The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: lynch1979 on February  8, 2014, 17:20:21
Hoe ver staan de speakers vanaf je luisterpositie en hart op hart?

Eerst stonden ze verder naar buiten toe....toch?
ze staan volgens mij nog +- zoals vroeger...althans, ik heb ze niet bewust verplaatst.

heb het speciaal ff voor je nagemeten  ;)

hart/hart (thv de voorzijde gemeten) ; exact 200cm
afstand tweeter/oor ; 265cm

nadeel van dat meten met de laser; nu ontdekte ik ook een verschil van L tov R, want de rechterkant staat zowel 1cm dichter bij de muur als 1,5 cm verder van me af...no wonder dat het wat rommelig klonk  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on February  8, 2014, 17:30:50
ze staan volgens mij nog +- zoals vroeger...althans, ik heb ze niet bewust verplaatst.

heb het speciaal ff voor je nagemeten  ;)

hart/hart (thv de voorzijde gemeten) ; exact 200cm
afstand tweeter/oor ; 265cm

nadeel van dat meten met de laser; nu ontdekte ik ook een verschil van L tov R, want de rechterkant staat zowel 1cm dichter bij de muur als 1,5 cm verder van me af...no wonder dat het wat rommelig klonk  :D

Dat is aardig van je   ;)

Ik had het idee dat ze eerst verder uit elkaar stonden, voor de helft op het vloerkleed en de helft er naast.

Dat is bijna dezelfde luister afstand als bij mij  ;)

Gelijk goed zetten, dan is er niets meer aan de hand  :D

Maar wat een geweldige foto van vanmorgen zeg  :inlove:.....ik zou elke ochtend zo vroeg opstaan  ;)

Dirk

Quote from: lynch1979 on February  8, 2014, 17:35:01
Ik had het idee dat ze eerst verder uit elkaar stonden, voor de helft op het vloerkleed en de helft er naast.

dat klopt helemaal, maar toen (voor de verbouwingen van deze zomer) lag dit tapijt ook 90° gedraaid, dat heb je scherp opgemerkt  ;)
ik moet ze soms wel eens verplaatsen, aangezien er één en ander qua kabels onder het tapijt door loopt, maar om alles daarna dan terug te zetten neem ik mijn visuele referentiepunten tov de laagresonators aan de muur + de afstand tot de beide zijmuren...en qua toe in bekijk (en beluister) ik het gewoon vanop de luisterplek

da's één van de prettige voordelen van een dergelijk symmetrische setup, het is vrij makkelijk om ff wat dingen om te gooien en het daarna toch ook snel weer goed te krijgen.

Quote from: lynch1979 on February  8, 2014, 17:35:01
Maar wat een geweldige foto van vanmorgen zeg  :inlove:.....ik zou elke ochtend zo vroeg opstaan  ;)

in het weekend vind ik dit ook zeker geen straf, zolang het me maar niet overkomt door de week, want dan heb ik m'n slaap wel nodig  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JeroenGRT

Hehe bedankt! Mooie setup hoor! Wie is die Jerry nou? Iemand hier van het forum?

Quote from: Dynky on February  8, 2014, 08:50:12
voor de luie zielen dus...

streaming : ND5 XS
CD : CD3.5 (met FlatCap)
LP : SL-1210 MKII
element : OM-5E (vervanger is onderweg)
volume & phonopre : JYPP MK1
ev : dual mono NCore
sub : Tempest X 15" (sealed)
subamp : Stage amp 2.2
DSP sub : MiniDSP
speakers : S-HL5 op zelfbouw stands
interlinks : zelfbouw obv RG-58
LS kabel : Cordial Highflex
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Dirk

Quote from: JeroenGRT on February  8, 2014, 17:57:33
Hehe bedankt! Mooie setup hoor! Wie is die Jerry nou? Iemand hier van het forum?
thx

Jerry is een uiterst bekwame en begeester(en)de audio techneut/muziekliefhebber die wel eens wat componenten onder handen neemt, met haast altijd een beter product als eindresultaat.
hij heeft hier ook wel een account, maar vertoeft vooral op de buurfora van Audiofreaks en Hififreaks
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

het (zelf) monteren liet ff op zich wachten, maar vanmiddag is het er dan eindelijk van gekomen...en ik zit ondertussen alweer een paar uurtjes te genieten van mijn (oa recent aangeschaft) vinyl.
dit is echt een duidelijke trap hoger dan z'n voorganger, WOW !

me happy  O0



fyi : het gaat om een nieuwe AT-150MLX 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Mooie foto! Het ziet er geen simpel element uit om uit te lijnen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

#1332
Fantastisch element in een SL1200. Nice! Naalddruk 1,25 g?

Dirk

Quote from: Jumping Jack on February 22, 2014, 17:33:56
Mooie foto! Het ziet er geen simpel element uit om uit te lijnen...
thx ;)
uitlijnen viel wel mee, als je gebruik maakt van een zogenaamde overhang gauge (daarmee kan je veilig én makkelijk alles correct in de Technics headshell monteren)...en er natuurlijk gewoon de tijd voor neemt.
ik heb hem nog heel even vergeleken met de OM-5E, maar dat was na 2 keer over en weer switchen vd headshells wel snel uitgemaakt, dit is echt geen partij...wat natuurlijk ook zeer logisch is, gezien de kostprijs die ongeveer het zesvoudige is tov de Ortofon.
de synergie met m'n phonotrap blijkt ook erg goed, dus voorlopig heb ik vwb de vinylweergave ff geen drang (meer) naar wat anders.   maar dat laatste zal ik maar niet te hard roepen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: garmtz on February 22, 2014, 17:40:39
Fantastisch element in een SL1200. Nice! Naalddruk 1,25 g?
ik was op 1.30 begonnen, maar 'k zit nu weer bijna op 1g rond...wat het laag dat tikje minder drukkend maakt, maar net zo gedefinieerd.
in mid en hoog merk ik weinig tot geen verschil, maar misschien zit ik ook gewoon te genieten  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


Quote from: Dynky on February 22, 2014, 17:45:01
ik was op 1.30 begonnen, maar 'k zit nu weer bijna op 1g rond...wat het laag dat tikje minder drukkend maakt, maar net zo gedefinieerd.
in mid en hoog merk ik weinig tot geen verschil, maar misschien zit ik ook gewoon te genieten  :D

1 g is erg weinig... Ik kwam dus laatst uit rond 1,25..


En al eens de pitch control van de quartz lock gehaald (ledje uit)? Doet ook veel goeds!

Dirk

Quote from: garmtz on February 22, 2014, 17:48:43
1 g is erg weinig... Ik kwam dus laatst uit rond 1,25..


En al eens de pitch control van de quartz lock gehaald (ledje uit)? Doet ook veel goeds!
ik zal nog wel wat experimenteren met de naaldkracht, als ik wat meer zin heb om me er specifiek op te focussen  ;D

die tip van de quartz lock had je al eens gegeven...en sindsdien staat hij hier dus ook uit  ;)  (een fractie eronder, maw een tikje te snel)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


Quote from: Dynky on February 22, 2014, 17:55:48
ik zal nog wel wat experimenteren met de naaldkracht, als ik wat meer zin heb om me er specifiek op te focussen  ;D

Tuurlijk! Veel luisterplezier!

Quotedie tip van de quartz lock had je al eens gegeven...en sindsdien staat hij hier dus ook uit  ;)  (een fractie eronder, maw een tikje te snel)

Top!

Dirk

afgelopen weekend eindelijk die laatste plafondpanelen maar eens geplaatst (de kleintjes die boven op de "kruispunten" liggen)
nu is het plafond echt klaar  :coffee:



volgend project is een nieuw rackje laten maken, want zoals de setup stilaan is cq wordt, past het niet meer  :D

...en dan iets nice verzinnen voor de platencollectie, maar daar ben ik echt nog niet uit wat het wordt :-\
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Je hebt woord gehouden  ;)
Ziet er veel beter uit, nu de bedrading in zijn geheel is weggewerkt, mooi  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

lynch1979

Quote from: Dynky on March 10, 2014, 17:04:38
afgelopen weekend eindelijk die laatste plafondpanelen maar eens geplaatst (de kleintjes die boven op de "kruispunten" liggen)
nu is het plafond echt klaar  :coffee:



volgend project is een nieuw rackje laten maken, want zoals de setup stilaan is cq wordt, past het niet meer  :D

...en dan iets nice verzinnen voor de platencollectie, maar daar ben ik echt nog niet uit wat het wordt :-\

Dat ziet er erg mooi uit zeg, merk je ook verschil?

Dirk

zonder twijfel
maar dat kan ook zijn omdat de zon in m'n ogen schijnt...ik ze daarom lichtjes dichtknijp...en dus alles beter hoor  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on March 10, 2014, 17:18:22
zonder twijfel
maar dat kan ook zijn omdat de zon in m'n ogen schijnt...ik ze daarom lichtjes dichtknijp...en dus alles beter hoor  :D

:tounge:

Maar wat ik mij ook afvraag heb je een meting ervoor en erna?
Mag via pm.

Dirk

nee, ik heb geen metingen van voor en na de montage.

die vraag heb ik ook gesteld aan Mutrox, of ze dat dus ook weer kwamen doen na de install...maar hun antwoord daarop was dat ze dit enkel deden als de klant niet tevreden zou zijn met het resultaat (op gehoor)...en dat ze eigenlijk nog nooit een meting waren komen doen na installatie vd aanpassingen (gebaseerd op hun rapport/advies).

ook hier klinkt het in mijn (en ook andere mensen hun) oren vele malen beter dan voorheen, dus ik heb zelf niet zo de behoefte om dat al dan niet bewezen te zien met cijfertjes en graphs  ;)

verder heb ik zelf wel REW metingen gedaan, maar dat was louter bij het inregelen vd sub (met miniDSP), dus dat zegt verder ook vrij weinig mbt de akoestische aanpassingen as such.
de sub heb ik na de ruimteaanpassingen weer van voor af aan ingeregeld, al heeft dat meer te maken met z'n nieuwe positie tov de setup voorheen.  hij zit nu in de kast die onder/achter de tv zit, wat dus een heel andere plaats (en afstraalrichting) is als eerst...en daarom moest hij dus ook opnieuw worden geïntegreerd.
ander verschil tov van voorheen, is dat ik nu de fronts ongemoeid heb gelaten vwb de DSP, dit dus in tegenstelling tot voor de hele verbouwing.

alhoewel velen zweren geen verschil te kunnen horen bij gebruik van miniDSP op fronts op het vlak van signaal-zuiverheid, had ik toch echt het idee dat de ziel voor een groot stuk verdwenen was zodra de miniDSP er hier ook tussen zat...wat de hoofdreden was om dat dus niet meer op die manier te doen.

om de sub op die manier naadloos te laten aansluiten op de "un-processed" Harbeths was geen sinecure, maar het ontelbaar vele meten en luisteren heeft wel z'n vruchten afgeworpen.

de sub-integratie is momenteel imo ook veel natuurlijker en evenwichtiger dan voorheen, waar de kamer me bij het inregelen ook beduidend minder problemen opwierp, dus ik heb wel het idee dat zeker ook in het laag er een behoorlijke vooruitgang is gemaakt dankzij de akoestische ingrepen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on March 10, 2014, 17:51:26
nee, ik heb geen metingen van voor en na de montage.

die vraag heb ik ook gesteld aan Mutrox, of ze dat dus ook weer kwamen doen na de install...maar hun antwoord daarop was dat ze dit enkel deden als de klant niet tevreden zou zijn met het resultaat (op gehoor)...en dat ze eigenlijk nog nooit een meting waren komen doen na installatie vd aanpassingen (gebaseerd op hun rapport/advies).

ook hier klinkt het in mijn (en ook andere mensen hun) oren vele malen beter dan voorheen, dus ik heb zelf niet zo de behoefte om dat al dan niet bewezen te zien met cijfertjes en graphs  ;)

verder heb ik zelf wel REW metingen gedaan, maar dat was louter bij het inregelen vd sub (met miniDSP), dus dat zegt verder ook vrij weinig mbt de akoestische aanpassingen as such.
de sub heb ik na de ruimteaanpassingen weer van voor af aan ingeregeld, al heeft dat meer te maken met z'n nieuwe positie tov de setup voorheen.  hij zit nu in de kast die onder/achter de tv zit, wat dus een heel andere plaats (en afstraalrichting) is als eerst...en daarom moest hij dus ook opnieuw worden geïntegreerd.
ander verschil tov van voorheen, is dat ik nu de fronts ongemoeid heb gelaten vwb de DSP, dit dus in tegenstelling tot voor de hele verbouwing.

alhoewel velen zweren geen verschil te kunnen horen bij gebruik van miniDSP op fronts op het vlak van signaal-zuiverheid, had ik toch echt het idee dat de ziel voor een groot stuk verdwenen was zodra de miniDSP er hier ook tussen zat...wat de hoofdreden was om dat dus niet meer op die manier te doen.

om de sub op die manier naadloos te laten aansluiten op de "un-processed" Harbeths was geen sinecure, maar het ontelbaar vele meten en luisteren heeft wel z'n vruchten afgeworpen.

de sub-integratie is momenteel imo ook veel natuurlijker en evenwichtiger dan voorheen, waar de kamer me bij het inregelen ook beduidend minder problemen opwierp, dus ik heb wel het idee dat zeker ook in het laag er een behoorlijke vooruitgang is gemaakt dankzij de akoestische ingrepen.

Kan ik mij wel in vinden wat Mutrox zegt.

Ik zelf ben nog steeds van mening dat je het natuurlijke geluid manipuleert met een DSP, ik heb hem bij anderen gehoord en nog nooit in mijn eigen set.
Maar dit is meer mijn gevoel en daarom laat ik het ook voor wat het is.

Maar als ik het goed lees/begrijp heb je de DSP wel in gebruik, maar alleen bij je sub?


Dirk

yep, de miniDSP zit er hier enkel voor de sub tussen.

een sub die trouwens een passieve 15" met externe PA-amp is, dus ik heb de miniDSP ook al nodig om de basiszaken als bvb de lowpass filtering te bewerkstelligen, aangezien ik dus in 100% stereo-setup draai en geen surroundprocessor oid heb die dat soort details voor z'n rekening neemt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

lynch1979

Quote from: Dynky on March 10, 2014, 18:07:04
yep, de miniDSP zit er hier enkel voor de sub tussen.

een sub die trouwens een passieve 15" met externe PA-amp is, dus ik heb de miniDSP ook al nodig om de basiszaken als bvb de lowpass filtering te bewerkstelligen, aangezien ik dus in 100% stereo-setup draai en geen surroundprocessor oid heb die dat soort details voor z'n rekening neemt.

Ik ben benieuwd hoe het bij je klinkt  ;)

Ik draai zelf ook 100 % stereo en speel met de REL-R528,  een naar voren gerichte actieve en een naar beneden passieve gerichte speaker.
Misschien toch ook alleen voor de sub een DSP ertussen, kijken en luisteren wat het doet  ;)

Bas Akkerman

Prachtig weer Dirk! Het geeft de Bas moed om iets dergelijks in de toekomst ook hier thuis te installeren. Zoals lynch ook al vroeg, merk je nog meer verschil met de extra, kleine platen? Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ook teveel kan worden.

Eenzelfde ervaring heb ik overigens ook met DSP, grappig om herkenning te zien.
En ik houd je ideeën en oplossingen en voor het opbergen van je platencollectie ook zeker in de gaten. Zelf zit ik voornamelijk nog met het opbergen van de cd's, dat worden er ook almaar meer.

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Fleecepack's Bas! En nog snel een expedit halen in de ikea  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on March 10, 2014, 19:22:40
Prachtig weer Dirk! Het geeft de Bas moed om iets dergelijks in de toekomst ook hier thuis te installeren. Zoals lynch ook al vroeg, merk je nog meer verschil met de extra, kleine platen? Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ook teveel kan worden.

Eenzelfde ervaring heb ik overigens ook met DSP, grappig om herkenning te zien.
En ik houd je ideeën en oplossingen en voor het opbergen van je platencollectie ook zeker in de gaten. Zelf zit ik voornamelijk nog met het opbergen van de cd's, dat worden er ook almaar meer.
ik merk geen verschil met de extra (7) kleine platen, maar dat was natuurlijk ook niet echt het doel.
als je dat procentueel gaat bekijken tov wat er al hangt tegen plafond en muren, verwacht ik ook niet dat ik dat zou moeten horen  ;)

vwb cd-opslag, daar maak ik me hier niet druk over, die zitten allemaal in de kast, uit het zicht dus.
maar als ik zelf cd's zou willen "etaleren" werd het wslk in iets als de TEEbooks rekken (www.teebooks.com  ;))...superstrak (maar nog enigszins betaalbaar) en zonder franjes.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea