The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

De situatie is hier momenteel wel vrij "steady", al heb ik bewust niet gekozen voor een stereo-pre met HT bypass, want in stereo gebruik ik maar 2 bronnen (90% streamen via externe hardware + 10% vinyl) en ik vind het wat al te gek om daarvoor een afzonderlijke pre te hebben staan, temeer omdat de pre's die je ook via het netwerk kan bedienen op één hand te tellen zijn.
dat laatste is wel een belangrijk detail, want alle apparatuur staat buiten de kijk- en luisterruimte (ruimte als in "plaatsgebrek" is dus geen issue ;D) en wordt bediend via de iPad.

Ik heb recent de Marantz 7703 gekocht, waarvan ik hopelijk deze week een derde en ditmaal 100% werkend exemplaar ontvang, dus ook die moet z'n mannetje op vlak van stereoweergave echt wel kunnen staan.
ik geloof eerlijhk gezegd niet (meer) zo in de immens grote verschillen tussen (pre)amps onderling binnen een zekere prijsvork, dus de 7703 volstaat voor mij wel. ;)

't enige wat me nu wat tegenstaat is het gedoe van 4 extra speakers te maken/monteren en alles weer perfect ingeregeld te krijgen.
ik ben recent wat verwend door het gebruik van Dirac Live via de DDRC-88BM waarmee ik al een tijdje draai, waarmee ik de fronts en huidige 2 surrounds 100% naar wens corrigeer, maar als ik dat straks ook nog voor de 4 atmos kanalen wil doortrekken (en zo ben ik wel ;D), dan moet er eigenlijk nóg zo'n unit bijkomen, wat de kosten ook weer aardig doet oplopen voor die 4 kanaaltjes...

als ik nu beslis om het bij het oude te houden, kan ik de geplande sub met de al aanwezige DDRC inregelen en ben ik klaar, met straks een mooie 4.1 setup als resultaat. (misschien zelfs terug naar 2.1)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

yep, heb wat in m'n hoofd zitten...rijpt lekker  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

#2803
Quote from: Dynky on April  9, 2017, 13:04:48
@Mitch; zo vaak als 75% vd leden op dit forum?  :D
probleem is een beetje dat je toch al gauw aan "iets" van surround bent gebonden, al was het maar omdat je bvb een surround pré nodig hebt als je alles (ik heb 3 bronnen voor het "tv kijken") een beetje praktisch dmv HDMI wil aansluiten en/of de beschikking moet hebben over lipsync (wat ik écht moet hebben met m'n PJ als dagelijkse "kijkdoos"), dus dan ga je al gauw denken zoals ik dat ff deed..."waarom zou ik niet meteen voor atmos gaan"  ;D

Dat begrijp ik niet.

Alle bronnen die audio en video signaal bevatten routeer ik via mijn tv via de HDMI ingangen.
Op mijn tv gebruik ik de 'source selector' van de tv om tussen die bronnen te switchen (zowel het beeld als het geluid).
Er gaat maar 1 digitale audio output naar mijn DAC (waar de audio set achter zit). Welke bron ik ook selecteer op de tv, het geluid gaat altijd via die ene output van de tv naar die ene input van de DAC. De ingang van de DAC staat dus altijd op 1 vaste ingang voor alle bronnen die via de tv lopen.

De enige bron die ik anders aangesloten heb is mijn mac mini. Die output HDMI naar de tv voor beeld en spdif naar de DAC (waar mijn monitors achter zitten). Muziek speel ik altijd op die manier af.

En waarom zou je lipsync nodig hebben? Ik heb geen delay op audio of video (beeld en geluid zijn in sync).
Als er een apparaat is dat een delay heeft, zou ik dat als bronoorzaak zien en oplossen.
Gr. Martijn

Maro

Quote from: Dynky on April  9, 2017, 14:37:03

Ik heb recent de Marantz 7703 gekocht, waarvan ik hopelijk deze week een derde en ditmaal 100% werkend exemplaar ontvang,


Ik hoop dat je hem getest hebt en goed bevonden?  :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Dirk

Quote from: MAW on April 19, 2017, 17:09:38
Dat begrijp ik niet.

Alle bronnen die audio en video signaal bevatten routeer ik via mijn tv via de HDMI ingangen.
Op mijn tv gebruik ik de 'source selector' van de tv om tussen die bronnen te switchen (zowel het beeld als het geluid).
Er gaat maar 1 digitale audio output naar mijn DAC (waar de audio set achter zit). Welke bron ik ook selecteer op de tv, het geluid gaat altijd via die ene output van de tv naar die ene input van de DAC. De ingang van de DAC staat dus altijd op 1 vaste ingang voor alle bronnen die via de tv lopen.

De enige bron die ik anders aangesloten heb is mijn mac mini. Die output HDMI naar de tv voor beeld en spdif naar de DAC (waar mijn monitors achter zitten). Muziek speel ik altijd op die manier af.

En waarom zou je lipsync nodig hebben? Ik heb geen delay op audio of video (beeld en geluid zijn in sync).
Als er een apparaat is dat een delay heeft, zou ik dat als bronoorzaak zien en oplossen.
wordt hier wat lastig om alle HDMI bronnen aan de PJ te hangen die (in kabellengte uitgedrukt) 15m verder staat  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Maro on April 19, 2017, 17:13:15
Ik hoop dat je hem getest hebt en goed bevonden?  :angel:
dit derde exemplaar heeft exact één hele week foutloos in m'n set gedraaid...en toen is 'ie alweer ingepakt, dus dat zit wel goed  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Zie dat je je DDRC-88BM te koop hebt staan, ga je van de DSP af of komt er een vervanger?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

ik blijf iig actief (digitaal) filteren...hoe en of ik daarnaast ook nog RC ga doen is nog geen uitgemaakte zaak  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

vanmiddag de vers gearriveerde venu360 maar eens in de set gehangen en eea geïnstalleerd/geconfigureerd, wat opvallend makkelijk ging met zowel de app op de iPad als de Mac.

na zo'n kleine 3 uurtjes spelen/meten en een eerste basic tuning ben ik al erg in m'n nopjes.

dikke meevaller is ook de hoge kwaliteit vd onboard DA, want ik hou de keten tot aan de ingang van deze driverack digitaal (kom via AES binnen), dus het was even afwachten of zich dat ook vertaalt in bvb een extreem lage ruisvloer richting de amps, maar tegelijk ook voldoende oplossend vermogen en resolutie (geen plat/emotieloos geluid), waarbij ik alvast op deze 2 mogelijke probleempunten overtuigend kan zeggen dat ze 100% afwezig zijn.

ik ben na een paar kennismakingsuurtjes dus héél tevreden met wat dit toverdoosje in mijn set ten gehore brengt, wat ook zorgt dat verdere "roomcorrectie" dmv DSP even de ijskast in gaat, want ik gok dat ik met wat intensiever meet- en luisterwerk wel eens heel ver kan komen bij wat ik als "ideale sound" beschouw  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

flakkees

net eff zitten kijken

interessant ding waar je eindeloos mee kan rommelen
zal denk ik vast wat geduld en kunde vragen voor je eruit krijgt wat je zoekt
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Dirk

als het op m'n audiosetje aankomt heb ik dat geduld wel, dus daar ben ik niet bang voor.
die kunde krijg je imo door het vooral heel erg veel te doen en blijven doen, je in te lezen in de materie, vragen stellen aan kundige personen...en veel "stelen met je ogen", wat ik eigenlijk al heel m'n leven doe als het op het vergaren van technische kennis aankomt.

en ik hou dus juist wel van al die mogelijkheden om zelf die sound te finetunen, ipv het aan een software over te laten, in tegenstelling tot sommigen die net dat laatste sterk verkiezen zit ik dus wat anders in elkaar  ;D

ik dacht er serieus over om weer naar Trinnov te gaan, maar wou deze eerst even grondig aan de tand voelen in eigen set (had hem wel al eens gezien op m'n werk) en dat bevalt dus tot nog toe prima.
of de Trinnov daarmee definitief van de baan is kan ik nog niet zeggen, daarvoor is het nog wat te vroeg, maar de reservaties die ik had tov deze unit zijn iig ongegrond geweest, want het ding doet echt 100% wat ze beloven.

't enige wat me een heel klein beetje tegenvalt zijn de "wizards" die je perfect zouden moeten helpen met de instelling van eea, maar misschien moet ik gewoon toch eens tegen al m'n principes in de manual ter hand nemen  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maikel_audionerd

#2812
Quote from: Dynky on May 13, 2017, 17:12:03
als het op m'n audiosetje aankomt heb ik dat geduld wel, dus daar ben ik niet bang voor.
die kunde krijg je imo door het vooral heel erg veel te doen en blijven doen, je in te lezen in de materie, vragen stellen aan kundige personen...en veel "stelen met je ogen", wat ik eigenlijk al heel m'n leven doe als het op het vergaren van technische kennis aankomt.

en ik hou dus juist wel van al die mogelijkheden om zelf die sound te finetunen, ipv het aan een software over te laten, in tegenstelling tot sommigen die net dat laatste sterk verkiezen zit ik dus wat anders in elkaar  ;D

ik dacht er serieus over om weer naar Trinnov te gaan, maar wou deze eerst even grondig aan de tand voelen in eigen set (had hem wel al eens gezien op m'n werk) en dat bevalt dus tot nog toe prima.
of de Trinnov daarmee definitief van de baan is kan ik nog niet zeggen, daarvoor is het nog wat te vroeg, maar de reservaties die ik had tov deze unit zijn iig ongegrond geweest, want het ding doet echt 100% wat ze beloven.

't enige wat me een heel klein beetje tegenvalt zijn de "wizards" die je perfect zouden moeten helpen met de instelling van eea, maar misschien moet ik gewoon toch eens tegen al m'n principes in de manual ter hand nemen  :D
Wat een gaaf apparaat zeg!
Ik snap maar 10% (t is een gevoel) van wat ze op de webpage, die je linkt, zeggen, maar dat t potentie heeft en veel mogelijkheden is me wel duidelijk. Veel plezier ermee
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

holco

Hoe verhoudt die venu360 zich nu tov de MiniDSP 88A met Dirac live?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

ze hebben allebei een redelijk verschillende insteek, dus 't is een beetje appelen met peren vergelijken imo.
maar voor wat ik zocht en wou past de dbx me gewoon beter in de set.
qua basis insteek is de venu360 een luidspreker management systeem met aardig wat toeters en bellen om precies dàt vrij goed te doen, tov de DDRC die qua insteek toch in de eerste plaats een Dirac Live RC systeem is, met daar bovenop de BM-functionaliteit van (oa) ook een crossover te kunnen maken/bewerken.

daarenboven is de DA stage (en alles daar omheen) naar mijn mening toch van een duidelijk betere kwaliteit, wat ook niet zo verwonderlijk is als je de 2 bedrijven erachter vergelijkt...het heeft haast iets van een Goliath vs David ;)

de ruisvloer van de venu360 is overduidelijk lager, zelfs bijna onhoorbaar...iets wat ik van de DDRC nou niet echt kon zeggen, ook al was hij véél beter dan wat ze vroeger in de markt zetten met de 2x4 die ik ook nog gehad heb, dàt was pas echt om te huilen in stereo (voor subs perfect, maar je wou je fronts echt niet via de 2x4 laten lopen)

verder is de UI via de app gewoon héél erg goed, super stabiel en imo voldoende intuïtief, zeker als je beschouwt wat je er allemaal mee kan.
het enige waar ik van weg blijf, is de AutoEQ functie, omdat ik daar op een enkele uitzondering na eigenlijk geen positieve zaken over hoor.  misschien dat ik het later toch eens een kans geef, maar momenteel vind ik juist alles manueel instellen en finetunen het prettige van deze toverdoos.

ik heb nu eerst dmv de interne pink noise en sweep generator icm de RTA en GEQ de probleemzones (qua frequenties) in m'n ruimte geïdentificeerd, waarna ik die dan netjes met de PEQ "op maat" aanpak, steeds opnieuw toetsend dmv voor mij overbekende muziek om zo te bepalen of eea niet te extreem wordt gecorrigeerd.

die methode is natuurlijk vrij arbeidsintensief en kost dus behoorlijk wat tijd, maar ik vind dit veel leuker dan een curve "trekken" in een software, waarna je verder 0,0 invloed hebt op wat er allemaal gebeurt...net dàt vond ik voor mij de grootste tekortkoming van de DDRC (zeker komende vd Trinnov), alhoewel ik besef dat juist dat voor velen het aantrekkelijke is, want het is redelijk "foolproof" vwb de correcties.

kortom, met hoe ik nu eea heb ingeregeld ben ik zeker nog niet aan de finish, maar ik ga voorlopig wel bewust stoppen want er liggen hier nog andere FR-drivers die de huidige MarkAudio's gaan vervangen (eerst nog even baffles bouwen), dus alles wat ik nu meet is straks ahw toch achterhaald ;D
ook is er het plan om nog een subje te bouwen zoals je weet, dus ook daaraan zal nog het nodige gesleuteld moeten worden om die perfect te laten integreren. 8)

al bij al zijn de plannen ter aanschaf van en nieuwe Trinnov (voorlopig?) echt opgeborgen, want ik ben hier dusdanig tevreden mee, dat ik die behoefte niet meer voel.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maikel_audionerd

Duidelijk verhaal. Dank je
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

holco

Voor mij zit de grootste winst toch wel in Dirac Live, vooral in het laag brengt de timing correctie een voor mij voorheen ongekende strakheid en definitie.

Ruis.... welke ruis?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

die ruis die nu (zonder DDRC) weg is  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Had jij 'ruis' met de Dirac ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

niet dat het echt stoorde, maar zeker hoorbaar (als ik de muziek stopzette) vanop m'n luisterplek ja.
't probleem zat hem voor alle duidelijkheid niet in Dirac as such hé, wel in de DDRC, want ook bij het in bypass schakelen van DLRC was de ruisvloer exact even merkbaar.
allemaal niets dramatisch of zorgwekkend, maar het verschil is nu met de stille(re) dbx wel opmerkelijk...vond ik. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

ok. Ik gebruik de DDRC-22D (dus alles in het digitale domein) maar die is dead silence.
Dus de DBX bevalt goed ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

de dbx bevalt idd prima. :thumbs-up:
hoofdreden voor de aanschaf was voor mij dat de dbx zowel AES als analoge ingangen combineert, want ik gebruik nu dus voor m'n streaming de AES uitgang vanaf de Mutec direct naar de dbx, wat maakt dat er pas in de dbx een eerste (en enige) D/A omzetting plaatsvindt...en dat hoor je imo echt terug.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Ruis is voor zo ver ik het gelezen heb een onbekend probleem bij de 88A, zelfs 100db+ systemen blijken probleemloos te draaien via de 88A, zou het niet zo kunnen zijn dat je een gain mismatch hebt gehad? met alle mogelijkheden die het apparaat biedt zou dat er zo maar ingeslopen kunnen zijn.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

volgens mij niet, maar 'k lig (en lag!) er ook niet van wakker eerlijk gezegd.
én hij heeft inmiddels een nieuwe eigenaar terwijl ik naar de dbx luister, dus...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Is ook waar en heel veel plezier ermee ;D

Maar een melding van een ruisbak maakt het al gauw een ruisbak bij velen, vandaar dat ik er toch even tegenin moest gaan ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.