The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zegel

En, vergeet je niet twee andere opties? Waarom zou je de driver niet naar boven richten ( of downfiring)? Ik ken hele mooie subs die aldus zijn ontworpen :bigsmile:
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Dirk

wordt wat lastig in een kast van 20cm "dikte" met een 15" driver, niet ?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

#1002
Downfiring is toch niet wezenlijk anders dan de driver zo dicht op de muur zetten
(zoals op de foto) ?  Lijkt me dat je daar bijna een soort hoorn maakt.

Dirk

ik denk dat er idd geen of weinig hoorbaar verschil is tussen een "echte" DF of wat ik hier doe richting muur spelend.
driver naar de muur gericht heeft wel mijn voorkeur, dat houdt het qua afwerking vd kast een stuk strakker en eenvoudiger.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Het maakt voor de 'loading' van de driver wel uit hoe ver hij precies van de muur af staat. Het DF principe heeft een voordeel omdat de driver een bepaalde 'tegendruk' ziet, wat de controle van het laag kan verbeteren en ook de efficiëntie. Misschien wel een beetje experimenteren dus met de precieze afstand.

Dirk

hmm...klinkt idd logisch.
wordt dus nog een uitdaging, experimenteren met een dergelijk "kastje"  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

zoals ik al schreef is een FF veel lastiger om strak (onzichtbaar) af te werken, wat voor mij reden genoeg is om richting de muur te spelen...op voorwarde dat het natuurlijk even goed klinkt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on April  3, 2013, 10:45:44
op voorwaarde dat het natuurlijk even goed klinkt.
Daar wrinkt bij mij de schoen,DF klinkt in jouw ruimte niet goed denk ik.
Maar je bent panelen voor de reflectie,s enz op aan het hangen/of hangen al.
Dus laten we eens kijken wat er gebeurd .

garmtz

Quote from: morca on April  3, 2013, 10:53:01
Daar wrinkt bij mij de schoen,DF klinkt in jouw ruimte niet goed denk ik.
Maar je bent panelen voor de reflectie,s enz op aan het hangen/of hangen al.
Dus laten we eens kijken wat er gebeurd .

Ik denk dat DF of WF (Wall firing... :)) weinig tot niets zullen verschillen.

morca

Quote from: garmtz on April  3, 2013, 11:33:40
Ik denk dat DF of WF (Wall firing... :)) weinig tot niets zullen verschillen.
Dat denk ik ook,maar benoemde even alleen die waar ik slechte ervaring mee heb.
De WF opstelling heb ik nooit geprobeerd,ik denk idd bijna hetzelfde als DF,en zijn nadelen  :)

garmtz

Wat vind jij dan de nadelen van DF? Ik weet namelijk nog een voordeel: de vervormingscomponenten worden ook naar muur/vloer gericht, waardoor ze wellicht minder opvallen.

morca

Met die harde vloer is downfire ivm verticale staande golven vaak een probleem ,want vaak zijn ze horizontaal ook aanwezig,dus heb je een dubbele dosis.
Of dat hier ook het geval is is moeilijk inschatten.

Die vervorming die jij noemt is ook minder opvallend bij de setup zoals ik ze heb staan,in de hoek FF richting de bank.
Die breekt eventuele afstraling,maar ook die vervorming waar jij het over hebt realiseer ik me.......

garmtz

Quote from: morca on April  3, 2013, 12:09:02
Met die harde vloer is downfire ivm verticale staande golven vaak een probleem ,want vaak zijn ze horizontaal ook aanwezig,dus heb je een dubbele dosis.
Of dat hier ook het geval is is moeilijk inschatten.

Die paar centimeter dat de conus dichter bij de muur vs de vloer is, maakt gewoon niet uit! Het is niet dat de speaker als een laser alleen naar de muur of de vloer afstraalt als je hem daar naartoe richt.

QuoteDie vervorming die jij noemt is ook minder opvallend bij de setup zoals ik ze heb staan,in de hoek FF richting de bank.
Die breekt eventuele afstraling,maar ook die vervorming waar jij het over hebt realiseer ik me.......

Nogmaals, laag gedraagt zich heel anders dan je denkt. Die bank is niet zo'n obstakel voor de lage tonen als je zopu denken. De golflengte van het laag ligt namelijk is dezelfde orde als de grootte van de bank.

AbZ

Quote from: garmtz on April  3, 2013, 12:40:04De golflengte van het laag ligt namelijk is dezelfde orde als de grootte van de bank.
Dan heeft ie een enorme bank, ergens tussen de 4 en 21 meter...

morca

#1015
Quote from: garmtz on April  3, 2013, 12:40:04
Die paar centimeter dat de conus dichter bij de muur vs de vloer is, maakt gewoon niet uit! Het is niet dat de speaker als een laser alleen naar de muur of de vloer afstraalt als je hem daar naartoe richt.

Nogmaals, laag gedraagt zich heel anders dan je denkt.
Wat denk ik dan? want dat maak ik niet helemaal uit je opmerking op.

Nogmaals door ervaring met plaatsen zijn bepaalde dingen als not done naar voren gekomen imo.
DF is er daar 1 van bij mij .
Als jouw visie daar anders over is ok.

Wb de bank,ik heb het niet over golglengte ,maar het hoorbaar effect van bepaalde dingen. ;)
PS als ik nog niet wist dat de woofer niet alleen naar voren afstraalt,had ik het probleem verticaal en horizontaal staande golven niet aangehaald,dat geeft wel aan dat ik best in de gaten heb dat het meerdere kanten opstraalt,dat heb je verkeerd begrepen denk ik.
Hij straalt alle kanten op uit,vandaar dat ie bij mij achter de bank mooier/droger klinkt.....waarom?
Theorie over golflengte gaat hier niet op misschien,maar het werkt wel,waarom.......heb ik al vaker aangehaald.

eddy135

En toch frontfire, met van boven tot onder bekleden met wit speakerdoek?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Dirk

dat wordt niet zo onderhoudsvriendelijk lijkt me, we praten dan immers over een front (& wit doekje) van +-200x50cm.
maar ik hou het in beraad, mocht de test richting muur niet bevallen.

voorlopig staat dit testkastje nu rechtop en WF te spelen (met de driver onderaan omwille vd stabiliteit :D)
eerst maar eens even horen hoe dat bevalt voor een paar dagen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz

Quote from: AbZ on April  3, 2013, 12:45:04
Dan heeft ie een enorme bank, ergens tussen de 4 en 21 meter...

Orde-grootte!! :D  Nouja, mijn punt was hopelijk duidelijk...

garmtz

Quote from: Dynky on April  3, 2013, 21:13:21
dat wordt niet zo onderhoudsvriendelijk lijkt me, we praten dan immers over een front (& wit doekje) van +-200x50cm.
maar ik hou het in beraad, mocht de test richting muur niet bevallen.

voorlopig staat dit testkastje nu rechtop en WF te spelen (met de driver onderaan omwille vd stabiliteit :D)
eerst maar eens even horen hoe dat bevalt voor een paar dagen

Gewoon een Velodyne kopen... :D

Dirk

dat ziet er niet uit tegen de muur  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

garmtz


Bas Akkerman

Timmer je er een Dynky-vriendelijk ombouw omheen, dat kan jij best!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

#1023
zo, alweer een tijdje geleden dat hier wat is gepost, maar da's eigenlijk een goed teken, want ik ben erg tevreden met de set. :music:
maar vandaag toch ff één en ander drastisch omgegooid

zo zag het er vanochtend nog uit:


en dit is het voorlopige resultaat:


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler