The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

chansig

Min vrouw is ook de moeilijkste niet. Speakers in de kamer, 4 losse woofers, akoestisch spanplafond, akoestische spul op 1 van de wanden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

#1826
Quote from: Joris1971 on August 16, 2014, 19:04:09
Makkelijk praten als je alleen woont.   ;D
ik hou van een minimalistisch interieur en ben idd de baas in huis, dus dat geeft me extra veel mogelijkheden om wat aan de akoestiek te doen (ik heb immers geen tig zetels/stoelen/kastjes ed in de kamer staan ;)), dus het is hier wat dat betreft idd makkelijker dan bij een gezinswoning...maar als ik lees hoe sommigen al bij voorbaat "akoestische ingrepen" afschieten als een no-go, zonder ze ooit echt bestudeerd te hebben, dat snap ik echt niet.

verder hoeft er bij de meeste woningen (waar wel huisraad staat :D) echt niet zo gek veel gedaan te worden, maar het is soms toch echt wel met wat relatief kleine ingrepen heel wat te verbeteren, mits je een beetje open minded rondkijkt en bereid bent om iets te doen (alles onzichtbaar maken gaat immers niet)

het spanplafond wat er hier nu in zit is zo'n mooi voorbeeld van een ingreep die ongelooflijk veel bijdraagt aan de verbetering vd akoestiek, maar waarvan je echt niets ziet...maar ook akoestische fotolijsten zijn imo een zeer mooie aanvulling die in zowat elk interieur passen, en ook in elke afmeting te maken zijn, voor geen gekke prijzen  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

#1827
Quote from: chansig on August 16, 2014, 19:09:35
Min vrouw is ook de moeilijkste niet. Speakers in de kamer, 4 losse woofers, akoestisch spanplafond, akoestische spul op 1 van de wanden.

Gr Hans

Gewoon keurig opgevoed. Door wie laten we even in het midden. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

Quote from: Staaled on August 16, 2014, 19:13:11
Gewoon keurig opgevoed. Door wie laten we even in het midden. ;)
dat slaat vast niet op mij...dus Hans' vrouw wslk  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

#1829
Idd,even aangepast. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Mijn vrouw heeft de rol van mijn moeder keurig overgenomen. :D

Gewoon alles in goed overleg en dan kan er veel.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

beetle99

Vraagje over het akoestisch spanplafond: kan je dit ook gebruiken tegen overlast van bovenburen (appartement met betonnen vloeren)

Tesamen met aanpak eigen akoestiek zou ik dan 2 vliegen in 1 klap slaan.

Dirk

Quote from: beetle99 on August 16, 2014, 20:00:36
Vraagje over het akoestisch spanplafond: kan je dit ook gebruiken tegen overlast van bovenburen (appartement met betonnen vloeren)

Tesamen met aanpak eigen akoestiek zou ik dan 2 vliegen in 1 klap slaan.
nope, daar zijn andere oplossingen voor...er eens rustig over praten met de buren bvb  ;)

om maar te zeggen dat ik m'n bovenburen ook (soms) nog hoor, daar doet het spanplafond weinig tot niets aan
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

beetle99

OK,bedankt voor de info!

Dirk

fwiw ; mijn ervaring is dat er aan contactgeluiden van bovenburen "eenzijdig" weinig te doen is...maw ook je buren zullen zich toch een beetje moeten realiseren dat je onder hen woont en er bij momenten last van hebt.

bij mij hielp er eens ff over gaan praten wonderwel, ze waren er zich echt niet van bewust dat ik soms last had van hun geloop met bvb schoenen op de vloer(tegels), of het verplaatsen van meubels elke week (schijnbaar een hobby van ze ;D), dus nu is het wat dat betreft een stuk beter.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

beetle99

Dat punt zijn we al voorbij, heeft helaas geen verbetering gegeven, begonnen met procedure via vve.

Maar bedankt voor meedenken!

Streamz

Quote from: Dynky on August 16, 2014, 19:12:53
ik hou van een minimalistisch interieur en ben idd de baas in huis, dus dat geeft me extra veel mogelijkheden om wat aan de akoestiek te doen (ik heb immers geen tig zetels/stoelen/kastjes ed in de kamer staan ;)), dus het is hier wat dat betreft idd makkelijker dan bij een gezinswoning...maar als ik lees hoe sommigen al bij voorbaat "akoestische ingrepen" afschieten als een no-go, zonder ze ooit echt bestudeerd te hebben, dat snap ik echt niet.

verder hoeft er bij de meeste woningen (waar wel huisraad staat :D) echt niet zo gek veel gedaan te worden, maar het is soms toch echt wel met wat relatief kleine ingrepen heel wat te verbeteren, mits je een beetje open minded rondkijkt en bereid bent om iets te doen (alles onzichtbaar maken gaat immers niet)

het spanplafond wat er hier nu in zit is zo'n mooi voorbeeld van een ingreep die ongelooflijk veel bijdraagt aan de verbetering vd akoestiek, maar waarvan je echt niets ziet...maar ook akoestische fotolijsten zijn imo een zeer mooie aanvulling die in zowat elk interieur passen, en ook in elke afmeting te maken zijn, voor geen gekke prijzen  8)

Ben benieuwd welke onzichtbare oplossingen er zijn.
Zo'n spanplafond valt daar overigens niet onder. Mijn kozijnen lopen door tot aan het plafond. Dus elke verlaging van een plafond valt voor het kozijn of zelfs voor het raam.
Akoestische fotolijsten heb ik het maar niet over. Ik heb kunst aan de muur hangen, heb weinig zin in een Ikea interieur. Of is dat die open mindedheid die in ontbeer?

Dus wat is er nog meer mogelijk, behalve de obligate stoffen banken, vloerkleed en stoffen gordijnen? Is een serieuze vraag, voor de zekerheid.

AbZ

Ikea fotolijsten aan het plafond en dan niet meer omhoog kijken.

Dirk

Quote from: Streamz on August 16, 2014, 20:53:10
Ben benieuwd welke onzichtbare oplossingen er zijn.
Zo'n spanplafond valt daar overigens niet onder. Mijn kozijnen lopen door tot aan het plafond. Dus elke verlaging van een plafond valt voor het kozijn of zelfs voor het raam.
Akoestische fotolijsten heb ik het maar niet over. Ik heb kunst aan de muur hangen, heb weinig zin in een Ikea interieur. Of is dat die open mindedheid die in ontbeer?

je beantwoord volgens mij al perfect je eigen vraag. ;D

ook ik heb hier een deur waarvan het lijstwerk doorloopt tot tegen het plafond, so what...het plafond heb ik (oa om die reden) aan die zijde op 10cm vanaf de muur laten stoppen, dus als je ff wil dan zijn er altijd oplossingen voor dat soort "onoverkomelijke problemen"

idem met je weerstand tov fotoprints, wat is er mis met de print van en mooi (moderne) reproductie? 

als je absoluut vast wil houden aan je ongewijzigd interieur dan zal je altijd wel een excuus vinden om er niets betekenisvol aan te doen, maar dan haal je gewoon nooit de volle potentie uit je set, dus leer daar dan ook gewoon mee leven en ga lekker door met investeren in nodeloze "audiofiele" verbeteringen die marginaal verbetering geven, itt het aanpakken van je akoestiek 
(dat laatste is even zeer generaliserend gesteld, niet specifiek gericht op jouw persoonlijke situatie ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

#1839
Had je niet aan alle kanten een randje opengelaten?
En heb je die Mio Tiles nog steeds?  (waren niet strikt akoestisch dacht ik)

Streamz

Quote from: Dynky on August 16, 2014, 21:03:39
je beantwoord volgens mij al perfect je eigen vraag. ;D

ook ik heb hier een deur waarvan het lijstwerk doorloopt tot tegen het plafond, so what...het plafond heb ik (oa om die reden) aan die zijde op 10cm vanaf de muur laten stoppen, dus als je ff wil dan zijn er altijd oplossingen voor dat soort "onoverkomelijke problemen"

idem met je weerstand tov fotoprints, wat is er mis met de print van en mooi (moderne) reproductie? 

als je absoluut vast wil houden aan je ongewijzigd interieur dan zal je altijd wel een excuus vinden om er niets betekenisvol aan te doen, maar dan haal je gewoon nooit de volle potentie uit je set, dus leer daar dan ook gewoon mee leven en ga lekker door met investeren in nodeloze "audiofiele" verbeteringen die marginaal verbetering geven, itt het aanpakken van je akoestiek 
(dat laatste is even zeer generaliserend gesteld, niet specifiek gericht op jouw persoonlijke situatie ;))

Ja wacht eens even, jij had het over relatief kleine ingrepen. En met je opmerking "alles onzichtbaar maken gaat immers niet" impliceer je dat er wel degelijk onzichtbare oplossingen zijn.

Verder geef je met je beschrijving van je spanplafond aan dat het wel degelijk zichtbaar is en dat je bij een deur een kunstgreep moest toepassen.
En een print van een reproductie is niets mis. Als je ervan houdt tenminste. Maar ik neem aan dat je niet serieus wil suggereren dat ik mijn originele kunst van de muur moet halen voor een fotoprint?

Beetje teleurstellend dit. Het gaat niet om perse een ongewijzigd interieur. Je doet voorkomen dat er legio onzichtbare oplossingen zijn, blijkt het in werkelijkheid niet alleen zeer zichtbaar, maar ook nog eens erg smaakgevoelig te zijn.
En dat vind je het serieus vreemd dat mensen daar niet aan willen? Maar echt?


Dus, welke onzichtbare akoestische verbeteringsmogelijkheden zijn er nu?

Streamz

Wacheffe, ik zie een paar pagina's terug een foto. Dat is van je luisterruimte, toch? Losse stoel in het midden, platen op de grond etc.

Ja, dat je in je luisterruimte zo'n plafond spijkert en van die dikke panelen aan de muur, daar kan ik inkomen. Niet te missen trouwens, die panelen.

Mijn set staat in de woonkamer, dus een iets andere situatie.

AbZ

Steamz  ;)  Misschien helpt het om enigzins realistisch te blijven.  Anders ga je straks nog vragen of er ook speakers zijn die geen ruimte kosten.  Lijkt me duidelijk dat er wel oplossingen zijn die relatief weinig in het oog springen.  Wil je er absoluut niets van zien/weten, dan moet je niet teveel verwachten.  Als je nog geen decimeter kunt missen, dan moet je eerst een grotere ruimte nemen.  Of misschien wat inspraak bij de vrouw...

Dirk

#1843
Quote from: Streamz on August 16, 2014, 21:33:07
Dus, welke onzichtbare akoestische verbeteringsmogelijkheden zijn er nu?
het plafond as such is onzichtbaar.

als je er zoals bij jouw ramen of mijn deur "rond moet werken" ziet dat er gewoon uit als een verlaagd plafond met precies dezelfde bouw-afwijkingen, niets meer of minder...alleen heeft dit plafond een reuze grote impact op je akoestiek.

mij is het allang duidelijk dat je (zoals AbZ idd voorzichtig aan de kaak stelt) eigenlijk echt niets wil zien van dit soort ingrepen, maar dat is, met uitzondering vh spanplafond, volgens mij lastig tot onmogelijk.
als je moord en brand schreewt bij bvb een zwevend wit plafondeiland of een (100% zelf te kiezen) fotoprint aan de muur, tja...dan rest er niets anders dan te leren leven met de akoestiek die je hebt, so be it  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Streamz

Realistisch? Pot, ketel. De rest van je post is ook kul trouwens. Ruimte is 50m2, maar ik heb zes ramen, 3 deuren, open keuken, plus nog wat rare hoeken en uitsparingen. En een open haard. En nauwelijks open vlakken in de vorm van (blinde) muren.

Ik ben dus serieus geïnteresseerd in oplossingen. Wanneer blijkt dat die onzichtbare oplossingen verre van onzichtbaar of ronduit lelijk zijn, is dat voor mij dus teleurstellend.

Dat jij, AbZ, dat niet begrijpt, en zelfs opmerkingen maakt over de grootte van mijn ruimte en mijn vrouw, geeft aan dat puur denkt in stereotypen en dat je een zeer beperkt inlevingsvermogen hebt. Is niet erg hoor, ik ga alleen zo weinig (lees: niets) aan je posts hebben.


AbZ

#1845
Quote from: Streamz on August 16, 2014, 22:14:22Dat jij, AbZ, dat niet begrijpt, en zelfs opmerkingen maakt over de grootte van mijn ruimte en mijn vrouw,
geeft aan dat puur denkt in stereotypen en dat je een zeer beperkt inlevingsvermogen hebt.
Om een keuze te maken heb je letterlijk & figuurlijk enige speelruimte nodig.  De grootte van je partner is mij idd niet bekend.  Als je een grotere ruimte hebt, dan kan je daarvan iets aan akoestische maatregelen opofferen.  Ik zou zelf dan bv eerder een muur 'naar voren' halen (met akoestisch effectief materiaal) dan het plafond verlagen (afhankelijk vd situatie).

Streamz

Dynky, prima hoor. We denken gewoon verschillend over de mate van visuele impact. In mijn situatie zou het betekenen dat het kozijn en een deel van het glas van alle ramen in meer of mindere mate visueel geblocked wordt, voor jou is zoiets kennelijk onzichtbaar.

En voor jou is zo'n dik paneel met een of andere reproductieprint aan de muur acceptabel, mijn idee van schoonheid ligt op een iets ander niveau.

En zo zijn er nog een paar verschillen, jij noemt de opmerkingen van AbZ "iets voorzichtig aan de kaak stellen," ik noem het "vooringenomen," "beperkt" en "lomp. " Zo niet "onbeschoft."

Dirk

AbZ stelt het een tikkeltje confronterend hooguit, maar wel to the point...zoals gewoonlijk, wat ik persoonlijk (zowel in mijn eigen als in andermans topic) meestal wel weet te appreciëren.

maar zoals gezegd, als je er niets van wil zien, dan heb je imo ook geen resultaat, simple as that ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

http://www.zilenz.nl/akoestische-schilderijen/akoestisch-fotopaneel

Ik wil het niet onzichtbaar noemen, maar wel onopvallend en geheel aan eigen smaak aan te pakken.

Zelfs een bastube kan je in een hoek neerzetten, mooi bekleden cq afwerken, desnoods een plantje erop en klaar. Ik heb wel eens gelezen dat mensen schuim onder bv hun luisterplek plaatsen...dat is dan wel onzichtbaar, dikke gordijnen, vloerkleed, boekenkast welke als diffuser kan werken.

Allemaal niet onzichtbaar maar prima in te passen in menig huiskamer.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bama

Ik heb geen originele Rembrandts hangen dus ga me zeker even verdiepen in die akoestische panelen, ik vraag me alleen af hoe belangrijk het is waar ik ze hang.