Yippie

Author Topic: Reinout's set  (Read 7593 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online rdv300b833

Re: Reinout's set
« Reply #50 on: April 2, 2021, 14:20:06 »
Hi Kingpin,
Koen heeft gelijk.....het is de regelplank voor de pneumatiek benodigd voor de draaitafel.
De compressor staat beneden met het eerste externe drukvat.
Dan gaat de luchtleiding naar boven en komt bij het tweede externe drukvat en de filterstraten/verdeelstukken.
- de grote filterstraat wordt gebruikt voor de luchtleiding naar het lager van de draaitafel.
- de kleine filterstraat wordt gebruikt voor de luchtleidingen naar de balgen/luchtvering in de opbouw van de draaitafel
Heb trouwens geen luchtgelagerde arm zelf......

Dank voor het predicaat "mad professor" ....en dan val ik nog mee hoor. Bij een van de audio-collega's is alleen de meetstraat al zo groot als mijn set. Fotootje er van gevoegd; en da's slechts 1 van de 3 labs/meetopstellingen. Mijn Fluke scopemetertje is dus bruikbaar voor thuis en voor de rest gebeurt alles extern; zij hebben gewoon meer dan de juiste spullen.

Grtz, Reinout

Offline Kingpin

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 881
  • Just An Ordinary Member
    • StreamingPlaza
« Reply #51 on: April 2, 2021, 14:37:00 »
Impressive Reinout !
Heel erg mooi :worship:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Online rdv300b833

« Reply #52 on: April 9, 2021, 13:33:44 »
yes, YES, YES !

op internet zag ik nog een setje Von Langa field coils voorbij komen. Dat zijn bijzonder fijne componenten dus dat was een eenvoudige beslissing.
Mijn huidige Von Langa A4000's hebben een 1.4" opening en daardoor moet ik een throat-adapter gebruiken richting de K-tube. Da's feitelijk een rol-off in het hoog ?  En het nieuwe setje is een 1" versie en zou dus naadloos aan moeten sluiten.

Zwitserland; dus de vrienden van de douane wilden ook nog even invoerrechten vangen......

De 2 drivers waren prima verpakt en werkten prima. Maar de membranen van deze compressie drivers, hoewel origineel, zijn voor verbetering vatbaar. Dus gelijk maar alles aangepast.

Online rdv300b833

« Reply #53 on: April 9, 2021, 13:38:13 »
Zo....en nu kan de driver rechtstreeks aangesloten worden op de K-tube zonder (noodzakelijk) verloopje.
Dat scheelt een stuk in het hoog qua ruimte !  Geslaagde verbetering....

Nu weer door met het finetunen van het lokale wisselfilter. Een bypass-capje kan zo maar eens wat schelen.....uitluisteren !
Heb al diverse bypass-condensatoren voorbij horen komen en de ene maakt wel uit (positief of niet) en de andere doet bitter weinig. Hier gaan uurtjes in zitten maar daarvoor is het een hobby.

Met muzikale groet,
Reinout

Online rdv300b833

« Reply #54 on: June 13, 2021, 06:13:35 »
De von Langa field coil hoog compressie drivers werken tof.....dus eigenlijk ben ik ook gaan kijken naar von Langa field coil woofers.
In Duitsland stapte iemand over naar een kleiner systeem dus er kwam een paartje van dat soort woofers vrij....YES !

Altijd gewichtige pakketjes .....

De woofers zelf zijn gebaseerd op een klassieke 15" JBL-woofer: de 150-4C. Die doet al decennia dienst in serieus goede speakers van dat merk (oa de JBL Paragon). Hier is nu echter een overmaatste electromagneet op gezet.

Grtz, Reinout
« Last Edit: June 13, 2021, 06:54:50 by rdv300b833 »

Online rdv300b833

« Reply #55 on: June 13, 2021, 06:21:14 »
Gelukkig heb ik heel modulaire luidsprekers anders is het niet grappig om meer dan 100 kg even te kantelen.
En nu demonteer ik de 2 drivers bovenop en ben zo een 30 kilo kwijt, De kast + woofer zelf zijn zo te kantelen.

Woofer-transplantatie !

Leuk om even de von Langa en de Fertin naast elkaar te hebben. Ze hebben 2 dingen gemeen: beiden 15" en field coil. En vervolgens stoppen de overeenkomsten. De Duitse driver is uber-grundlich gemaakt (functioneel, zakelijk) en zo klinkt'ie ook. Terwijl de Franse driver wat minder optimaal is in afwerking en soms euforisch klinkt. Super-aantrekkelijk maar niet helemaal eerlijk.....

De von Langa's blijven; de Fertin's gaan in de transportkisten en naar een nieuw baasje.

Grtz,
Reinout

Online rdv300b833

« Reply #56 on: June 13, 2021, 06:25:09 »
Woofer-transplantatie geslaagd !
Daar heb ik een mooie laag-driver mee.
Eigenlijk moet ik nu eens op zoek naar een field coil compressie driver voor het midden (dus 2 "). Dat soort units zijn er nauwelijks. Degene die voorbij komen zijn custom made. 2" compressie-drivers genoeg maar de field coil versie dus niet......volgend ezoektocht.

In de tussentijd klinkt dit al prima.
Maar de zoektocht naar verbeteringen is de hobby nietwaar ?

Met muzikale groet,
Reinout

Offline Contour

« Reply #57 on: June 13, 2021, 06:55:20 »
Erg fraaie 15 inchers!

Offline Contour

« Reply #58 on: June 13, 2021, 06:59:51 »
Heb je trouwens niet de 15 inch karlson baskast overwogen? Dit omdat je voor midhoog ook het karlson principe toepast?

Open baffle laag is wel veel eerlijker, maar de K15 kast kan wel enorm doorknallen.

Gr. Walter

Online rdv300b833

« Reply #59 on: June 13, 2021, 19:03:29 »
Goedenavond Walter,

inderdaad kan zo'n Karlson kast absurd veel bas produceren. Er was ook een reden waarom destijds al die drive-in's/discotheeks met dat soort kasten waren uitgerust.......

Maar precies zoals je zegt: hij is niet geheel eerlijk en wat dat betreft is een open baffle een veel cleaner geluid wat ik goed kan waarderen. Hiervoor had ik een kwaliteits fullranger (ingezet als mid/hoog) in open baffle die precies diezelfde eerlijkheid had maar dat was een conus-driver. En die kan het qua snelheid, hoe goed uitgevoerd ook, gewoon niet bijbenen bij een gezonde compressiedriver. Keuzes, keuzes, keuzes......
Dus ik ga voor open baffle in het laag en K-tubes voor mid en hoog.

Dat betekent niet dat dit het enige pad naar Audio-Nirvana is want er zijn vele mogelijkheden en nog veel meer subjectieve meningen. En daarvoor is het ook een hobby en hebben we oa dit forum om te vertellen over onze bevindsels.

Met muzikale groet.
Reinout
« Last Edit: June 14, 2021, 05:44:04 by rdv300b833 »

Offline Contour

« Reply #60 on: June 13, 2021, 19:15:11 »
Ik speel zelf met 4 stuks Audio Technology 10C77 woofers in open baffle (analoge dipool correctie), ik vind het erg lastig om nu nog van ‘kast speaker’ laag te kunnen genieten, met name reflex speakers, maar ook gesloten geeft doorgaans die onaangename druk op je oren, gewoon niet mooi. Uiteindelijk went dat ook wel weer maar het snelle, correcte laag van een OB is lastig te evenaren.

Groetjes Walter