The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Dirk

done, thanks voor de tip  :thumbs-up:
stond op 0dB, nu op -24dB.

is luider dan die 75 dan niet goed?  ik zou denken hoe hoger (op de volumeschaal van de ADSM) hoe beter want minder digitaal verlies, of is het niet zo straightforward?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Quote from: Dynky on October 20, 2014, 23:21:12
done, thanks voor de tip  :thumbs-up:
stond op 0dB, nu op -24dB.

is luider dan die 75 dan niet goed?  ik zou denken hoe hoger (op de volumeschaal van de ADSM) hoe beter want minder digitaal verlies, of is het niet zo straightforward?

Mag tot 80 gaan, daarboven wordt er digitaal versterkt en kun je clipping krijgen.

garmtz

Ben ook benieuwd of jij ook werkelijk verschil hoort. Ik in ieder geval wel...

Dirk

een wereld van verschil !  :D
nee serieus, ik ben zelf niet zo van dat soort technische vergelijkingen, da's trouwens meer een kwestie van luiheid dan wat anders, maar gezien je eerder uitleg vd volumeregeling en de techniek die Linn hiervoor toepast lijkt het me zeker plausibel, dus; baat het niet, dan...  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Zoiets had ik al gedacht... ;D

Dirk

als ik mezelf er toch eens kan toe dwingen en een verschil hoor, dan ben je de eerste die ik het laat weten  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Quote from: Dynky on October 20, 2014, 23:33:30
als ik mezelf er toch eens kan toe dwingen en een verschil hoor, dan ben je de eerste die ik het laat weten  ;D

Ik ben vereerd! :D

garmtz

Nog een tip: het volledige analoge pad geldt alleen als je die input in de 'Delay Mode' in 'Sources' op 'Direct' zet... Zet je hem op een van de andere opties, kun je de bron via Songcast broadcasten, op Direct niet.

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on October 19, 2014, 10:32:38
beide staan hier, dus jawel ;)
Ik vraag het, omdat ik de ervaringen met "streamers" als Mac Mini, Squeezebox Touch, laptop, Linn, Sony,  et cetera erg interessant vind. Tot nu toe lijkt een aangepaste Mac Mini het erg goed te doen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Maar ik lees net dat je niet audiofiel luistert... Bummer!  :( :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

dat is ook gewoon extreem lastig met deze speakers Bas, ik zit het merendeel vd tijd gewoon vd muziek te genieten...jammer, maar 't is niet anders  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

BuSpu

Quote from: Dynky on October 23, 2014, 07:24:41
dat is ook gewoon extreem lastig met deze speakers Bas, ik zit het merendeel vd tijd gewoon vd muziek te genieten...jammer, maar 't is niet anders  ;)
Het zit je ook niet mee hè?  ;)

Bas Akkerman

Quote from: BuSpu on October 23, 2014, 07:56:55
Het zit je ook niet mee hè?  ;)
Weet je hoe lastig het is om op tijd te komen als je muziek op deze luidsprekers luistert? En hoeveel nieuwe muziek je wel niet wil aanschaffen, omdat de weergave zo verslavend is!?
Ja, dat is erg!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

clockwork

Quote from: Bas Akkerman on October 23, 2014, 08:15:46
Weet je hoe lastig het is om op tijd te komen als je muziek op deze luidsprekers luistert? En hoeveel nieuwe muziek je wel niet wil aanschaffen, omdat de weergave zo verslavend is!?
Ja, dat is erg!

Dat is met veel meer speaker merken het geval, maar in tegenstelling tot Harbeth bezitters hoeven wij dat niet telkens te benadrukken....  ;D ;D ;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

lynch1979

Quote from: clockwork on October 23, 2014, 08:54:32
Dat is met veel meer speaker merken het geval, maar in tegenstelling tot Harbeth bezitters hoeven wij dat niet telkens te benadrukken....  ;D ;D ;D

+1  ;)

Bas Akkerman

Quote from: clockwork on October 23, 2014, 08:54:32
Dat is met veel meer speaker merken het geval, maar in tegenstelling tot Harbeth bezitters hoeven wij dat niet telkens te benadrukken....  ;D ;D ;D
Ik vind het gewoon leuk om mijn plezier te delen, dat had ik ook bij een andere luidspreker gedaan. :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

gisteren eindelijk eens aan de gang gegaan met de Mac Mini (i5 met 8GB RAM en 128GB SSD) die hier al een tijdje stond. Het gaat hierbij om een "dedicated" machine, die dus nergens anders voor zal worden gebruikt, enkel voor het streamen van muziek.
optimalisatie op softwarematig vlak zal later nog wel verder gebeuren, voorlopig heb ik het even bij de obvious zaken gehouden (alle overbodige programma's verwijderd en/of stopgezet, alle updates uitschakelen, hybernate modi uitschakelen, etc etc)

dan was er de kwestie van de selectie van een afspeelsoftware
nu heb ik me al behoorlijk ingelezen in de belangrijkste spelers, maar telkens kwam ik daarbij wegens één voor mij belangrijk punt bij dezelfde 2 à 3 spelers uit.
ik wil namelijk absoluut de desktop-app van Qobuz re-routen via de gekozen speler, ipv vanaf de Qobuz app rechtstreeks te luisteren.
de speler moet dus ahw als een schil functioneren, om zo de SQ wat op te krikken.

met JRiver had ik op Windows al erg goede ervaringen vwb het normale gebruik (de hele UI beviel me wel), maar toen ging het enkel om het afspelen van files vanaf de NAS...maar met de komst van JPlay zou precies datgene wat ik wil ook mogelijk zijn, ware het niet dat JPlay vooralsnog niet verkrijgbaar bleek op OSX, dus moest ik weer verder gaan zoeken in het bos vd audioplayer-softwares ::)

na wat twijfel tussen Amarra en Pure Music is het uiteindelijk die laatste geworden. voorlopig ben ik nog maar met de trialversie bezig van 15 dagen, maar tenzij ik nog ergens negatieve issues ga ontdekken, is de kans groot dat ik deze wel ga aanschaffen.

Pure Music kan op een eenvoudige manier, mits het gebruik van de eigen D-Pad plugin, perfect wat ik wil...nl de via het net binnengehaalde FLAC stream vanuit de Qobuz app op de best mogelijke manier aan de USB DAC doorsluizen.
upsamplen behoort ook tot de mogelijkheden, dus momenteel beluister ik de Qobuz stream upsampled naar 96kHz op mijn DAC, wat minstens zo goed klinkt als de rip vd eigen cd die ik op mijn NAS heb staan, dus ik ben dik tevreden met het behaalde resultaat na anderhalve dag klooien  :pompom:

het was wel ff een hel om de hele library vanop de NAS ook in te lezen in iTunes . Ik gebruik normaal nooit iTunes, maar omdat PM gebruik maakt van iTunes als  organiser/player, moest ik er nu dus wel mee aan de slag.
als ik er zo over nadenk, neig ik eerlijk gezegd om voor het afspelen van muziek vanaf de NAS weer gewoon gebruik te gaan maken van JRiver.
Op die manier hou ik de 2 zaken ook 100% gescheiden...en hoef ik voor het afspelen van de eigen files op de NAS geen gebruik te maken van iTunes, want dat vind ik eerlijk gezegd een k**programma.

fwiw: nu kan ook de Sonos uit de set, want die heeft nu verder ook geen nut meer (stond hier enkel voor playback van Qobuz streams)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Interessante optie! De ene mediaplayer voor streaming en de andere voor afspelen via de NAS. Waarom ook niet?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

vanochtend wat verder met Pure Music 2 aan de gang geweest en dan vooral vwb het afspelen vd eigen rips, dus vanaf de NAS, via de iTunes interface.

ik moet eerlijk zeggen dat als je eenmaal went aan hoe één en ander werkt (itt bijvoorbeeld een Kinsky of JRiver), het best meevalt.
voordeel is ook dat je iTunes op de iPad kan bedienen van de toch wel erg prettig werkende Remote app, dus dat is voor mij wel een groot pluspunt.
de kans wordt dan dan ook bij elke track groter dat ik toch bij PM als "main player" ga blijven op de Mac Mini...en dat voor zowel de Qobuz FLACs (en andere "externe" streams) als voor muziek vanaf de eigen NAS.

de kostprijs van 134€ vind ik nog best te overzien, dus als de trial period van 15 dagen straks op z'n eind loopt... ;)

btw; mocht iemand nog een kortingscode of -coupon hebben, dan is die meer dan welkom  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

En welke streamer heeft klankmatig de voorkeur?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

welke software op de Mac Mini bedoel je, of overall, dus ook met de Linn ADSM meegerekend?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on November 12, 2014, 07:02:57
welke software op de Mac Mini bedoel je, of overall, dus ook met de Linn ADSM meegerekend?
overall bedoel ik.
Software op zich zou toch geen invloed mogen hebben op het geluid, zolang de instellingen hetzelfde zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on November 12, 2014, 08:50:56
overall bedoel ik.
Software op zich zou toch geen invloed mogen hebben op het geluid, zolang de instellingen hetzelfde zijn.
nou...of de software op de MM niet van invloed is...ook daar verschillen de meningen van gebruikers behoorlijk.
die instellingen hetzelfde zetten klinkt makkelijker dan het is, want elke software heeft zo wel z'n eigen specificiteit, dus er valt wel één en ander te tweaken.

persoonlijk vind ik het op dit moment eerlijk gezegd niet zo boeiend of er verschillen hoorbaar zijn tussen die verschillende player-softwares, want de DAC & de verdere keten is imo namelijk veel belangrijker voor het eindresultaat.
primair is bij mij dat het prettig bedient, dus of de UI me 100% bevalt.
bij PM bevalt me die meer en meer, da's dus eerder een kwestie van eraan gewend raken dan wat anders.

of de MM nu beter of minder klinkt dan de ADSM, daar ben ik momenteel absoluut nog niet mee bezig.
is trouwens ook niet zo evident om ff te vergelijken, want ook dan moeten natuurlijk weer eerst de outputlevels perfect gelijk worden getrokken, dus om dat serieus te beoordelen moet ik echt even rustig eea "prepareren".
de DAC die ik nu gebruik is trouwens ook nog niet in z'n finale vorm, maar daarover later meer  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Quote from: Dynky on November 11, 2014, 12:22:37
de kans wordt dan dan ook bij elke track groter dat ik toch bij PM als "main player" ga blijven op de Mac Mini...

Heb je Audirvana geprobeerd? Die bevalt me erg goed en gebruik ik het liefst. Als alternatief gebruik ik voor alle audio en video VLC in zowel Windows als OSX.
Gr. Martijn

Dirk

ik dacht niet dat je via Audirvana ook "externe" services zoals bvb Qobuz FLAC streaming kon integreren, of kan dat ondertussen wel?
dat laatste is voor mij nl. een must.

de hoofdreden waarom ik met de MacMini aan de slag ga, is dat ik alle door mij gewenste streaming functionaliteit in één toestel wil verzamelen, zonder daarbij in kwaliteit in te moeten boeten tov de combi Linn ADSM (voor streaming vanaf de NAS) & Sonos Connect icm externe DAC (voor streaming van Qobuz)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea