Scherm voor 3D projectie: wel of geen GAIN?

Started by crackdown, March 16, 2011, 09:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

crackdown

Met interesse volg ik de discussies op het forum over 3D en alle ontwikkelingen hieromtrent. Nu wil ik t.z.t. een JVC X3 kopen en ben me dus flink in de materie aan het verdiepen waarop dan geprojecteerd moet worden. En daar kom ik dus niet helemaal uit.  :withstupid: Ik heb nu verschillende vertegenwoordigers van firma's gesproken en de één zegt dat je voor 3D een scherm moet aanschaffen met minimale gain van 1.3, de ander zegt dat dat ten koste van de kleur en contrast gaan en echt niet nodig is voor 3D als je maar goed verduistert. (Dat je moet verduisteren zover was ik al  ;) )

Is er nu een algemeen advies te geven waar ik mee uit de voeten kan? Ik probeer voor mezelf een kostenraming te maken, en een hogere gain factor betekent meestal ook een meerprijs. Dat is niet erg, maar dan moet het ook een meerwaarde hebben voor de 3D beleving. Daarnaast vind ik het minstens, zo niet meer, belangrijk dat 2D heel goed weergegeven wordt, want zoveel 3D content is er nu ook weer niet. Wie helpt?

hansd

Ik heb zelf een Celexon scherm die standaard een gain schijnen te hebben van 1.2 . 2D gaat bij een beetje verduistering prima ,heb ook wat demo kanalen gekeken op 3D , verduistering is dan meer noodzakelijk maar werkt goed. Het Celexon scherm heeft een gunstige prijs ,houdt wel in de gaten dat Celexon zelf een zwarte voorloop opgeeft van 60 tot 80 cm maar in werkelijkheid is dat 30/40 cm en de zijkanten krullen lichtelijk maar voor zijn prijs voldoet ie goed.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

J.A.F._Doorhof

3D haalt minimaal 50% (en vaak zelfs meer richting de 75-80%) van je lightoutput weg.
Ik adviseer voor GOED 3D eigenlijk altijd een scherm dat niet groter is dan 2.00 mtr en een gain van minimaal 1.3
Wil je echt wat moois zul je richting de 2.0 moeten gaan.
Maar voor 2D is dat dan weer niet echt te adviseren.

Ideaal zou zijn 2 schermen, 1 voor 2D en 1 voor 3D.
Wil je dit niet (en dat is te begrijpen) zou ik een 1.2-1.4 gain scherm kiezen en voor 3D de Xpands gebruiken en high lamp modus.
Als je ons even mailt kan ik wel een gepaste offerte maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

crackdown

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 17, 2011, 09:21:01
3D haalt minimaal 50% (en vaak zelfs meer richting de 75-80%) van je lightoutput weg.
Ik adviseer voor GOED 3D eigenlijk altijd een scherm dat niet groter is dan 2.00 mtr en een gain van minimaal 1.3
Wil je echt wat moois zul je richting de 2.0 moeten gaan.
Maar voor 2D is dat dan weer niet echt te adviseren.

Ideaal zou zijn 2 schermen, 1 voor 2D en 1 voor 3D.
Wil je dit niet (en dat is te begrijpen) zou ik een 1.2-1.4 gain scherm kiezen en voor 3D de Xpands gebruiken en high lamp modus.
Als je ons even mailt kan ik wel een gepaste offerte maken.

Email gestuurd naar itctd@itccomp.nl  :)

donaldk

Verlies ligt voor de gangbare systemen op 84 tot 86 procent verlies aan lichtopbrengst. Geen van de systemen verliest slechts rond de 50 procent, wel is de perceptual loss rond de 50 procent. Ik weet van iemand die zich ook vergiste en rekende met 50% en dacht die twee kilowatt lamp die er maximaal in kan is mooi net voldoende, die werkt nu met een veel kleiner silverscreen voor zijn vaste scherm met gain 1, puur voor de 3D.

crackdown

Ik hoor vandaag dat Kingpin op termijn met een 3D variant voor hun VFD spanschermen gaat komen. De reactie op het prototype zijn lovend en de gain ligt op 1.3 - 1.4. Goed nieuws!

jowi

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 17, 2011, 09:21:01
3D haalt minimaal 50% (en vaak zelfs meer richting de 75-80%) van je lightoutput weg.
Ik adviseer voor GOED 3D eigenlijk altijd een scherm dat niet groter is dan 2.00 mtr en een gain van minimaal 1.3
Ik neem aan dat de diverse grijze schermvarianten voor 3D helemaal uit den boze zijn?

donaldk

Grijs = zilver = polisarisatie behoudend met gain = passive 3D scherm, Kjelt.

jowi

Is dat ja of nee?
En Kjelt? Da benk nie :D

donaldk

Dat ligt er dus aan wat je met een grijs scherm bedoeld, een negative gain, high contrast scherm of een silver, high gain screen, mijn Vutec in de schuur is ook grijs en heeft een specified gain van 13, JOWI;-).

J.A.F._Doorhof

Screen innovations heeft op dit moment een heel mooi scherm voor 3d met een redelijk hoge gain. Bij de zilver screens is het inderdaad net wat je bedoeld.
Ik zou voor 3 in een verduisterde ruimte eigenlijk niet lager adviseren dan 1.3 maar liever een stuk hoger.

Wil je echter 1 scherm voor 2d en 3D gebruiken zou ik toch 1.3 blijven adviseren om de simpele reden dat alle hoog gain schermen een concessie doen in het 2d beeld en zoals de markt nu is kijk je 99.9% 2d en misschien doet de volgende generatie 3D projectoren het met veel meer lichtoutput op 3D wat zou betokened dat je een verkeerd scherm hebt hangen. Voor serieus htgebruik adviseren we dus op dit moment of een 1.3-1.4 scherm voor een combi van 2/3d. Of 2 schermen en Dan het 3d scherm een hogere gain.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Ik zal geen vast scherm kunnen plaatsen dus een Screen Innovations is gewoon geen optie, hoe goed het ook is. Het is allemaal wat onder voorbehoud, maar het zal een motorisch, tensioned rolscherm moeten zijn, liefst met masking (zoals o.a. Davision en Spalluto hebben). Ik ga eens verder zoeken.

J.A.F._Doorhof

Even tot September wachten dan......
Dan komen de schermen motorised.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Echt waar? Dat zijn mooie ontwikkelingen 8)... en ik heb geen haast ;)

dchris

Hallo Forummers,

Om dit topic even een klein schopje te geven van dik een jaar  ;D heb ik een vraag.
Ik ben vandaag op bezoek geweest bij ITC voor demo van de Epson TW9000 ism met een black diamond 1.4 en een kingpin tab tensioned 240 scherm, en het was natuurlijk genieten geblazen.
Wij zijn fantastisch te woord gestaan door annewiek, en de demo was erg mooi en indrukkend.
Mijn vraag is dan ook, nu de huidige generatie projectoren zoals de epson e.a veel meer lumens kunnen produceren is het hoge gain scherm om lichtverlies tegen te gaan nog wel nodig om 3D te kijken?
Ik vond kuifje in 3D op de kingpin met 1.0 gain behoorlijk licht, zonder bril zat je echt met je ogen te knijpen, wat een lichtopbrengst  :clapping:.
Alvast bedankt
Mvg,

Dchris

J.A.F._Doorhof

Je moet je realiseren dat er hier gedraaid word met een nieuwe lamp.
Dat word steeds iets minder, vaak valt dat trouwens niet op tot je na 1500 uur de lamp wisselt :D

Persoonlijk vind ik nog steeds dat je eigenlijk voor ideaal rond de 1.2-1.4 zou moeten zitten voor een goed allround performance level gedurende de hele levensduur.
De nieuwe units hebben al veel meer lightoutput in 3D maar het is nog steeds niet BRIGHT :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hcfreak

Dit topic sluit helemaal aan bij mijn situatie. (heb ook het andere lange "doek topic" helemaal gelezen). Ik zou Doorhof ook willen vragen mij een vrijblijvende offerte te sturen, nu ik overweeg mijn Projecta Proscreen mat white te vervangen (270 breed 16:9). Het doek hangt er al van voor het 3D tijdperk en voldoet prima, maar in 3D mode zou ik toch nog een beetje meer punch (brigthness) willen hebben. Ik ben geabonneerd op Audiovision en daar lees ik regelmatig hoe weinig lumens (ftlm) erover blijven in 3D mode (alhoewel ze er bij zeggen dat het verlies in de subjectieve beleving, het kijken zelf dus meevalt) Mijn projecta zit in een koker en ligt op de zolder (mw door een sleuf in het plafond trek ik het ding naar beneden. Dat was nogal een klus omdat zo te maken) Het nieuwe scherm moet toch wel dezelfde afmetingen hebben, omdat ik ook 2D kijk en alles verder daar op afgestemd is.

Ik heb dus een scherm van 270 cm breed (te breed vgl. Doorhof voor 3D, maar dat kon ik toen niet weten). We kijken op een afstand van 3,75 meter (de projector hangt aan het plafond op 4,6 meter van het scherm). Mijn HC is alleen voor HC, dat wil zeggen is geheel verduisterd (plafond zeer donker rood, voor de muren hangen donker rode "bioscoop gordijnen", vloer idem geen reflectie op het scherm). Mijn projector is de JVC DLA X3
Alle beschouwingen van de goeroe's gaan een gedeelte boven mijn pet  :confused:, wel begrijp ik en onderschrijf ik helemaal de stelling van Doorhof dat blacklevel alles is zolang je 10 tot 12 Ftlm haalt (dat laatste lukt dus niet in mijn setting c.q. met mijn breedte)

Behalve dat ik uitkijk naar een advies/merk/prijs is mijn vraag: Wat nu als ik een 1.3 Gain screen heb hangen en mijn volgende projector geeft 2000 of meer lumens ipv de 1700 van de X3?
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3