Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Volstaat de onboard cd/dvd-lezer van mijn laptop (Packard Bell van 4 jaar oud) voor het rippen van de cd's of zijn er aanraders op dat vlak? Wat software betreft, zou ik dbpoweramp aanschaffen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

johan d

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 14:05:37
Volstaat de onboard cd/dvd-lezer voor het rippen van de cd's of zijn er aanraders op dat vlak? Wat software betreft, zou ik dbpoweramp aanschaffen...

bedoel je een CD lezer in de NAS? Daar zit geen in...
Rippen doe je op je PC met (gratis opensource) software

Jumping Jack

Neenee, ik bedoel het cd/dvd station van mijn laptop maar ik ben blijkbaar wat woorden vergeten... Ik heb hier wel eens zien passeren dat het station er niet toe doet maar ook dat een Plexor het blijkbaar heel goed doet... Als ik mijn collectie ga omzetten, wil ik het natuurlijk meteen ook goed doen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

De plextor levert in combinatie met bijvoorbeeld DBPoweramp uitstekende resultaten. Houd er dan rekening mee dat de plextor sommige cd's met een type copyright protection niet kan lezen.

johan d

en waaro mzou je investeren in DB poweramp? Er is toch zoveel software built in... zowel in Windows als Ubuntu (Linux).
mp3 is toch mp3 en flac is toch flac? (als dezelfde kwaliteit gekopzen word)

Jumping Jack

Los van de vraag of er (hoorbaar) verschil kan zitten in FLAC-bestanden, blijkt dbpoweramp handig en goed te zijn met metadata (tags en coverart ed...)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Het gaat niet om 'flac = flac' bij rippen, maar om een bit-perfecte rip te maken, wat met veel gratis programma's niet gegarandeerd is. Ik zou echt dBPoweramp aanschaffen als je kwaliteit wilt. Of met EAC kl**ien. Ga maar eens luisteren op een goed systeem naar verschillende rips. Echt best wel significante verschillen in geluidskwaliteit. De programma's die geen drive offset gebruiken, zowiezo links laten liggen.

En de gebruikte drive is niet heel belangrijk, maar bij dBPoweramp heeft het een licht voordeel als deze C2 error correction ondersteunt. Maar zelfs dat is niet 'mandatory'.

evilniek

EAC & DBPoweramp maken gebruik van de AccurateRip database, de drive is, zoals Garmtz ook al aangaf, dankzij oa AccurateRip minder van belang.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Jumping Jack

Duidelijk, bedankt. Vanavond eens poweramp aanschaffen, NAS en schijven bestellen en beginnen rippen... De DAC kan altijd nog.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 15:56:04
Duidelijk, bedankt. Vanavond eens poweramp aanschaffen, NAS en schijven bestellen en beginnen rippen... De DAC kan altijd nog.

Succes!

FDLARRY

Sluit ook Foobar2000 niet uit, ook zeer goed en gebruiksvriendelijk proggie.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Jumping Jack

Ripping as we speak  :D

Dbpoweramp loopt als een trein, en is redelijk eenvoudig in te stellen want zelfs ik kan het! Momenteel gebruik ik nog de free trail versie, maar zal zeker nadien het programma aankopen, aanrader tot nu toe.

Ik zit wel nog te twijfelen om meteen maar de Dacmagic Plus mee te bestellen met de NAS en de schijven... Een vroeg verjaardagscadeau voor mezelf?  :sigh:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz


Jumping Jack

Yep, had die link al in een topic gezien. Ik heb het ingesteld op Flac, geen compressie, secure, AccurateRip geconfigureerd en HDCH als DSP-effect ingesteld...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 20:38:21
Yep, had die link al in een topic gezien. Ik heb het ingesteld op Flac, geen compressie, secure, AccurateRip geconfigureerd en HDCH als DSP-effect ingesteld...

Wat bedoel je met het dikgedrukte? Ik neem aan dat je de compressie bij FLAC juist op 5 wilt hebben (maximaal).

Jumping Jack

Dat betekent dat ik opnieuw mag beginnen  :D

5 is default, 8 maximaal. Ik ging er eigenlijk van uit dat geen compressie het beste resultaat zou geven... Niet dus?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Joris1971

Quote from: garmtz on February 21, 2012, 20:45:22
Wat bedoel je met het dikgedrukte? Ik neem aan dat je de compressie bij FLAC juist op 5 wilt hebben (maximaal).

Ik dacht dat ook dat compressie geen verbetering levert, ik rip met XLD en daar zit ook een compressie optie in bij de voorkeuren, die bij mij staat op None.
Waarom zou je toch compressie gaan instellen Garmt, dat komt de kwaliteit toch niet ten goede?

Ik vergelijk het maar met compressie bij foto's, die kun je ook opslaan met compressie..kwaliteit is dan ook wat minder...

Het enige voordeel van compressie is dat je schijfruimte bespaart...

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Joris1971


garmtz

Quote from: Jumping Jack on February 21, 2012, 20:49:20
Dat betekent dat ik opnieuw mag beginnen  :D

5 is default, 8 maximaal. Ik ging er eigenlijk van uit dat geen compressie het beste resultaat zou geven... Niet dus?

Nee, je hoeft niet opnieuw te beginnen. Er is echter geen enkele reden om NIET te comprimeren. Het is namelijk straffeloos, immers, het is LOSSLESS compressie. Dat betekent dat er geen bit verloren gaat. Inderdaad, 5 is default (is prima) en 8 maximaal (niet perse nodig, je bestandsgrootte gaat alleen iets meer omlaag, met 5 haal je echter al zo goed als 50% compressie).

Oftewel, het apparaat dat het bestand uitpakt moet bij 8 of 5 meer rekenen dan bij geen compressie, maar de geluidskwaliteit gaat er niet op achteruit. Wel je schijfruimte als je geen compressie doet... ;)

Joris1971

Quote from: garmtz on February 21, 2012, 21:00:29
Nee, je hoeft niet opnieuw te beginnen. Er is echter geen enkele reden om NIET te comprimeren. Het is namelijk straffeloos, immers, het is LOSSLESS compressie. Dat betekent dat er geen bit verloren gaat. Inderdaad, 5 is default (is prima) en 8 maximaal (niet perse nodig, je bestandsgrootte gaat alleen iets meer omlaag, met 5 haal je echter al zo goed als 50% compressie).

Oftewel, het apparaat dat het bestand uitpakt moet bij 8 of 5 meer rekenen dan bij geen compressie, maar de geluidskwaliteit gaat er niet op achteruit. Wel je schijfruimte als je geen compressie doet... ;)

Maar het voordeel van compressie is dus maar 1 voordeel en dat is ruimte besparing op je HD/NAS?

garmtz

Quote from: Joris1971 on February 21, 2012, 20:52:33
Waarom zou je toch compressie gaan instellen Garmt, dat komt de kwaliteit toch niet ten goede?

Als het LOSSY compressie is, is dat slecht. Bij LOSSLESS maakt het geen fluit uit.

QuoteIk vergelijk het maar met compressie bij foto's, die kun je ook opslaan met compressie..kwaliteit is dan ook wat minder...

Compressie bij foto's is lossy, immers is niet omkeerbaar.

QuoteHet enige voordeel van compressie is dat je schijfruimte bespaart...

Noem dat maar geen voordeel... :)  Is wel de reden dat ik mijn schijf nog niet hoef te upgraden en kopiëren naar de NAS de helft van de tijd kost (misschien nog wel belangrijker).

garmtz

Quote from: Joris1971 on February 21, 2012, 21:03:17
Maar het voordeel van compressie is dus maar 1 voordeel en dat is ruimte besparing op je HD/NAS?

Ja.

Joris1971

Quote from: garmtz on February 21, 2012, 21:04:18
Als het LOSSY compressie is, is dat slecht. Bij LOSSLESS maakt het geen fluit uit.

Compressie bij foto's is lossy, immers is niet omkeerbaar.

Noem dat maar geen voordeel... :)  Is wel de reden dat ik mijn schijf nog niet hoef te upgraden en kopiëren naar de NAS de helft van de tijd kost (misschien nog wel belangrijker).

Ok duidelijke reply,merci Garmt.

Jumping Jack

Oké, duidelijk. Compressie op 5 gezet! Bedankt Garmt!  :worship:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs