Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leon

Hoi allemaal;

Aangezien ik DB ook wil aanschaffen, breek ik eventjes in hier. Ik snap enkele dingen nog niet helemaal.

Is dB ook meteen een 'speler' met bibliotheek ???
Ik bedoel, schrijft dB het allemaal weg op artiest, album enzovoorts ?

Wat moet er na verloop van tijd betaald worden om de versie te houden ? Aan wie en hoe ?
Zijn er streamers die uitstekend combineren met dB. Voor de goede orde, DAC heb ik zelf wel. Ik volg het topic. ( Heb alvast 1 keuze kunnen maken, namelijk dB ).
Groetjes Leonneke

Jumping Jack

Welkom Leon, zoals al wel zult gelezen hebben, ben ik er zelf ook nogal nieuw in.

dB is, voor zover ik weet, geen speler maar een ripper en converter. Maw dB levert enkel de bestanden af, om ze te spelen op PC heb je een ander programmatje nodig (bv. VLC player).
Na de trial-periode kun je het programma registreren voor $38 (http://www.dbpoweramp.com/dmc-power-register.htm)
Een streamer hoeft niet te matchen met dB aangezien dB enkel de bestanden aanmaakt, die je dan ergens opslaat (PC, Nas) en vandaar af streamt naar een speler (Squeezebox, Sonos, Dune, ...). De streamer en dB hebben dus niets met elkaar te maken.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Leon

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 21:36:28
Welkom Leon, zoals al wel zult gelezen hebben, ben ik er zelf ook nogal nieuw in.

Helemaal geweldig dus !!! Ik had al eerder aangesloten in een ander topic, maar daar werd ik eigenlijk niet wijzer maar raakte steeds verder in de war.
dB is alvast mijn keuze voor het rippen. Dat is een begin. Ik heb een voorversterker met ingebouwde DAC. Dat is alvast twee. De muziek ga ik voorlopig opslaan op 1 harde schijf van de p.c.   Ik probeer nu te ontdekken hoe je bijvoorbeeld een Squeezebox fysiek aansluit op je versterker. Lastige materie voor een 'non-kenner'.
Groetjes Leonneke

Jumping Jack

Haha, je bent hier aan het juiste adres! Mss het topic hernoemen, "de tuin der onwetenden" lijkt me wel wat  :D

Als je de DAC van de versterker wil gebruiken, moet je de Squeezebox optisch aansluiten met een digitale interlink op de digitale ingang van de versterker ipv gewoon analoog met cinch...

Ondertussen een bestelling doorgegeven bij wifimedia: een Synology Diskstation DS212+ (2.0Ghz, 512MB), 2 x 2000GB Western Digital WD20EARX GP en een NetGear ProSafe 5x 10/100/1000 switch... De DAC laat ik nog even voor wat het is en koop ik dan eigenlijk liever wat dichter bij huis bij een fysieke winkel.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Leon

Geweldig weer. Die Squeezebox vind ik namelijk voorlopig prima om te starten met streamen.

Maar wat ik eventjes niet kan zien bij die box.  Als ik de box dus fysiek aansluit, met optische kabel, dan kan ik dat mooie touchscherm eigenlijk maar heel lastig bedienen. Ik bedoel, dan staat dat ding dus vlak bij de set. Of kun je dat touchscherm loskoppelen van de streamer ??? 

Wat betreft DAC.  Ik was afgelopen zaterdag binnen bij Speakerland. Daar staan enkele leuke 'losse' DAC's.
Cambridge en Advance A. Goeie DAC's hoeven niet de hoofdprijs te kosten, is mijn bescheiden mening.

Weet je wat ik nog het lastigste ga vinden. Vijfhonderd c.d.-tjes rippen .............  Das een paar weken werk.
Groetjes Leonneke

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 22:01:21
Haha, je bent hier aan het juiste adres! Mss het topic hernoemen, "de tuin der onwetenden" lijkt me wel wat  :D

Als je de DAC van de versterker wil gebruiken, moet je de Squeezebox optisch aansluiten met een digitale interlink op de digitale ingang van de versterker ipv gewoon analoog met cinch...

Ondertussen een bestelling doorgegeven bij wifimedia: een Synology Diskstation DS212+ (2.0Ghz, 512MB), 2 x 2000GB Western Digital WD20EARX GP en een NetGear ProSafe 5x 10/100/1000 switch... De DAC laat ik nog even voor wat het is en koop ik dan eigenlijk liever wat dichter bij huis bij een fysieke winkel.
een paar kleine opmerkingen: v.w.b. squeezebox optisch met een digitale interlink aansluiten. je kan de squeezebox optisch of digitaal aansluiten. Beide zijn digitale aansluitingen. Als het even kan raad ik je aan via een digitale kabel (dus die met een tulp-plug) de touch aan te sluiten op de digitale ingang van je versterker/dac

is dbpoweramp ook de speler?: op de pac is geen speler nodig. Op de pc of op de nas draait squeezeserver en de speler is de touch zelf

Jumping Jack

Quote from: Leon on February 21, 2012, 22:09:00
Geweldig weer. Die Squeezebox vind ik namelijk voorlopig prima om te starten met streamen.

Maar wat ik eventjes niet kan zien bij die box.  Als ik de box dus fysiek aansluit, met optische kabel, dan kan ik dat mooie touchscherm eigenlijk maar heel lastig bedienen. Ik bedoel, dan staat dat ding dus vlak bij de set. Of kun je dat touchscherm loskoppelen van de streamer ??? 

Wat betreft DAC.  Ik was afgelopen zaterdag binnen bij Speakerland. Daar staan enkele leuke 'losse' DAC's.
Cambridge en Advance A. Goeie DAC's hoeven niet de hoofdprijs te kosten, is mijn bescheiden mening.

Weet je wat ik nog het lastigste ga vinden. Vijfhonderd c.d.-tjes rippen .............  Das een paar weken werk.

Je zou een tablet kunnen gebruiken, Ipad of eentje op Android met Wifi, en dan de Squeezebox bedienen met een programmatje van Logitech. Dan heb je eigenlijk het touchscreen in uw handen... Best wel handig.

Het rippen is wel een behoorlijke taak ja, maar als het goed is, moet dat maar eenmalig gebeuren natuurlijk...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Leon

Quote from: Onder013 on February 21, 2012, 22:10:33Als het even kan raad ik je aan via een digitale kabel (dus die met een tulp-plug) de touch aan te sluiten op de digitale ingang van je versterker/dac. Op de pc of op de nas draait squeezeserver en de speler is de touch zelf

Enorm veel wijzer in 15 minuten. Ik heb zelf altijd begrepen dat 'optisch' een lichtsignaal is en daardoor geen verlies kent ? Digitale kabels heb ik nog liggen, goede zelfs.
Ik begrijp dat Squeezeserver de speler is. Mag ik dan aannemen dat dit zeg maar vergelijkbaar is met iTunes ? Dus een muziekbieb met artiesten enzovoorts ?
Groetjes Leonneke

Deleted Member 2

Quote from: Leon on February 21, 2012, 22:17:57
Enorm veel wijzer in 15 minuten. Ik heb zelf altijd begrepen dat 'optisch' een lichtsignaal is en daardoor geen verlies kent ? Digitale kabels heb ik nog liggen, goede zelfs.
Ik begrijp dat Squeezeserver de speler is. Mag ik dan aannemen dat dit zeg maar vergelijkbaar is met iTunes ? Dus een muziekbieb met artiesten enzovoorts ?
niet helemaal waar dat squeezeserver de speler is. De hoofdtaak van squeezeserver is het er voor zorgen dat de muziek bestanden (de mp3 en flac, etc) naar de touch worden getransporteerd. Deze ontvangt dat signaal en gebruikt dit om of via de analoge uitgang een audiosignaal te produceren, of biedt een digitaal audiosignaal aan, aan de digitale uitgang van de touch.

Leon

Duidelijk ! Ga nu eerst dB op de hoofd p.c. installeren. Eerst eens zorgen dat m'n c.d.'s in FLAC op de schijf komen te staan.
Groetjes Leonneke

Jumping Jack

Quote from: Onder013 on February 21, 2012, 22:33:40
niet helemaal waar dat squeezeserver de speler is. De hoofdtaak van squeezeserver is het er voor zorgen dat de muziek bestanden (de mp3 en flac, etc) naar de touch worden getransporteerd. Deze ontvangt dat signaal en gebruikt dit om of via de analoge uitgang een audiosignaal te produceren, of biedt een digitaal audiosignaal aan, aan de digitale uitgang van de touch.

Ja, de squeezeserver software is als het ware het doorgeefluik tussen de opslag waar de muziek op staat en de squeezebox die dient als ontvanger en de digitale data omzet naar een analoog signaal dat de versterker kan weergeven. En het is in die laatste stap dat een externe DAC of de DAC in een versterker optreedt, dan doet die de omzetting...

Squeezeserver is dus geen bibliotheek of speler als iTunes...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Leon

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 22:38:41Squeezeserver is dus geen bibliotheek of speler als iTunes...

Okay duidelijk. Maar nu ? Ik begrijp in elk geval dat Windows M.P. niet in staat is om FLAC af te spelen. iTunes werkt met Apple Lossles.
Dus moet ik een andere installeren. Ik zag al dat jij VLC noemde. Ergens in alle teksten hier las ik dat bepaalde spelers weer GOED werken met FLAC bestanden. Is VLC goed ? Gebruiksvriendelijk is ook niet geheel onbelangrijk.
Groetjes Leonneke

Jumping Jack

Ik vind VLC wel goed, speelt zo goed als alle codecs af. Mediamonkey speelt ook FLAC dacht ik...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Leon

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 22:45:54Ik vind VLC wel goed, speelt zo goed als alle codecs af. Mediamonkey speelt ook FLAC dacht ik...

Ik ben niet voor niets in je topic gevallen, dus ik ga de VLC zo direct ook binnenhalen. Zag laatst iemand stoeien met Twonkey of zoiets en die kreeg z'n album-art weer niet op z'n schermpje te zien. Ik wil het in elk geval zo proberen dat ik alles maar één keer hoef te doen. Er begint al wat rook uit m'n oortjes te komen.
Groetjes Leonneke

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 22:38:41
Ja, de squeezeserver software is als het ware het doorgeefluik tussen de opslag waar de muziek op staat en de squeezebox die dient als ontvanger en de digitale data omzet naar een analoog signaal dat de versterker kan weergeven. En het is in die laatste stap dat een externe DAC of de DAC in een versterker optreedt, dan doet die de omzetting...

Squeezeserver is dus geen bibliotheek of speler als iTunes...

squeezeserver is ook de bibliothecaris. Als je van scratch begint, worden eerst een biblotheek samengesteld op basis van de plek die je aangeeft (dus de schijf en daarbinnen de directory). Al die files worden in kaart gebracht en geordend. Vervolgens kan je de files ook weer terugzien in squeezeserver (en dat kan het exemplaar zijn dat op de NAS draait of die op je pc. je kan daar ook een track afspelen.

Het lijkt misschien ingewikkeld, maar als je de touch installeert volgen dit soort stappen als vanzelf (met uitzondering voor sommige......... ;D). Maar die mensen komen ook niet op dit forum hoor 8)

Leon

Quote from: Onder013 on February 21, 2012, 23:21:27Maar die mensen komen ook niet op dit forum hoor 8)

Toen ik in 2004 lid werd bestonden er alleen nog maar typemachines en cassettebandjes  :P
Groetjes Leonneke

Leon

Hoi Jack;

Net begonnen. Ik vond (per ongeluk) ook nog een optie in dB die zorgt dat je c.d. weer direct uitgeworpen wordt na de rip. Wel handig denk ik.

Options - CD ROM - DRIVE - Eject After Rip .............

Speaking off.  Er valt ineens een woordspeling m'n brein binnen. Iets met Jack en rippen ?  :crazy:  Maar U woont in België heb ik al ontdekt.  :headbanging:
Groetjes Leonneke

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Graphtuner

lol
ga ik vorig weekend een prulletje overnemen bij onze RIpper hier voor 20 euro... bestelt hij een paar dagen later voor xxxx euro streaming materiaal  :headbanging:

Ga je vlc gebruiken om de muziek af te spelen? Lijkt me een beetje rare keuze, maar ik ben geen expert.
Ik ben altijd winamp fan geweest (al jaren niet meer gebruikt) maar sinds ik op apple werk overgeschakeld op itunes... aanvankelijk niet zo'n fan van itunes, maar uiteindelijk toch gezwicht eenmaal ik instellingen had gevonden waar ik graag mee werk naar visualisatie van albums toe en dergelijke.
Echter lukt het mij wel om flacs binnen te halen (klein progje voor nodig), alleen krijg ik niet de albumart op het scherm... ik weet niet of hier een oplossing voor bestaat maar indien niet, en je wil effectief alles in flac gaan rippen, dan is dit voldoende reden om voor een andere software te gaan...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Jumping Jack

VLC was gewoon een antwoord op de vraag van Leon, ik speel zo goed als nooit muziek af via de laptop...

En de uitgave, tja, ik vind het sowieso geen slechte investering om al mijn muziek op 1 plaats te kunnen stockeren met een backup. Ook foto's ed. kunnen daar dan opgeslagen worden en op verschillende wijze afgespeeld worden (tablet, pc, ps3, tv)...

Het is de toekomst é Dries, ik heb de boot lange tijd afgehouden maar ik moet er toch maar eens aan toegeven. Zeker na het lezen van de verschillende jubel-topics over hoe veel beter en makkelijker streamen wel niet is...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

johan d

Quote from: Leon on February 21, 2012, 22:09:00Maar wat ik eventjes niet kan zien bij die box.  Als ik de box dus fysiek aansluit, met optische kabel, dan kan ik dat mooie touchscherm eigenlijk maar heel lastig bedienen. Ik bedoel, dan staat dat ding dus vlak bij de set. Of kun je dat touchscherm loskoppelen van de streamer ???  
Dat snap ik dus ook niet waarom Logitech geen Remote controller erbij doet zoals bij de Duet... zo gemakkelijk. niet iedreen heeft een ipod, ipad, tabled oid...


Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 22:01:21Ondertussen een bestelling doorgegeven bij wifimedia: een Synology Diskstation DS212+ (2.0Ghz, 512MB), 2 x 2000GB Western Digital WD20EARX GP en een NetGear ProSafe 5x 10/100/1000 switch... De DAC laat ik nog even voor wat het is en koop ik dan eigenlijk liever wat dichter bij huis bij een fysieke winkel.
Vergelijkbaar met de QNAP TS219+. Zeker krachtig genoeg

Deleted member

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 21:36:28
Welkom Leon, zoals al wel zult gelezen hebben, ben ik er zelf ook nogal nieuw in.

dB is, voor zover ik weet, geen speler maar een ripper en converter. Maw dB levert enkel de bestanden af, om ze te spelen op PC heb je een ander programmatje nodig (bv. VLC player).
Na de trial-periode kun je het programma registreren voor $38 (http://www.dbpoweramp.com/dmc-power-register.htm)
Een streamer hoeft niet te matchen met dB aangezien dB enkel de bestanden aanmaakt, die je dan ergens opslaat (PC, Nas) en vandaar af streamt naar een speler (Squeezebox, Sonos, Dune, ...). De streamer en dB hebben dus niets met elkaar te maken.

Als je geen MP3 gaat gebruiken (en ik gok van niet!  ;)) hoef je niet te registreren en kun je de trial dus gewoon laten verlopen. Het programma blijft dan gewoon actief maar zonder de MP3 encoding functionaliteit. Wist je dit niet bespaar je weer $38,-  :)

Jumping Jack

Serieus? En er gaan geen andere functionaliteiten verloren? Bedankt voor de tip!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted member

Sorry, ik zie nu dat je dBPoweramp ook wilt inzetten als CD Ripper. In principe is 't pakket freeware behalve de MP3 encoder en 't Powerpack maar 't kan dus zijn dat je wel bepaalde functionaliteit uit 't Powerpack wilt gebruiken tijdens 't rippen. Die functionaliteit van 't Powerpack staat hier: http://www.dbpoweramp.com/dmc-power-pack.htm

Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je een 'alles in één' oplossing wilt je toch bereid bent die $38 te betalen.

Jumping Jack

Dat dacht ik eigenlijk ook al. De gratis versie staat onder meer geen secure ripping toe, geen DSP effects (waarvan ik de HDCD-optie gebruik), geen compilation cd handling en geen ID tag editing. En die functies maak ik momenteel toch wel gebruik van...

Ah, het kost natuurlijk de wereld niet en een bijdrage leveren aan de makers van bruikbare en betrouwbare software doe ik met plezier.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs