The Sweetspot

Started by Dirk, March 21, 2011, 16:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

eigenlijk is het eerste argument de werkelijke reden...argument 2 "ondersteunt" het enkel wat  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

nou lekker volstampen met akotherm dan haha. dat is uiteindelijk toch het enige dat echt van belang is ;)

hoeveel past erin?  ;D
Gr. Martijn

Dirk

ik heb nog 3 volle dozen Akotherm staan, dus heb een beetje reserve gekocht, maar heb vandaag ook de 4 (eenvoudige piepschuim) sets diffusors ontvangen, want wil ook eens kijken wat dat klankmatig geeft als ik eea ga combineren. ;)

sinds vandaag ook weer eindelijk muziek (nieuwe pre/pro was DOA, dus was even wachten op de vervanger) op de hoofdset en dat is wel weer ten volle genieten...dan realiseer je pas hoe goed het eigenlijk wel klinkt en/of hoe r*k een tijdelijk vervangsetje wel was :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Contour

Hoe dik zijn die diffusors dan? Je gaf aan 10cm dikte kwijt te kunnen, dat is vrij weinig voor een diffusor?

Dirk

ze zijn 10,5cm op het hoogste/diepste punt, dus ik zal ze op die ene plek een fractie moeten "inkorten"...da's wslk wat voor dit weekend

fwiw; het gaat om de "T-Akustik diffusor wave eps" van Thomann, 't goedkoopste wat ik vond
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Diffusie gaat toch middels onregelmatige oppervlaktes ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

beweerde ik dan wat anders?  :blink:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Nee, ik probeer de opmerking van Contour wat te plaatsen als het gaat om de dikte. Ik zie diffusers die vrij dun zijn, maar ook dikkere. Ben niet zo thuis in de diffusing...maar diepte bepaalt dan frequentie waarop je diffuseert ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jvanhambelgium

Quote from: chansig on March 28, 2017, 19:43:36
Nee, ik probeer de opmerking van Contour wat te plaatsen als het gaat om de dikte. Ik zie diffusers die vrij dun zijn, maar ook dikkere. Ben niet zo thuis in de diffusing...maar diepte bepaalt dan frequentie waarop je diffuseert ?

Gr. Hans

Diepte zal de "ondergrens" allesinds vastleggen / limiteren.
Zo'n klassieke Skyline diffusor (met de blokjes) zal bij 10cm hoogte beginnen werken op 1700Hz.
Dat T-Akoustic design blijkbaar vanaf 900Hz (en zal dus efficienter ontworpen zijn)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dirk

ja, al neem ik de "specs" die Thomann publiceert van alle T-Akustik producten wel met een behoorlijke korrel zout.

ik vroeg ze nl. eens specifiek om technische informatie cq daadwerkelijke graphs/meetresultaten waarop eea van die specs terug te zien is, maar die konden ze me niet geven. ik citeer "For these cheap diffusors elements no acoustical performance data has been determined. Therefore we cannot provide any data that would be helpful for professional acoustic optimization, sorry."  :blink:...die vraag stelde ik trouwens met over beide types van de door hen aangeboden T-Akustik diffusors ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

#2785
nou, wel eerlijk.

Lijkt me ook gewono de waarheid. Dat zijn niet echt diffusors ook toch maar gewoon van die schuimpjes. Ik zou dat niet bestellen hoor. Lijkt me erg prijzig voor een paar stukken piepschuim.
Gr. Martijn

MAW

#2786
er zijn de laatste jaren heel veel van die prutmerkjes bijgekomen die dan voor bakken geld akoestisch materiaal verkopen zoals die schuimpjes. Volgens mij heeft dat echt geen effect.

De goede diffusie oplossingen zijn volgens mij allemaal vrij prijzig.
Gr. Martijn

Dirk

het soort materiaal doet er ook niet zoveel toe, er zijn genoeg "echte" diffusers (zelf ook gehad in het verleden van RPG ea) die van identiek doodgewoon piepschuim zijn gemaakt.

de clou zit er hem echter in dat hier weinig (tot niets) qua theorie/kennis/berekeningen aan de grondslag lijkt te liggen, maar er imo eerder is geopteerd om wat voor het oog aangenaams te maken aan een zo laag mogelijke prijs.

voor dit geld vond ik het het risico wel waard, want zelfs als ik bvb zelf aan de slag zou gaan met DIY diffusers ga ik het niet redden voor dit bedrag.
we'll see...& hear  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MAW

Wat voor het oog aangenaam is lijkt me geen basis om een diffuser te ontwikkelen (of gebruiken). Als er geen specificaties beschikbaar zijn vraag ik me af of de vereiste basis voor het ontwerpen/ontwikkelen van zo'n diffuser uberhaubt wel bestaat.
Gr. Martijn

Dirk

ze bestaat wel degelijk, daar is genoeg over te vinden als je wat gaat zoeken op DIY (PRD of QRD) diffusors, maar ze lijkt me specifiek bij T-Akustik iig niet aan de basis te liggen voor de door hun in de markt gezetten producten ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

Quote from: Dynky on March 11, 2017, 17:39:53
ik zou die HPF output van een sub (eender welk merk/model for that matter) nooit gebruiken...tenzij het écht niet anders kan.
imo is dat filter wel het laatste waar ontwikkelaars hun budget aan besteden, dus de kwaliteit van dergelijk filter is wslk allesbehalve optimaal.
een XLR aansluiting daarentegen is idd altijd een meerwaarde, al is het maar voor de wederverkoop...omdat je dan simpelweg de keuze hebt tussen RCA of XLR ;)

Even jouw topic wat doorgelezen en een poos geleden hoopte jij zelf deze hpf outputs juist te kunnen gebruiken bij de sub die ik voor ogen heb.
Ik neem aan dat dat teveel ruis op leverde of om een andere reden niet aan je verwachting voldeed. Weet je nog waarom dat het niet werkte? Zo min mogelijk kastjes trekt mij nog steeds namelijk. En aangezien jij dit getest hebt ben ik benieuwd naar je ervaring.

Dirk

de reden dat ik dit niet gebruikt heb, was dat de kantelfrequentie van die HPF uitgangen vast ligt, maw niet door de gebruiker zelf instelbaar is.
bij mij werd het daarom geen kwestie van "niet ideaal", maar gewoonweg "onbruikbaar", want 80Hz (waarop dus gefilterd wordt) was en is voor mijn 2-weg OB-setup gewoon te laag.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

#2792
Dat is een nadeel ja en in jouw geval snap ik dat dat niet te doen was.

Je bedoelt te hoog neem ik aan?, de bedoeling was 40 hz toch?

Dirk

ja da's een typo inderdaad, ik bedoelde idd te hoog ;)   (koffie was nog niet op :D)
maar vooral het feit dat 'ie vast is betekende voor mij dat de HPF output een no-go was.
lijkt me echt iets voor mensen die bvb met een stereo-amp draaien en dus geen andere mogelijkheid hebben om een sub aan te sluiten, dan is die HPF naar mijn mening enigszins zinvol, maar zelfs dan is het lang niet altijd ideaal.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

Niet ideaal nee maar om in het begin mijn buizenamp wat te ontzien wel een goed startpunt, als het niet bevalt kan ik nog bijsturen met een externe xo.

Dirk

gisteren de 8ch amp even afgewerkt en getest die ik hier voor surround-duty (atmos) had voorzien, maar ik ben de laatste tijd weer serieus aan het twijfelen of ik daar wel mee door ga...dus zeer goed mogelijk dat deze binnenkort (100% ongebruikt) in de marktsectie komt te staan.  ;)





Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

skyfox

Vanwaar de twijfel?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Mitch--

hoe vaak ben je al aan surround begonnen en er weer mee gestopt ??  ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dirk

@Mitch; zo vaak als 75% vd leden op dit forum?  :D
probleem is een beetje dat je toch al gauw aan "iets" van surround bent gebonden, al was het maar omdat je bvb een surround pré nodig hebt als je alles (ik heb 3 bronnen voor het "tv kijken") een beetje praktisch dmv HDMI wil aansluiten en/of de beschikking moet hebben over lipsync (wat ik écht moet hebben met m'n PJ als dagelijkse "kijkdoos"), dus dan ga je al gauw denken zoals ik dat ff deed..."waarom zou ik niet meteen voor atmos gaan"  ;D

maar nu zie ik gewoon op tegen het maken vd 4 extra speakers...en dan ook weer al dat gedoe qua uitmeten/afregelen/finetunen.

zoals ik er nù over denk steek ik liever m'n schaarse tijd (en geld) in een duidelijke verbetering vd stereo setup...al is het ook daarin nog niet helemaal duidelijk voor mezelf welke piste ik kan & wil bewandelen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

blue-eyes

Maak een steady situatie, gebruik pass through. Daarmee kan je zaken delen en in de keten keuzes maken voor stereo en HT. Per keten.
Heb ik ook gedaan.
Ik heb wel de ruimte dus ook geen noodzaak om HT weg te doen. Even buiten beschouwing gelaten dat het HT wegdoen totaal geen optie is of aan de orde is.


Je kan met deze keuze HT behouden, accepteer wat het is nu en je kan met stereo stappen maken. Nadeel is wel een grotere toren met componenten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey