The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

LABO

Fijn dat je weer terug bent  :headbanging:


De Sophia 3 staat bij mij ook nog steeds heel hoog op mijn lijstje als ik mijn Kharma's ooit nog eens weg doe  :worship:
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dirk

Quote from: rovinggecko on June 21, 2014, 09:24:43
Gevalletje glas half vol zo te horen. ;)

En, zoals je zegt, wat is nu wel een echt blijvertje. De route naar een blijvertje is soms wel zo leuk :)

De heren in Hilversum hebben wel wat leuke speeltjes staan, een soortement van snoepwinkel. Wel de credit card thuis laten, dan moet je er in ieder geval 1 nachtje over slapen.
vwb dat glas halfvol, toch even een verduidelijking, want ik heb de indruk dat het feit dat ik verder zoek naar de voor mij "ideale set" betekent dat de MM27's tegenvallen.

als ik ze zou moeten inschalen aan de hand van mijn eisenpakket, geef ik ze momenteel een 9 op 10, waar dat een paar weken terug nog uitkwam op een krappe 8, dus er is een aardige weg afgelegd wat maakt dat ik er absoluut wel mee kan leven.
het enige wat ze meet technisch imo nog missen, is wat definitie in het laagste laag (ivm de S-HL5 + 15" sub)
dat valt misschien wel te vangen met een ander fullrange systeem, maar da's ook nog maar de vraag, daarom dus de geplande sessie in H'sum, om dat alvast voor mezelf klaar en duidelijk te krijgen.

de meeslepende capaciteiten vd Harbeths (= me vanaf de eerste noten meetrekken in een nummer zonder de aandacht te leggen op technische details) bezitten de MM27's niet, maar ze hebben dan ook een compleet andere pedigree dan Alan Shaw's weergevers.
Wat me wel positief blijft verrassen aan de Barefoots is dat ze me nog op geen enkel moment een gevoel van luistermoeheid hebben bezorgd, dus ook naar deze set kan ik de hele dag luisteren zonder dat me zaken in de muziek gaan irriteren of ik de drang krijg de kamer uit te rennen, iets wat zeker niet het geval is bij elke "referentie monitor" die ik al heb mogen beluisteren. ;D 
Bovenstaande klinkt voor velen misschien wat vreemd, zeker voor diegenen die nog geen Harbeths in de juiste omstandigheden hebben gehoord of simpelweg geen fan zijn van dat toch wat typische karakter, maar ik ben er blijkbaar wel gevoelig voor, want hoe goed de Barefoots ook presteren, ik (b)lijk toch dat in de muziek trekkende van de S-HL5 op één of andere manier wat te missen.

of een speaker als bvb een Sophia3 me dat wel gaat bieden is nog maar de vraag. Dat hij technisch minstens zo goed is als de MM27 weet ik vrijwel zeker, maar er is dus naar mijn mening meer dan (meet)technische perfectie, om je keuze op te baseren voor een set speakers  ;)

anyway, ongelukkig wordt ik van de MM27's allerminst.  momenteel staan ze hier de sterren vd hemel te spelen en klinkt Beck's laatste vanaf de wheel of steel me als  :music:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

eddy135

Hee, goed om je weer terug te zien hier. :)

Ik ben wel benieuwd of de Sophia's je kunnen bekoren, als het klankkarakter van de Harbeth's je zo aanspreekt... :-\
Is toch een hele andere weergever m.i...
Veel luisterplezier iig.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

rovinggecko

Quote from: Dynky on June 21, 2014, 11:29:46
vwb dat glas halfvol, toch even een verduidelijking, want ik heb de indruk dat het feit dat ik verder zoek naar de voor mij "ideale set" betekent dat de MM27's tegenvallen.

als ik ze zou moeten inschalen aan de hand van mijn eisenpakket, geef ik ze momenteel een 9 op 10, waar dat een paar weken terug nog uitkwam op een krappe 8, dus er is een aardige weg afgelegd wat maakt dat ik er absoluut wel mee kan leven.
het enige wat ze meet technisch imo nog missen, is wat definitie in het laagste laag (ivm de S-HL5 + 15" sub)
dat valt misschien wel te vangen met een ander fullrange systeem, maar da's ook nog maar de vraag, daarom dus de geplande sessie in H'sum, om dat alvast voor mezelf klaar en duidelijk te krijgen.

de meeslepende capaciteiten vd Harbeths (= me vanaf de eerste noten meetrekken in een nummer zonder de aandacht te leggen op technische details) bezitten de MM27's niet, maar ze hebben dan ook een compleet andere pedigree dan Alan Shaw's weergevers.
Wat me wel positief blijft verrassen aan de Barefoots is dat ze me nog op geen enkel moment een gevoel van luistermoeheid hebben bezorgd, dus ook naar deze set kan ik de hele dag luisteren zonder dat me zaken in de muziek gaan irriteren of ik de drang krijg de kamer uit te rennen, iets wat zeker niet het geval is bij elke "referentie monitor" die ik al heb mogen beluisteren. ;D 
Bovenstaande klinkt voor velen misschien wat vreemd, zeker voor diegenen die nog geen Harbeths in de juiste omstandigheden hebben gehoord of simpelweg geen fan zijn van dat toch wat typische karakter, maar ik ben er blijkbaar wel gevoelig voor, want hoe goed de Barefoots ook presteren, ik (b)lijk toch dat in de muziek trekkende van de S-HL5 op één of andere manier wat te missen.

of een speaker als bvb een Sophia3 me dat wel gaat bieden is nog maar de vraag. Dat hij technisch minstens zo goed is als de MM27 weet ik vrijwel zeker, maar er is dus naar mijn mening meer dan (meet)technische perfectie, om je keuze op te baseren voor een set speakers  ;)

anyway, ongelukkig wordt ik van de MM27's allerminst.  momenteel staan ze hier de sterren vd hemel te spelen en klinkt Beck's laatste vanaf de wheel of steel me als  :music:

:) 9 uit 10 is niet heel beroerd.

Wat ik bij mij interessant vond was dat ik veel lees over mensen die proberen de speakers weg te laten vallen. Iets dat mij beneden met m'n Scanspeak A4 monitors al standaard was, zowel in stereo en helemaal in trifield.
Maar met mijn Pluto's boven gaat het nog een stap verder voor mijn gevoel. Die vallen eigenlijk altijd weg (of het moet een slechte opname zijn waarin het hoog alleen als punt uit 1 speaker komt, maar ja, daar kan weinig tegen op), maar wat interessanter is, dat met veel nummers de ruimtelijkheid zo toeneemt dat ook de muren lijken te verdwijnen.
Beneden klinkt het prima, geen speaker te 'zien', maar eea blijft in stereo eigenlijk altijd binnen de muren (met 5.1 wordt de bubble wel iets groter).
Maar de Pluto's lijken zich niets aan te trekken van de ruimte en zetten gewoon een stage neer, los van mijn kamer.

De pluto's hebben daarentegen weer minder laag (ze gaan minder laag dan m'n monitors en er zit geen subwoofer bij).

Dus ook hier de optimale mix nog niet gevonden. Dat zouden misschien Linkwitz LX521's kunnen zijn, want die zouden net zo transparant moeten zijn en veel meer laag. Maar ik zie niet hoe ik die hier (boven of beneden) genoeg ruimte kan geven.

Begrijp dus denk ik wel een beetje wat je bedoelt. Heel content met wat je hebt, maar wel op zoek naar de ideale crossover (binnen budget en ruimte).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

kermy

Het lijkt een beetje op het zoeken van de heilige graal. ;D

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat ik wel weet wat Dynky bedoelt. Waarom zijn er bepaalde speakers uit vervlogen tijden die een rotsvaste aanhang hebben. En waarom leveren deze speakers na vele jaren nog steeds hun geld op, soms zelfs meer dan dat ze nieuw gekost hebben.

Het verhaal over de Harbeths doen mij denken aan veel verhalen die betrekking hebben op bovenstaande. Wat je dan vaak ziet is dat er dan gezocht word naar meer laag of hoog extensie maar dat die zoektochten niet zelden vruchteloos zijn.

Men is met deze vaak zeker technisch niet perfecte weergevers in staat om dichter bij de muziek te komen dan met de meeste technisch perfecte gehypte wonderkasten.

Ik volgde dit topic al een tijdje en vond het altijd prettig leesvoer, en met deze zoektocht naar een vervanger voor de Harbeths word het alleen maar interessanter.

Bedenk wel dat het verstandig is om eerst perfecte nieuwe schoenen te hebben voordat je de oude wegdoet. desnoods sla je de Harbeths gedurende een tijdje op zodat mocht het nieuwe geluid je na een periode van gewenning toch niet brengen wat je zocht je ook zo weer terug kunt.

Veel plezier en wijsheid gewenst in je zoektocht.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Mitch--

Quote from: kermy on June 21, 2014, 14:59:15
Het lijkt een beetje op het zoeken van de heilige graal. ;D

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat ik wel weet wat Dynky bedoelt. Waarom zijn er bepaalde speakers uit vervlogen tijden die een rotsvaste aanhang hebben. En waarom leveren deze speakers na vele jaren nog steeds hun geld op, soms zelfs meer dan dat ze nieuw gekost hebben.

Het verhaal over de Harbeths doen mij denken aan veel verhalen die betrekking hebben op bovenstaande. Wat je dan vaak ziet is dat er dan gezocht word naar meer laag of hoog extensie maar dat die zoektochten niet zelden vruchteloos zijn.

Men is met deze vaak zeker technisch niet perfecte weergevers in staat om dichter bij de muziek te komen dan met de meeste technisch perfecte gehypte wonderkasten.

Ik volgde dit topic al een tijdje en vond het altijd prettig leesvoer, en met deze zoektocht naar een vervanger voor de Harbeths word het alleen maar interessanter.

Bedenk wel dat het verstandig is om eerst perfecte nieuwe schoenen te hebben voordat je de oude wegdoet. desnoods sla je de Harbeths gedurende een tijdje op zodat mocht het nieuwe geluid je na een periode van gewenning toch niet brengen wat je zocht je ook zo weer terug kunt.

Veel plezier en wijsheid gewenst in je zoektocht.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Inmiddels voorzien juist die Harbeth's mijn oren van prachtige muziek ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Quote from: eddy135 on June 21, 2014, 12:38:08
Hee, goed om je weer terug te zien hier. :)

Ik ben wel benieuwd of de Sophia's je kunnen bekoren, als het klankkarakter van de Harbeth's je zo aanspreekt... :-\
Is toch een hele andere weergever m.i...
Veel luisterplezier iig.
Ik vond de Sophia's eigenlijk wel wat overeenkomen met de Harbeths. Dat makkelijke en vanzelfsprekende hebben beide wel.

Quote from: Mitch-- on June 21, 2014, 15:21:28
Inmiddels voorzien juist die Harbeth's mijn oren van prachtige muziek ;)
Ah, wist niet dat die constructie zo in elkaar stak. Verrassend!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#1583
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

nee hoor, maar met een markt als deze kan je er maar beter op tijd mee beginnen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Jammer, maar wel wijs natuurlijk. En zomaar de luistervaringen van de andere twee kandidaten overslaan is natuurlijk ook geen sjoege. :P
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

newday

Quote from: Dynky on June 21, 2014, 10:12:04
yep, en dat was voor mij toen niet de eerste keer in H'sum...waarbij ze me telkens uitermate weten te bekoren, dus dat ik er "interesse" in had wist Garmt al langer ;)
de vraag voor mij is nu hoe ze zich staande houden in een vergelijking met enkele andere (2 om precies te zijn) potentiële kanshebbers, dus dat gaan we ff uitvogelen.

Ze hebben in Hilversum redelijk wat staan in deze prijsklasse dacht ik. Welke zijn de andere twee kanshebbers?

Dirk

Quote from: newday on June 21, 2014, 19:46:32
Ze hebben in Hilversum redelijk wat staan in deze prijsklasse dacht ik. Welke zijn de andere twee kanshebbers?
het zijn 3 behoorlijk verschillende kandidaten, maar dat maakt het vergelijk des te interessanter vind ik zelf

naast de Sophia 3 van Wilson Audio, ga ik ook nog luisteren naar

de Zero 1 van Avantgarde
de M40.1 van Harbeth

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

newday

Quote from: Dynky on June 21, 2014, 20:05:43
het zijn 3 behoorlijk verschillende kandidaten, maar dat maakt het vergelijk des te interessanter vind ik zelf

naast de Sophia 3 van Wilson Audio, ga ik ook nog luisteren naar

de Zero 1 van Avantgarde
de M40.1 van Harbeth

Lijken me zeker heel verschillende speakers. Niet ook nog Wilson Benesch overwogen, die hebben een overdaad aan modellen rond die prijs, of heb je die thuis al een keer gehad?


Bas Akkerman

Quote from: Dynky on June 21, 2014, 20:05:43
het zijn 3 behoorlijk verschillende kandidaten, maar dat maakt het vergelijk des te interessanter vind ik zelf

naast de Sophia 3 van Wilson Audio, ga ik ook nog luisteren naar

de Zero 1 van Avantgarde
de M40.1 van Harbeth
Gave line-up!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

WB heb ik niet overwogen, maar voor de 3 op deze shortlist heb ik zo m'n eigen motivaties, al dan niet gekleurd door wat ik al van ze irl heb gehoord.

vooraf hoop ik stilletjes dat het de 40.1 wordt, maar dat betekent absoluut niet dat de keuze dus al is gemaakt, wel integendeel  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mitch--

Quote from: Dynky on June 21, 2014, 20:20:56
WB heb ik niet overwogen, maar voor de 3 op deze shortlist heb ik zo m'n eigen motivaties, al dan niet gekleurd door wat ik al van ze irl heb gehoord.

vooraf hoop ik stilletjes dat het de 40.1 wordt, maar dat betekent absoluut niet dat de keuze dus al is gemaakt, wel integendeel  ;)

ik denk het stilletjes ook ;) hehe
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

MAW

#1592
Quote from: Dynky on June 21, 2014, 11:29:46
vwb dat glas halfvol, toch even een verduidelijking, want ik heb de indruk dat het feit dat ik verder zoek naar de voor mij "ideale set" betekent dat de MM27's tegenvallen.

als ik ze zou moeten inschalen aan de hand van mijn eisenpakket, geef ik ze momenteel een 9 op 10, waar dat een paar weken terug nog uitkwam op een krappe 8, dus er is een aardige weg afgelegd wat maakt dat ik er absoluut wel mee kan leven.
het enige wat ze meet technisch imo nog missen, is wat definitie in het laagste laag (ivm de S-HL5 + 15" sub)
dat valt misschien wel te vangen met een ander fullrange systeem, maar da's ook nog maar de vraag, daarom dus de geplande sessie in H'sum, om dat alvast voor mezelf klaar en duidelijk te krijgen.

de meeslepende capaciteiten vd Harbeths (= me vanaf de eerste noten meetrekken in een nummer zonder de aandacht te leggen op technische details) bezitten de MM27's niet, maar ze hebben dan ook een compleet andere pedigree dan Alan Shaw's weergevers.
Wat me wel positief blijft verrassen aan de Barefoots is dat ze me nog op geen enkel moment een gevoel van luistermoeheid hebben bezorgd, dus ook naar deze set kan ik de hele dag luisteren zonder dat me zaken in de muziek gaan irriteren of ik de drang krijg de kamer uit te rennen, iets wat zeker niet het geval is bij elke "referentie monitor" die ik al heb mogen beluisteren. ;D 
Bovenstaande klinkt voor velen misschien wat vreemd, zeker voor diegenen die nog geen Harbeths in de juiste omstandigheden hebben gehoord of simpelweg geen fan zijn van dat toch wat typische karakter, maar ik ben er blijkbaar wel gevoelig voor, want hoe goed de Barefoots ook presteren, ik (b)lijk toch dat in de muziek trekkende van de S-HL5 op één of andere manier wat te missen.

of een speaker als bvb een Sophia3 me dat wel gaat bieden is nog maar de vraag. Dat hij technisch minstens zo goed is als de MM27 weet ik vrijwel zeker, maar er is dus naar mijn mening meer dan (meet)technische perfectie, om je keuze op te baseren voor een set speakers  ;)

anyway, ongelukkig wordt ik van de MM27's allerminst.  momenteel staan ze hier de sterren vd hemel te spelen en klinkt Beck's laatste vanaf de wheel of steel me als  :music:

Met een 15" sub kun je waarschijnlijk dieper weergeven dan MM27's. De MM27's geven weer tot ca.30hz en daaronder zakt de relatieve output weg. Daarboven zijn ze recht. Missen van definitie volg ik niet zo. Ze missen hoogstens bereik in het laag als full-range de norm is.

Als je andere opties overweegt. Vergelijk ze dan met de Barefoots in je eigen ruimte voor je iets koopt. Een betere speaker in absolute zin dan de MM27 is lastig te vinden, je zit op een niveau waar de combinatie met de ruimte bepalend is doordat de ruimte (veruit) de zwakste schakel is. Welke speaker het in die ruimte het beste doet, zou de vorkeur moeten krijgen. In verschillende ruimtes kunnen de speakers afwisselend de betere lijken/zijn. :)
Gr. Martijn

MAW

Waar is de 901K eigenlijk? Ik denk nl. dat Geithain de grootste contender is voor upgrade vanaf MM27's met hun cardioid radiation characteristics waardoor lage tonen niet alle kanten op gaan. Dat kan reflecties bij lage frequenties (waar de problemen het grootst zijn) nogal verminderen.
Gr. Martijn

Dirk

de 901K viel af, omdat de verkoper die ik op het oog had ze uit de verkoop heeft gehaald
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Ik moet nog zien dat een van die andere opties een upgrade is vanaf de Barefoots. Barefoot legt de lat voor objectieve referentie zeer hoog en de meeste high-end hifi speakers zijn imo. overrated.
Gr. Martijn

Dirk

ik pretendeer natuurlijk ook nergens dat ik een "objectieve referentiespeaker" zoek  ;)
persoonlijk vind ik trouwens de term objectief niet passen in de context van mijn zoektocht, want die eigenschap is voor mij irrelevant...net zoals ik ook niet wil upgraden van de MM27, ik wil gewoon wat anders dan datgene wat de Barefoot biedt.

wat ik zoek is een fullrange speaker die me (weer) de muziek intrekt zoals de S-HL5 dat deed (deze had daar de steun van een sub voor nodig, voor iemand weer vraagt waarom ik hem dan weg heb gedaan).

of dat één van de 3 kandidaten van zaterdag wordt zal ik idlv die dag gaan ontdekken, wie weet wordt het ook geen vd drie en gaat de zoektocht gewoon rustig verder...who knows  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Magnepan is geen optie hè?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on June 26, 2014, 20:51:01
Magnepan is geen optie hè?
naah...ik heb visueel toch ook m'n grenzen, ttz die komen niet door mijn interieurfilter  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Rudi64

Misschien qua budget geen optie...maar de Linn Akubariks hebben bij mij ook een goede indruk nagelaten.. :wow:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.