3D Schadelijk voor de ogen ?

Started by rayz25, March 15, 2011, 09:59:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rayz25

Het zal mischien wel een stomme vraag zijn maar sinds ik 3D kijk een jaar heb ik veel last gekregen van mijn ogen die willen op een afstand niet meer helder zien. Nu bij de opticien heb ik sindsdien een brill aangemeten gekregen. Kan dit door de 3D gebeuren ? 

erik s.

ik verwacht dat je door het kijken naar 3d meer merkt dat je een bril nodig hebt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

rayz25

Hiervoor zag ik altijd haar scherp maar ik leef nog steeds zonder brill omdat ik dan scherper kan zien tot 10 meter.

Sinds de 3D films zijn uitgekomen heb ik last gekregen en lijkt steeds erger te worden de meer 3D films ik kijk., :plain:

danielswrath

is idd schadelijk voor je ogen, helemaal voor kinderen. Kinderen mogen daarom ook geen 3D kijken (of gamen, denk aan de 3DS). Maar dit is ook zeker het geval bij volwassenen. Het wordt aangeraden om na ±30 minuten 10 minuten te pauzeren. Je kan natuurlijk ook pech hebben, de ene heeft er meer last van dan de ander. Dus ik zou als ik jouw was de 3D tv's en consoles maar mijden tot je het zeker weet.

MaxxMark

Er is nog niet bewezen dat het schadelijk is voor je ogen. Er gaan de wildste theorieën rond over waarom iets wel of niet slecht voor je is.

In een ander topic heb ik hier ook al eens aandacht aan besteed (vooral omdat er verwezen werd naar een artikel wat voor geen meter klopte).


Het is ene beetje net als met de stelling "mensen die veel achter de monitor werken hebben een zeer grote kans om bijziendheid te ontwikkelen". Dit is een stelling die vaak word genoemd en waarvan wordt aangenomen dat hij klopt. Er is alleen nooit bewezen dat dit daadwerkelijk zo is. Wat natuurlijk in die situatie mee kan spelen is dat juist omdat je veel achter de monitor werkt, je niet door hebt dat je ogen in het algemeen achteruit zijn gegaan (want je ziet dichtbij altijd scherp). Pas op het moment dat je een tijd niet achter je monitor werkt, valt je op dat je veraf niet scherp ziet.

In jouw situatie kan dat natuurlijk ook zo zijn. Waarbij niet het buiten komen de trigger is, maar het 3D kijken. Ik weet niet hoeveel 3D je hebt gekeken in een jaar tijd, maar voordat het een duidelijk merkbare invloed heeft moet je denk ik behoorlijk wat uurtjes 3D hebben gekeken voordat het invloed kan hebben (lees 4 tot 8 uur per dag?).  Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als jij in een dag wakker zijn (18 uur) meer dan 60% normaal materiaal kijkt, dat jouw ogen van 3d problemen ondervinden.

Ook er van uitgaand dat je geen kind bent en je ogen nog in ontwikkelfase zijn acht ik de kans dat 3D de oorzaak is behoorlijk klein.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

rayz25

Nou dat je dit zeg ik zit ook dagelijks achter het scherm zo"n 6 tot soms 12 uur per dag

:sadlike:

squallgage

#6
je ogen worden gewoon ontsettend lui van schermen , ze hoeven niet te focusen , alleen maar het licht af te stellen.
dus hoe meer je achter de tv , computer zit hoe meer je hier last van krijgt. en omdat 3D 2 aparte beelde laat zien is het effect 2x zo groot. veel gerichter licht.
je ogen focusen zich ook anders , dit ben je niet gewent en dat kan hoofd pijn veroorzaken , ( beetje als met 1 oog links kijken en het andere rechts!)
Ook al het beeld wisselt moet het oog opnieuw wennen aan het licht , donker -> licht -> donker etc ( en dat 60x per oog per seconde ! )
als 3D met een lagere Hz als 24 bv,. en geen sluiter brillen , maar juist polarisatie.
3D als de Nintendo 3Ds moet je vooral opletten dat je met de slider de afstand goed in stelt wat fijn voor jouw is en dat je niet 2 beelden in 1 oog krijg , ( hier krijg je hoofdpijn van en het ziet er raar uit :P)

je ogen blijven trainen , ( klinkt misschien stom , )

maar er zijn verschillende oefeningen , een bekende is van de dr.kawashima van de DS ! dit help om je spieren te ontspannen
vaker veraf en dichtbij kijken, snel en langzaam etc.

eye training voor de DS, maar dan zit je nog aan een scherm vast , maar je kan deze oefeningen ook buiten doen.

Ik denk dat het niet persee schadelijk is , alleen met overmaat. Net als alles wat slecht voor je is !
maar dan denk ik wel dat 3d slechter is.

Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !