Jumping Jack

Started by Jumping Jack, March 14, 2011, 10:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Tijd om eens wat orde op zaken te stellen en een deftige openingspost te maken voor mijn topic!

Al sinds mijn jonge jaren ben ik verzot op muziek luisteren, zonder daarom enige notie te hebben van wat een goede weergave eigenlijk is. In mijn studentenjaren moest het vooral hard gaan om de gebeurlijke kotfeesten op te luisteren, kwaliteit was dan eerder bijzaak  :headbanging:.

Maar in 2009 kwam daar verandering in door twee factoren: financiële mogelijkheden en het vooruitzicht van een nieuwe woning (nieuwbouw). Naast het uitzoeken van ramen, deuren, vloeren ed... ben ik ook beginnen zoeken naar een degelijke stereoset. Die zoektocht heeft me tot mijn eerste echte set geleid: zwarte B&W CM1's met een voor- en eindcombi en cd-speler van Rotel (RB/RC 03 en de RCD 06 SE)!  Vinyl werd een tijdje afgespeeld met een eenvoudige Thorens td190 die echter al snel vervangen werd door een Pro-ject RPM6.1 SB met een Ortofon Samba MC en een Tubebox phonoversterker...



De monitor-speakers waren van in de beginne een soort compromis met mijn vriendin (ondertussen vrouw), dus toen B&W met de CM8 op de proppen kwam, begon het opnieuw te jeuken. Gelet op mijn impulsieve aard duurde het dan ook niet lang vooraleer de CM1 plaats moest ruimen voor een set CM8 in Wengé...



En dat zette dan weer een volgende veranderingsgolf op gang. De Rotels hadden de CM8, die wel wat sap lusten, niet volledig onder controle. Op naar nieuwe versterking dus! En die vond ik in de vorm van een Roksan Caspian M2 geïntegreerde versterker (meermaals bekroond door WhatHifi, voor wat het waard is). Wegens het ontbreken van een hoofdtelefoonaansluiting op de M2, ook een Musical Fidelity V-Can gekocht. Kort daarop ook maar de bijpassende cd-speler aangeschaft en een (tweedehands) Squeezebox touch om radio te luisteren (fm-ontvangst is hier erg slecht)...



Tijdens de luistersessie voorafgaand aan de aanschaf van de Roksan, had ik kennis kunnen maken met het, toen voor mij onbekende, luidsprekermerk PMC. En dat klonk echt niet verkeerd! Dus toen ik op een geheel toevallige wijze op een set FB1i Signature Edition stuitte, voor een prijs die ik makkelijk kon halen met de verkoop van de CM8, heb ik niet lang geaarzeld (iets wat ik sowieso zelden doe)... Nou, dat was pas een wereld van verschil! Wat ze misten qua looks op de B&W's maakten ze ruimschoots goed op vlak van muziek. Zeker toen ik ze ging bi-ampen met de Caspian M1 eindversterker die ik op e-bay had gevonden.



Ondertussen had ik al voor een mooie prijs een Lehmann Black Cube Decade phonoversterker aangeschaft, die mij dan weer vragen deed stellen over de kwaliteiten van de RPM6.1... U raadt het al: die ging er uit. In de plaats daarvan kwam er een VPI Scout II met Audio Technica OC9.



Met de Squeezebox in de set had ik al wat kunnen proeven van streaming en het gebruiksgemak daarvan beviel me wel. Maar ik hou niet van half werk dus heb ik een NAS aangeschaft en een mooie (tweedehandse) NorthStar Design Essensio Dac en ben ik aan het rippen geslaan...



Laten we even een optelsom maken: een geïntegreerde versterker, een eindversterker, een cd-speler, een Squeezebox, een Dac, een hoofdtelefoonversterker, een draaitafel en een phonoversterker met separate voeding... -> dat wordt allemaal een beetje te veel van het goede! Aangezien ik het streaming-pad verder wou bewandelen, was mijn interesse gewekt voor twee alles-kunners: de Linn Majik DSM en de Naim SuperUniti. En die laatste is het, in juni 2012, uiteindelijk ook geworden! Heerlijk eenvoudig, veelzijdig, verbazingwekkend krachtig en verdomd muzikaal. En de match met de PMC's was meer dan uitstekend te noemen.



In augustus 2012 kwam er, net zoals met de FB1's was gebeurd, uitermate toevallig een heel verleidelijk aanbod van een set PMC Fact.8 in de kleur Graphite Poplar. Bloedmooie maar durespeakers die nu ineens binnen bereik kwamen... De FB1i's hebben welgeteld 1 dag nodig gehad om zichzelf te verkopen en zodoende kan ik momenteel genieten van wat in mijn ogen een top-set is en de culminatie van een dolle en snelle opeenvolging van set-wissels. Beter zal momenteel moeilijk haalbaar zijn voor mij, laat staan wenselijk. Ik geniet met volle teugen en heb eigenlijk ook genoten van alle spullen die hier (ook al was het soms kort) hebben gestaan!

Juni 2013, de aankondiging van een nieuwe SuperNait versterker (ditmaal zonder dac on board) met de 'discrete regulator' technologie aan boord maakt mij toch nieuwsgierig. Als warmmaker stuit ik dan nog op een mooie demo-NDX voor een aantrekkelijke prijs. Weinig risico aan verbonden, mocht het tegenvallen dan kan ik die met minimaal verlies terug verkopen.
De combinatie met de SuperUniti is natuurlijk vreemd (de SU gereduceerd tot louter versterker) maar maakt wel duidelijk dat er toch nog behoorlijke stappen binnen bereik liggen...



September 2013: na een eerdere luistersessie bij Echo Audio Terneuzen komt de nieuwe SuperNait 2 (kortstondig) op visite. Vanaf de eerste minuut is duidelijk dat dit een ander paar mouwen is! De combinatie met de NDX klinkt transparanter, krachtiger en minstens zo muzikaal als de SU, dus de beslissing is snel genomen en de SU minstens even snel verkocht....

November 2013: via audio-markt.de een mooie tweedehandse XPS-voeding van Teddy Pardo gekocht om de NDX te voeden. Erg mooi resultaat (breder en dieper geluidsbeeld, vloeiendere weergave) voor een aanvaardbare prijs (zeker als je de prijzen van de Naim-voedingen in beschouwing neemt).

Februari 2014: het 'oudste' component in de set moet er ook aan geloven: de Lehmann Decade moet het veld ruimen voor een erg mooie upgrade: een Naim SuperLine. Met een SNAIC interconnect krijgt die zijn stroom van de Supernait2 en dat klinkt werkelijk fan-tas-tisch!

Kort daarna een jonge tweedehandse hicap dr op de kop getikt om het voorversterker-gedeelte van de Supernait van extra stroom te voorzien.

Maart 2014: eindelijk een rack gevonden dat in de inbouwkast past. Het is een Milan geworden van Custom Design (eik en zwart glas). De kers op de taart en alle componenten hebben nu mooi hun plaats. Enkel voor de teddypardo xps is er geen plaats meer, dus die moet het veld ruimen.

Een jaartje later, maart 2015: een gekend patroon tekent zich af: ik stuit op een buitenkansje (or so I keep telling myself  :D). De Scout II wordt vervangen door zijn grotere broer, een Classic 1 met een 10.5 Classic 3 toonarm met Nordost Valhalla bekabeling. Het element, AT OC9 mkIII, heb ik gewoon overgeplaatst...



November 2015: een analoge droom komt binnen bereik! Een jaar nadat ik op de New Music beurs in Brussel met verstomming was geslagen door een VPI Classic met een Koetsu element, heb ik nu zelf een gelijkaardige combinatie in huis. Een prachtige Koetsu Black Goldline heeft de AT OC9 mkIII vervangen.



Januari 2017: nieuwe speakers in huis en wel een setje Wilson Benesch Vertex.



Voor de volledigheid nog even een overzicht van de 'accessoires' bij deze set. Geen exotische bekabelingen of dergelijke, daar ga ik niet meer in mee:
- Pro-ject ground it deluxe onder de vpi
- Furutech ag12 tussen vpi en superline
- Shure srh1840
- Sennheiser rs220
- Naim naca 5 luidsprekerkabel

Muzikale groeten,

J.J.








Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Ziet er mooi uit!.
Bewust voor stereo gekozen?

Jumping Jack

Bedankt,

Bewust voor stereo gekozen, aangezien muziek luisteren afgetekend op de allereerste plaats komt.
De tv-ontvanger is wel verbonden met de versterker zodat ik bij het kijken naar een Blu Ray of tijdens een spelletje op PS3 ook kan genieten van deftig geluid (wat uit zo'n flatscreen komt, stelt toch niet veel voor). Maar voor mij hoeft het geluid niet van achter mij te komen, dat vind ik behoorlijk vermoeiend.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Doet die soundbar onder je tv dan ook gewoon mee?

Ik zit in dezelfde afweging. Geluid van achter voegt wel meer beleving toe, maar stereo zou ook mijn voorkeur hebben.

Jumping Jack

Nee, het geluid van de tv gaat gewoon op 0. Die soundbar voegt ook helemaal niets toe ivg met de CM1's. Om gewoon tv te kijken volstaat die soundbar wel...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Xander32

#5
Welcome en een mooie set heb je  :thumbs-up:.
Wel wat minder is dat je de componenten op elkaar heb gestapeld (warmte afvoer en trillingen).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jumping Jack

Dank je,

en stapelen: I know. De componenten zouden beter naast elkaar staan op het tv-meubel, maar daar staan ze net iets te bereikbaar voor de grijpgrage handjes van mijn zoontje van bijna 10 maanden die papa's speelgoedjes maar al te interessant vindt... alhoewel hij er zelf meer dan genoeg heeft.

Wat trillingen betreft: de cd-speler is ontkoppeld van de versterkers dmv Axedo airbase 2 - dempers en onder de volledige set komt een SSC Flat base - demper (die is vorige week beschadigd toegekomen, dus is het even wachten op een nieuwe).

Wat warmte betreft: de componenten geven eigenlijk weinig warmte, enkel de RB03 produceert wel wat maar er is rondom voldoende circulatie...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Ik zou het ook niet anders kunnen stapelen..... maar je brengt me wel op een idee...
Volgens mij produceren de moderne AV versterkers meer warmte dan een stereo.

wel gaaf die dempings materialen.....

Jumping Jack

Dit weekend een upgrade van de speakers doorgevoerd: CM8 (Wengé) ipv de CM1... (en soundcare superspikes voor de speakers en een ssc flat base voor de pre)

Ze staan nu leker in te spelen en klinken nu al zeer veelbelovend  :headbanging:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Valkyrie

Mooie set en vooral mooie foto's! Die kan je beter laten zien als [*img][*/img] (zonder de *)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jumping Jack

Bedankt,

ik heb de foto's even aangepast. Foto's van de CM8 volgen nog...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Quote from: Jumping Jack on March 20, 2011, 20:40:15
Dit weekend een upgrade van de speakers doorgevoerd: CM8 (Wengé) ipv de CM1... (en soundcare superspikes voor de speakers en een ssc flat base voor de pre)

Ga je de CM1's nog als surround speaker inzetten? Ben ook benieuwd naar de CM'8s.
kGa snel eens luisteren.

Robbert54

gave set zeg! heel mooi! Ben zelf wel erg benieuwd naar je vooruitgang met de cm8 tov de cm1
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Jumping Jack

Quote from: twdi on March 20, 2011, 22:10:02
Ga je de CM1's nog als surround speaker inzetten? Ben ook benieuwd naar de CM'8s.
kGa snel eens luisteren.

Neen, de cm1's ga ik te koop stellen... Ik hou het bij stereo.

De CM8 levert, uiteraard, een breder geluidsbeeld en vooral meer laag zelfs zonder in te spelen. En ze zijn natuurlijk ook heel erg mooi.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Heb je een specifieke reden waarom je van surround terug naar stereo bent gegaan?

Robbert54

Quote from: Jumping Jack on March 21, 2011, 09:49:32
Neen, de cm1's ga ik te koop stellen... Ik hou het bij stereo.

De CM8 levert, uiteraard, een breder geluidsbeeld en vooral meer laag zelfs zonder in te spelen. En ze zijn natuurlijk ook heel erg mooi.
Oke, bedankt voor je reactie. Waarom overigens van glossblack naar wengé overgestapt als ik vragen mag?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Jumping Jack

#16
Quote from: twdi on March 21, 2011, 09:50:38
Heb je een specifieke reden waarom je van surround terug naar stereo bent gegaan?

Euh, ik ben steeds voor stereo gegaan hoor.

En wengé, omdat de zwarte pianolak te gevoelig is voor de koekhandjes van mijn zoontje en te veel stof aantrekken...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Aha oke. Dacht dat je overgestapt was.
Blijf wel gaaf spul die B&W's. Je hebt in ieder geval een mooie set!
Ben benieuwd naar de nieuwe foto's

erik s.

Quote from: Jumping Jack on March 20, 2011, 20:40:15
Dit weekend een upgrade van de speakers doorgevoerd: CM8 (Wengé) ipv de CM1... (en soundcare superspikes voor de speakers en een ssc flat base voor de pre)

Ze staan nu leker in te spelen en klinken nu al zeer veelbelovend  :headbanging:
als de CM8 zijn ingespeeld en je bent er aan gewent, zou je kunnen overwegen om de Inakusiks te vervangen door een stapje hoger, bv andere Inakustiks.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

JCL

Ziet er erg goed uit! CM serie blijft toch een top speaker! Valt me op dat hij steeds vaker voorbij komt op het forum. Kun je ze ook nog een stukje verder naar voren zetten? Dat levert je nog wel wat winst op denk ik.

Jumping Jack

Quote from: erik s. on March 21, 2011, 11:12:13
als de CM8 zijn ingespeeld en je bent er aan gewent, zou je kunnen overwegen om de Inakusiks te vervangen door een stapje hoger, bv andere Inakustiks.

De bekabeling (ls en interlinks) zal inderdaad de volgende stap zijn, maar nu eerst genieten van wat ik al heb...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Quote from: JCL on March 21, 2011, 11:24:13
Ziet er erg goed uit! CM serie blijft toch een top speaker! Valt me op dat hij steeds vaker voorbij komt op het forum. Kun je ze ook nog een stukje verder naar voren zetten? Dat levert je nog wel wat winst op denk ik.

De verkoper van de zaak waar ik mijn CM8 heb gekocht, wist me te vertellen dat hij nog nooit een speaker heeft gehad die zo vaak en vlot werd verkocht. Ze klinken dan ook, voor hun prijs, uitstekend en hebben een heel hoge WAF.

Ik heb de CM8 al wat meer naar voren geplaatst dan CM1, maar ik kan niet te ver gaan want anders versperren ze de doorgang. De set staat in de woonkamer, dan moeten er sowieso wat compromissen worden gesloten...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

JCL

Probeer ze +/- 1 meter van de muur te zetten, dan hebben ze ruimte zat. Ja de CM heeft een design wat gewoon top is! Het piano zwart is helemaal in, maar oh zo besmettelijk. Je kan tegenwoordig alles glimmend krijgen. En tja... je moet er van houden. Ik vind het opzich niet lelijk, maar je raakt er wel snel op uitgekeken. Heb zelf ook alles in wengé (kwam zo uit omdat mijn eerste setje CM7 ex-demo was) maar denk dat ik het samen met Rosenut wel de mooieste kleur is. Glans wit vind ik helemaal verschrikkelijk, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten ;)

Jumping Jack

Openingspost aangevuld met nieuwe foto's...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twdi

Wow. .gaaf zeg...
Proficiat!!!