil 8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Die onderste mag hier zo in de kamer! Erg mooi!!

Ben benieuwd wat je hier van ga bakken! :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

solitaire

Quote from: Dynky on September 21, 2015, 21:28:13
...
idealiter dan nog een nette perspex kap (donker gefumeerd als dat custom te fabriceren is) ....

Probeer 'Dokter Plexiglas' eens. De site is basic, maar ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten (heb hier twee grote terrariums staan met het nodige aan plexiglas), en voor een mooie prijs.

info<at>dokterplexiglas.nl (Douwe Hoogma)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.