The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

katwax

Je zal na verloop van tijd misschien merken welke je liefste hoort :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

dat zal wslk wel, maar dan nog is het plan nu niet om vervolgens dan de ene of de andere te verkopen, want de ADSM heeft zoals ik hem gebruik gewoon teveel troeven (naast het intern streamen) die ik nu allemaal wel gebruik.
dat ik daar bvba de Mac Mini icm een USB DAC kan op aansluiten via de analoge ingangen is een groot pluspunt, maar ook dat hij via een (vrij) stabiele app te bedienen is.
er zijn imo niet zo veel van dat type toestellen (met die specifieke functionaliteit & weergavekwaliteit) op de markt, dus 'k zou ook niet weten waardoor ik hem kan vervangen hier in mijn setup  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Quote from: Dynky on November 12, 2014, 22:44:49
ik dacht niet dat je via Audirvana ook "externe" services zoals bvb Qobuz FLAC streaming kon integreren, of kan dat ondertussen wel?
dat laatste is voor mij nl. een must.


Ik heb geen idee. Qobuz ken ik niet. Ik speel af in audirvana in osx op de mac met een USB D/A.
Gr. Martijn

garmtz

Nieuwe feature in JRiver:

"With MC's new WDM driver, you can use JRiver for Windows as the sound driver in any audio or video application.  When you install MC 20.0.41 or above, a WDM driver is also installed.  You can tell any application to use it, or you can set it as the Windows default, so that all applications route their sound through JRiver.  You'll be able to use your hardware remote, JRemote, or Gizmo to control the audio.  It takes less than a minute to set it up."

Dirk

Quote from: garmtz on November 22, 2014, 08:40:36
Nieuwe feature in JRiver:

"With MC's new WDM driver, you can use JRiver for Windows as the sound driver in any audio or video application.  When you install MC 20.0.41 or above, a WDM driver is also installed.  You can tell any application to use it, or you can set it as the Windows default, so that all applications route their sound through JRiver.  You'll be able to use your hardware remote, JRemote, or Gizmo to control the audio.  It takes less than a minute to set it up."
thnx voor de tip!
hm...ziet er idd goed uit, maar zover ik kan lezen wordt er enkel (ook op hun forum) melding gemaakt van deze driver in de Windows versie, dus daar schiet ik nu ff weinig mee op. ;D
het projectje Mac Mini ligt nu toch ff stil (wegens andere bezigheden vwb de set) en de licentie voor Pure Music is nog niet aangeschaft, dus ik kan nog alle kanten uit vwb de keuze in software
JRiver beviel me absoluut op de W7 netbook...maar het moet nu wel op OSX gaan draaien  ;) 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

#1955
Quote from: garmtz on November 22, 2014, 08:40:36
Nieuwe feature in JRiver:

"With MC's new WDM driver, you can use JRiver for Windows as the sound driver in any audio or video application.  When you install MC 20.0.41 or above, a WDM driver is also installed.  You can tell any application to use it, or you can set it as the Windows default, so that all applications route their sound through JRiver.  You'll be able to use your hardware remote, JRemote, or Gizmo to control the audio.  It takes less than a minute to set it up."
Gebruik ik momenteel om Spotify door te lussen (met spotify connect). Werkt helemaal top! Klinkt als een klok. Maar..... Da's inderdaad wel een windows speeltje.

[edit]bootcamp lost dat eventueel op :)[/edit]
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

ik heb me vanaf het begin voorgenomen om niet met bootcamp cq Windows te gaan werken op deze MacMini...anders had ik imo net zo goed een high spec mini-pc kunnen nemen imo  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Ik draai wel JRiver op de Mac, maar of die nieuwe feature daar ook al in leverbaar is, weet ik niet. Release 20 release notes lezen?

Dirk

ik zie van die feature geen vermelding in de release notes, maar da's niet zo verwonderlijk...er zijn wel meer functionaliteitsverschillen tussen de Windows en Mac versies, ze hebben op dat vlak wel meer dingen "in te halen"  :smile:

vooralsnog is dat gemis voor mij geen issue, omdat zoals gezegd er nog geen keuze is gemaakt vwb de software die ik (definitief) ga draaien op de Mac...ik heb nu ff genoeg werk aan andere zaken in de set  ;)

De trial van Pure Music op de Mac beviel me prima, wegens (oa) de integratie van die specifieke optie in PM, maar als tegen de tijd dat ik een licentie ga aanschaffen er nog geen nieuws is vwb deze feature in JRiver for Mac, dan wordt het dus PM.
of wie weet is Linn tegen dan ook klaar met hun integratie...aan het gezeur om deze feature op het Linn forum zal het iig niet liggen  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

#1959
Zolang Linn Records nog van dienst is zal Qobuz geen prioriteit krijgen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

vandaag aan de gang geweest met een kleine surround update (jaja, ik weet dat ik zei geen speakers meer te willen in m'n woonkamer, maar deze surrounds zie je dus echt niet)

er is een Yamaha RX-A820 in de set gekomen, die enkel wordt gebruikt voor surround gebruik, dus met als enige bronnen de Apple TV en de Telenet (digitale TV) decoder.
de reden waarom ik voor dit model ben gegaan, is de prijs icm een erg stabiele remote app en de imo onderschatte geluidskwaliteit van Yamaha surround engines tov de concurrentie, wat maakt dat ik niet zo snel naar de (op dit forum) usual suspects als Marantz, Onkyo, Denon etc zal kijken.

vanuit de Yamaha worden enkel de surrounds rechtstreeks aangestuurd, welke voorlopig bestaan uit een paartje van deze: http://www.monitoraudio.co.uk/products/soundframe/sf1 , die perfect achter/in de foto-absorbers passen, wat maakt dat je er echt niks van ziet.
De Yamaha wordt vervolgens vwb de fronts via de pre outs doorgelust naar de ADSM die dan weer aan de eindbak hangt naar de Harbeths, die in deze setup als "fullrange" fronts fungeren, wegens het ontbreken van een sub. (die er ook niet meer komt)
Ik was vooral benieuwd of de filmische impact die ik me herinnerde van m'n periode met de grote Dynaudio's icm een DD15 weer enigszins benaderd zou worden.
nou...ik ben erg blij verrast  ;D

zonet als taster voor mezelf even een stukje van Salt bekeken, omdat daar toch een paar leuke actiescenes in zitten (ben geen fan van de "animatiefilms" à la Transformers ed, hoe indrukwekkend hun audio misschien ook is) en bij de scene met haar geïmproviseerde bazooka (omstreeks 23e min) voelde ik werkelijk de lucht-/windverplaatsing komende vanaf de fronts op m'n gezicht :D , dat was ff  :headbanging:    (fwiw; de fronts staan op 3m van me af)

foto's komen er niet, want er valt van deze update simpelweg niets te fotograferen, omdat je er (zoals bedoeld) niets van ziet  O0

ohja, de SF1 surrounds worden op termijn nog vervangen door wat anders, maar dat kan nog ff gaan duren, want die ga ik zelf bouwen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Lukt het in deze doorlus een beetje om het volume egaal bestuurbaar te houden via de surround processor?

Mooie combo om toch een stuk surround te realiseren.

Benieuwd naar de zelfbouw. Iets foto genieker?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

#1962
ja hoor, de Linn ADSM staat bij die ene "bron" in zijn zogenaamde unity gain mode, wat zoveel wil zeggen als dat hij het volume onaangeroerd doorsluist.

de eigenlijke volumeregeling vindt dus enkel en alleen in de Yamaha plaats vwb deze 2 "tv" bronnen, iets wat dankzij de uiterst stabiele app van Yamaha verder ook erg prettig werkt.

ik moet nog volledig beginnen aan de zelfbouwers, want het ontwerp en bouwtekeningen zijn pas deze week afgewerkt en naar me doorgestuurd door Ruud van Speakerland...dus dat wordt welk pas wat voor volgend jaar eer ze hier ook effectief gaan spelen.

nu klinkt het echter al heel erg leuk (de SF1'en zijn zowat de hele week losgespeeld terwijl ik naar m'n werk was  ;D), maar ik verwacht dat het met die "custom" kastjes toch een aardig wat indrukwekkender kan gaan klinken, niet in het minst omdat er gebruik wordt gemaakt van twee 15cm drivers per kastje & een Seas excel tweeter zoals die ook in de 40.1 wordt toegepast ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


Dirk

een volledige maand voorbijgegaan zonder postings...dat kan imo maar één van 2 dingen betekenen, ofwel heb ik geen tijd gehad om veel vd set te genieten, ofwel ben ik gewoon tevreden en voel ik niet zo de behoefte om wat te posten.

gelukkig is dat laatste het geval, maar toch ben ik eerder deze week nog eens wat aan het schuiven gegaan met de speakers.

ik ben nl. niet 100% tevreden van wat de DC met de weergave doet.  begrijp me niet verkeerd, hij doet zeer mooie dingen met een teveel aan laag, maar imo laat hij de rest vh signaal niet voldoende ongemoeid, ondanks dat ik hem hier gelimiteerd heb vwb de correctie op 200Hz.

dus...dan kan ik nog verder (en heel gericht) de ruimte gaan aanpakken, of ik ga op wandel met de speakers.
de ruimte aanpakken is nog niet van tafel geveegd as such, dus wie weet...maar voorlopig ben ik dus maar eens begonnen met het herpositioneren vd Harbeths.

na veel proberen staan ze nu zo'n dikke 50cm meer naar voren toe, dus dichter bij me.
dat maakt dat de afstand (gemeten vanaf de baffles) tot de achter(glas)wand nu +-2m is. afstand vanaf de zijwanden is nagenoeg ongewijzigd gebleven.
eerste orde zijreflecties worden nog steeds netjes opgevangen door de absorbers zoals ze hingen, die zijn immers voldoende groot.
eerst dacht ik altijd dat dit plaatsen vd set verder in de ruimte het ruimtelijke gevoel vd kamer negatief zou beïnvloeden, maar niets is minder waar, er is nu immers een wat vrijere doorgang achter de speakers langs, dus in die zin bevalt het me prima  ;D

maar belangrijker is dat ik nu veel minder last heb van het ietwat opdringerig laag op mijn luisterplek (en ook daarbuiten vreemd genoeg) wat maakt dat ik de Dual Core nu al zo'n 3 dagen in "bypass" heb staan...en ik heb zo'n gevoel dat hij dat ook gaat blijven. :music:

binnenkort komen er (eindelijk :blush:) ook nieuwe fishtank stands en gaat alle hardware weer de slaapkamer in (waar alles eerst ook al onzichtbaar opgesteld stond), maar omdat ik recentelijk wat bezig ben geweest met surround & C° (de tv gaat binnenkort weg!), was het gewoon veel praktischer om alles even hier in de kamer te hebben staan.

zodra alles binnen een paar weken z'n definitieve plekje heeft gevonden en de woon-/luisterkamer weer enigszins toonbaar is, volgen er wel nieuwe pics  ;) 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Dat blijft toch wel een terugkerend patroon, Harbeth die dichterbij (dan mogelijk lijkt) beter weet te klinken. Precies zoals monitors moeten doen, hoewel je de 40.1 wat afmetingen betreft haast geen monitor mag noemen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joske007

Quote from: Dynky on January  1, 2015, 15:56:35
na veel proberen staan ze nu zo'n dikke 50cm meer naar voren toe, dus dichter bij me.
dat maakt dat de afstand (gemeten vanaf de baffles) tot de achter(glas)wand nu +-2m is. afstand vanaf de zijwanden is nagenoeg ongewijzigd gebleven.
eerste orde zijreflecties worden nog steeds netjes opgevangen door de absorbers zoals ze hingen, die zijn immers voldoende groot.
eerst dacht ik altijd dat dit plaatsen vd set verder in de ruimte het ruimtelijke gevoel vd kamer negatief zou beïnvloeden, maar niets is minder waar, er is nu immers een wat vrijere doorgang achter de speakers langs, dus in die zin bevalt het me prima  ;D
Logisch ;)

Hoe kleiner je de luisterdriehoek maakt des te minder de kamer het geluidsbeeld akoestisch zal kunnen verstoren.
Alles hangt dus af van een goede verhouding tussen zitplaats en de onderlinge afstand tussen de speakers.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

garmtz

Gelukkig is de M40.1 een near/mid field monitor... ;)

Dirk

Quote from: Joske007 on January  2, 2015, 10:40:53
...
Alles hangt dus af van een goede verhouding tussen zitplaats en de onderlinge afstand tussen de speakers.

het is natuurlijk niet enkel die verhouding die van belang is, maar ook de plaats vd speakers in de kamer, zoals ik nu heb mogen ontdekken.
't geluk wil dat ik hier redelijk vrij ben wat dat betreft  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

YamahaRXV

@Dynky  Pure Music helemaal goed werkend nu op de Mac Mini ?
(heb begrepen dat je naar aanleiding van mijn mail terugkoppeling hebt gehad ?  ;))
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dirk

Quote from: YamahaRXV on January  4, 2015, 13:39:48
Pure Music helemaal goed werkend nu op de Mac Mini ?
(heb begrepen dat je naar aanleiding van mijn mail terugkoppeling hebt gehad ?  ;))
eerlijk gezegd nog niet de tijd (en zin) gehad om er weer mee bezig te zijn, maar de key is idd goed aangekomen
december was het aardig druk en begin vh jaar is niet veel rustiger, dus vrije tijd gaat nog even op aan andere zaken.
I'll keep you posted als het zover is, maar ik verwacht iig geen problemen  ;)   nog bedankt voor de hulp!
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

YamahaRXV

Quote from: Dynky on January  4, 2015, 14:13:09
eerlijk gezegd nog niet de tijd (en zin) gehad om er weer mee bezig te zijn, maar de key is idd goed aangekomen
december was het aardig druk en begin vh jaar is niet veel rustiger, dus vrije tijd gaat nog even op aan andere zaken.
I'll keep you posted als het zover is, maar ik verwacht iig geen problemen  ;)   nog bedankt voor de hulp!

Top  :thumbs-up:  Geen dank, graag gedaan  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dirk

vandaag Frankie (due to lack of a more suitable name) opgehaald.
te vroeg om al een oordeel te vellen.
morgen in alle rust wat verder beluisteren...

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on January 10, 2015, 22:19:18
vandaag Frankie (due to lack of a more suitable name) opgehaald.
te vroeg om al een oordeel te vellen.
morgen in alle rust wat verder beluisteren...



Dat vind ik nou aardig dat hem naar mij hebt vernoemd  :D

Geweldig  :inlove:

Dirk

had ik (echt) niet bij stilgestaan. :blush:

maar de "creator" van dit is Jerry...en die heeft hem zo gedoopt, om overduidelijke redenen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea