Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lynch1979


Deleted Member 2

Quote from: lynch1979 on July  2, 2013, 12:19:16
Hoe smaakt dat Belgische mayo?

Geen idee. Die is speciaal bedoeld voor Keyser om hem te verleiden naar België te gaan. ;D

Martijn M

Quote from: Onder013 on July  2, 2013, 12:44:05
Geen idee. Die is speciaal bedoeld voor Keyser om hem te verleiden naar België te gaan. ;D

Ongetwijfeld gezellig, maar dat is me veel te ver fietsen ;) .
Dutch & Dutch

garmtz

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 11:18:46
Keyser, heb jij meetresultaten van de Fact.8?

PMC luidsprekers volgen meestal een bepaalde trend: een dip in het lage middengebied (waar de transmissielijn in tegenfase is met de woofer) en een onregelmatig algemeen verloop met iets teveel hoog. Hier een voorbeeld van een DB1...



Bron: http://www.stereophile.com/content/pmc-db1iii-loudspeaker-measurements


Harbeth P3ESR rond dezelfde prijs:



Niet dat het alles zegt, maar de PMC consumenten-modellen staan niet  bekend om hun zeer vlakke respons. Hoe het met de professionele modellen zit, weet ik niet, maar ik hoop beter...

Jumping Jack

Ik denk niet dat je die grafiek zomaar op elke PMC kunt extrapoleren Garmt. De fact heeft bv andere units, een veel smallere kast en een compleet ander filter dan de i-reeks. De DB1 is dan nog eens de allerkleinste monitor met een transmissielijn...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 14:20:35
Ik denk niet dat je die grafiek zomaar op elke PMC kunt extrapoleren Garmt. De fact heeft bv andere units, een veel smallere kast en een compleet ander filter dan de i-reeks. De DB1 is dan nog eens de allerkleinste monitor met een transmissielijn...

Is ook zo... Maar hoewel ik de grafieken niet allemaal paraat heb, heb ik soortgelijke grafieken iig ook gezien voor de Twenty serie. Hier van een IB1 (professioneel model):



Bron: http://www.stereophile.com/content/pmc-ib-1s-loudspeaker-measurements

twani

Quote from: Jumping Jack on July  1, 2013, 11:02:02
Onder het motto 'Source first' en na de aankondiging van de nieuwe reeks nait-versterkers door Naim (en dan vooral de aankondiging van de dac-loze SuperNait 2) ben ik overgegaan tot de aankoop van een NDX. Ook de bevindingen van Onder013 en Bas (die nog volop aan zijn verslag bezig is volgens mij  ;)) hebben mij enigszins in deze richting gezet...


Had jij ook weinig "diepte"in je geluid dan? :P   Wel gevaarlijk om Bas op bezoek te hebben, eerst Frank met te weinig diepte die voor een vermogen aan spullen gaat aanschaffen, nu jij  op basis van Henk en Bas´ hun bevindingen op weg naar een upgrade.. ;D

Ik hoop die jongens nooit thuis te moeten ontvangen ;D

lynch1979

Quote from: keyser on July  2, 2013, 12:47:30
Ongetwijfeld gezellig, maar dat is me veel te ver fietsen ;) .

Zullen we samen gaan fietsen....scheelt de helft  :D

Martijn M

Garmt en ik  kunnen niet specifiek iets over de Fact 8 zeggen omdat we de metingen van die speaker niet hebben, maar zoals ik ook al zei laten de metingen van PMC's over het algemeen curves zien die niet echt vlak zijn.

Zie ook hier:

http://www.stereophile.com/content/pmc-ib-1s-loudspeaker-measurements
http://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=775:nrc-measurements-pmc-twenty24-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
http://www.stereo.de/index.php?id=562
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Quote from: twani on July  2, 2013, 14:26:38
Had jij ook weinig "diepte"in je geluid dan? :P   Wel gevaarlijk om Bas op bezoek te hebben, eerst Frank met te weinig diepte die voor een vermogen aan spullen gaat aanschaffen, nu jij  op basis van Henk en Bas´ hun bevindingen op weg naar een upgrade.. ;D

Ik hoop die jongens nooit thuis te moeten ontvangen ;D

Nou, het heeft niet zozeer met hun bezoek te maken hoor. Je moet er geen schrik van hebben, het is aangenaam bezoek  ;D.

Quote from: lynch1979 on July  2, 2013, 14:28:40
Zullen we samen gaan fietsen....scheelt de helft  :D

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lynch1979

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 14:32:24
Nou, het heeft niet zozeer met hun bezoek te maken hoor. Je moet er geen schrik van hebben, het is aangenaam bezoek  ;D.



:clapping:

Deleted Member 2


Bas Akkerman

#1213
Nou, eindelijk af. :blush:

Luisterbezoek Jumping Jack_27 juni 2013

Als ik iets aanpak, stort ik me er middenin. Zo ook met de zoektocht naar een draaitafel en daarom ging afgelopen donderdag de reis "helemaal" naar België. Eerst naar Schiedam om vanaf daar verder te reizen met Henk op weg naar Nick. Ik wil niet vervallen in typische Belgenmoppen, maar het was aan de losliggende banden aan de kant van de weg wel duidelijk te markeren wanneer we in België reden. Mocht die aanwijzing niet genoeg zijn, dan was de motorfiets op de vluchtstrook (!) in de stromende regen wel iets dat aan alle onduidelijkheid een eind bracht. Nick heeft zijn handen vol aan zijn werk denk ik... ;)

Op dit forum was al duidelijk dat Nick onze komst best wel spannend vond en ik zelfs de bijnaam Rolling Reviewer kreeg. Van mijn kant vind ik het vooral tof om de man achter al die mooie luistertips te ontmoeten. Dat er dan ook nog eens naar een leuke set en dito draaitafel geluisterd kan worden...
Nick woont in een mooi, vrij nieuw losstaand huis. Toch net wat makkelijker in België heb ik soms het idee, al zal de wat beter betaalde Nederlander vast ook wel een dergelijke plek in Nederland weten te bemachtigen. In de showcase van Nick was al aardig te zien om wat voor inrichting het gaat en ik moet zeggen dat ik het erg fraai aangekleed vind. Zijn set  bestaande uit een SuperUniti die middels bekabeling van Ocos een lijntje heeft (nou ja, twee lijntjes) met de PMC Fact.8. Als draaitafel fungeert een VPI Scout II met Audio Technica OC9. Jawel, hetzelfde element als dat van Henk.

Ik vind het wel eens lastig om op een luisterbezoek te gaan. Niet dat ik vrees voor de eigenaar of tegen de reis op zie. Nee, langzamerhand wordt wat ik zeg als een deel van de waarheid gezien waar niet alleen andere lezers maar vooral ook de eigenaar zonder enige terughoudendheid geloof aan hechten. Ok, nu overdrijf ik misschien een beetje, maar ik heb wel het idee dat mijn woorden zwaar wegen. Zo ook het besluit van Nick om uit te zien naar een Naim NDX met de gedachte "source first". Dus voor de zekerheid, alles dat ik schrijf is vooral ook smaak.
Henk heeft ook al wat geschreven en ik onderschrijf zijn bevindingen. Ik zal dan ook niet verder uitweiden over de door hem besproken nummers.

Jumping Jack's Trades
Goed, gezeten naast de sweetspot, gebroederlijk naast Henk begint het muziekgeweld. Altijd vallen me in de eerste seconden al dingen op die me soms loslaten, vaak ook blijven gedurende de luistersessie. Het laatste gebeurt nu ook weer. Wat me bij blijft is dat de set soms wat moeite heeft met overgangen van laag naar midlaag en midden en van midden naar midhoog en hoog. Daardoor komen instrumenten niet altijd goed uit de verf, zoals een trompet die wel de hoge regionen laat horen maar niet het "koperen geluid". Of een drumstel zonder echt lucht onder het vel. Niet dat de weergave bedeesd is, maar het komt wel wat teruggetrokken over alsof de overgangen ervoor zorgen dat sommige geluiden van een instrument of stem te zacht worden weergegeven. Terwijl de PMC wel diep kan gaan, zo diep dat de trillingen bij één van de eerste door Nick gekozen nummers door de bank te voelen zijn. Ik heb het bewust over set, omdat ik het lastig vind te duiden waar nu wat gebeurt. Meestal weet ik wel (lees: denk te weten) welk apparaat welk aandeel heeft in het totaalbeeld, maar dat vind ik nu best lastig. Misschien dat het gedurende de dag duidelijker wordt.

Laat ik dan even verder gaan met de stage die de set tentoonspreidt. Dat is vrij compact met wel wat hoogte en een klein beetje diepte. Vermoedelijk speelt ook de tv vlak achter en tussen de luidsprekers een rol. Ook als ik wat naar voren buig, scheelt dat bij de verstaanbaarheid van stemmen en de omlijsting van instrumenten. Die zijn anders vrij diffuus alsof ze niet helemaal goed afgetekend worden. Ik houd het op akoestiek, ondanks het hoogpolige vloerkleed en het speciale schilderij achter de luisterplek. Wellicht dat het moderne interieur, hoewel zeer smaakvol, toch wat kaal is. Overigens heel herkenbaar vanuit mijn eigen situatie.

Nick's Naim is a Jumping Jack
Ik ontkom er niet aan toe te geven dat ik bij PMC en Naim wel mijn ideeën (vooroordelen?) heb hoe ze over het algemeen klinken, al heb ik PMC veel minder vaak gehoord dan Naim. PMC kan wat pittig in het hoog zijn voor me en wat "verbrokkeld" overkomen door de overgangen van midlaag naar mid en midhoog naar hoog. Dat lijkt nu ook wel zo te zijn dus. Naim vind ik dan weer wat upfront en swingend, en dat komt nu ook weer terug. Ik mis daar wel een beetje verfijning bij. Niet als het een uptempo en energiek genre betreft, zoals bebop of Marcus Miller (waarover later meer). Wel als het om rustiger muziek gaat als Anouar Brahems 'The Astounding Eyes Of Rita'. Diens openingsnummer 'The Lover Of Beirut' kan een heerlijke flow hebben. Je voelt haast de warmte van het Midden-Oosten. Nu klinkt het wat te gejaagd en daarbij krijgen niet alle instrumenten hun volledige klankeigenschappen mee. Nou is dit best een vervelende opname en ik denk dat lang niet elke set het onderste uit de kan weet te halen.
Dan iets dat me heel erg opvalt en waar ik eigenlijk een beetje verbaasd naar luister. Ook nu een nummer dat ik te uit en te na ken, maar wat nog steeds voor mij één van de lakmoesproeven is. Bij 'Waiting For The Night' kreeg ik vorige zomer een vreemde gewaarwording toen ik mijn huidige set samenstelde. Het nummer leek langzamer te spelen dan ik gewend was en tot op heden weet ik nog steeds niet zo goed wat ik daar van moet denken. Bij Nick gebeurt exact het tegenovergestelde. Is het de PRAT van Naim, de wat onrustige weergave van de PMC, is het misschien een mis match tussen versterker en luidspreker? Het valt me namelijk op dat de SuperUniti tot volumestand '50' moet gaan, wil het echt lekker loskomen. Ik weet het nog steeds niet, maar ik vind het sneller spelen wel een bijzondere ervaring.

VIP of VPI?
Draaitafels, daar was het toch allemaal om te doen. Na Linn LP12, Michell Gyro nu een VPI. Al na twee nummers draaide Nick even een plaatje, maar dat kwam me nog wat te vroeg. Ik wilde eerst even wennen aan het geluid. Na enkele nummers via streaming te horen hebben gekregen, luister ik dezelfde nummers af via de VPI. Eigenlijk valt me hetzelfde op als luisteren via de streamer waarbij de draaitafel wel iets wint op zeggingskracht. Maar niet heel veel en dat had ik, met de eerdere ervaringen in gedachten, wel verwacht. Wat blijft is een heel snel en puntig laag, net als een dito hoog. Puntig, ja dat vind ik wel van deze draaitafel. En daar kan niets mis mee zijn, bijvoorbeeld als ik 'Waiting For The Night' weer draai. Zo hoor ik duidelijk de gescheiden electronische bastonen aan het begin van het nummer, heel fraai. S- en t-klanken blijven op het randje. Niet verrassend, maar de tweede stem mist veel body. Op langspeelplaat spelen de tinkeltjes wat losser en meer 3D, dat blijft toch wel steeds bovendrijven bij de plaat.
Bij Henk had ik het gevoel dat met name het element het middengebied wat teruggetrokken weergaf en het laag en hoog juist meer schwung gaf. Bij Nick blijft het middengebied ook wat teruggetrokken, maar is dat minder opvallend. Arvo Pärt speelt mooi, maar niet heel bijzonder. De piano is zoals bij meerdere opnames die ik vandaag hoorde (te) klein afgebeeld. Niet zo erg, meer jammer vind ik de boven- en ondertonen van de piano die ik toch wel mis.
'Kind Of Blue' ten slotte. Een weer wat kleine piano en een contrabas die wat kaal klinkt wat klankkleur betreft. De brushes op het drumstel missen wat definitie waardoor het wat meer op achtergrondruis lijkt. En zoals ik al zei, mis ik wat klankkleur in de trompet die wel lekker schel door de kamer tettert. Hoewel ik niet heel veel diepte hoor, bemerk ik wel dat het echt een studio-opname is. Wat inzicht in de opname betreft verschaft deze set genoeg.
Dat ligt overigens meer aan het hele systeem dan aan de draaitafel op zich verwacht ik. Die speelt niet bijzonder, maar wel goed. Een leerling die het op alle vakken goed doet, maar nergens in uitblinkt. Dat kan juist ook heel aantrekkelijk zijn als ik zou willen gaan tweaken. Gezien de prijs vind ik het ook zeker een mooie weergave.

Nog even terug naar streaming. Als je als lezer bovenstaande zo terugleest, zou je haast zeggen dat ik naar een draak van een set heb geluisterd. Daar zou ik de set zeer tekort mee doen en is bovendien niet waar. Het wat onrustige karakter, een wat teruggetrokken beeld als het gaat om klankkleur, het zijn vooral ook smaakverschillen. Zo heb ik tot op heden altijd de ervaring gehad dat er één genre, artiest of weergave die als een exponent van de set geldt. In de veel te korte luistersessie vind ik Marcus Miller bijvoorbeeld geweldig klinken bij Nick! Drive, snelheid, weer die boogiewoogie-factor. Nu herken ik wel het hoog van PMC dat me op een gegeven moment echt te veel wordt tot verbazing van de beide heren. Maar voor het eerst heb ik het idee dat de set pas echt tot zijn recht komt. Of Phronesis, dat enorm profiteert van de snelheid en puntigheid van Nicks set, zodat er weer een naam op mijn cd-wenslijst prijkt.

Is het dan toch de SuperUniti met niet de verfijnste DAC die er bestaat? Of de wat grillige PMC? Mmmm, de bekabeling dan? Daar hebben we het nog niet over gehad. Misschien zijn de Ocos wel een reden voor de weergave? Nog veel belangrijker is de vraag of het er allemaal wel toe doet. Nick heeft een brede muzieksmaak, ok geen klassiek, en is voor mij echt een muziekliefhebber. In familiekring ben ik vertrouwd met muzikanten die naar verhouding van Nick een goedkope set hebben staan waar ik nog veel meer bij mis. Toch kan het hen niet boeien, de kracht van de muziek schijnt altijd wel door de apparatuur heen. Dat zou ook zo maar voor Nick van toepassing kunnen zijn...

Edit: VERGEET IK DE OVERHEERLIJKE CURRY TE MELDEN!! :nowink:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Nou, dat is nog eens een verslag zeg!  :worship:.

Als het je kan geruststellen Bas: ik was al wel wat langer aan het loeren naar de NDX hoor. Garmt had mij een tijdje terug, toen ik aan het stoeien was met de NAP250, ook al gewezen op het grotere belang van een goede bron en zelf was ik daar ook al wat over aan het denken...

Maar jouw mening (en die van Henk!) heeft zeker waarde, ik denk dat er weinig mensen zijn die in staat zijn om te luisteren zoals jij luistert en om er dan ook nog de juiste woorden voor te vinden om te beschrijven wat je hebt gehoord of net niet hebt gehoord. Bovendien hebben jullie beiden zó veel meer ervaring in het luisteren naar verschillende sets...

Het is bij mij zeker zo dat ik niet op zoek ben naar het onderste uit de kan. Muziek weergave staat op de eerste plaats. Maar als ik er iets kan aan verbeteren, dan ga ik het niet laten (zolang ik het kan plaatsen en betalen  ;D). De akoestiek is moeilijker aan te pakken jammer genoeg, daar heeft mijn vrouw ook wel wat zeggenschap in.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt Bas! Ik heb Nicks set natuurlijk nooit beluisterd, maar ik vermoed dat de matige plaatsing en onrust in belangrijke mate worden veroorzaakt door de luisterpositie tegen de achterwand. Bij mij thuis heb ik een zelfde soort opstelling. Om de klank te verbeteren heb ik een draconische* maatregel getroffen. Een dempingspaneel zorgt ervoor dat de achterwandreflectie flink gedempt wordt. Een dergelijke maatregel zou voor Nick wellicht ook een goede stap kunnen zijn, mits de welstandscommissie dat accepteert.

Als kanttekening: over de basweergave lees ik weinig, maar bij een luisterpositie tegen de wand heb je doorgaans te maken met flinke pieken als gevolg van staande golven. Die zouden eigenlijk ook aangepakt moeten worden, maar ze vormen in Nicks geval wellicht geen al te groot probleem.

* Mijn paneel meet 2m40 bij 1m20 en is 20 cm diep. Ik denk dat mijn vriendin mij erg lief moet vinden ;) .
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Ik heb al een paneel hangen, maar dat is idd bijlange niet zo groot (1m20 bij 0m80, 46 cm diep en groter gaat er ook niet komen vrees ik)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Gedegen verhaal als ik het zo lees.
Ik lees ergens: superuniti moet op standje 50 om los te komen: ik zou als proef eens een flink zwaardere jongen eraan zetten, met een flinke voeding. Kijken wat er dan gebeurd... hoewel ik daar een aardig idee over heb.

Mocht het geluid Jumping Jack ook te onrustig zijn, ook daar heb ik wel een idee over, maar dat kan per PM.

Als ik alles zo lees heb ik het vermoeden, ik ken deze speakers niet, dat de versterker niet zwaar genoeg is, dus de voeding te zwak..  maar dit is op afstand zonder iets beluisterd te hebben mijn idee nav. de woorden van Bas.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

#1218
Twee schermen open met hetzelfde topic, niet handig... ;)

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 15:26:23
Nou, dat is nog eens een verslag zeg!  :worship:.

Als het je kan geruststellen Bas: ik was al wel wat langer aan het loeren naar de NDX hoor. Garmt had mij een tijdje terug, toen ik aan het stoeien was met de NAP250, ook al gewezen op het grotere belang van een goede bron en zelf was ik daar ook al wat over aan het denken...

Maar jouw mening (en die van Henk!) heeft zeker waarde, ik denk dat er weinig mensen zijn die in staat zijn om te luisteren zoals jij luistert en om er dan ook nog de juiste woorden voor te vinden om te beschrijven wat je hebt gehoord of net niet hebt gehoord. Bovendien hebben jullie beiden zó veel meer ervaring in het luisteren naar verschillende sets...

Het is bij mij zeker zo dat ik niet op zoek ben naar het onderste uit de kan. Muziek weergave staat op de eerste plaats. Maar als ik er iets kan aan verbeteren, dan ga ik het niet laten (zolang ik het kan plaatsen en betalen  ;D). De akoestiek is moeilijker aan te pakken jammer genoeg, daar heeft mijn vrouw ook wel wat zeggenschap in.
Ik denk dat de NDX inderdaad een meerwaarde kan zijn en vooral wat verfijning kan brengen. Of dat ook is wat je zoekt, dat blijft natuurlijk de vraag.

Quote from: keyser on July  2, 2013, 15:35:58
Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt Bas! Ik heb Nicks set natuurlijk nooit beluisterd, maar ik vermoed dat de matige plaatsing en onrust in belangrijke mate worden veroorzaakt door de luisterpositie tegen de achterwand. Bij mij thuis heb ik een zelfde soort opstelling. Om de klank te verbeteren heb ik een draconische* maatregel getroffen. Een dempingspaneel zorgt ervoor dat de achterwandreflectie flink gedempt wordt. Een dergelijke maatregel zou voor Nick wellicht ook een goede stap kunnen zijn, mits de welstandscommissie dat accepteert.

Als kanttekening: over de basweergave lees ik weinig, maar bij een luisterpositie tegen de wand heb je doorgaans te maken met flinke pieken als gevolg van staande golven. Die zouden eigenlijk ook aangepakt moeten worden, maar ze vormen in Nicks geval wellicht geen al te groot probleem.

* Mijn paneel meet 2m40 bij 1m20 en is 20 cm diep. Ik denk dat mijn vriendin mij erg lief moet vinden ;) .
Dat zou heel goed kunnen. Blijft dat ik de overgangen niet altijd even fijn vond en dat is toch wel een deel door de PMC ben ik bang. Tegelijkertijd hoeft het ook geen halszaak te zijn natuurlijk en kan je gewoon lekker van muziek genieten.

De basweergave vind ik nog steeds wat lastig te benoemen. Bij 'Waiting For The Night' was ik echt verrast door het duidelijke electronische bassynthesizer-geluid. Akoestische bas vond ik dan weer minder en meer omfloerst met weinig klanknuances. Akoestiek zal zeker een rol hebben gespeeld, maar wellicht ook de invloed van de DAC en de transmissielijn.

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 15:39:43
Ik heb al een paneel hangen, maar dat is idd bijlange niet zo groot (1m20 bij 0m80, 46 cm diep en groter gaat er ook niet komen vrees ik)...
En een mooi paneel ook! Visueel is het minder mooi denk ik, maar misschien zou je als test eens het paneel kunnen laten aansluiten aan de bank. Dan zit er geen stuk muur tussen het paneel en de bank. Maar misschien heeft dat geen effect en is volume belangrijker. Daar zal keyser ongetwijfeld meer over weten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Quote from: twani on July  2, 2013, 14:26:38
Had jij ook weinig "diepte"in je geluid dan? :P   Wel gevaarlijk om Bas op bezoek te hebben, eerst Frank met te weinig diepte die voor een vermogen aan spullen gaat aanschaffen, nu jij  op basis van Henk en Bas´ hun bevindingen op weg naar een upgrade.. ;D

Ik hoop die jongens nooit thuis te moeten ontvangen ;D

Nu niet doen of Bas de referentie is ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Ik kan je verzekeren dat de SU zelden op standje 50 staat Frank. We draaiden donderdag net wat harder dan ik normaal doe (ik heb twee kleine kindjes en die waren toen niet thuis)... De grootste boosdoener is imo de akoestiek. Ik ga binnenkort wel horen wat een betere bron op de SU doet...

En even voor de duidelijkheid: hier is niets dramatisch aan de hand hoor, ik geniet elke dag van deze set  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

#1221
Quote from: LPlover on July  2, 2013, 15:48:55
Nu niet doen of Bas de referentie is ;)
Inderdaad niet doen. Ik blijf het zelf ook steeds zeggen, maar helaas... :lookaround:

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 15:50:32
Ik kan je verzekeren dat de SU zelden op standje 50 staat Frank. We draaiden donderdag net wat harder dan ik normaal doe (ik heb twee kleine kindjes en die waren toen niet thuis)... De grootste boosdoener is imo de akoestiek. Ik ga binnenkort wel horen wat een betere bron op de SU doet...

En even voor de duidelijkheid: hier is niets dramatisch aan de hand hoor, ik geniet elke dag van deze set  ;).
Blijven doen. Ik mocht hopen dat ik zo'n muziekcollectie als de jouwe had!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Quote from: Bas Akkerman on July  2, 2013, 15:12:46
In familiekring ben ik vertrouwd met muzikanten die naar verhouding van Nick een goedkope set hebben staan waar ik nog veel meer bij mis. Toch kan het hen niet boeien, de kracht van de muziek schijnt altijd wel door de apparatuur heen. Dat zou ook zo maar voor Nick van toepassing kunnen zijn...

Dat komt mij toch wel bekend voor. Wij audiofielen zijn maar raar. We maken onszelf en elkaar wijs dat we een fantastisch klinkende set nodig hebben om van muziek te kunnen genieten. Om onze sets te kunnen verbeteren zijn we derhalve gefocust op het vinden van fouten in de weergave. Dat is feitelijk van den zotte, want het focussen op de klank van de weergave staat het genieten van de muziek juist in de weg.

Na jaren moeite te hebben gehad met het luisteren naar muziek zonder ook stiekem op de klank te letten, kan ik dat de laatste jaren eigenlijk wel weer. Ik kan dan ook evengoed van muziek genieten via mijn set als via mijn Samsung Galaxy telefoon met bijgeleverde in-ears.

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 15:26:23
Muziek weergave staat op de eerste plaats. Maar als ik er iets kan aan verbeteren, dan ga ik het niet laten (zolang ik het kan plaatsen en betalen  ;D).

Ik sta er eigenlijk hetzelfde in :) . Ik zorg dat ik weet wat de beperkingen van mijn systeem zijn en ik pak die zaken aan die ik redelijkerwijs aanpakken kan. De overige beperkingen accepteer ik en ik luister vervolgens naar muziek. Lekker toch? Als ik bij anderen op bezoek ga, wordt me vaak gevraagd wat ik van de set vind. Ik ben dan vaak - zeker als die persoon zelf helemaal tevreden met zijn set is - wat voorzichtig met het benoemen van de problemen die ik hoor of heb gemeten, want "if ignorance is bliss 'tis folly to be wise".
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Quote from: Bas Akkerman on July  2, 2013, 15:48:09
Twee schermen open met hetzelfde topic, niet handig... ;)
Ik denk dat de NDX inderdaad een meerwaarde kan zijn en vooral wat verfijning kan brengen. Of dat ook is wat je zoekt, dat blijft natuurlijk de vraag.
Dat zou heel goed kunnen. Blijft dat ik de overgangen niet altijd even fijn vond en dat is toch wel een deel door de PMC ben ik bang. Tegelijkertijd hoeft het ook geen halszaak te zijn natuurlijk en kan je gewoon lekker van muziek genieten.

De basweergave vind ik nog steeds wat lastig te benoemen. Bij 'Waiting For The Night' was ik echt verrast door het duidelijke electronische bassynthesizer-geluid. Akoestische bas vond ik dan weer minder en meer omfloerst met weinig klanknuances. Akoestiek zal zeker een rol hebben gespeeld, maar wellicht ook de invloed van de DAC en de transmissielijn.
En een mooi paneel ook! Visueel is het minder mooi denk ik, maar misschien zou je als test eens het paneel kunnen laten aansluiten aan de bank. Dan zit er geen stuk muur tussen het paneel en de bank. Maar misschien heeft dat geen effect en is volume belangrijker. Daar zal keyser ongetwijfeld meer over weten.

Wat de NDX gaat doen, gaan we binnenkort wel meemaken.

Wat het paneel betreft: ik had nog voorgesteld om de rugleuningen van de bank recht te zetten, dan sluiten die bijna aan op het paneel. Maar nee, meneertje Bas vond het niet nodig  >:D  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on July  2, 2013, 15:53:06
Wat de NDX gaat doen, gaan we binnenkort wel meemaken.

Wat het paneel betreft: ik had nog voorgesteld om de rugleuningen van de bank recht te zetten, dan sluiten die bijna aan op het paneel. Maar nee, meneertje Bas vond het niet nodig  >:D  ;D.
Meneertje Bas dacht dat het leer van de bank ook wel het één en ander zou reflecteren en zodoende niet zo heel veel nut zou hebben. Ik vond mijn gewieg als een kaketoe wel gek genoeg eigenlijk. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten