Yamaha dsp A1000

Started by Erik, October 18, 2003, 18:23:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Hoi, kent iemand misschien de stereo klankkwaliteiten van deze versterker?
Het is aleen oudje uit 1993 denk ik. Het was geloof ik de eerste prologic (1) surround versterker met dsp's. prijs was ongeveer 3500 gulden.

Is deze beter van klank dan de yamies van nu in prijsklasse 400 a 500 euro?
Is deze ook zo analytisch waar de yamaha bekend om staat, of is deze iets warmer?
Het gaat dus niet om het surround gedeeltje maar om het stereo deel.

Zit eraan te denken om deze in te gaan zetten als stereo versterker. Plus een goedkopere PL2 surround puur voor films.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hopper

Dat zal wel goed zitten met de klank
gegroet 8)

Erik

Ik ben zo blij.
Als alles goed is krijg ik deze binnenkort te leen (hopelijk morgen) ben zo benieuwd wat een echte versterker voor invloed heeft op het geluid via mijn matrixjes. Ik heb nu een leuk geluidje hoor, maar verder niets bijzonders.
Val ik straks achterover of merk ik eigenlijk geen verschil op, spannend.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DrBoom

Ik heb ook net de overstap gemaakt van een goedkope receiver (Yamaha RX-V430) naar een Rotel combo, en het verschil is gigantisch groot, zeker qua power en drive achter de speakers.
Het zijn momenteel wel erg goedkope Yamaha speakers die er op hangen, maar zelfs daar is het verschil al groot op.
Met de Yamaha receiver kon ik daar ook wel luid mee spelen, maar het werd al snel duidelijk dat hij niet echt meer kon volgen op hogere volumes, zelfs in een kleine kamer met goedkope speakers van 80W of zo.
Met de Rotel is het krachtiger, dynamischer, minder schel, en ga zo maar door :)
Dus ik ben zeker dat jij op je Matrix 805's een groot voordeel gaat hebben met een betere amp, al is het een oude, tov je huidige receiver.
'k heb ooit eens N805's op die receiver gehangen, en 'k moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel naar geluisterd heb want het trok op niks toen, veel te weinig power daarvoor.

BOUBOU

@DrBoom

Maar dat is ook niet de eerste de beste combo waar je het nu over hebt he ::) ;D

MvGr BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

DrBoom

Was enkel maar om aan te tonen dat zelfs goedkope speakers baat hebben bij meer vermogen, dus zal dat op de Matrix 805's zeker en vast zo zijn ;)

Hopper


Erik

#7
Hij heeft helaas niets meer van zich laten horen, maandag maar eens vragen hoe het zit.
Had juist gehoopt het weekend even lekker te kunnen rommelen, maar het mocht net zo zijn   :'(
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Nou hij is eindelijk gearriveerd. Let the testing begin :-)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#9
Alles aangesloten en het volgende is me opgevallen.

Alles klinkt veel voller, ronder en vooral vloeiender, beetje moeilijk uit te leggen. Dat ronde, maar er leken eerst meer abrupte stopmomenten in het geluid te zijn, alsof het ineens stijl omlaag liep. Nu loopt het meer in elkaar over, zelf een favorite MP3 van de radio, die eerst smalle instrumenten had, had nu bredere instrumenten en dus een veel beter geluid.
Nadeel oude Mp3's (160kps-vbr-q1) die ik eerst wel goed vond klinken, klinken nu niet meer, alsof je nu ook de fouten beter hoort.


Bij Alan Parson's  - Turn of friendly card, hoorde ik nu ook ineens een drum ipv een soort geplok (doffe krachtloze tok).  En ook lijk ik nu veel meer instrumenten te horen, die ik eerst niet hoorde. De stem klinkt zuiverder, meer als een stem zoals ik hem verwachtte.  
De stemmen zijn nu ook beter te verstaan, ik kan nu beter horen wat zeggen. en ze staan nu ook wat losser van de muziek.

Eerst dacht ik er nog even aan om 805 Nautilussen aan te schaffen, maar ik heb nu gemerkt dat een betere versterker wonderen kan doen voor je geluid. En het is goedkoper :grin:

Het geluidsbeeld zit nu niet meer alleen in de speakers, zeg maar te pinpointen, maar zet nu echt een geluidsbeeld neer, die om de twee speakers heen ligt in één grote ovaal.

Als ik hem op 60% zet komt er ook echt een hoop power uit, power zonder vervorming en met een diepe zuivere bas.
Maar eerlijk gezegd ben ik nooit echt een bas man geweest, gaat altijd vervelen na een tijdje en heb ik dus altijd op elke installatie omlaag gedraaid. Kijken hoelang dat hier duurt. Ik hou meer van een zuiver midden en hoog.

Yamaha staat niet echt bekend om zijn audiofie geluid, maar misschien door deze speakers (Matrix 805) die Patrick ooit als (te?) "donker" beschreef, passen ze misschien daarom juist wel goed bij elkaar.



Dus op zich wel tevreden, maar goed eerst maar eens wat testen op de lange duur.
Oh ja misschien moet ik de netstekker eens omdraaien om te horen wat het verschil is.

ps ik vertrouw mijn eigen oren nooit zo wat dat betreft, wat kost een polariteitsmeter (heet dat zo?) eigenlijk? Dan weet ik zeker dat het goed zit.

ps jullie zeggen wel eens dat gewicht al veel zegt, dat zit hier wel goed. Het kreng weegt 25 kilo, ging zowat door me rug toen ik hem "even" wilde tillen  
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hopper

Das mooi jongen, nu kom jij de feestdagen wel door 8)