TV meubel maken

Started by Technics78, March 9, 2011, 20:02:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Technics78

daar mijn huidige tv meubel niet meer voldoet wil ik graag zelf één bouwen

L= 160
B=  50
H= 25-30

Deze word opgedeeld in 3 verticale vakken voor audio apparatuur, bovenop komt plasma tv te staan

Welke hout kan ik het beste nemen: mdf en later met fineer afwerken of al reeds met fineer afgewerkt?

De hoeken zouden dan ook verstevigd moeten worden, hoe kan ik dit best doen en is 18mm hout voldoende?


(foto over hoe ik het ongeveer zou willen maken, hier op forum gevonden)

SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

paaj

#1
Ik heb laatst zelf een meubel in elkaar geknutseld van 18mm MDF (heel vergelijkbaar met wat jij hebt :p), met nog een plaat aan de achterkant (daar kun je weer gaten voor je kabels in maken) om verzakking tegen te gaan. Draagt mijn hele set: 42" plasma, speakers, versterking. Geen beweging in te krijgen dus dat werkt in ieder geval, wel loeizwaar.

Ik heb hem achteraf geverfd, maar de afwerkingsbehandeling (in ieder geval een eerste) zou ik volgende keer van te voren doen, de binnenkant verven (of fineren) is echt geen prettig werk.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2


BuSpu

naderhand fineren lijkt me niet fijn, zeker niet aan de binnenkant. Verder lijkt me de opzet stevig genoeg. Misschien aan de achterzijde een lat van bv 15 cm breed om de zijdelingse beweging tegen te gaan.

Technics78

was eerst van plan tv meubel te kopen maar daar ik niet de gewenste afmetingen vind besloten om deze zelf te maken

(link van ikea heeft ook niet juiste afmetingen)


Dus ik kan beter bij doe-het-zelf zaak afgewerkt hout kopen(met fineer)

Zou het ook niet beter zijn om dubbele laag hout te gebruiken(2x18mm)?

Achterkant wou ik eerst openlaten , maar zoals je zei gaat het toch beter zijn om hier een lat te plaatsen voor versteviging
En per kopse kant 3 à 4 houtdeuvels van 8mm
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

RobertVanWoerden

Mooi meubel! Zelf heb ik laatst een meubel gemaakt met multiplex. Is ook zeer stevig. Succes met je project.

BuSpu

Quote from: Technics78 on March 10, 2011, 21:54:20
Zou het ook niet beter zijn om dubbele laag hout te gebruiken(2x18mm)?

wel steviger maar je verticale ondersteuning lijkt me voldoende.

Quote from: Technics78 on March 10, 2011, 21:54:20
Achterkant wou ik eerst openlaten , maar zoals je zei gaat het toch beter zijn om hier een lat te plaatsen voor versteviging
En per kopse kant 3 à 4 houtdeuvels van 8mm

deuvels maakt een mooie verbinding. Als je de beweging eruit haalt (bv met die achterlat) hoeft het niet half zo zwaar.

Veel succes

Technics78

morgen naar de winkel gaan

Op de zijkanten zal wel geen fineer meer zitten daar ik deze op maat moet zagen,
Dit ga ik nog zelf moeten aanbrengen.

En is 2x18mm niet mooier daar de lengte 1M60 gaat zijn?

(wel 2x zo duur, maar beter in 1keer goed)
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

BuSpu

Quote from: Technics78 on March 10, 2011, 22:19:27

En is 2x18mm niet mooier daar de lengte 1M60 gaat zijn?
is een kwestie van smaak maar ik denk het wel.

BMW850

Quote from: Technics78 on March 10, 2011, 22:19:27
morgen naar de winkel gaan

Op de zijkanten zal wel geen fineer meer zitten daar ik deze op maat moet zagen,
Dit ga ik nog zelf moeten aanbrengen.

En is 2x18mm niet mooier daar de lengte 1M60 gaat zijn?

(wel 2x zo duur, maar beter in 1keer goed)

Hoi technics78,

Het is wel geen TV meubel maar misschien is zoiets een idee

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

KvL

Als je 2x 18 mm wilt kun je ook een plaat kopen van 36 mm dat is minder werk, je kunt ook voor een maat ertussenin gaan bv 25 mm ook ivm gewicht.

Als ik dit soort kastjes maak, als meubelmaker, dan fineer ik de binnenkanten en kopse kanten. Vervolgens zaag ik alles op maat, eventueel in verstek, en fineer dan de buitenkant. Op deze manier is je buitenkant helemaal ´strak´, je kunt op deze manier ook alles schroeven en plamuren en dan fineren. Met deuvels is het lastig om alles op de juiste plek te krijgen, ik doe het dan met lamello´s maar dan moet je wel zo´n machine hebben.

Als je voor 18 mm gaat moet je wel iets van een achterwand hebben bij bv 25 mm niet meer.

Als je voorgefineerde platen zoekt kun je ook bij een groothandel als Baars en Bloemhof terecht deze leveren ook aan particuliren als je het zelf afhaalt. Zij kunnen ook los fineer leveren en kantenband (fineer voor de kopse kanten) in hetzelfde fineer. Ze kunnen ook voor je plakken als je dit wilt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Klaas
Sonus Faber Concerto Domus | Lyngdorf SDAI 2175 | Cambridge Audio Azur 840c | PS Audio P 500

Robbert54

#11
Quote from: Technics78 on March  9, 2011, 20:02:18
daar mijn huidige tv meubel niet meer voldoet wil ik graag zelf één bouwen

L= 160
B=  50
H= 25-30

Deze word opgedeeld in 3 verticale vakken voor audio apparatuur, bovenop komt plasma tv te staan

Welke hout kan ik het beste nemen: mdf en later met fineer afwerken of al reeds met fineer afgewerkt?

De hoeken zouden dan ook verstevigd moeten worden, hoe kan ik dit best doen en is 18mm hout voldoende?


(foto over hoe ik het ongeveer zou willen maken, hier op forum gevonden)


hey mijn ontwerp! leuk :D volgens mij is die met 50mm gemaakt.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Technics78

#13
Quote from: The Vampire on March 16, 2011, 23:08:52
hey mijn ontwerp! leuk :D volgens mij is die met 50mm gemaakt.

:D


Quote from: KvL on March 16, 2011, 22:18:44
Als je 2x 18 mm wilt kun je ook een plaat kopen van 36 mm dat is minder werk, je kunt ook voor een maat ertussenin gaan bv 25 mm ook ivm gewicht.

Als ik dit soort kastjes maak, als meubelmaker, dan fineer ik de binnenkanten en kopse kanten. Vervolgens zaag ik alles op maat, eventueel in verstek, en fineer dan de buitenkant. Op deze manier is je buitenkant helemaal ´strak´, je kunt op deze manier ook alles schroeven en plamuren en dan fineren. Met deuvels is het lastig om alles op de juiste plek te krijgen, ik doe het dan met lamello´s maar dan moet je wel zo´n machine hebben.

Als je voor 18 mm gaat moet je wel iets van een achterwand hebben bij bv 25 mm niet meer.

Als je voorgefineerde platen zoekt kun je ook bij een groothandel als Baars en Bloemhof terecht deze leveren ook aan particuliren als je het zelf afhaalt. Zij kunnen ook los fineer leveren en kantenband (fineer voor de kopse kanten) in hetzelfde fineer. Ze kunnen ook voor je plakken als je dit wilt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Klaas

Mercy voor je bijdrage  ;)

Heb ondertussen voorgefineerde platen gehaald van 18mm, deze op maat gezaagd en zijkanten gefineerd

Er gaat ook een achterwand komen met uitsparingen voor kabels en onderkant een soort bak(verhoog) voor deze te verbergen

Zo n lamello machine heb ik niet, kga dan ook met deuvels werken in combinatie met houtlijm(zou stevig genoeg moeten worden zo denk ik)

Hoeveel moet je voorboren voor deuvel van 8mm?  

Morgen verder in elkaar steken, zal later nog een fotootje maken ervan

SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Robbert54

ben benieuwd.  :popcorn: Ik heb de 3D tekening overigens nog, mocht je m om wat voor reden dan ook nodig hebben ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

BuSpu

Quote from: Technics78 on March 17, 2011, 23:40:06worden zo denk ik)
Hoeveel moet je voorboren voor deuvel van 8mm?  

Je kan van die setjes kopen, dan heb je deuvels, de bijpassende houtboor en overzetdopjes met een scherp puntje erop. Deze duw je in het geboorde gat om de precieze plek voor het andere gat te markeren. Vergeet niet, als deuvels niet passen dan passen ze niet dus de gaten exact en haaks !! boren. Deuvels maken wel een erg sterke verbinding en die verloopt ook niet wat bij schroeven wel zo is.

Technics78

#16
Gaten reeds voorgeboord met diameter 7 voor deuvels van 8mm waardoor deze een stevige verbinding maken, op boormachine staat een staaf voor diepte in te stellen(daar ik materiaal had  geen setje gekocht)

Is wel een leuk werkje geweest om alles perfect haaks te krijgen :p

Meubel is nu bijna af en toch al zeer steving enkel door die deuvels(zonder lijm)

Onderkant moet nog verhoogstuk(8cm) komen voor kabels onder weg te werken,
Linkervak komt nog een legplank voor men xbox/mediacenter, middenvak is voor eindversterker(xpa5) en rechtervak voor reciever(sr8002)
Voor xpa5 komt stand te staan met HTM2 op,

Dacht nu ook om eventueel op bovenkant plank bij te plaatsen voor tv op te zetten

(morgen enkele fotos plaatsen)

SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Technics78

#17
tv meubel vandaag afgewerkt(laatste tijd druk gehad)en ben tevreden van het resultaat, :p

enkele fotos ervan gemaakt,


Muur ga ik ook nog ander kleurtje geven en wat decoratie plaasten/ophangen
Tips zijn altijd welkom,  :)
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

johan d

mooi,

zou je een kort stappenplan willen posten hoe je dit juist hebt aangepakt?
-plannetje maken
-planken zagen
-fineer plakken
-deuvels boren/monteren
....?
hoe kreeg je alles mooi haaks?

Na dit resultaat te zien zou ik er in de toekomst ook aan willen beginnen. Wat kostte dit nu eiteindelijk als ik vragen mag?

Robbert54

#19
ah, mooi!! raar om het zo in het echhie te zien ;D heb je mooi gedaan

Mooie speakers ook!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Technics78

#20
Quote from: johan d on March 25, 2011, 08:29:33
mooi,

zou je een kort stappenplan willen posten hoe je dit juist hebt aangepakt?
-plannetje maken
-planken zagen
-fineer plakken
-deuvels boren/monteren
....?
hoe kreeg je alles mooi haaks?

Na dit resultaat te zien zou ik er in de toekomst ook aan willen beginnen. Wat kostte dit nu eiteindelijk als ik vragen mag?

heb niet echt een plannetje hiervoor gemaakt, gewoon rekening gehouden met afmetingen voor audio/video apparatuur die erin/op komen te staan

fineerhout planken heb ik bij doe het zelf zaak gehaald(HUBO), kostprijs voor deze was 2x25 euro(250 op 50) en 1x 20 euro(250x30)
op maat zagen is hier gratis,: totale kostprijs=70euro + setje houtdeuvels van enkele euros

voor dit haaks te krijgen heb ik een meetlint en winkelhaak gebruikt

alles zit stevig aan elkaar dmv houtdeuvels, achterkant heb ik wel houtschroeven gebruikt
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Technics78

#21
Quote from: The Vampire on March 25, 2011, 19:00:15
ah, mooi!! raar om het zo in het echhie te zien ;D heb je mooi gedaan

Mooie speakers ook!

je ontwerp heeft me goed op weg geholpen   ;)
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS