The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Uit het hart gesproken en in het (mijn) hart getroffen! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Ik denk dat niemand twee zaken met een ABX uit elkaar kan houden.

Na een twintigtal vergelijken ben je zo verzadigd dat je zelfs het verschil tussen oranje en rood niet meer correct zal kunnen duiden, laat staan de veelal subtiele verschillen tussen versterking (of digitale bronnen, of kabels, of cola en cola light)...



Dirk

Quote from: morca on August 30, 2012, 17:03:32
Sub,s prachtig weggewerkt zo,mooi kerel.
Staat ze met de conus naar de muur ?
yep
bij het meubeltje is de achterwand gedeeltelijk verwijderd
bij de witte sub is er nog meer dan 10cm ruimte tot de muur, want daar zit nog het (kleinere) kabel/modemkastje achter wat gedeeltelijk zichtbaar is op deze foto's
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: S@m on August 30, 2012, 16:14:02
Ik denk dat niemand twee zaken met een ABX uit elkaar kan houden.

Na een twintigtal vergelijken ben je zo verzadigd dat je zelfs het verschil tussen oranje en rood niet meer correct zal kunnen duiden, laat staan de veelal subtiele verschillen tussen versterking (of digitale bronnen, of kabels, of cola en cola light)...
Is ook mijn idee. Snel even switchen gaat de grote verschillen wel duidelijk maken, maar meer niet. Je gaat wel snel weten welke niet goed matchen.
Ik zie het als bij een auto, je kan een testrit maken met een wagen en een eerste indruk hebben. Slecht is slecht, maar het is pas als je er enkele weken met gereden hebt dat de je meer goede of slechte eigenschappen zal ondervinden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

en hij is er eindelijk... :headbanging: mijn eigen Sony TA-F7B  :D :D :D

foto's volgen zeker, as usual  ;)



zo, nu ga ik eerst maar eens de subs aansluiten & inregelen met de Anti-mode DC, want dat was me de voorbije dagen nog niet gelukt (telkens wat te laat thuis, moet nog aan de buren denken :angel:)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Quote from: Dynky on September 12, 2012, 14:13:43
en hij is er eindelijk... :headbanging: mijn eigen Sony TA-F7B  :D :D :D

foto's volgen zeker, as usual  ;)



zo, nu ga ik eerst maar eens de subs aansluiten & inregelen met de Anti-mode DC, want dat was me de voorbije dagen nog niet gelukt (telkens wat te laat thuis, moet nog aan de buren denken :angel:)
Aaahhhhh.
Mijn 1ste echte amp was een TA-F6B. :wub:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Prachtig zo die subs in de meubels 8) Heb er wellicht overheen gelezen, maar met wat voor versterker stuur je de JL 12W7 aan? Is een 3ohm woofer als ik me niet vergis?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

Quote from: Martijn90 on September 15, 2012, 16:06:46
Prachtig zo die subs in de meubels 8) Heb er wellicht overheen gelezen, maar met wat voor versterker stuur je de JL 12W7 aan? Is een 3ohm woofer als ik me niet vergis?
de 10 & 12W7 worden aangestuurd door een DAP Stage Amp 2.2, kost niet te veel, maar aan vermogen geen gebrek.
als de AMDC z'n werk deed was ik nu volop aan het genieten, maar dat is wat anders uitgedraaid dan verwacht  :dry: ...enfin, dan moet het maar anders/duurder
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

#634
Quote from: Martijn90 on September 15, 2012, 16:06:46
Prachtig zo die subs in de meubels 8) Heb er wellicht overheen gelezen, maar met wat voor versterker stuur je de JL 12W7 aan? Is een 3ohm woofer als ik me niet vergis?
Die DAP,s heb ik ook gecheckt,jammer genoeg te laat  :D
De dempingfactor ligt aardig goed Martijn,dat zou misschien ook nog wel wat voor jouw zijn.
Wel jammer Dynky ,dat de DSP net niet kan wat je ermeee wilt,dat is wel een beetje balen.....

Dirk

Quote from: morca on September 15, 2012, 17:26:54
Wel jammer Dynky ,dat de DSP net niet kan wat je ermeee wilt,dat is wel een beetje balen.....
ach, er zijn ergere dingen, is alleen jammer dat er weer wat moet worden bijgekocht, that's all (ben wel blij dat ze de website wat hebben aangepast, wat ook aangeeft dat het niet 100% correct was hoe het er eerder stond)

vandaag ben ik aan de slag gegaan met een Minidrive geleend van op het werk (enkel ingezet als crossover voor de 2 subs) en het resultaat bevalt redelijk, 't domme is alleen dat ik het level-finetunen bij een volgende (eigen) cross straks weer opnieuw kan gaan doen, want de level waarop de DC hem bij de calibratie "gelijktrekt" met de Harbeths is niet om aan te horen, ttz veels te luid...dus dat vraagt behoorlijk wat bijregelwerk wat ik nu 100% op het gehoor aan het doen ben...en het is stilletjesaan naar m'n zin  ;)

btw ; mocht iemand nog een goedkope (regelbare) crossover hebben liggen die niet meer gebruikt wordt, geef maar een gil  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Quote from: Dynky on September 15, 2012, 17:13:23
de 10 & 12W7 worden aangestuurd door een DAP Stage Amp 2.2, kost niet te veel, maar aan vermogen geen gebrek.
als de AMDC z'n werk deed was ik nu volop aan het genieten, maar dat is wat anders uitgedraaid dan verwacht  :dry: ...enfin, dan moet het maar anders/duurder
Thanks :)

Quote from: morca on September 15, 2012, 17:26:54
Die DAP,s heb ik ook gecheckt,jammer genoeg te laat  :D
De dempingfactor ligt aardig goed Martijn,dat zou misschien ook nog wel wat voor jouw zijn.
Wel jammer Dynky ,dat de DSP net niet kan wat je ermeee wilt,dat is wel een beetje balen.....
Dat zou zeker het overwegen waard zijn inderdaad. Het liefst heb ik een plate amp zodat alles in 1 kast zit, maar dit zou ook zeker kunnen. Ik zie sowieso al dat er heel wat keus is, mocht ik voor een losse versterker gaan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

#637
vandaag maar weer eens aan de slag gegaan met de opstelling vd subs.
zoals ze nog te zien waren in post #619 (met het kastje links en de witte sub rechts) klonk absoluut niet verkeerd, maar er zat een redelijke dip van zo'n 6dB rond de 30Hz, dus het kon zeker nog wat beter.
na enkel schuif-, meet en luisterpogingen ben ik uitgekomen op de witte sub weer rechts in de hoek (identiek als voorheen dus), maar nu staat het kastje links achter/naast me (op 7u zeg maar).

dat geeft een erg mooie responscurve op de AMDC, bij een lowpass vanaf 65hz. (stond voorheen op 60), waardoor de dip rond 30Hz volledig verdwenen is.

ik ben heel erg tevreden met dit (eind?)resultaat, temeer omdat ook het visueel "plaatje" als ik voor de set zit, nu naar mijn gevoel wat prettiger is, zonder het meubeltje links in m'n ooghoek...het is allemaal weer wat luchtiger & lichter, letterlijk zelfs  ;D

ik was bang dat een sub links achter me aanwijsbaar zou worden, maar dat is ie dus -voor alle duidelijkhied- niet.
mogelijk is dat mede omdat de sub die in het kastje zit ook "maar" de 10W7 is, want de 12W7 zit in de witte subkast rechts voor  :D

als ik nu luister nu bvb "Flat of The Blade" van Massive Attack, dan voel je perfect wat een (goed geplaatste & ingeregelde) sub(s) ook aan een al erg mooie speaker als de HL5 nog kan toevoegen, dit is echt weer volop genieten van de eerste tot de laatste noot  :music:


edit : typo's

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

Quote from: morca on September 26, 2012, 16:55:59
top
Ben blij dat je zo geniet van je DIY,want het zijn nou niet echt de minste  ;)

:thumbs-up:
ik ook, vooral als ik terugdenk aan wat het me maar aan materiaal gekost heeft.
over de gespendeerde tijd klaag ik niet, want ik ben (te) graag met deze hobby bezig, dus dat finetunen maar bvb ook een passend meubel zoeken draagt alleen maar bij tot het plezier wat ik aan dit eindresultaat beleef...al realiseer ik me heel goed dat dit niet bij iedereen zo zal zijn  ;D

ik denk wel dat ik de kist vd 12W7 op termijn misschien weer ga her-afwerken, want die kan absoluut nog wel wat strakker  :blush:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Nou, ik heb respect voor je handigheid hoor! En zo kort als ik je gezien heb, lijk je me ook wel het type om iets heel overwogen en doordacht te doen. Wat alleen maar maakt dat je nog meer lol beleeft aan hetgeen je doet, omdat je er bewust mee bezig bent.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Quote from: Dynky on September 26, 2012, 17:09:22
ik ook, vooral als ik terugdenk aan wat het me maar aan materiaal gekost heeft.
over de gespendeerde tijd klaag ik niet, want ik ben (te) graag met deze hobby bezig, dus dat finetunen maar bvb ook een passend meubel zoeken draagt alleen maar bij tot het plezier wat ik aan dit eindresultaat beleef...al realiseer ik me heel goed dat dit niet bij iedereen zo zal zijn  ;D

ik denk wel dat ik de kist vd 12W7 op termijn misschien weer ga her-afwerken, want die kan absoluut nog wel wat strakker  :blush:
Afwerking zal je mij niet over horen,mijn kisten zijn ook niet echt mooi ,of zelf nog gewoon hout.
Ik geef meer om de sound,alhoewel ik die grote bandpass niet zo in de kamer wil hebben  :D
is alles beneden net te mooi voor....

Dirk

zo, morgen wordt er een DPA-1 opgehaald, dus de AMDC gaat binnenkort uit de set (mocht iemand interesse hebben ;))

het klinkt nu wel behoorlijk goed, maar bij kritisch (en vooral technisch) luisteren merk ik toch dat het als geheel niet 100% klopt, wat ook niet zo verwonderlijk is, want de DC neemt nu alleen de 2 subs voor z'n rekening, maw hij regelt de subs an sich wel perfect -in room- af, maar zorgt niet voor de broodnodige (fase)integratie met de fronts.

Nu kan ik wel via omwegen of een andere DSP (miniDSP bvb) gaan werken, maar eerlijk gezegd had ik de DC gekocht met een specifiek doel & gebruik voor ogen, wat ie dus uiteindelijk niet blijkt te kunnen.

De DPA-1 is dan een toestel wat wel alles kan wat ik ermee wil (remote volume/bronswitching/stereo 2.2 DSP), dus na wat twijfelen heb ik nu toch maar de knoop doorgehakt, mede omdat ik een puntgave unit heb gevonden aan sympathieke prijs en in de kleur die ik wil...maw hij komt er. ;D

Als iemand zich afvraagt of ik dan met RoomPerfect ga werken ; ja, want zonder gebruik te maken van RP kan je met de DPA-1 ook geen correcte (& coherente) integratie bekomen van subs in een 2.2 systeem als het mijne.

Sommigen beweren dat RP de muzikaliteit aantast, maar als je RP goed implementeert (!) durf ik dat sterk te betwijfelen, maar ik zal het binnenkort dus eigenhandig kunnen ontdekken en ondervinden...ik hou jullie op de hoogte  8)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Mmm, benieuwd naar de ontwikkelingen en inderdaad vooral of je iets gaat merken van de RP...
Het rondscheuren door Nederland was tot dusver dus geslaagd!? :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on October  6, 2012, 15:47:08
Mmm, benieuwd naar de ontwikkelingen en inderdaad vooral of je iets gaat merken van de RP...
Het rondscheuren door Nederland was tot dusver dus geslaagd!? :thumbs-up:
die dag was geslaagd ja, maar deze DPA komt niet uit NL  ;D
ik moet met schaamrood op de wangen zeggen dat er tot vandaag slechts één van de spullen die ik vorige week heb opgehaald/gekocht ondertussen ook aangesloten is geraakt, ik heb het gewoon te druk gehad op m'n werk deze week...en nu ben ik eerlijk gezegd te moe om ermee bezig te zijn, al ben ik wel net ff naar de hifi-beurs in Brussel geweest (en daar ook ff met de verdeler van Lyngdorf gepraat)

morgen wordt weer een dagje rijden, want dan wordt de DPA opgehaald bij de oosterburen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Haha, ok. Je reist haast meer dan dat je muziek thuis luistert. :P Even plagen hoor!
Maar misschien dat de RP voor jou wel werkt. Sony kan naar mijn mening eenzelfde, wat droge weergave hebben, dus als je dat bevalt. Nogmaals, ben benieuwd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Quote from: Dynky on October  6, 2012, 15:53:21
die dag was geslaagd ja, maar deze DPA komt niet uit NL  ;D
ik moet met schaamrood op de wangen zeggen dat er tot vandaag slechts één van de spullen die ik vorige week heb opgehaald/gekocht ondertussen ook aangesloten is geraakt, ik heb het gewoon te druk gehad op m'n werk deze week...en nu ben ik eerlijk gezegd te moe om ermee bezig te zijn, al ben ik wel net ff naar de hifi-beurs in Brussel geweest (en daar ook ff met de verdeler van Lyngdorf gepraat)

morgen wordt weer een dagje rijden, want dan wordt de DPA opgehaald bij de oosterburen  ;)

Kabeltje aangesloten toevallig ?? ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Mitch-- on October  6, 2012, 15:59:53
Kabeltje aangesloten toevallig ?? ;)
Ah, dat is de stadgenoot zie ik... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

hij is er !
800km en een dikke 7u onderweg, maar ik ben er vanmiddag bij thuiskomst meteen mee aan de slag gegaan...en het resultaat is na een tweetal uurtjes verbluffend goed. (de rest van de tijd heb ik met de Harmony 1000 liggen vechten, maar die heeft wat problemen met de "primitieve" bronswitching van de DPA-1, maar dat mag de pret niet drukken :hehe:)

een eenvoudige 1 op 1 vergelijking met "hoe het was" is niet echt doenbaar, aangezien de bekabeling voorheen met de Dual Core (icm de Kikkin als volumeregelaar) redelijk wat ingewikkelder was, dus "ff terugswitchen" om een A/B vergelijking te kunnen maken tov hoe het was, ga ik niet meer doen ;D

één ding weet ik wel heel zeker : ik ben heel tevreden met wat ik nu hoor.
Het heeft de RP 8 metingen gekost om aan een roomknowledge te raken van 99% (had geen geduld meer om te kijken of die laatste percent haalbaar is :D), en de roomcorrection zit nu op een waarde van 19%.
of dat een hoge of lage waarde is weet ik niet, maar dat het wel degelijk een hoop doet, is overduidelijk bij het switchen naar bypass.

wel ff eerlijkheidshalve vermelden : in deze systeem-setup is de RP bypass eigenlijk geen reële (be)luisterstand, want in bypass omzeil je alle processing die door RP uitgevoerd is, en vooral dus ook die op de 2 subs, maw integratie vd subs met de mains is in die stand compleet onbestaande...wat nogal behoorlijk anders klink, temeer omdat ik de lowpass voor de subs (en dus ook highpass op de Harbeths) heb ingesteld op 75Hz.



ohja ; de Anti Mode DC gaat zeker in de verkoop, dus mocht iemand interesse hebben... ;)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea