Dipool >>doel bereikt

Started by yorkie13, March 13, 2011, 12:29:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

edit







yorkie13

edit

yorkie13

edit

EJ

Leuk! Gefeliciteerd met de aankoop en veel hobby plezier! ;)

yorkie13

edit

frank2

informeer eens bij Keyser, deze heeft veel verstand van dipolen en de behringer dq 2496. Is voor mij een grote hulp geweest
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Arno P

Ik zou nooit een behringer in mijn audiosysteem inzetten...heb ik enkel voor het HT om de pieken/dalen door de ruimte van de subwoofer iets glad te trekken maar voor hifi zou ik er niet aan moeten denken zeg...

yorkie13

edit

yorkie13

edit

yorkie13

edit

PaulSQ

hoi Ralf,

je hebt de buizenvv waar je het over had gecancelled?

ik denk dat je die echt nodig hebt om de 2 extra subwoofers van signaal te voorzien, of je moet zelf gaan solderen en 2 extra uitgangen maken vanaf de stappenschakelaar (voor volume) naar de 2 subwoofers... (de uitgangen van de crossover geven namelijk gemanipuleerd signaal voor de dipool)

ik zou de dipolen gewoon full range laten spelen gebruik makend van natuurlijke afval van de speaker en dan de 2 subwoofers toevoegen, verspreid door de kamer opgesteld, en dan op basis van metingen de gain / fase en filter van de subwoofers instellen.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

yorkie13

#11
edit.

Martijn M

Hoi Ralf, heb je al geprobeerd het aan te sluiten zoals ik via PM voorstelde?

Even 2 tips op basis van de grafieken die je nu laat zien:

1) Verklein de verticale schaalverdering: hier zie je amper detail (zie punt 2). Ik zou hem op ongeveer 60 dB zetten.
2) Het valt nu amper op dat de sub nogal zacht staat. Ik zou 'm toch wel iets van 10 dB luider zetten.
Dutch & Dutch

yorkie13

#13
edit


Martijn M

Als je het nou zo doet:

CD speler >> Voorversterker >> x-over >>  buizen eindv. voor Thiel C92 en C23
                                   
                                                       >> onder de 250 hz naar BFQ2496 >> naar subwoofer naar 300 watt amp voor 2 x SLS12 + Naar sub(s).

                                       
...dan heb je geen last van die piek op 40 hz omdat je die met DSP kunt aanpakken.
Dutch & Dutch

yorkie13

#15
edit.

PaulSQ

Quote from: keyser on March 14, 2011, 20:22:14
Als je het nou zo doet:

CD speler >> Voorversterker >> x-over >>  buizen eindv. voor Thiel C92 en C23
                                   
                                                       >> onder de 250 hz naar BFQ2496 >> naar subwoofer naar 300 watt amp voor 2 x SLS12 + Naar sub(s).

                                       
...dan heb je geen last van die piek op 40 hz omdat je die met DSP kunt aanpakken.

dit werkt niet omdat de subs dan de dipoolcorrectie te verwerken krijgen als ik niets over het hoofd zie.....
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Martijn M

Dat klopt, maar daar kun je met de DSP weer voor compenseren. Via PM heb ik het al aan Ralf uitgelegd: zet het crossover op ongeveer 50 hz, draai de gain van de plateamps helemaal of bijna helemaal open en gooi alle bass-boost. Op dat moment heb je veel te veel sublaag. Vervolgens regel je dat weer naar beneden met de DSP en pak je staande golven aan. Resultaat: een vlakke response en maximale headroom, doordat de dipolen in het sublaag amper nog wat hoeven te doen.
Dutch & Dutch

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

yorkie13

#19
edit

yorkie13

#20
edit

Roger Black

Interessante speakers! Hoe klinkt het?

yorkie13

#22
edit.

yorkie13

#23
edit

Martijn M

#24
Ziet niet onaardig uit. Zou je de meting nog eens willen herhalen en de sequence length (of hoe dat in REW ook genoemd wordt) wat langer willen kiezen? Dan krijg je een hogere frequentieresolutie in de meting.
Dutch & Dutch