zelf een sub bouwen maar welke driver en welk concept?

Started by HJ, February 27, 2011, 22:04:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

ja, smoothing is 1/6. waterfall zal ik even posten.

HJ

het is toeval eigenlijk dat de curve zo vlak loopt. idd in het laag wat wat boosten maar liever heb ik eerst een goede meet microfoon want dan weet ik zeker dat ik het goed doe.
geen idee hoe ik de waterfall moet aflezen, wat zijn de ideale getallen?

Ejorne

Quote from: hans. on March  9, 2011, 21:38:18
geen idee hoe ik de waterfall moet aflezen, wat zijn de ideale getallen?

Je ziet zo'n beetje de frequentieresponse terug op de 0ms lijn.
Verder naar voren toe, tot aan de 300ms, zie je hoeveel db diezelfde toon nog weergeeft.
Dus hoe snel het geluid uitsterft.

En hoe sneller het wegsterft hoe beter, volgens mij. 

Ejorne

En het sterft overal mooi egaal en snel uit, zo te zien.
Volgens mij klinkt dit fantastisch.

Inderdaad nog even een housecurve proberen om te kijken of eea naar smaak is fine te tunen...  O0

HJ

Quote from: Ejorne on March  9, 2011, 21:44:50
Je ziet zo'n beetje de frequentieresponse terug op de 0ms lijn.
Verder naar voren toe, tot aan de 300ms, zie je hoeveel db diezelfde toon nog weergeeft.
Dus hoe snel het geluid uitsterft.

En hoe sneller het wegsterft hoe beter, volgens mij. 

ah duidelijk :) maar hoe sneller hoe beter is toch niet zo?
in een studio heb je toch een andere acoustiek nodig als in een huiskamer of een bioscoop? heeft dat ook te maken met RTA metingen?

Hanz71

Quote from: hans. on March  9, 2011, 21:08:11
de sub is origineel getuned op 25hz maar dat komt er duidelijk niet uit in mijn kamer :-\(zie de groene lijn, dat is de sub zonder filters etc.)
de paarse lijn is met 2 filters en daarbij een 5Db boost op 23hz, dat ziet er al aardig uit maar het moet beter kunnen >:D
De tuning is zo gedaan dat je inderdaad 5 dB boost nodig hebt. Zo kan je met een eigenlijk te kleine kast toch een vlakke respons maken. Als ik de tuning netjes vlak had gemaakt zonder boost dan was de wasmachine nog (veel) groter geworden :).
1 poort dicht gooien verlaagt inderdaad de resonantie frequentie van de reflex poort. Je zal echter ook zien dat je sneller compressie zal krijgen. Ik zal 'm nog eens simmen in lpscad, dan krijg je ook te zien wat de compressie doet.
Voor de meelezers: Ik ben de bouwer van de sub....

HJ

wat is het nadeel dat je eerder compressie krijgt? is dat dat je eerder aan de xmax zit?

Hanz71

Compressie in dit geval bedoel ik mee: de Bass reflex poort is niet groot genoeg, de snelheid van de lucht in de poort wordt daardoor te hoog (dat kan je ook horen); vervolgens gaat de respons meer in de richting van een gesloten systeem omdat de poort minder output levert.
Men adviseert meestal ook een poort oppervlak van zo'n 15 % van de Sd van de driver. Als je in extremis denkt dan is dat ook wel logisch: een poort van 1 cm in doorsnee is dan kan die nooit de luchtverplaatsing van een 30 cm driver aan bijvoorbeeld.

HJ

ok, duidelijk. ik heb de driver in winisd ingevoerd met 1 BR poort, en dan blijkt de luchtsnelheid in de poort pas heel hoog te worden onder de 20HZ.
dat komt wel mooi uit want daaronder valt de sub toch af.
het is in mijn ogen zo dat het op papier allemaal mooi berekend kan zijn maar de metingen in de praktijk zijn bepalend hoe de sub klinkt.
hij staat bij mij waarschijnlijk niet op de ideale plek waardoor de tuning op 25 hz er niet goed uitkomt, met 1 poort dicht loopt het allemaal wat vlakker.
ik wil me er nog verder in verdiepen maar dan wil ik eerst een beetje goede meetmicrofoon aanschaffen.