The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

rovinggecko

Kijk al een tijdje met een schuin oog naar de Linkwitz LX521, maar ergens vind ik de minidsp dsp oplossing die ze daarbij gebruiken niet zo heel high end (was niet echt geschokt in het verleden als ik de minidsp meer dan alleen het laag laat corrigeren) en kijk ik nog eens rond of er nog andere mogelijkheden zijn.

Trinnov is wel een hele luxe optie. Gaat het zeker mee lukken, maar dan heb je wel gelijk twee ST2-hifi's nodig om actief 4 weg aan te kunnen sturen, dus dat wordt wel wat erg ruig. En twee 2de hands voor schappelijke prijs op de kop tikken zal niet zo eenvoudig zijn gok ik.

Maar als je er al 1 hebt staan, dan is dat wel heel leuk experimenteren.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

dat was voor mezelf ook de hele insteek, hij (de Trinnov) staat hier toch...dus waarom het dan eens niet uitproberen, toch?  :D

enige nadeel aan dit geknutsel is dat ik met de niet zo kleine Harbeths wel aan de wandel moest, want ze mogen natuurlijk (omwille van zowel de looks als functionaliteit) niet ergens in de kamer blijven staan...dus staan ze momenteel even werkloos te wachten op de slaapkamer ;D

vwb de miniDSP moet ik het volmondig met je eens zijn. 
ook hier kon de eenvoudige balanced versie me indertijd niet bekoren als ik hem het hele signaal toevertrouwde.
voor het laag deed hij hele mooie dingen, zeker voor z'n prijs, maar bij full stereo liet hij toch behoorlijk wat liggen.

ondertussen zijn er wel aardig wat nieuwe modellen aan hun gamma toegevoegd waar ik toch positieve(re) dingen over lees, dus wie weet is het nu wel eens een poging waard?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

ondertussen heb ik al een drivertje gevonden wat op papier wel enige potentie heeft om in m'n volgende bouwsel te worden opgenomen ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: Dynky on July 18, 2015, 16:56:12
...ondertussen zijn er wel aardig wat nieuwe modellen aan hun gamma toegevoegd waar ik toch positieve(re) dingen over lees, dus wie weet is het nu wel eens een poging waard?  ;)
De nieuwe miniDSP Dirac series, bv de DDRC-22D doet alles in het digitale domein, met mixed-phase filters, dus zowel amplitude en impuls respons. Het signaal wordt eerst gebufferd en dan pas verwerkt.

http://www.dirac.se/en/technologies/dirac-live/technical-description.aspx

Als je het goed toepast doet het niets met je 'sound', zoals in mijn geval, maar wel met ongewenste pieken/dalen, waardoor het overal meer homogener klinkt, met betere plaatsing, diepte werking.
Daarnaast omdat alles gebufferd wordt wordt het overall gebied ook nog eens fasecorrect uitgevoerd.
Volgens mij doet Trinnov dat ook, welke een beduidend betere Meetmic heeft, daar is de prijs dan ook naar.
De Dirac kost meen ik €1050,- voor alleen de DSP. Ik ben er meer dan verrast door.
Wel is het zo dat je eerst alles zonder DSP in orde moet hebben en dan pas gaat dsp'en.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

zo dadelijk nog wat verder knutselen met deze OB's
voorlopige "wings" zagen & toevoegen, zodat de 15" eigenlijk in een U-frame ipv zuivere OB komt te zitten, wat de laagextensie aanzienlijk zou moeten verbeteren.
...ik ben benieuwd  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

#2130
snel ff een test met H-frame gemaakt thv de laag-driver.
eigenlijk heb ik er gewoon even 4 planken tegenaan gezet (en vastgeplakt met wat tape zodat ze niet omvallen)
de "wings" zijn daarmee zo'n 20cm diep/lang, zowel voor als achteraan.



en dat geeft (met ook wat extremere correctie deze keer) volgende meting/resultaat, een beduidend dieper doorlopend laag, dus ook deze test is meer dan geslaagd  :D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

felix01

Quote from: Kingpin on July 18, 2015, 18:47:47
De nieuwe miniDSP Dirac series, bv de DDRC-22D doet alles in het digitale domein, met mixed-phase filters, dus zowel amplitude en impuls respons. Het signaal wordt eerst gebufferd en dan pas verwerkt.

http://www.dirac.se/en/technologies/dirac-live/technical-description.aspx

Als je het goed toepast doet het niets met je 'sound', zoals in mijn geval, maar wel met ongewenste pieken/dalen, waardoor het overal meer homogener klinkt, met betere plaatsing, diepte werking.
Daarnaast omdat alles gebufferd wordt wordt het overall gebied ook nog eens fasecorrect uitgevoerd.
Volgens mij doet Trinnov dat ook, welke een beduidend betere Meetmic heeft, daar is de prijs dan ook naar.
De Dirac kost meen ik €1050,- voor alleen de DSP. Ik ben er meer dan verrast door.
Wel is het zo dat je eerst alles zonder DSP in orde moet hebben en dan pas gaat dsp'en.

heb je die dirac ook vergeleken met een AM2.0?
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Kingpin

Quote from: felix01 on July 19, 2015, 13:02:45
heb je die dirac ook vergeleken met een AM2.0?
Nee, maar vergelijkingen staan wel op het internet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

vandaag lekker thuis, dus wat verder geknutseld aan de OB's



principe vd woofer is 100% afgekeken van de bouwsels van Emerald Physics en blijkt warempel ook netjes te werken ;)

ik zou graag van de wings aan de voorkant af komen (liever dus een U-baffle of idealiter nog een OB zonder wings), maar vooralsnog heeft dat een te groot (lees nefast) effect op het laagbereik, dus ik experimenteer vrolijk verder
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Ziet er wel leuk uit, maar wel fragiel. Als je een lp neemt achter de luidspreker moet je wel oppassen lijkt mij :)

Is het de bedoeling om ze zo goed mogelijk te krijgen dat er bijna geen correctie nodig is of is dit puur om te "spelen"?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on July 21, 2015, 17:01:40
Ziet er wel leuk uit, maar wel fragiel. Als je een lp neemt achter de luidspreker moet je wel oppassen lijkt mij :)
anders staan de Harbeths ongeveer op dezelfde plek (meer naar voor zelfs, dus nog meer "in de weg"), dus het is nu zelfs makkelijker om bij die LP's te komen, maar 't kost het veel minder als ik er een kras oid op maak  :D

Quote from: katwax on July 21, 2015, 17:01:40
Is het de bedoeling om ze zo goed mogelijk te krijgen dat er bijna geen correctie nodig is of is dit puur om te "spelen"?
alvorens ik de Optimizer z'n werk laat doen, moeten ze eerst zo goed mogelijk presteren zonder DSP (da's dus niet anders dan bij andere speakers/opstellingen btw), dus ook hier is het zaak om de natuurlijke respons eerst zo optimaal mogelijk te krijgen.
ik gebruik de ST2 dus eerst om de cross-over in te regelen & alles na te meten, waarna ik die grafieken vergelijk met eerdere metingen van vorige probeersels.
zo ontdek ik al doende (spelenderwijs zo je wil) wat bepaalde fysieke wijzigingen voor uitwerking op het geluid hebben, dus echt wat feel te krijgen met de hele materie van OB's...en momenteel bevalt dat zo verrassend goed dat de Harbets alweer een tijdje ongebruikt aan de kant staan, dus er is imo absoluut een hoop potentie, zeker als je 't dan ook nog kan afwerken met een krachtige DSP, want dan wordt het echt zo'n beetje een "wauw" gevoel, niet in het minst omdat dit qua hardware echt zo verschrikkelijk weinig heeft gekost (de Trinnov even niet mee gerekend ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on July 21, 2015, 17:24:07
anders staan de Harbeths ongeveer op dezelfde plek (meer naar voor zelfs, dus nog meer "in de weg"), dus het is nu zelfs makkelijker om bij die LP's te komen, maar 't kost het veel minder als ik er een kras oid op maak  :D
Ok, maar de Harbeths zien er wel minder fragiel uit. Ze zien eruit alsof 1 kleine botsing alles in elkaar kan doen vallen :)

Hou ons op de hoogte van de vorderingen want het lijkt wel leuk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

doe ik, al was het maar om voor mezelf ook een soort van tijdlijn bij te houden, da's wel leuk om later op te kunnen terugblikken.
vwb de vorderingen, wie weet...hou de marktsectie maar in de gaten  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

het gaat vooruit vandaag.



het uitzicht vd H-frame "wings" vooraan vond ik qua looks afbreuk doen aan de "lichtheid" van een OB, dus nu heb ik dezelfde wings maar eens als een U-frame bevestigd langs de achterzijde.
qua meetresultaten ontloopt het elkaar niet zoveel, maar het ziet er imo alweer veel beter uit.
als ik me dit zo inbeeld met een strak gelakte baffle of afgewerkt met een mooi fineer, dan zie ik dit wel iets definitiefs kunnen worden...who knows.
wslk ga ik dit weekend aan de slag om het bovenste helft vd baffle wat te wijzigen, als die hoeken bvb eenmaal zijn afgerond ziet het er alweer heel anders uit schat ik zo.

ik speelde even met het idee om naar een betere 15" (of zelfs een 18") driver uit te kijken, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een betere/duurdere driver substantiele verbetering qua geluid gaat opleveren...dus voorlopig laat ik het even bij deze samenstelling.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: Dynky on July 21, 2015, 18:48:29
het gaat vooruit vandaag.


qua meetresultaten ontloopt het elkaar niet zoveel, maar het ziet er imo alweer veel beter uit.
als ik me dit zo inbeeld met een strak gelakte baffle of afgewerkt met een mooi fineer, dan zie ik dit wel iets definitiefs kunnen worden...who knows.
wslk ga ik dit weekend aan de slag om het bovenste helft vd baffle wat te wijzigen, als die hoeken bvb eenmaal zijn afgerond ziet het er alweer heel anders uit schat ik zo.

Vraagt dan niemand zich af waarom mensen zoveel geld uitgeven aan een set speakers als een driver in een MDF-plank met 2 wings in de juiste configuratie ook goed (genoeg) kunnen klinken ?  :D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

ik sta er ook telkens weer met grote ogen van te kijken, maar dan in de positieve zin  ;D

een OB klinkt absoluut heel anders door de afwezigheid van kast(kleuring)..en dat moet je ding maar zijn (is niet voor iedereen z'n smaak), maar vooralsnog ben ik telkens weer bij elke wijziging onder de indruk van het opvallende gemak waarmee dit simpele "plankje" speelt, ook op steviger volumes.


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: Dynky on July 21, 2015, 19:41:51
ik sta er ook telkens weer met grote ogen van te kijken, maar dan in de positieve zin  ;D

een OB klinkt absoluut heel anders door de afwezigheid van kast(kleuring)..en dat moet je ding maar zijn (is niet voor iedereen z'n smaak), maar vooralsnog ben ik telkens weer bij elke wijziging onder de indruk van het opvallende gemak waarmee dit simpele "plankje" speelt, ook op steviger volumes.

Ik weet niet hoeveel de geluidskleuring door de kast is in verhouding tot de kleuring door het gebruikte conus-materiaal voor de drivers. Zonder kast natuurlijk zal je al van iets verlost zijn.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

ik denk eerlijk gezegd dat de kleuring cq eigen sound van een driver heel erg meevalt.

het verschil zit hem wat dat betreft eerder in verschillende respons cq de meetbare parameters van gebruikte drivers, maar het is toch vooral de kast (wat voor type constructie of opbouw ook) die er een specifieke sound aan toevoegt. (en de eventuele filtering, maar die gebeurt hier 100% digitaal, dus invloed daarvan is anders)
dergelijke kastkleuring wordt natuurlijk ingecalculeerd, maw ontwerpers houden hier wel degelijk rekening mee bij de hele opbouw/ontwerp van een speaker, maar ze is er nu eenmaal en is op geen enkele manier meer te verwijderen, ook al ga je zogenaamd extreem dode materialen of hightech composiet oid. toepassen.

het is dat het praktisch heel wat om het lijf heeft (sleuren met die zware kasten vooral ;D), maar ik zou wat graag "even snel" A/B'en tussen wat hier nu inmiddels staat en de Harbeths...en dan zal er zeker en vast een verschil hoorbaar zijn, maar 't is maar net de vraag of ik dan zo overduidelijk voor de één of de ander zou kiezen.
als je puur het kostenplaatje van de beide sets tegen elkaar afzet is het natuurlijk van de gekke, maar dat heb je niet alleen met de Harbeths of deze OB's, maar eigenlijk heb je dat fenomeen bij alle goed uitgevoerde zelfbouw speakers. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

#2143
Mooi project.
Misschien heb je hier wat aan: -------------------

Directe commerciele linken zijn niet toegestaan, RTFR  ;) 

Quote13.Linken naar niet-forumsponsoren is niet toegestaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

vandaag nog maar eens aan het knutselen geweest aan de Open Baffles  ;D
de Slot Loaded (SLOB) versies waar oa Nelson Pass mee heeft geëxperimenteerd spraken me wel aan, omdat je dan een beetje best of both worlds krijgt, namelijk het hogere rendement en lagere bereik van een kast, icm de snelheid en typische sound van een OB.

er zijn verschillende benaderingen om het rendement en laagbereik van een OB te verhogen (makkelijkst is met behulp van een H of U-frame), maar omdat ik de baffle bij voorkeur zonder wings wil uitvoeren (ziet er imo gewoon leuker uit), opteerde ik voor een slot load vd woofer.

omdat het nog maar een testopstelling is ben ik niet meteen in de vorige baffle gaan zagen, maar heb ik eerst ff een "stand alone" oplossing gemaakt voor deze 15" driver, zodat ik een constructie kreeg welke tegelijk als slot load kon fungeren, maar ook als basis om eea mee te proberen vwb plaatsing.

na heel wat schuiven/herpositioneren/meten van die "slot loaded" constructie, blijkt dit voorlopig de beste positie te zijn, waarbij de slot onder de originele baffle komt te zitten.  (de fullrange komt daardoor even wat te hoog, maar dat laat ik nu maar zo, het gaat me even meer om het verschil in laagweergave)
ook de plaatsing van de OB as such is weer wat gewijzigd tov voorheen, t.t.z. hij staat wat verder van de luisterplek en duidelijk meer ingedraaid.







qua metingen & correctie geeft dat dit plaatje;

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Mooi hoor....

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

die laatste foto is wat donker uitgevallen tgv het tegen-/daglicht, maar het gaat erom hoe het klinkt hé  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

En hoe klinkt het laag met deze setup?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

imo is er nu wat meer controle/definitie
wslk ook omdat de Trinnov daar toch wat minder moet bijtrekken dan voorheen, da's ook goed te zien in de plots.

je ervaart niet echt dat drukkende laag waar velen (en ik ook eerlijk gezegd) vaak naar op zoek zijn, maar ik denk dat ik dat met een OB ook niet zo typerend zal krijgen, maar er ontbreekt dus absoluut niks als je het met bass-heavy muziek hoort.

met wat geluk bestel ik deze week de drivers voor het finale bouwsel, dat wordt wat van Dayton of JL Audio...hangt af vd antwoorden die ik (hopelijk) morgen vd leveranciers krijg  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Gaan de Harbeths het veld ruimen of is het gewoon voor de leuke hobby ? :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'