....................DER.....................

Started by Erik van Voorst (in memoriam), March 10, 2011, 20:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BWzes03

Erik,

Ook ik heb altijd met verbazing en vooral bewondering al jouw " ..DER .." topics gevolgd.
Zeker de bouw van de xXx-en en de Pitbull zijn weergaloos.
Mij blijft daarbij helaas het ontvallen van Fineermannetje ook bij .. :(

Een cd-transport bouwen vanuit een gettoblaster, hoe kom je er op (via een ander DiY forum,.. oke.. maar toch), en dan vooral zo
over gedimensioneerde electronica er in verwerken. Respect en Kudos... !

Mocht je bij je standpunt blijven, laat in iedergeval je topics staan inclusief de 'hosted' foto's ?
Het zou heel jammer zijn als die ook weg zouden gaan ....

Groeten,  Walter
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

bmateijsen

Hoi Erik,

Jammer, maar zeer begrijpelijk...  Om eerlijk te zijn vermijd ik ook steeds meer topics en dat is jammer voor de discussie.

Misschien leuk om een keer met Anton nog even een 'bakkie' te doen in Hilversum?

Groet,

Bjorn

coned (banned)

Quote from: Erik van Voorst on March 10, 2011, 20:12:38
Hoi Jongens,

NEE ditmaal geen nieuw project maar gewoon even een paar afscheidsregeltjes voor de fan(s)

Ik ga het forum verlaten, het is absoluut niet meer mijn smaak en opzet....misschien te groot geworden...wie weet.
Er is mijnsinziens gewoon bijna geen plaats meer voor de trotse DIY of de "Audiofiel" in de "Stereo" rubriek zij liggen beiden constant onder vuur....en er moeten bliksemafleidende topics worden aangemaakt om de aanvallen van non-nelievers te kanaliseren....

Heel begrijpelijk jouw conclusies: op dit forum mag je geen spontane waarnemingen meer plaatsen als audiofiel: je moet alles eerst bewijzen, of je wordt afgemaakt door trollen, skeps, makers van niet-audiofiele nepmuziek, electronici, ingenieurs ... . Veel van deze mensen hebben dan nog niet eens een set zoals jou, maar zij gaan wel even voor jou bepalen wat wel en niet kan. Hun model van wat kan en niet kan op basis van hun beperkte kijk op de wetenschap is niet meer dan een geloof: ze zijn ook believers, maar dan in de wetenschapskerk. Nu van zodra je anders bent dan de grote massa (de grote massa hier heeft een 5.1 setje en een receivertje, en stelt geen moeilijke vragen en blijft onder de radar van deze bende) wordt je geviseerd door deze bende.

Omdat de moderatoren niet op kunnen tegen de mentale spelletjes van het kliekje wetenschapsbelievers (je kan deze mensen namelijk heel moeilijk weerleggen, ze zijn een krak in de paradox van popper) wordt steeds weer hetzelfde groepje de dupe: die mensen die hun persoonlijke ervaring willen neerschrijven op basis van hun subjectieve waarnemingen en geen zin hebben in mentale discussies. Deze groep is altijd de dupe op dit forum.

De pestkopjes gaan altijd vrijuit, de members die vooral zaken volgens hun gevoel doen gaan vroeg of laat weg.

Quote from: Erik van Voorst on March 10, 2011, 20:12:38
Het cd104 topic en de behringer waar ook het door mij aandragen van luisterervaringen van talloze medeforummers nog steeds minder weegt dan plotjes is slechts een tippie van mijn (ijs) berg.

Zo herkenbaar. Ik ben uit mijn eigen 432 Hz topic gestapt, omdat ik geen zin meer had in mentale discussies. Wij luisteren nu al weken met veel plezier naar 432 Hz muziek, en wij hoeven niet te bewijzen dat het werkt om ervan te kunnen genieten. Mensen die eerste weken willen lullen daarover hebben het echt niet begrepen.

Een beetje forum zou misschien een paar van deze regeltjes kunnen toevoegen:

http://www.whale.to/m/disin.html

Nr 19 =  demand impossible proof. In deze val geplaatst door de pestkopjes lopen bijna alle audiofielen in. De reden waarom jij hier weg gaat kan volledig verklaard worden uit bovenstaande link.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

chansig

Ik respecteer ieders mening laat ik dat even voorop stellen..maar ik vind niet de je de sfeer op een forum alleen toe kan schrijven aan een handjevol posters.

Als iemand tegen mij zegt dat ik geen verschil kan horen tussen iets omdat het niet aantoonbaar is..soi. Wie heeft er dan een probleem..ik niet in ieder geval..en met een beetje mazzel de ander ook niet.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifiman

Jammer dat je weg gaat van dit forum Erik, ik begrijp de beweegredenen wel, vind het zelf ook een stuk minder leuk dan vroegah.

Groetjes,

Ronald

ivo1986

Erik heel jammer om dit te moeten lezen. Maar begrijpelijk.
Heb nog even het oude topic van Garmt gelezen met een review over jouw luidsprekers.
Dat soort leuke reacties krijg je nu niet meer.
Alleen nog maar de vraag of je een grafiekje wil posten en dan kunnen de heren technici wel bepalen of het ook goed klinkt.


Quote from: chansig on March 11, 2011, 11:58:45
Als iemand tegen mij zegt dat ik geen verschil kan horen tussen iets omdat het niet aantoonbaar is..soi. Wie heeft er dan een probleem..ik niet in ieder geval..en met een beetje mazzel de ander ook niet.

Maar om nu elke keer te moeten herhalen dat er geen verschil in zit.

Het lijkt wel een missie van de 'ongelovige' technici om mensen te behoeden.
Maar waarom? Laat mensen nou lekker plezier in de hobby hebben.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mr TC

Quote from: chansig on March 11, 2011, 11:58:45
Ik respecteer ieders mening laat ik dat even voorop stellen..maar ik vind niet de je de sfeer op een forum alleen toe kan schrijven aan een handjevol posters.

En ik vind van wel!!

Quote from: chansig on March 11, 2011, 11:58:45
Als iemand tegen mij zegt dat ik geen verschil kan horen tussen iets omdat het niet aantoonbaar is..soi. Wie heeft er dan een probleem..ik niet in ieder geval..en met een beetje mazzel de ander ook niet.

Gr Hans


Volgens gaat het verder dan zoals jij het omschrijft, er zijn genoeg leden die zich belemmerd voelen in hun uitingen, en dat is niet voor niets.

Erik is al jaren lang actief op dit forum, getuigen zijn vele mooie projecten.
En hij heeft veel over zich heen gehad, maar kon toch altijd weer de energie en enthousiasme opbergen voor topic na topic.

Naast zijn werk, vrouw enz. toch altijd weer een paar foto's en uitleg op het forum.

Mij lijkt dit het moment om goed na te denken...hoe nu verder, en dit niet bagatelliseren, anders blijven alleen de azijnpissers over.. en dat zou zuur zijn!

Gr Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

AbZ

Dag Erik,
jammer van je keuze.  Hopelijk wordt deze niet voor de eeuwigheid gemaakt.
Kudos voor je DIY topics  :worship:    Die heb ik vaak met fascinatie en ontzag gelezen.
Quote from: AbZ on January  1, 2011, 21:07:51
'geen reacties' betekent niet 'geen lezers'

Ik geloof dat discussie+argumentatie erbij hoort in technisch-wetenschappelijke topics,
maar het is idd geen goede zaak als het in andere boards (DIY, Showcase, etc) ook zo scherp wordt.
Groeten, AbZ

audionut

Ontzettend jammer. Je topics zijn/waren altijd weer een genot om te zien/lezen. Of je "gelijk" had of niet was voor mij niet interessant, de passie sprak me gewoon aan. Heerlijk om te zien dat iemand zo kan opgaan in een hobby. Ze waren ook altijd een zeer welkome afwisseling tussen alle andere topics, juist omdat ze zo van de gebaande wegen afweken.

Ik vind het jammer dat mensen vergeten dat we hier over onze hobby praten en dat je mensen dus enorm kunt raken wanneer je keihard tegen ze in gaat. Ook al ben je het niet met iemand eens, je kunt altijd nog de woorden kiezen die je gebruikt en zo plaatsen dat iemand zich niet gelijk "geslagen" hoeft te voelen.

Geschreven taal kan soms harder overkomen dan bedoeld maar dat is algemeen bekend en daar kun je dus rekening mee houden, misschien een tip voor degenen die zich aangesproken (mogen) voelen.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

celerontje

Ik hoop in ieder geval dat je op een buitenlands forum verdergaat en af en toe even je vooruitgang mededeelt.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Alles is al gezegd, maar volkomen begrijpelijk... Ik denk dat het HTForum een vergaarbak is geworden van de skeptici die zich ergens anders vervelen en dus hier maar komen zieken... ;)

Koen K

Sorry om in dit topic hierop te reageren, maar ik vind het een beetje jammer dat alles nu op één groepje mensen wordt gegooid. Ik heb een sceptische instelling richting hifi en dan ben ik om de een of andere reden (mede) verantwoordelijk voor het vertrek van Erik?

Ik dacht het niet!

Ten eerste is Erik zelf verantwoordelijk voor zijn keuze - die ik overigens zeer betreur, ik had toen ik op dit topic klikte gehoopt een mooi zelfbouwproject tegen te komen. Ten tweede denk ik dat het feit dat de sfeer is zoals 'ie is niet per se met het sceptische gedachtengoed te maken heeft maar meer met de belabberde stijl van communiceren die sommigen, zowel sceptici als believers, erop na houden.

ivo1986

Quote from: Koen K on March 11, 2011, 15:50:06Ten tweede denk ik dat het feit dat de sfeer is zoals 'ie is niet per se met het sceptische gedachtengoed te maken heeft maar meer met de belabberde stijl van communiceren die sommigen, zowel sceptici als believers, erop na houden.

Wellicht is dat het maar toen hier minder 'sceptici' waren viel dat minder op.

Je kunt hier niet meer enthousiast zijn over 'voodoo' zonder dat een scept/wereldverbeteraar je vertelt dat je het geld verkeerd uit hebt gegeven.

J.A.F._Doorhof

Beetje vreemde reacties om eerlijk te zijn.
Een vergaarbak van mensen die zich vervelen, azijn pissers .......
Tja, zal ik dan ook maar de stekker eruit trekken ?

Ik denk dat het bepaalde mensen ook goed staat om niet elke keer te gaan lopen zeuren als ze zien dat iemand het forum iets toespeelt, denk aan vele mensen die het hier wel naar hun zin hebben. In ELKE community is wel een groep die het probeert te verpesten, we hebben een flink mod team dat ook regelmatig bans uitdeelt, maar dan moeten we wel een report to mod krijgen.

De community ben je zelf....

Misschien klinkt dit heel hard maar ik ben het gezever, gezeur, gedreig en geziek een beetje zat aan het worden, er hoeft maar iets te gebeuren of een hele busload van mensen gaat zich bemoeien met de zaak om even flink te laten weten dat dit ook hun forum niet meer is, denk je serieus dat dat de stemming beter maakt, als je het zo slecht naar je zin hebt post dan niet meer en vertrek.......

En dit bedoel ik NIET naar Erik toe, maar juist naar de mensen die de reacties geven zoals boven vermeld. Het doet mij zeer om mensen als Erik dit soort dingen te zien posten, de realiteit is echter dat zonder report to mods we niets kunnen doen, feit is ook dat we niet iemand een ban kunnen geven omdat ze een discussie ergens over beginnen omdat ze het ergens niet mee eens zijn, als ik dat doe dan hebben we zometeen 10 leden over zonder ban.

Erik denk er over na, je bent voor mij persoonlijk een gewaardeerd lid.
Als je iets niet aanstaat mail het dan naar mij of het mod team maar doe het niet op deze manier, juist door dit soort dingen krijg je een sneeuwbal effect wat aangepakt word door die kleine groep die het forum wel proberen te ondermijnen.

Je maakt mij niet wijs dat 99% van de mensen zich de les laten lezen en weg laten sturen door 1% verrotte eieren. En zo ja, dan moet je jezelf afvragen waar je de volgende keer weggestuurd gaat worden.........

Nogmaals dit klinkt hard maar komt wel uit de grond van mijn hart, ik lees in dit topic reacties waar letterlijk mijn broek van afzakt. Ik heb dit forum opgericht zodat IEDEREEN een klankboard krijgt en met respect met elkaar omgaat, gebeurt dat niet hebben we de mods die dingen zullen afwegen.
Als je weet hoeveel mails ik krijg van mensen die lopen te zeuren omdat ze de markt niet mogen gebruiken, me beschuldigt van naziisme of dictator schap omdat we geen DIRECTE commerciële links toestaan, trust me als je dat soms leest dan wil je de stekker er wel uit trekken, liever nu dan morgen.

Echter ik kijk dan wat rond op het forum en zie gewoon dat 99% van de topics gewoon gaan over de dingen waar WIJ van houden, waar onze passie ligt, en weet je Erik, op een gegeven moment ga je filteren, je word ouder.wijzer whatever maar je denkt gewoon niet meer na bij de replies die je niet zinnen maar niet over de grens gaan, als je niet reageert is de lol er snel af, er zijn mensen op uit om te stangen, te zieken, je het bloed onder je nagels weg te halen en als je hapt hebben ze lol, maar dat is overal zo, niet alleen hier, sterker ik denk dat gezien de grote van het forum het hier nog zeer netjes toegaat ;)

Of wel laat je niet op de kop zitten, deel gewoon je Mooie dingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: mr TC on March 11, 2011, 13:11:32
En ik vind van wel!!


Volgens gaat het verder dan zoals jij het omschrijft, er zijn genoeg leden die zich belemmerd voelen in hun uitingen, en dat is niet voor niets.

Erik is al jaren lang actief op dit forum, getuigen zijn vele mooie projecten.
En hij heeft veel over zich heen gehad, maar kon toch altijd weer de energie en enthousiasme opbergen voor topic na topic.

Naast zijn werk, vrouw enz. toch altijd weer een paar foto's en uitleg op het forum.

Mij lijkt dit het moment om goed na te denken...hoe nu verder, en dit niet bagatelliseren, anders blijven alleen de azijnpissers over.. en dat zou zuur zijn!

Gr Teun


Dit vraagt uiteraard om een serieuze reactie..Misschien kan het afgesplits worden in een ander topic. ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Koen K on March 11, 2011, 15:50:06
Ten eerste is Erik zelf verantwoordelijk voor zijn keuze - die ik overigens zeer betreur, ik had toen ik op dit topic klikte gehoopt een mooi zelfbouwproject tegen te komen. Ten tweede denk ik dat het feit dat de sfeer is zoals 'ie is niet per se met het sceptische gedachtengoed te maken heeft maar meer met de belabberde stijl van communiceren die sommigen, zowel sceptici als believers, erop na houden.

De welbekende spijker op zijn kop...in beide gevallen.

Als ik het ergens wel/niet mee eens ben dan moet ik dat kunnen zeggen/schrijven en vervolgens is het aan mij om daar een gepaste vorm voor te vinden zonder dat ik mensen persoonlijk aanval oid. Het feit dat je anders tegenaankijkt moet geschreven kunnen worden. Ik denk dat de frustratie (algemeen) meer zit in de manier waarop men schrijft....en vervolgens de draauit vloeiende cirkel redenaties: je hebt geen goede set, het verschil is suggestief, je luistert niet goed, je luistert alleen met je meet apparatuur..jij bent een wormvormig aanhangsel en jij bent een niet zo aardig persoon etc...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B.

De emoties lopen weer hoog op....
Komop, kijk naar buiten, neem nog een slok en zeur niet! (algemeen, niet alleen tegen Erik)


Ejorne

Quote from: chansig on March 11, 2011, 16:32:59
Het feit dat je anders tegenaankijkt moet geschreven kunnen worden. Ik denk dat de frustratie (algemeen) meer zit in de manier waarop men schrijft....en vervolgens de draauit vloeiende cirkel redenaties: je hebt geen goede set, het verschil is suggestief, je luistert niet goed, je luistert alleen met je meet apparatuur..jij bent een wormvormig aanhangsel en jij bent een niet zo aardig persoon etc...

Gr Hans

Ja, vrijheid van mening moet natuurlijk voor alle partijen gelden. Helaas lijkt het erop dat sommige personen bewust zoeken naar topics om hun evangelie te verkondigen. En dat blijven doen totdat er uiteindelijk jouw aangedragen cirkel redenaties volgen... En ja, eenmaal op dat punt aangekomen komen dergelijk reacties sneller dan voorheen en loopt het sneller uit de hand. Dat is een beetje de trent die ik heb zien ontstaan.

Maar gelukkig is deze vorm van discussie (die soms ook best wel grappig is) verbannen tot 1 forumdeel. Als we ons daar nu strikt aan houden dan hoeft de rest van het forum zich niet zo bezwaarlij te voelen om zijn bevindingen te posten.

Deleted member

Feit is en blijft dat de inhoud op dit forum is veranderd ten opzichte van een aantal jaar terug, waarschijnlijk omdat de community zoals Frank 't noemt ook is veranderd! Een echt probleem kun je om die reden m.i. dan ook niet vaststellen. Uiteraard kan de communicatie en 't respect voor mekaars opvattingen altijd beter maar ik denk echt serieus dat er op dit forum technisch gezien niets anders aan de hand is dan een cultuurtransitie van punt A naar punt B. Hierdoor krijg je een groep mensen die zich hier minder zullen thuisvoelen en (hopelijk voor 't voorbestaan van 't forum) ook een groep die zich juist meer thuisvoelt.

In die transitie van A naar B krijg je dit soort discussies. Ik heb het GEVOEL dat de discussie in deze transitie nu naar z'n top gaat en dat er een nieuw evenwicht gaat komen, whatever dat ook is. Iedereen moet in de tussentijd inderdaad besluiten of hij nog voldoende bereid is om te "investeren" in deze community of niet. Maar aan 't eind van de dag ben en blijf je dus inderdaad samen die community waar je je dus ook voor moet inzetten. Wil je dat 't anders gaat dan moet je zelf je best doen! Het starten van een topic als dit vind ik trouwens ook 'je best doen'.

Op persoonlijke titel herken ik overigens precies wat Erik en iedereen die hem steunt schrijven. Ook ben ik 't volledig met Mr TC en Coned in dit geval eens. Juist de audiofielen zijn -even generaliserend- meer gevoelig voor veel zaken rond communicatie, nuance etc. valt me altijd op en daarbij hebben ze toch ook een duidelijk andere belevingswereld rond 't onderwerp dan de "skepticus".

Er is op dit moment m.i. dus vooral een meer overheersende cultuur van (al dan niet gezond) scepticisme en cijfertjes en meten. Helaas merk ik nu ook dat "de audiofielen" opgeven, weglopen of een blad voor de mond nemen en op dat vlak dus lijken te accepteren dat ze verloren hebben. Jammer, vind ook ik want ik zie mezelf meer in die eerste groep, maar ik zie 't toch ook als de handdoek in de ring gooien. Ben je 't vechten echter moe dan heb je natuurlijk groot gelijk als je zegt dat je daar geen zin meer in hebt. Het is voor de meesten ten slotte slechts "vrijetijdsbesteding".

garmtz

Het punt is dat de - zeg maar - 'niet-skeptici' het toch nooit winnen, vanwege de stelligheid van de 'skeptici' die immer weer de wetenschap aanhalen als het hoogste goed. Dat is geen eerlijke strijd, omdat de 'niet-skeptici' hun zaak niet kunnen verdedigen. Iedereen mag een mening hebben, maar alle enthousiasme monddood maken en op alle subjectieve slakken zout leggen is gewoon slecht voor de sfeer, klaar!

En Koen K, het gaat hier niet om de bijdragen die uit technische kennis voortkomen en soms kunnen ontnuchteren, want ik ben ook een techneut en wil vaak ook nog wel eens dingen juist in een wat nuchterder perspectief trekken, dus dat bedoel ik zeker niet! ;)  Hoe meer Delfterikken, hoe fijner... :D

B.

Ik vind dit topic een beetje een uithuilplaats voor de believers onder ons.

We kunnen het nu eemaal niet altijd gezamlijk eens zijn. Jij hebt jouw mening, ik heb de mijne. Ik ga het ook nooit eens met je worden, maar we moeten wel door 1 deur. Geef je het op en gooi je die deur dicht, prima. Wat is de volgende stap? Niet meer naar buiten?

Daarnaast staat dit topic in het verkeerde board.


Deleted member

Quote from: garmtz on March 11, 2011, 17:14:03
Het punt is dat de - zeg maar - 'niet-skeptici' het toch nooit winnen, vanwege de stelligheid van de 'skeptici' die immer weer de wetenschap aanhalen als het hoogste goed. Dat is geen eerlijke strijd, omdat de 'niet-skeptici' hun zaak niet kunnen verdedigen. Iedereen mag een mening hebben, maar alle enthousiasme monddood maken en op alle subjectieve slakken zout leggen is gewoon slecht voor de sfeer, klaar!


Gevoelsmatig ben ik 't hier volledig mee eens maar wat zou dan een oplossing zijn? Welke groep heeft meer "recht" op z'n zegje dan de andere groep? En wat doe je dan als forum/community met die laatste groep? Punt blijft dat beide groepen een noodzaak blijven voelen om hun zegje te doen dus hoe neem je de strijd weg?

Je zou om dit soort problemen weg te nemen eigenlijk één groep moeten weren/de ander moeten bevoordelen maar dat is zo politiek incorrect dat dat hier op dit forum zelden een optie lijkt. Of dat goed is of niet laat ik zelf in het midden. Extreem voorbeeld: op een Ajax forum zie ik niet snel een gedeelte voor Feyenoorders gemaakt worden omdat zo nodig iedereen z'n stem moet kunnen laten horen.  ;)

chansig

Door het niet meer als strijd te zien..maar als 2 verschillende gezichtspunten op een zelfde hobby. Een mod kan hier niet voor zorgen..dat zit toch echt in de mensen zelf. Als iemand mij aanspreekt op mijn beleving van de hooby (omdat die niet overeenkomt met de zijne) dan kan ik daar prima over discusieren. Als iemand gaat zeggen dat ik doof ben dan ben ik klaar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.