Arcam AVR400 of Marantz SR7005 met B&W CM9

Started by active, March 13, 2011, 12:47:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

active

Hallo

Na 20 jaar met veel plezier naar een Harman Kardon HK6100 en een paar B&W DM110's te hebben geluisterd, wil ik uitbreiden naar een AV surround systeem met streaming mogelijkheden.

Mijn wensen:
- high end stereo
- high end surround 5.1 met bi-amping voorste speakers
- high end DA converter
- DLNA/uPNP om muziek van NAS of USB af te spelen en te bedienen met iPad
- ondersteuning Flac, mp3
- AirPlay ondersteuning
- video scaling naar 1080p
- dolby surround, idealiter ook THX

Wat luidsprekers betreft kom ik toch steeds weer op B&W CM9 uit omdat ze erg vol klinken. Ik ben niet zo enthousiast over Dyn Audio X32, Audiophysics tempo ofAudio monitor GS20. Wat versterker betreft heb ik nog de grootste twijfel. De luidspekers heb ik geluisterd op een Marantz SR7005 en een AVR600. De laatste vind ik te duur voor wat hij meer bied als de Marantz. Maar de nieuwe AVR400 lijkt dit gat op te vullen.

Mijn shortlist ziet er alsvolgt uit:
* AV receiver: Marantz SR7005 of Arcam AVR400
* voor: B&W CM8 of CM 9
* center:B&W CMC1 of CMC2
* achter : hergebruik B&W DM110 of CM1 of CM5 (voorlopig geen prio, kan ook later)

Graag zou ik ervaringen van deze versterkers in combinatie met de speakers willen ontvangen. Natuurlijk sta ik heel erg open voor alle vormen van advies. Uiteraard zal het luisteren de doorslag moeten geven.

Groeten
Martijn

Joris1971

PM Garmt of Bjorn van BB&G even voor advies

Rezael

Ikzelf heb gekozen voor de Arcam AVR400. Deze heeft veel meer kracht en controle in het laag en vind daarnaast het geluidsbeeld meer holografisch.

crackdown

Ik heb gekozen voor de Marantz SR7005. Natuurlijk hangt je keuze helemaal af van de match met je speakers. Ik vind het sowieso lastig om te zeggen die versterker is beter. Wat vind je mooier klinken op jouw speakers met de versterkers, en dan kan je vergelijken. De Marantz is zeker ook krachtig, warm geluid, dynamisch. Ik koos ook voor de Marantz omdat ik voorbereid wilde zijn op 3D met de HDMI 1.4a aansluitingen: mooi stereo geluid, perfect surround en ook nog 3D voorbereid dus!
Als je in de buurt woont mag je jouw speakers bij mij luisteren hoor, maar elke goede audiozaak zou je hetzelfde aanbieden. Mocht je voor de Marantz gaan heb ik leuke links voor interessante prijzen. :)

bmateijsen

De Arcam AVR400 is volledig voorbereid voor 3D en heeft pass through ;)

crackdown

Quote from: bmateijsen on March 14, 2011, 20:27:42
De Arcam AVR400 is volledig voorbereid voor 3D en heeft pass through ;)

My bad; toen ik ging luisteren was de avr600 nog niet 3D en de avr400 was er toen helemaal nog niet. Kennelijk is er dan een firmware update geweest :)

bmateijsen

Quote from: crackdown on March 14, 2011, 21:26:31
My bad; toen ik ging luisteren was de avr600 nog niet 3D en de avr400 was er toen helemaal nog niet. Kennelijk is er dan een firmware update geweest :)

Geldt op dit moment ook alleen voor de AVR400. Er komt een hardware upgrade voor de AVR600 ivm 3D.

JCL

Misschien dat Rotel of Denon een optie is? Rotel en B&W zijn feitelijk hetzelfde merk, matchen goed. B&W en Denon gaat ook goed samen, heb zelf de CM serie op een 4308 (ook bi-amp op de fronts). De B&W's houden wel van power, om ze echt lekker onder controle te hebben moet je een flinke versterker hebben. Als je graag HDMI 1.4 wil is een 4811 bijvoorbeeld een optie.

active

Goed zeg! Bedankt voor alle reacties! Het staat met 1-1 gelijk. Iemand die de stand wil veranderen?

Zoals ik het nu zie, lijkt de Arcam AVR400 een meer audiofiel geluid te produceren, maar bied de Marantz Sr7005 wat meer functionaliteit in de vorm van usability (AirPlay, iPhone app, extra HDMI output).

Wat ik van de AVR600 heb begrepen, is dat er nogal wat firmware issues waren. Zijn die nu opgelost voor de AVR400?

Aanstaande vrijdag neem ik mijn DM110's, mijn iPad, router en NAS mee naar Hobo om de AVR400 te luisteren en te kijken of streaming makkelijk gaat.

Wat Rotel betreft vind ik het een prima receiver, maar ik mis de streaming mogelijkheden die bij Arcam en Marantz wel aanwezig zijn. Denon zou ook een optie zijn, maar die is meteen weer een heel stuk duurder.

Verder ben ik wel benieuwd waarom de AVR400 bijna de helft kost van de AVR600. Je zou denken dat de kwaliteit dan ook veel scheelt. Is dat ook zo?

Groeten,
Martijn

road rebel

Met een Apple tv of een airport express heb je ook AirPlay! Is wel een bijkomend kastje in de stapel...

garmtz

De AVR400 is geen AVR600, dat kan ook niet voor de prijs... Het is wel een 'echte' Arcam, dus met goede kwaliteiten in stereo, vooral als je stereo direct gebruikt.

erik s.

mijn ervaring met Arcam, Marantz en B & W zegt dat B & W met Arcam naar verwachting neutraler is dan B & W met Marantz.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

rbormans

Quote from: active on March 13, 2011, 12:47:40
Mijn wensen:
- high end stereo
- high end surround 5.1 met bi-amping voorste speakers
- high end DA converter
- DLNA/uPNP om muziek van NAS of USB af te spelen en te bedienen met iPad
- ondersteuning Flac, mp3
- AirPlay ondersteuning
- video scaling naar 1080p
- dolby surround, idealiter ook THX
Ik heb een van de voorlopers van de Marantz SR7005 gehad op een B&W 9NT en ik vond stereo in die combinatie niet echt indrukwekkend.
Mogelijks is dat met de 7005 beter geregeld nu, maar ik zou er niet vanuitgaan dat je er op dat vlak veel vooruitgang boekt tov een stereo versterker

Sjaudio

QuoteMijn vergelijk was, wat betreft prijs en mogelijkheden, tussen de AVR400, Marantz SR7005 en Pioneer LX83. De 400 stak er met kop en schouders boven uit als het gaat om de muzikaliteit in SD formaat. Meer autoriteit en controle over het midden en laag gebied.

Post van iemand op dit forum.

Ondanks dat ik zelf op het moment Marantz heb, denk ik dat de Arcam echt beter klinkt ( in het verleden ook Arcam gehad ), prachtig gewoon.

ritchard

Zelf heb ik een Arcam avr600 en vind het geluid super, alleen blijft het jammer dat je soms plofjes over je speakers hebt bij het schakelen van geluid.
Misschien dat iemand hier kan bevestigen of de 400 dit ook heeft.
Ik zou de 600 niet willen missen maar het blijft erg slecht dat dit voor komt bij deze klasse.
OP ebay in de U.K. staat de avr500 voor omgerekend +/-1800 euro met garantie.
Het streamen met de 600 is leuk maar niet gebruiks vriendelijk, het zappen gaat erg langzaam en gebruik hier de popcorn voor.
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

bmateijsen

Welke firmware draai je?

Streaming, gebruik je een Ipod Touch met plugplayer? Indien nee, dit is de manier om te streamen met een Arcam.

Groet,

Bjorn

Quote from: ritchard on March 16, 2011, 17:46:11
Zelf heb ik een Arcam avr600 en vind het geluid super, alleen blijft het jammer dat je soms plofjes over je speakers hebt bij het schakelen van geluid.
Misschien dat iemand hier kan bevestigen of de 400 dit ook heeft.
Ik zou de 600 niet willen missen maar het blijft erg slecht dat dit voor komt bij deze klasse.
OP ebay in de U.K. staat de avr500 voor omgerekend +/-1800 euro met garantie.
Het streamen met de 600 is leuk maar niet gebruiks vriendelijk, het zappen gaat erg langzaam en gebruik hier de popcorn voor.
Gr. Ritchard

Gaeje


active

Hallo

Bedankt voor alle reacties. Het brengt me weer een stukje verder...

De AVR400 wordt steeds interessanter wat betreft musicaliteit, maar dat firmware issue bij zijn grotere oudere broer baart me toch een beetje zorgen. Iemand al issues bij de AVR400 gevonden? Waar gaat het eigenlijk over, is het echt een probleem?

Zelf heb ik al een keer bij hobo hifi mogen spelen met een AVR600 en heb toen mijn NAS, router en iPad meegenomen. Ook met PlugPlayer. Dat vond ik wel aardig werken, maar je moet Plugplayer niet in de zelfde usability categorie plaatsen als de mediaplayer van de iPad of iPhone. Dat moet je bij de Marantz app trouwens ook niet doen. 

Als ik de keuze voor een Arcam maak, koop ik er waarschijnlijk een AppleTV2 of Xtreamer bij als XBMC player. Momenteel heb ik XBMC op mijn PC draaien, en die kun je dan weer met een iPhone of  iPad bedienen via een XBMC app. Werkt echt geweldig, kan ik iedereen aanraden. Binnenkort komt de Xtreamer ultra uit en dat is een mooi klein platform om XBMC als muziek/film/foto server te draaien. Hoeft de PC niet meer de hele tijd aan. AD conversie doet dan de Arcam DAC, zodat je zowel usability als audiofiele kwaliteit hebt.

Wat ik me nog afvroeg, is hoe je de USB poort van de AVR400 kunt gebruiken. Kun je daar bijvoorbeeld een USB harddisk aanhangen met Muziek in Flac formaat om die vervolgens met Plug Player te kunnen bedienen om af te spelen via de AVR400? Met andere woorden, gaat PlugPlayer de USB drive herkennen als muziek bron waarvan je muziek/film/foto kunt afspelen op de AVR400?

Ik ben echt aangenaam verrast wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. 

Groeten
Martijn

Rezael

Martijn,

Tot nu toe geen rare dingen ontdekt bij de AVR400. Wat mij nu echt opviel is dat er een behoorlijke ringkerntrafo is toegepast in de AVR400.

Het beeld is werkelijk fantastisch. Ik heb de DV89 aangesloten via component, Nordost Silverscreen, en via de HDMI output van de AVR400 naar mijn plasma HD scherm. Het is zelfs nog beter dan via de Meridian G91 welke ik heb gehad.


FDLARRY

Ik heb nu de volgende versterkers staan op mijn verlanglijstje om te gaan luisteren:

Pioneer SC-LX83
Marantz SR7005
Arcam AVR 400

Voor de liefhebbers, op de Doelen lente show (16 en 17 april) wordt de Arcam AVR 400 geïntroduceerd, ik weet waar ik ben de 16e :P

http://www.audiac.nl/introductie-arcam-avr400-homecinema-receiver
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Rezael

Ik had hetzelfde lijstje.

Succes en veel plezier met de luistersessies.

Quote from: FDLARRY on March 16, 2011, 23:32:11
Ik heb nu de volgende versterkers staan op mijn verlanglijstje om te gaan luisteren:

Pioneer SC-LX83
Marantz SR7005
Arcam AVR 400

Voor de liefhebbers, op de Doelen lente show (16 en 17 april) wordt de Arcam AVR 400 geïntroduceerd, ik weet waar ik ben de 16e :P

http://www.audiac.nl/introductie-arcam-avr400-homecinema-receiver


Rezael

Ik heb nog geen plofjes gehoord over de speakers bij het schakelen van geluid bij de AVR400.

Quote from: ritchard on March 16, 2011, 17:46:11
Zelf heb ik een Arcam avr600 en vind het geluid super, alleen blijft het jammer dat je soms plofjes over je speakers hebt bij het schakelen van geluid.
Misschien dat iemand hier kan bevestigen of de 400 dit ook heeft.
Ik zou de 600 niet willen missen maar het blijft erg slecht dat dit voor komt bij deze klasse.
OP ebay in de U.K. staat de avr500 voor omgerekend +/-1800 euro met garantie.
Het streamen met de 600 is leuk maar niet gebruiks vriendelijk, het zappen gaat erg langzaam en gebruik hier de popcorn voor.
Gr. Ritchard

ritchard

Firmware versie 2.5 staat er op en volgens Audiac zijn de plofjes te voorkomen door het geluid niet via de hdmi te laten lopen maar via optische uitgang, alleen heb ik dan geen 7.1
Het geluid is super maar schandalig dat Arcam het als normaal beschouwd.

Over het streamen, ik wil alleen maar aangeven dat streamen met de arcam zelf niet fijn is, met de popcorn is het veel gebruiks vriendelijker.
Ik ga wel even googlen op de plugin player  8)
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Gaeje

Quote from: FDLARRY on March 16, 2011, 23:32:11
Ik heb nu de volgende versterkers staan op mijn verlanglijstje om te gaan luisteren:

Pioneer SC-LX83
Marantz SR7005
Arcam AVR 400

Voor de liefhebbers, op de Doelen lente show (16 en 17 april) wordt de Arcam AVR 400 geïntroduceerd, ik weet waar ik ben de 16e :P

http://www.audiac.nl/introductie-arcam-avr400-homecinema-receiver

Is de pioneer wel een beetje van dezelfde orde als de andere 2?

Rezael

Ik vond de pioneer zeer krachtig, maar absoluut niet audiofiel. Daarnaast wil ik ook graag een receiver waar ik graag naar kijk. Ik vind het design van de Arcam mooi en eenvoudig.

Trouwens internetradio en streamen werkt erg goed en van goede kwaliteit. Overigens heb ik alleen de TV en front gebruikt voor het scrollen naar de nummers, dit vond ik niet storend wat betreft de bediening.


Quote from: Gaeje on March 17, 2011, 12:34:39
Is de pioneer wel een beetje van dezelfde orde als de andere 2?