Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YamahaRXV

Quote from: Jumping Jack on July 15, 2013, 15:20:54
Waterpokken idd, hier in de volksmond dus windpokken geheten... Hij heeft er tot nu toe nog niet al te veel last van, alleen vervelend dat ie dus niet in de zon en het water mag...

Heeft mijn zoontje ook gehad op 5 jarige leeftijd. Goed Betadine scrub gebruiken en het gaat weer vrij snel weg hoor  ;)
Ach, met die kids blijf je zorgen houden.. vorige week werd ik gebeld door de moeder van zijn beste schoolvriendje; of ik Brandon maar snel op wilde komen halen want hij had met belletje trekken zoveel haast gehad om weg te komen dat hij tijdens de vlucht een frontale smakker op de straat had gemaakt  :(
Gevolg: een zwaar bebloed gezicht en een grote wond op z,n voorhoofd en onder z,n oogkas. Met een beetje pech dus een blijvend litteken  :-X

Beterschap nog met de kleine !
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Jumping Jack

Ze hebben idd altijd wel iets voor. Elise is nu trouwens naar de kinderarts, met behoorlijke koorts en een stevige verkoudheid. Dat wordt wss wel weer een oorontsteking...  ::)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on July 15, 2013, 17:50:07
Ze hebben idd altijd wel iets voor. Elise is nu trouwens naar de kinderarts, met behoorlijke koorts en een stevige verkoudheid. Dat wordt wss wel weer een oorontsteking...  ::)
FYI, Na een prodromale fase van wat koorts en op verkoudheid gelijkende verschijnselen die een paar dagen duurt, ...

Jumping Jack

Weet ik, vandaar die 'roll eyes' smiley die uiting diende te geven aan mijn ironische post  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on July 15, 2013, 18:34:46
Weet ik, vandaar die 'roll eyes' smiley die uiting diende te geven aan mijn ironische post  ;D.
;D  Je bent weer aan het trollen zeker  :devil:

Bas Akkerman

Nick aan het trollen, zijn kinderen aan het trillen, waar moet dat heen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

#1431
De zieken zijn naar bed, ik luister naar Wovenhand. En dat klinkt nu toch echt wel erg lekker. Drukkere passages (en die zijn er volop bij Wovenhand) zijn beter te volgen, iedere gitaar en elk belletje hebben mooi hun plaats met Dave Eugene strak in het midden. De SuperUniti is erg goed in het weergeven van de donkere, dreigende sfeer in hun muziek en dat blijft gelukkig ook nu overeind  :headbanging:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Met de komst van de NDX als externe bron, is het gebruik van een Anti-Mode Dual Core natuurlijk ook mogelijk geworden om de akoestische problemen van de ruimte te tackelen... Lijkt mij het overwegen waard...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

cardas49

Ik gebruik voor sub DSP nog steeds een Anti mode 8033C naar volle tevredenheid. De AMDC 2.0 schijnt room correction voor dat kanaal en andere kanalen prima te doen. Niet goedkoop (vind ik), maar wel veelzijdig met alle functies die er op zitten. Denk dat je er best baat bij zal hebben. Je speelt in de smalle kant van een rechthoekige huiskamer? Ik speel in een dergelijke inrichting, en het is een akoestische nachtmerrie, helemaal omdat er veel beton zit.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Jumping Jack

Even een schetsje van de woonruimte (exacte afmetingen weet ik nu even niet vanbuiten dus bij benadering). Houtskelet met gispskarton, parketvloer, lederen bank, plafondhoogte +/- 2m60, ramen tot op de grond.



Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

cardas49

Heb je last van staande golven en overheersende bas? Is het hoog "too much" als je veel speaker toe-in toepast? Maw, klinkt je set alsof hij DSP nodig heeft?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

frank2

Laat ik uit ervaring even zeggen: houtsketbouw geeft een andere akoestische weergave dan een beton/stenen huis. Probleem bij houtsketbouw; vaak het midden laag rond de 500 hz. Bas is meestal geen probleem.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jumping Jack

Zoals Frank aangeeft, ervaar ik (imo, nog niet gemeten!) weinig problemen in het laag maar eerder in het middengebied. Al vermoed ik dat ook de speakers en de bron een grote rol spelen in hetgeen Bas en Onder013 nav hun luisterbezoek hebben beschreven...

Mss maar even kijken of ik eens AntiMode DC op proef kan krijgen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Quote from: Jumping Jack on July 17, 2013, 08:21:20
Zoals Frank aangeeft, ervaar ik (imo, nog niet gemeten!) weinig problemen in het laag maar eerder in het middengebied. Al vermoed ik dat ook de speakers en de bron een grote rol spelen in hetgeen Bas en Onder013 nav hun luisterbezoek hebben beschreven...

Mss maar even kijken of ik eens AntiMode DC op proef kan krijgen...

Geloof me maar aan je bron en speakers ligt het niet, het is meer je huis. Door de bouw heb je vaak een "kalig" middengebied, afhankelijk of je speakers warm en/of apparatuur dat zijn, een DSP kan veel doen maar moet eigenlijk tot 1000 Hz door kunnen lopen, bij mij loopt hij nu tot 600 Hz, maar met de Belles had ik 'm doorlopen tot 1200 Hz. Toch doet zo'n DSP veel, zet je 'm uit en luister dan dan hoor je verschil meestal niet eens zo groot (tenminste bij mij) maar dat "kleine" verschil geeft net dat beetje extra waardoor de beleving een stuk beter wordt. Ik weet eerlijk gezegd niet tot hoever een antimode kan.

Verder heb je nog het nadeel dat de bank strak aan de muur staat, zodat reflecties meteen optreden. Dus een anti mode zal een stuk helpen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Ik denk dat een anti-mode je muzikaliteit om zeep gaat helpen... Akoestiekproblemen los je op.... Met de akoestiek aanpakken!

Nagalm los je niet op met DSP.

Deleted member

DSP niet direct afschrijven. Zoals ook bij Joris gesteld, eerst meten en kijken waar het 'vermeende' probleem zich precies bevindt. Is dat in 't (sub)laag dan kan een DSP je helpen en anders (en eigenlijk sowieso) eerst de opstelling van luidsprekers en luisterplek onder de loep nemen en met akoestische middelen aan de slag. Bevinden de problemen zich in 't (sub)laag dan gaan alleen een paar m2 aan dunne panelen ook niet helpen. Die zullen tenslotte vrijwel alleen hogere frequenties dempen.

Jumping Jack

Als ik een AMDC op proef kan krijgen, dan ik daarmee toch ook meteen een meting mee uitvoeren of zie ik dat verkeerd?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted member

Klopt helemaal, de AM komt met meetmicrofoon en heeft ingebakken software om metingen te maken, bekijken en exporteren naar bijv. REW. :)

garmtz

Exporteren naar REW is wel een mooie functie... Kun je inderdaad veel aan aflezen (als je weet waar je naar moet kijken).

cardas49

#1444
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van systemen zoals ARC en waar ligt de grens van effectief gebruik ervan?

Edit; oeps, beetje laat, was reactie op Garmt zijn post over noodzaak van akoestiek aanpakken
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Deleted member

Quote from: garmtz on July 17, 2013, 11:06:23
Exporteren naar REW is wel een mooie functie... Kun je inderdaad veel aan aflezen (als je weet waar je naar moet kijken).

De exportfunctie is wel beperkt, alleen de relatieve waarden t.o.v. de maximale gemeten waarde (0dB) worden geexporteerd. Met REW zelf is uiteraard veel meer te meten en te bekijken, de export is vooral handig omdat je e.e.a. dan eenvoudiger af kunt lezen/de AMDC2.0 niet meer nodig hebt.

Martijn M

Quote from: garmtz on July 17, 2013, 09:09:40
Ik denk dat een anti-mode je muzikaliteit om zeep gaat helpen... Akoestiekproblemen los je op.... Met de akoestiek aanpakken!

Nagalm los je niet op met DSP.

Quote from: mark235 on July 17, 2013, 17:03:15
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van systemen zoals ARC en waar ligt de grens van effectief gebruik ervan?

Edit; oeps, beetje laat, was reactie op Garmt zijn post over noodzaak van akoestiek aanpakken


Een goede DSP helpt de muzikaliteit niet om zeep. Ik kan niet instaan voor de Anti-Mode, want ik heb daar geen directe ervaring mee, maar de meeste DSP's waar ik wel directe ervaring mee heb, klinken prima. Het is naar mijn mening een dooddoener om te stellen dat de akoestiek aangepakt dient te worden. Natuurlijk, indien mogelijk is het verstandig de akoestische eigenschappen van een kamer in orde te maken. In het midden en hoog kun je op dat vlak een hoop doen met bescheiden middelen (zie voor bewijs o.m. dit topic en dat van lynch1979), maar in het laag zul je zelfs in de meest geoptimaliseerde ruimtes met veel bass-traps nog te maken hebben met storende staande golven. Afgezien van het feit dat bass-traps staande golven niet afdoende kunnen wegnemen, zou ik bass-traps in een huiskamer in de regel überhaupt niet aanraden, want effectieve bass-traps nemen erg veel ruimte in beslag.

DSP is met name voor het laag juist een uitstekende oplossing. Met een goede DSP kunnen de pieken die ontstaan door staande golven effectief weggenomen worden, waardoor de bas veel strakker en sneller klinkt. Ik zou daarom zeggen dat een goed ingestelde DSP in het algemeen juist voor een grótere mate van muzikaliteit zorgt. Je hoort de muziek zoals het bedoeld is door de artiest dan wel de opnametechnici, in plaats van dat je bij alle muziek hetzelfde sausje van je kamer er overheen krijgt.

Nog beter krijg je het laag als je DSP combineert met het toepassen van meerdere laagbronnen/subwoofers. Door meerdere subwoofers toe te passen verhelp je niet alleen de amplitudeproblemen van staande golven, maar verminder je ook de ruimtelijke variantie en het na-ijlen van bastonen in het tijddomein. Waar DSP/EQ min of meer symptoombestrijding is, pakken meerdere laagbronnen het probleem bij de oorsprong aan. Door deze twee technieken in combinatie toe te passen, kun je in bijna alle ruimtes een zeer goede laagweergave bereiken.

In het midden en hoog ligt ruimtecorrectie wat ingewikkelder. In specifieke gevallen zou een DSP hier wellicht voor enige verbetering kunnen zorgen, maar de weergave van het midden en hoog staat of valt met de selectie van goede (voor de specifieke situatie geschikte) luidsprekers en een (redelijk) goede akoestiek en opstelling. Wat het midden en hoog aangaat ben ik het dan ook met Garmt eens: akoestiekproblemen in het midden en hoog los je op door de akoestiek aan te pakken.
Dutch & Dutch

YamahaRXV

Quote from: keyser on July 17, 2013, 18:55:01

Een goede DSP helpt de muzikaliteit niet om zeep. Ik kan niet instaan voor de Anti-Mode, want ik heb daar geen directe ervaring mee, maar de meeste DSP's waar ik wel directe ervaring mee heb, klinken prima. Het is naar mijn mening een dooddoener om te stellen dat de akoestiek aangepakt dient te worden. Natuurlijk, indien mogelijk is het verstandig de akoestische eigenschappen van een kamer in orde te maken. In het midden en hoog kun je op dat vlak een hoop doen met bescheiden middelen (zie voor bewijs o.m. dit topic en dat van lynch1979), maar in het laag zul je zelfs in de meest geoptimaliseerde ruimtes met veel bass-traps nog te maken hebben met storende staande golven. Afgezien van het feit dat bass-traps staande golven niet afdoende kunnen wegnemen, zou ik bass-traps in een huiskamer in de regel überhaupt niet aanraden, want effectieve bass-traps nemen erg veel ruimte in beslag.

DSP is met name voor het laag juist een uitstekende oplossing. Met een goede DSP kunnen de pieken die ontstaan door staande golven effectief weggenomen worden, waardoor de bas veel strakker en sneller klinkt. Ik zou daarom zeggen dat een goed ingestelde DSP in het algemeen juist voor een grótere mate van muzikaliteit zorgt. Je hoort de muziek zoals het bedoeld is door de artiest dan wel de opnametechnici, in plaats van dat je bij alle muziek hetzelfde sausje van je kamer er overheen krijgt.

Nog beter krijg je het laag als je DSP combineert met het toepassen van meerdere laagbronnen/subwoofers. Door meerdere subwoofers toe te passen verhelp je niet alleen de amplitudeproblemen van staande golven, maar verminder je ook de ruimtelijke variantie en het na-ijlen van bastonen in het tijddomein. Waar DSP/EQ min of meer symptoombestrijding is, pakken meerdere laagbronnen het probleem bij de oorsprong aan. Door deze twee technieken in combinatie toe te passen, kun je in bijna alle ruimtes een zeer goede laagweergave bereiken.

In het midden en hoog ligt ruimtecorrectie wat ingewikkelder. In specifieke gevallen zou een DSP hier wellicht voor enige verbetering kunnen zorgen, maar de weergave van het midden en hoog staat of valt met de selectie van goede (voor de specifieke situatie geschikte) luidsprekers en een (redelijk) goede akoestiek en opstelling. Wat het midden en hoog aangaat ben ik het dan ook met Garmt eens: akoestiekproblemen in het midden en hoog los je op door de akoestiek aan te pakken.

@keyser  Ik blijf het knap vinden hoe jij je ervaring en expertise op dit gebied telkens zo lekker leesbaar en goed te volgen weet te verwoorden  :worship:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Jumping Jack

^ daar sluit ik mij bij aan!

Gisterenavond een fantastische avond gehad op gent Jazz.

Avishai Cohen Quartet was FE-NO-ME-NAAl  :worship:!
Madeleine Peyroux kon echter niet boeien. Erg goed gezongen, een perfecte band (met strijkkwartet) maar traag en te saai om de aandacht vast te houden (zo zong ze Bird on a wire van Leonard Cohen nóg trager dan het origineel). Er zijn dan ook erg veel mensen vertrokken tijdens haar concert...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lynch1979

Quote from: Jumping Jack on July 19, 2013, 08:21:51
^ daar sluit ik mij bij aan!

Gisterenavond een fantastische avond gehad op gent Jazz.

Avishai Cohen Quartet was FE-NO-ME-NAAl  :worship:!
Madeleine Peyroux kon echter niet boeien. Erg goed gezongen, een perfecte band (met strijkkwartet) maar traag en te saai om de aandacht vast te houden (zo zong ze Bird on a wire van Leonard Cohen nóg trager dan het origineel). Er zijn dan ook erg veel mensen vertrokken tijdens haar concert...

Vertrokken in de zin van inslaap vallen?  ;)