Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Jouw diffusers zouden hier trouwens ook wel dienen, maar no way dat mijn vrouw dat laat gebeuren.  :nopompom:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lynch1979

Ik herken het....mijn vriendin is er ook geen voorstander van....helaas  :(

YamahaRXV

@Nick  Het is weer een aardig verslag geworden van Bas  ;D  Toch herken ik wel een aantal dingen die Henk en Bas aangeven in hun verslag.
Het door Bas omschreven verschuiven op de bank (van voor naar achter) en daardoor verschillen waar te nemen heb ik hier voorheen exact hetzelfde meegemaakt.
Dit is hier vrijwel geheel opgelost door een wat andere indeling van de meubels, maar ook zeer zeker door het aanbrengen van een redelijk groot canvas doek (aan de achterzijde geheel gevuld met pritex) op de achterwand boven het dressoir en het aanbrengen van de plafond diffusor/absorber, die heel veel goeds heeft gedaan m.b.t. de akoestiek.
Mijn vriendin was er eerst zwaar op tegen, maar na het uiteindelijke resultaat (met inbouwspots) te hebben gezien kon ze het nog mooi vinden ook  8)

Verder hebben de Adam Audio Pencil,s met hun AMT hogetonen  units een veel meer gefocust afstraalgedrag dan de ex PMC,s die een veel wijdser afstraalgedrag hadden en in een relatief ''harde'' ruimte kan dat zeker wel een wat onrustig beeld geven door (meer) reflectiepunten die een rol kunnen gaan spelen.

Door het gevulde canvas doek en de plafond diffusor/absorber merkte ik dat er beduidend meer rust was in het totale beeld en volumes van 50 + met de Superuniti werden gewoon met veel rust en controle weergegeven en dat was in het verleden wel even anders  ;)
Doordat de akoestiek met sprongen vooruit was gegaan kon ik ook goed merken dat ik met beduidend meer volume kon gaan draaien, en dat was eigenlijk ook het moment dat ik merkte dat de Superuniti net wat kracht en autoriteit te kort kwam.



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

AbZ

Quote from: keyser on July  2, 2013, 15:52:55
Quote from: Bas Akkerman on July  2, 2013, 15:12:46Nog veel belangrijker is de vraag of het er allemaal wel toe doet. Nick heeft een brede muzieksmaak, ok geen klassiek, en is voor mij echt een muziekliefhebber. In familiekring ben ik vertrouwd met muzikanten die naar verhouding van Nick een goedkope set hebben staan waar ik nog veel meer bij mis. Toch kan het hen niet boeien, de kracht van de muziek schijnt altijd wel door de apparatuur heen. Dat zou ook zo maar voor Nick van toepassing kunnen zijn...
Dat komt mij toch wel bekend voor. Wij audiofielen zijn maar raar. We maken onszelf en elkaar wijs dat we een fantastisch klinkende set nodig hebben om van muziek te kunnen genieten. Om onze sets te kunnen verbeteren zijn we derhalve gefocust op het vinden van fouten in de weergave. Dat is feitelijk van den zotte, want het focussen op de klank van de weergave staat het genieten van de muziek juist in de weg.
Tja mensen die meer actief bij muziek betrokken zijn kunnen zich idd vaak minder opwinden over geluidskwaliteit.  Dat 'negeren' kan behoorlijk ver gaan, maar ze letten op andere dingen; op de hoofdzaken zullen we maar zeggen.  (Deze "we" is dus een andere "we" dan die van keyser.)

Het gaat om muziek, niet om techniek, zegt men hier wel eens, maar het valt toch op dat dit dan opnieuw benadrukt moet worden.  Kan er wel inkomen dat mensen graag aandacht besteden aan de spullen (dat doe ik ook) maar soms lijkt de balans wel ver te zoeken (iig op dit forum).

Overigens lijkt het me voor JJ/Nick niet heel handig om te gaan upgraden qua source (NDX?)
als het qua plaatsing en akoestiek nog zo moeilijk ligt.

Jumping Jack

Nou, de akoestiek daar gaan we nog wel wat aan doen hoor. Ik ga mij er nog eens wat in verdiepen maar ik denk bv aan een tweede fotopaneel achter de luisterplek (Miles wat opschuiven en eentje er naast. Coltrane? Waits? Blakey?), wat kleinere tegels achter de speakers en ook aan de muur achter de deur (boven de radiator) kan nog wat opgehangen worden...

Zou het trouwens wat uithalen mocht ik de boekenkast waar de versterker in staat (naast de speakers) wat opvullen met dempend materiaal? Dat kan snel en uit het zicht...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Wat ook en beetje helpt is van die gele rockwool achtige platen onder de bank leggen. Proefondervindelijk heb ik dat kunnen vaststellen.
On der de kast kun je ook iets leggen, in de kast zelf zal niets helpen.

andere optie: DSP zoals de antimode, ik denk dat je zeer verbaasd zult zijn als je dat "verschil" proefondervindelijk vaststelt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Alle beetjes helpen... De beste manier om te dempen is om dat zo gespreid mogelijk over de hele kamer te doen.

Jumping Jack

Frank, ik kan niets kwijt onder de bank of onder de kast. Beiden staan vlak op de grond...

Ik heb wat zitten zoeken op merford.nl en overweeg om wat platen akotherm (D20/50) te bestellen om in de boekenkast te plaatsen, gewoon op maat snijden en tegen de achterwand plaatsen. Achter de speakers moet ik even meten hoe breed ik kan gaan, maar daar kunnen eventueel twee panelen Flamex Facet (50N) tegen de wand. Aan de zijwand naast de deur (boven de radiator) kan eventueel nog zo'n Flamex paneel bevestigd worden (gewoon met klittenband). Lijkt mij esthetisch (relatief) verantwoord en betaalbaar...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2013, 09:29:50
Frank, ik kan niets kwijt onder de bank of onder de kast. Beiden staan vlak op de grond...


In de bank heb je zeer waarschijnlijk veel loze ruimte om wat Rockwool in te doen. De onderkant van de bank zal afgedekt zijn met dunne zwarte stof die vast geniet is.

Jumping Jack

#1259
Nope, geen loze ruimte en ook geen zwarte stof. Het leder loopt volledig door... Maar akotherm is natuurlijk wel wat samendrukbaar, dus mss kan er wel wat onder... Kost weinig, dus ik bestel gewoon wat extra.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Inderdaad zal een grote stoffen bank ook veel doen.

Martijn M

Quote from: AbZ on July  3, 2013, 00:31:18
Het gaat om muziek, niet om techniek, zegt men hier wel eens, maar het valt toch op dat dit dan opnieuw benadrukt moet worden. 

Dit forum bestaat mijns inziens juist bij gratie van die techniek. We zijn hier met z'n allen omdat we hifi en HT interessant vinden. Muziek kan daar wat mij betreft compleet los van staan. Zolang muziek en techniek elkaar maar niet in de weg gaan zitten.

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2013, 08:37:04
Zou het trouwens wat uithalen mocht ik de boekenkast waar de versterker in staat (naast de speakers) wat opvullen met dempend materiaal? Dat kan snel en uit het zicht...

Dat is een goed idee! Met wat creativiteit kun je een hoop doen zonder dat het meteen opvalt. Vaak zijn boekenkasten een stuk dieper dan boeken, dus achter de boeken kun je prima wat dempingsmateriaal kwijt. Doe er een stukje stof voor en niemand valt 't op. Akotherm is ook zeer geschikt. Klankmatig zal het dempen van de reflectie direct achter de luisterpositie echter het meest uithalen. Pak hier een zo dik mogelijk materiaal voor, om zo breedbandig mogelijk te dempen.

Quote from: garmtz on July  3, 2013, 08:53:09
Alle beetjes helpen... De beste manier om te dempen is om dat zo gespreid mogelijk over de hele kamer te doen.

Om de galm te verminderen helpt het inderdaad om demping te spreiden. Indien mogelijk zou ik demping echter aanbrengen op de eerste reflectiepunten. Dan werkt het dempingsmateriaal zowel voor die eerste reflecties als voor de galm.

Quote from: garmtz on July  3, 2013, 09:51:35
Inderdaad zal een grote stoffen bank ook veel doen.

Een dekentje over de leren bank kan zelfs al helpen.
Dutch & Dutch

Jumping Jack

En van die Flamex achter de speakers, is dat zinvol? Een tweede paneel achter de luisterplek is meteen de duurste optie natuurlijk...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: keyser on July  3, 2013, 09:54:25
Dit forum bestaat mijns inziens juist bij gratie van die techniek. We zijn hier met z'n allen omdat we hifi en HT interessant vinden. Muziek kan daar wat mij betreft compleet los van staan. Zolang muziek en techniek elkaar maar niet in de weg gaan zitten.
Mee eens.

Nick, als je die box in hoek met glaswol/steenwol vult, heb je iig aardige bass trap.
Zet je speakers wel eens verder van de muur af, als de kids niet in de buurt zijn?
Of is dat teveel gedoe?

S@m

Quote from: AbZ on July  3, 2013, 12:24:28
Mee eens.


Wat heb jij moeten schuiven om je ban alweer ongedaan te krijgen...?

AbZ

Quote from: S@m on July  3, 2013, 12:32:08
Wat heb jij moeten schuiven om je ban alweer ongedaan te krijgen...?
Helemaal niets.  Kerel waar maak jij je druk om.  Get over it.
Ga eens lekker een eindje wandelen of zo...

Jumping Jack

Quote from: AbZ on July  3, 2013, 12:24:28
Mee eens.

Nick, als je die box in hoek met glaswol/steenwol vult, heb je iig aardige bass trap.
Zet je speakers wel eens verder van de muur af, als de kids niet in de buurt zijn?
Of is dat teveel gedoe?

Ik heb Joris onlangs nog net hetzelfde voorgesteld  ;D.

Met de speakers schuiven doe ik niet, ze staan op spikes en schoteltjes en die schuiven er dan onderuit... En dan staan ze ook pal in de doorgang... Vanavond maar eens wat opmeten en kijken wat ik voor absorptie kan plaatsen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Omdat het grotendeels om blinde muren gaat
zou je ze ook helemaal van een laagje kunnen voorzien.
Dan zie je er echt helemaal niets van
behalve dat je kamer een paar cm kleiner is.

Jumping Jack

Dat gaat snel in de cijfers lopen vrees ik en hoe zit dat dan qua afwerking aan bv raam of deurstijl... Lijkt me een beetje te ingrijpend.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on July  3, 2013, 13:32:38
Dat gaat snel in de cijfers lopen vrees ik en hoe zit dat dan qua afwerking aan bv raam of deurstijl... Lijkt me een beetje te ingrijpend.
Lijkt me juist simpel qua constructie en niet duur qua mtateriaal.  Houten frame, glaswol, overspanning.
Je zou dan wel een inschatting moeten (laten) maken, of het niet teveel specifieke hoogabsorbtie wordt.

S@m

Quote from: AbZ on July  3, 2013, 12:37:41
Helemaal niets.  Kerel waar maak jij je druk om.  Get over it.
Ga eens lekker een eindje wandelen of zo...

Ben net terug met de hond, maar dat heeft aan mijn verbazing over je snelle terugkeer niets veranderd... :eh:

AbZ

Quote from: S@m on July  3, 2013, 13:45:34
Ben net terug met de hond, maar dat heeft aan mijn verbazing over je snelle terugkeer niets veranderd... :eh:
Waarom ga je niet tegelijk met de hond zeiken in plaats van hier.
Ik had een lompe opmerking gemaakt, paar dagen vrij gekregen, what's the fuzz.

Jumping Jack

Quote from: AbZ on July  3, 2013, 13:39:07
Lijkt me juist simpel qua constructie en niet duur qua mtateriaal.  Houten frame, glaswol, overspanning.
Je zou dan wel een inschatting moeten (laten) maken, of het niet teveel specifieke hoogabsorbtie wordt.

Abz, ik ga echt niet beginnen verbouwen aan mijn nieuwbouw-woning  ;D
Ik streef niet naar de perfectie, maar een stapje dichter wil ik wel.

Dus sowieso Akotherm in de boekenkast en eventueel onder de zetel, en
- ofwel een tweede fotopaneel naast het huidige (+: esthetisch aanvaardbaar, -: duurder, +€300)
- ofwel absorptie achter de speakers en aan de zijwand bv dmv Flamex Facet (+: goedkoper, €130, efficiënter want groter opp.?, -: visueel minder aantrekkelijk).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Het lijkt me niet zo ingewikkeld en vergeleken met je investeringen in apparatuur ook niet duur.
(Die investeringen komen dan pas ook tot hun recht:  "source first" helpt niet als het er niet uitkomt.)

Bij zo'n relatief strak interieur gaat de sfeer er ook op vooruit denk ik
(prettiger voor conversatie, minder lawaai met kinderen, enz.) 
dus de WAF zou mee kunnen werken...  maar je moet het zelf ook willen natuurlijk.

Jumping Jack

Nou, niet zo ingewikkeld. Er zit nog een raam in de achterwand ook dus daar moet je ook weer iets voor verzinnen. En die wand loopt nog een heel stuk door (zo'n 12 meter lang)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs