The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on April  6, 2012, 12:19:22
Klok horen luiden...  :nowink: :blush: :nowink:
ik ben niet helemaal mee mbt wat je bedoelt, maar het zal vast niets onaardigs zijn :D  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

zoals ik al aangaf, ging ik dus vanmiddag kijken naar een (bijna vintage) versterker.
bij aankomst bleek de beste man wel een erg grote liefde voor al z'n apparatuur te hebben...met als gevolg een haast in nieuwstaat zijnde Akai AM-93. (ik mocht ook nog kiezen tussen de 2 exemplaren die hij had staan, beide aangesloten btw)

20kg droog op de weegschaal, en ook technisch lijkt ie dus helemaal in orde.(al is dat bij dergelijke oudjes altijd een berekend risico, dat besef ik maar al te goed)
de prijs was daarenboven ook sympathiek, dus ik ga me z'n aanschaf niet snel berouwen  ;)

zoek de verschillen met voorheen  :D   (hint voor de blinden : links is hoe het was, rechts is de Akai)



Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Zoveel knopjes, je gaat moeten studeren  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

garmtz

Even volledig:

Sneaky Music DS: streamer/versterker
Majik DS: streamer
Majik DSM/DS-I: streamer/versterker

garmtz


Dirk

Quote from: katwax on April  6, 2012, 16:26:12
Zoveel knopjes, je gaat moeten studeren  :P
en het grappige is dat ik er haast niks van ga gebruiken (phonotrap met MM/MC, 3 tape-circuits, redelijke DAC sectie,...) maar het ziet er zo ongelooflijk lekker uit.
van dit soort apparatuur droomde ik toen ik nog jong was (lang geleden dus ;)), maar dergelijke amps waren toen onhaalbaar voor mijn portemonnee (of laat ik zeggen, ik had toen andere prioriteiten :angel:)
en de uiterlijke staat waarin deze zich bevindt is echt  :wub:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: garmtz on April  6, 2012, 16:33:02
Kicken bak!
ja hé  O0
het is dat ie er zo stijlvol uit ziet met die gelakte houten zijpanels, anders zou je denken dat ie de Klimax zo zou gaan opvreten, als je'm er zo naast ziet staan ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

net nog even (verder) bezig geweest met de Auralex panels die vorige week bij me arriveerden.
na veel experimenteren (met posities en 2 types panels) en uitgebreid luisteren, lijkt dit me de beste oplossing...ook vwb het compromis tussen uiterlijk & akoestische verbetering.

ik heb de 2" Studiofoam Metro panelen (bruine kleur, materiaal = foam) gekocht, maar die maakten het allemaal toch wat té gedempt, wat gezien hun andere akoestische eigenschappen ook wel een beetje de verwachting was.
een mix van de 2 klonk al veel beter, maar was niet echt mooi om zien (en ik had tijdens de testfase geen zin om ze ff wit te spuiten)

maar de Q'Fusor panels zien er niet onaardig uit (naar mijn mening, is gelukkig ook mijn woonkamer :D) en het klinkt toch wel een héél pak beter dan zonder diffusie.
btw ; de panels zijn er in een wip afgehaald, dus ik heb echt al een paar keer de test gedaan, panels erop...panels eraf, en telkens...:omg:

eerst uiteraard begonnen met enkel de 1e reflectiepunten, maar dan toch gemerkt dat de rest vd wand ook nog wat diffusie kon gebruiken. (verder naar het raam toe had weinig of geen positief effect)
voorlopig eindresultaat is dit.
ik laat het eerst maar eens een weekje zo hangen, om te horen of ik nog wat wil aanpassen, maar zoals het er nu op lijkt, gaan de Studiofoam Metro panels dus straks in de verkoop ;)
misschien ook eerst even de Isobariks wat verder finetunen, want ik heb het gevoel dat het laag wel een beetje teveel is nu (tov mid & hoog), dus dat ga ik wat terugschroeven.

fyi : de foto laat enkel de rechtermuur zien, maar links is gewoon hetzelfde opgehangen, maar in spiegelbeeld ;D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on April  6, 2012, 15:57:40
ik ben niet helemaal mee mbt wat je bedoelt, maar het zal vast niets onaardigs zijn :D  ;)
Ik bedoelde dat ik de klok heb horen luiden met de Linn-versies. ;)

Quote from: Dynky on April  6, 2012, 18:45:35
net nog even (verder) bezig geweest met de Auralex panels die vorige week bij me arriveerden.
na veel experimenteren (met posities en 2 types panels) en uitgebreid luisteren, lijkt dit me de beste oplossing...ook vwb het compromis tussen uiterlijk & akoestische verbetering.

ik heb de 2" Studiofoam Metro panelen (bruine kleur, materiaal = foam) gekocht, maar die maakten het allemaal toch wat té gedempt, wat gezien hun andere akoestische eigenschappen ook wel een beetje de verwachting was.
een mix van de 2 klonk al veel beter, maar was niet echt mooi om zien (en ik had tijdens de testfase geen zin om ze ff wit te spuiten)

maar de Q'Fusor panels zien er niet onaardig uit (naar mijn mening, is gelukkig ook mijn woonkamer :D) en het klinkt toch wel een héél pak beter dan zonder diffusie.
btw ; de panels zijn er in een wip afgehaald, dus ik heb echt al een paar keer de test gedaan, panels erop...panels eraf, en telkens...:omg:

eerst uiteraard begonnen met enkel de 1e reflectiepunten, maar dan toch gemerkt dat de rest vd wand ook nog wat diffusie kon gebruiken. (verder naar het raam toe had weinig of geen positief effect)
voorlopig eindresultaat is dit.
ik laat het eerst maar eens een weekje zo hangen, om te horen of ik nog wat wil aanpassen, maar zoals het er nu op lijkt, gaan de Studiofoam Metro panels dus straks in de verkoop ;)
misschien ook eerst even de Isobariks wat verder finetunen, want ik heb het gevoel dat het laag wel een beetje teveel is nu (tov mid & hoog), dus dat ga ik wat terugschroeven.

fyi : de foto laat enkel de rechtermuur zien, maar links is gewoon hetzelfde opgehangen, maar in spiegelbeeld ;D


Ziet er erg strak uit!!! Dit plaatje zal ik maar even onthouden, mocht ik een voorbeeld aan mijn vrouw willen laten zien...
Twee vraagjes. Veranderen de akoestische eigenschappen niet als je ze verft of is dat alleen met absorptiemateriaal?
Ik dacht dat je ook ging veranderen met luidsprekers. Als dat zo is, kun je dan niet beter wachten met het aanbrengen van akoestisch materiaal tot je die nieuwe luidsprekers hebt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Mooi! Heb je een foto van zo'n Metro-paneel? Mss heb ik wel interesse als de afmetingen en de kleur wat meevallen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on April  6, 2012, 19:26:28
Veranderen de akoestische eigenschappen niet als je ze verft of is dat alleen met absorptiemateriaal?
bij de Q'Fusor zou dat erg beperkt zijn denk ik (is eigenlijk een soort van piepschuim), maar die blijven in mijn geval dus gewoon wit
bij de Studiofoam Metro spreken we over een echte foam, dus daar zal je ten eerste erg goed moeten uitkijken met wat je het gaat schilderen (watergedragen verf die het materiaal niet aantast) + dat de akoestische eigenschappen idd wel iets zullen veranderen, maar in het geval je meer diffusie wil kan het (denk ik) alleen maar bevorderlijk werken, want "puur natuur" absorbeert hij toch ook behoorlijk, wat bij mijn situatie dus niet zo wenselijk bleek, want het werd wat te "droog"

Quote
Ik dacht dat je ook ging veranderen met luidsprekers. Als dat zo is, kun je dan niet beter wachten met het aanbrengen van akoestisch materiaal tot je die nieuwe luidsprekers hebt?
yep, ga ik ook.
de Isobariks staan te koop (ook op dit forum)
maar alles hang "los" gemonteerd dmv een ophangsysteem van Stas, dus dat geeft me 100% flexibiliteit vwb de hoogte/positie/aantallen/enz...
en m'n ruimte mocht wel een beetje behandeling hebben, dat staat relatief los van welke speakers er straks in de plaats komen  ;)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Jumping Jack on April  6, 2012, 19:46:11
Mooi! Heb je een foto van zo'n Metro-paneel? Mss heb ik wel interesse als de afmetingen en de kleur wat meevallen...
info van de panels zelf kan je via deze link bekijken.
http://www.auralex.com/acoustic_studiofoam_metro_2/acoustic_studiofoam_metro_2.asp

de kleur die ik heb gekocht is "brown".
afmeting van deze panels is 2" x 2' x 4' , wat ongeveer neerkomt op 5cm dikte x 120 x 60cm.
ik had ze liever in het wit gekocht, maar die bestaan dus niet...wat erop neerkomt dat ik de "lichtste kleur verkrijgbaar" heb gekocht, met het idee (vanaf het begin af aan) om ze zeker te gaan spuiten in het wit.
als je iemand kent met een spuitinstallatie (zoals we bij ons op het werk toevallig hebben) is dat een relatief eitje, dus ik was er niet zo bang voor. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Hmm, qua kleur matched dat precies wel goed met de zetel. Ik heb een behoorlijke flutterecho en heb eigenlijk enkel plaats om iets op te hangen aan de muur achter de luisterplek. Zou dit paneel iets voor mij kunnen betekenen volgens jou?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Peerless Monster

#463
Quote from: Dynky on April  6, 2012, 16:22:40
zoals ik al aangaf, ging ik dus vanmiddag kijken naar een (bijna vintage) versterker.
bij aankomst bleek de beste man wel een erg grote liefde voor al z'n apparatuur te hebben...met als gevolg een haast in nieuwstaat zijnde Akai AM-93. (ik mocht ook nog kiezen tussen de 2 exemplaren die hij had staan, beide aangesloten btw)

20kg droog op de weegschaal, en ook technisch lijkt ie dus helemaal in orde.(al is dat bij dergelijke oudjes altijd een berekend risico, dat besef ik maar al te goed)
de prijs was daarenboven ook sympathiek, dus ik ga me z'n aanschaf niet snel berouwen  ;)

zoek de verschillen met voorheen  :D   (hint voor de blinden : links is hoe het was, rechts is de Akai)





Hahaha geweldig! Eergisteren zag ik er eentje staan op marktplaats voor 150 euro. Had hem bijna gekocht :)
Fantastisch apparaat met dac onboard... Hoe klinken die nu?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Dirk

Quote from: Jumping Jack on April  6, 2012, 20:28:30
Hmm, qua kleur matched dat precies wel goed met de zetel. Ik heb een behoorlijke flutterecho en heb eigenlijk enkel plaats om iets op te hangen aan de muur achter de luisterplek. Zou dit paneel iets voor mij kunnen betekenen volgens jou?
als ik de foto's van je topic zo ff bekijk lijkt het me wel zinvol, je ruimte is ongeveer even kaal als die van mij
of het ook mooi is blijft iets subjectiefs, daar ga ik geen uitspraken over doen  ;)
je woont niet zo ver zie ik (ik ben van 't stad), dus eventueel haal je er een paar op om te proberen.
als het echt niks is breng je ze onbeschadigd terug, als het wel wat is maak je het afgesproken bedrag over, that's it.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Welke stad bedoel je?  :D

Dat klinkt niet slecht, alleen zal dat komende week niet lukken. Liggen de panelen in de weg, anders bekijk ik even wanneer het zou kunnen en laat ik je nog iets weten...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

Quote from: Peerless Monster on April  6, 2012, 20:42:34
Hahaha geweldig! Eergisteren zag ik er eentje staan op marktplaats voor 150 euro. Had hem bijna gekocht :)
Fantastisch apparaat met dac onboard... Hoe klinken die nu?
hij klonk gewoon goed bij de verkoper, maar ik heb er niet kritisch naar zitten luisteren ofzo, meer technisch alles ff grondig uitgeprobeerd, wat perfect verliep. (en daarna nog stevig zitten kletsen over audio & C°)

hier zal ik hem voorlopig nog ff niet kunnen gebruiken, want de Isobariks staan geconfigureerd voor aktieve aansturing (wat inhoudt dat er ook in de speakers één en ander is gewijzigd), dus die kunnen niet op deze krachtpatser  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Jumping Jack on April  6, 2012, 21:03:50
Welke stad bedoel je?  :D

Dat klinkt niet slecht, alleen zal dat komende week niet lukken. Liggen de panelen in de weg, anders bekijk ik even wanneer het zou kunnen en laat ik je nog iets weten...
grapjas  :tongue2:

ik heb ze netjes terug in de doos vd verzending gestoken, dus dat valt wel mee...voor mij is het niet dringend.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Ik zag pas later dat je ze had opgehangen, erg handig zo!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Peerless Monster

Quote from: Dynky on April  6, 2012, 21:04:22
hij klonk gewoon goed bij de verkoper, maar ik heb er niet kritisch naar zitten luisteren ofzo, meer technisch alles ff grondig uitgeprobeerd, wat perfect verliep. (en daarna nog stevig zitten kletsen over audio & C°)

hier zal ik hem voorlopig nog ff niet kunnen gebruiken, want de Isobariks staan geconfigureerd voor aktieve aansturing (wat inhoudt dat er ook in de speakers één en ander is gewijzigd), dus die kunnen niet op deze krachtpatser  ;)

Als je binnenkort wegdoet hou ik me van harte aanbevolen!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Dirk

Quote from: Peerless Monster on April  6, 2012, 22:13:03
Als je binnenkort wegdoet hou ik me van harte aanbevolen!
voor de Akai ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Peerless Monster

Quote from: Dynky on April  7, 2012, 08:34:50
ok, hou ik in het achterhoofd  ;)

;D

Maar wel eerst zelf luisteren ;D
Have fun!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Dirk

ok, inmiddels een setje IMF ALS40-Mk2 aangeschaft (foto's volgen nog)
dit is een oudje wat nog een (heel klein) beetje vergelijkbaar is met de Harbeth Super HL5 vwb afmetingen (is een fractie groter).
qua sound bevalt het me wel, zeker voor deze prijs.
btw ; de Harbeths blijven wel degelijk in de running, maar aangezien die sowieso enkele maanden op zich laten wachten na bestelling, wou ik straks niet zonder muziek komen te zitten als de Linn set verkocht raakt...vandaar ff deze aanschaf  ;)

één ding valt uiteraard wel op bij dit soort speakers, dat is de (beperkte) laagweergave.
daarom zat ik ff te brainstormen over de toevoeging van een koppel kleine subs.
specifiek 2 stuks, omdat je daarmee toch een aantal typische (sub)plaatsingsproblemen omzeilt/makkelijker oplost, maar anderzijds met opzet ook iets wat klein is, dus ik wil geen grote joekel(s) hebben staan die me het laagste laag kunnen bezorgen.
gebruik is ook haast uitsluitend bij stereo, dus als aanvulling op een set à la Harbeth (HL5 of Monitor 30, nog nader te bepalen)

ik kwam na wat rondkijken uit bij de Velodyne EQ-Max als erg betaalbaar model, waarvan ik bvb twee 8" exemplaren zou kunnen inzetten, wat me (alvast op papier) toch een aanzienlijke verbetering in het laag zou moeten geven.

ik ben benieuwd wat jullie van deze piste denken...
denk erom, budget blijft bewust beperkt, dus een DD serie is uitgesloten  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea