low light fotografie -- HELP

Started by BenWfan, March 10, 2011, 13:58:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BenWfan

Heb al een tijdje een redelijke DSLR, Nikon d300s met 18-200 objectief. Die 18-200 doet het bij veel licht uitstekend. Maar 's avonds, binnen bij minder licht zien de foto's er niet uit. Heb al wat alternatieve lensjes geprobeerd, 500 1.8, 50 mm 1.4 etc, maar vind het verschil nog niet echt heel groot.

Valt er werkelijk geen goede foto uit mijn d300s te halen onder genoemde omstandigheden, of doe ik iets heel erg fout. Ik fotografeer meerendeels op P, maar ook als ik op diafragma fotografeer wordt het niets...

   
Classé CAP 2100

Interficior

Heb je anders een voorbeeldfoto waaruit blijkt welk onderdeel "er niet uitziet"?
Take it or lease it

_ MarcelloW _

iso omhoog, statief gebruiken, sluitertijd verhogen, flitsen, lampje extra aanzetten...

Wat heb je allemaal al gedaan om het beter te laten zijn?
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

BenWfan

Quote from: _ MarcelloW _ on March 10, 2011, 14:25:00
iso omhoog, statief gebruiken, sluitertijd verhogen, flitsen, lampje extra aanzetten...

Wat heb je allemaal al gedaan om het beter te laten zijn?


Iso staat op 1600, lijkt me hoog zat. Statief heb ik niet, maar ik fotografeer met name onze dochter en die blijft toch niet stilzitten, dus dat statief heeft dan ook weinig zin. Zelfde verhaal voor de sluitertijd, dat geeft alleen bewogen foto's. Flitsen vind ik koud en koel, die foto kan ik ook wel met mijn compactcamera maken. Lampje extra aanzetten zou kunnen...

Ik heb het met name gezocht in lichtsterkere objectieven...

Classé CAP 2100

Interficior

Als het je niet om "low-key" foto's gaat zou je natuurlijk ook een losse flitser kunnen kopen en daarmee om leren gaan.
Take it or lease it

Erik

Is 1600 niet iets te hoog voor een D300?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

BenWfan

Quote from: Erik on March 10, 2011, 15:34:47
Is 1600 niet iets te hoog voor een D300?

Ja, dus hoger wil ik niet. Doorgaans fotografeer ik op 400 of 600.

Classé CAP 2100

VlisChris

Wat zijn de instellinhen die je gebruikt, en wat gaat er precies fout?
Als je normaal op 1/75e seconde zit @ iso100 en F4, dan ga je met iso 1600 al naar een sluitertijd van 1/2500e. Dan van F4 naar F1.4 scheelt je ongeveer 3 stops, dus naar een sluitertijd korter dan je cam aankan.
Je moet dus onder echt donkere omstandigheden fotograferen wil je te donkere of bewogen foto's krijgen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BenWfan

Hier en voorbeeld van een mislukking.

Foto is bewogen en de kleuren zijn waardeloos.


Exposure Time = 1/13"
F Number = F5
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 3200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2011-03-02 20:38:30
Date Time Digitized = 2011-03-02 20:38:30
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 4
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4.92
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Off
Focal Length = 70mm
Maker Note = 29486 Byte
User Comment =                                     
Subsec Time =
Subsec Time Original =
Subsec Time Digitized =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 4288
Exif Image Height = 2848
Sensing Method = One-chip color area sensor
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
CFA Pattern =
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 105mm
Scene Capture Type = Normal
Gain Control = High gain up
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
Subject Distance Range = unknown
Classé CAP 2100

eddy135

Quote from: BenWfan on March 10, 2011, 16:40:14
Hier en voorbeeld van een mislukking.

Foto is bewogen en de kleuren zijn waardeloos.


Exposure Time = 1/13"
F Number = F5
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 3200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2011-03-02 20:38:30
Date Time Digitized = 2011-03-02 20:38:30
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 4
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4.92
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Off
Focal Length = 70mm
Maker Note = 29486 Byte
User Comment =                                     
Subsec Time =
Subsec Time Original =
Subsec Time Digitized =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 4288
Exif Image Height = 2848
Sensing Method = One-chip color area sensor
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
CFA Pattern =
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 105mm
Scene Capture Type = Normal
Gain Control = High gain up
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
Subject Distance Range = unknown

Bewogen?
Vind je het gek met 1/13 s!
Koop een flitser waar je mee kan bouncen, dus kop omhoog draaien, en je maakt prima foto's.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

VlisChris

Welke lens?
Want in deze omstandigheden @ F5 fotograferen is idd niet optimaal.
Van F5 naar 1.4 is 4 stops verschil.
Van 1/13e 4 stops meer licht is ongeveer 1/200 als ik geen blunders maak. (en even buiten beschouwing laat dat je op f5 ipv 5.6 werkte).
Zou je zelfs nog kunnen kiezen om op 2.8 te schieten. Dan ga je van 1/13 naar 1/26 = 1/30e, en dan naar 1/60e. Snel genoeg om de meeste beweging op te vangen.

Edit: flisten met deze instellingen maakt het niet meteen mooier. De beweging blijf je zien in je foto, alleen dan met een bevroren stuk beweging. Kan leuk zijn, maar niet altijd.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BenWfan

Quote from: Christiaan S on March 10, 2011, 16:56:32
Welke lens?
Want in deze omstandigheden @ F5 fotograferen is idd niet optimaal.
Van F5 naar 1.4 is 4 stops verschil.
Van 1/13e 4 stops meer licht is ongeveer 1/200 als ik geen blunders maak. (en even buiten beschouwing laat dat je op f5 ipv 5.6 werkte).
Zou je zelfs nog kunnen kiezen om op 2.8 te schieten. Dan ga je van 1/13 naar 1/26 = 1/30e, en dan naar 1/60e. Snel genoeg om de meeste beweging op te vangen.

Edit: flisten met deze instellingen maakt het niet meteen mooier. De beweging blijf je zien in je foto, alleen dan met een bevroren stuk beweging. Kan leuk zijn, maar niet altijd.

Fotografeer met een 18-200 VR 3.5 - 5.6
Classé CAP 2100

eddy135

Quote from: Christiaan S on March 10, 2011, 16:56:32
Welke lens?
Want in deze omstandigheden @ F5 fotograferen is idd niet optimaal.
Van F5 naar 1.4 is 4 stops verschil.
Van 1/13e 4 stops meer licht is ongeveer 1/200 als ik geen blunders maak. (en even buiten beschouwing laat dat je op f5 ipv 5.6 werkte).
Zou je zelfs nog kunnen kiezen om op 2.8 te schieten. Dan ga je van 1/13 naar 1/26 = 1/30e, en dan naar 1/60e. Snel genoeg om de meeste beweging op te vangen.

Edit: flisten met deze instellingen maakt het niet meteen mooier. De beweging blijf je zien in je foto, alleen dan met een bevroren stuk beweging. Kan leuk zijn, maar niet altijd.

Volgens de tabel focale lengte = 70mm, dus zal wel met die 18-200 zijn genomen, die gaat niet tot F2.8..
En met flitsen ga je natuurlijk ook niet deze instellingen nemen, dan kun je gewoon 1/125 of wat je wilt nemen, dan ga je uit van diafragma uit om (oa) de scherptediepte te bepalen.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

VlisChris

Hm.
In zulke situaties toch maar de 50 1.4 erop zetten dan maar :)
Hou er wel rekening mee dat je juist focussed. Je scherptediepte is erg klein met zo'n diafragma. @ Eddy: ken zijn lenzen niet :) Je sluitertijd korter zetten kan natuurlijk, wordt alles dat niet netjes beflitst wordt wel weer erg donker. Je flitst het zaakje dan imho kapot. Koop je daarvoor een slr?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eddy135

Quote from: Christiaan S on March 10, 2011, 17:34:35
Hm.
In zulke situaties toch maar de 50 1.4 erop zetten dan maar :)
Hou er wel rekening mee dat je juist focussed. Je scherptediepte is erg klein met zo'n diafragma. @ Eddy: ken zijn lenzen niet :) Je sluitertijd korter zetten kan natuurlijk, wordt alles dat niet netjes beflitst wordt wel weer erg donker. Je flitst het zaakje dan imho kapot. Koop je daarvoor een slr?

Valt wel mee, hoor: diafragma open zetten, afhankelijk van gewenste scherptediepte, flits intensiteit een half stopje omlaag zetten en natuurlijk bouncen.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Gaeje

met een 50mm 1.8 wat geen arm en been kost kan je perfect op f2 een mooie foto maken op 1/100ste waarmee je alle actie bevriest.
flitsen vind ik zelden mooi

Erik

#16
Chipz van de week weer mijn foto's teruggezien van concertregistraties, ik wilde een collage maken met div foto's voor aan de muur van alles waar ik geweest ben en nog naartoe ga.
Maar die compacts (Pana TZ7)hebben er zoveel moeite mee dat de de foto's hoogstens bruikbaar zijn op kleinformaat afdruk.

Teveel beweging, het zou erg fijn zijn als er ooit een compact werd ontwikkeld met hele grote of gevoelige beeldchips. Want het is niet te doen om met een DSR tussen de hossende mensen te fotograferen cq filmen. Afgezien van het gewicht als je meedoet   :D

Als iemand wel iets weet hou ik me aanbevolen natuurlijk  :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on March 14, 2011, 18:17:02
Chipz van de week weer mijn foto's teruggezien van concertregistraties, ik wilde een collage maken met div foto's voor aan de muur van alles waar ik geweest ben en nog naartoe ga.
Maar die compacts (Pana TZ7)hebben er zoveel moeite mee dat de de foto's hoogstens bruikbaar zijn op kleinformaat afdruk.

Teveel beweging, het zou erg fijn zijn als er ooit een compact werd ontwikkeld met hele grote of gevoelige beeldchips. Want het is niet te doen om met een DSR tussen de hossende mensen te fotograferen cq filmen. Afgezien van het gewicht als je meedoet   :D

Als iemand wel iets weet hou ik me aanbevolen natuurlijk  :)

Compacts hebben een kleine beeldchip en een kleine beeldchip leidt tot ruis. Dit is 1 van de redenen, waarom een compact gewoon niet goed werkt voor concert fotografie. Zelf gebruik ik hiervoor een D700 FX camera, die heeft veel minder ruis dan bijvoorbeeld een D300 en mijn D300s.

Een compact is een compromis en kun je plaatjes maken voor internet (640x480 pix). Voor serieuze foto's wordt het minder. Op A1 printen zou ik niet doen, terwijl ik dit wel durf met mijn DSLR.

Erik

En die andere generatie compacts "Pen" en zo. Zijn die al bruikbaar of is dat nog steeds niets? Sensor zou wat groter zijn. 

ps zelfs internet formaat is vaak niet te doen, er is vaak net te weinig licht waardoor ik meestal is met sluitertijd 1/13 of 1/8ste eindig, gevolg bewegingsonscherpte. Ik maak nu al soms screenshots van mijn filmopnamens omdat die vaak nog beter zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on March 16, 2011, 15:40:22
En die andere generatie compacts "Pen" en zo. Zijn die al bruikbaar of is dat nog steeds niets? Sensor zou wat groter zijn. 

ps zelfs internet formaat is vaak niet te doen, er is vaak net te weinig licht waardoor ik meestal is met sluitertijd 1/13 of 1/8ste eindig, gevolg bewegingsonscherpte. Ik maak nu al soms screenshots van mijn filmopnamens omdat die vaak nog beter zijn.

Pen heeft minder ruis, maar zeker geen ISO beest. De PEN heeft ook nog maar een beperkt aantal lichtsterke lenzen. Zal misschien beter zijn dan een compact, maar geen match voor een Full Frame DSLR.

s0000884

#20
Een paar settings zoals ik ze zou aanbevelen:

Exposure Time = 1/250 of sneller
F Number = F4 full frame / F2.8 op crop (anders heb je op deze scherpstelafstand erg weinig in focus)
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 3200
Flash = on (gebruik een kleurgel op de flitser die dezelfde temperatuur geeft als het omgevingslicht)
Focal Length = 50mm (maw probeer dichterbij te staan)
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = zet deze op een kleurtemperatuur van je omgevingslicht (als je geen kleurgel op je flitserhebt zet hem dan ergens tussen de temperatuur v/d flitser en de omgeving); ik gok dat je binnen thuis op ong. 3500K zou moeten zitten. Om nu goede kleuren te krijgen zul je de color offsets moeten aanpassen. Deze zaken kunnen ook in de PC achteraf als je RAW gebruikt.
Meet het licht op; zorg dat je flitser niet meer dan 2 stops erboven zit en dat je via het plafond bounct (gebruik een bouncecard en/of een flitsbeugel als je geen geschikt (dat wil zeggen heel donker of sterk gekleurd) plafond / muren hebt). Pas nu de ISO snelheid aan om op 1/250 of sneller te komen. Voorspel de beweging van je onderwerp (het kind) en probeer een beetje mee te pannen tijdens het shot (dit is vooral belangrijk als je je flitser niet veel sterker zet dan je omgevingslicht).Pas als dit allemaal geen verbetering geeft kun je kijken naar relevante upgrades; als die nodig zijn dan zal enkel een snellere 50/1.4 niet automatisch een uitkomst bieden.

Al met al best veel dat je kan/moet doen om dit te laten werken, maar snelle onregelmatige bewegingen vastleggen bij weinig licht indoors is gewoon erg moeilijk.

s0000884

Quote from: BenWfan on March 10, 2011, 14:35:05
Flitsen vind ik koud en koel.
Dit hoeft dus absoluut niet het geval te zijn.