Hoe gebruik ik speakers voor zowel stereo als surround versterker

Started by ad6922, March 3, 2011, 23:55:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ad6922

Ik heb thuis een prima surround versterker staan, daarnaast ook een stereo versterker die naar mijn slaapkamer is verhuist
toen mijn surround versterker in huis is gekomen.

Nu wil ik mijn stereo geluid voor het afspelen van muziek verbeteren en krijg ik veel adviezen om een stereo versterker te gebruiken.

Om die reden wil ik mijn stereo versterker van slaapkamer naar huiskamer verplaatsen waarbij als deze bevalt naast de surround versterker
komt te staan.

Op dat moment heb ik echter nog steeds slechts 1 set van front speakers die zowel door de surround als steroe versterker worden aangestuurd.
Kan ik speakers dubbel aansluiten en hoe moet ik dat het beste doen?

Onne

Nooit 2 versterkers naar 1 speaker aansluiten (niet dubbel dus)

Moet een switch tussen zoiets als dit,
http://www.russound.com/product_detail.php?i=1769

Dirk

of een switchbox als deze ertussen zetten
(de mijne is eventueel te koop btw ;))

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ad6922

Betekent dit bedraad van versterker 1 en 2 naar switch en vervolgens met 1 interlink van switch naar speaker.

En hoe bedien je een dergelijke switch, altijd handmatig of kan je deze ook met afstandsbediening gebruiken.
(dan kan mijn logitech het nl. overnemen en hoef ik het de vrouw niet uit te leggen  ;)

Pjotr

Welk merk en type recever en versterker heb je?
Als jouw reciever pre-outs voor de frontkanalen heeft en je stereoversterker een HT-throughput, kun je de frontspeakers op je stereoversterker aansluiten. De pre-outs van je receiver gaan dan via interlinks naar de stereoversterker. Stereo muziekbronnen zoals de CD speler, sluit je direct aan op de stereoversterker. Bij surround worden de frontkanalen door je stereoversterker versterkt, de overige kanalen door je receiver.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Dirk

Quote from: ad6922 on March  4, 2011, 09:11:41
Betekent dit bedraad van versterker 1 en 2 naar switch en vervolgens met 1 interlink van switch naar speaker.

En hoe bedien je een dergelijke switch, altijd handmatig of kan je deze ook met afstandsbediening gebruiken.
(dan kan mijn logitech het nl. overnemen en hoef ik het de vrouw niet uit te leggen  ;)
het door mij afgebeelde model is een switch op speakerniveau, niet met interlinks dus, maar met speakerkabels.
je gaat idd van beide amp-uitgangen naar 2 sets ingangen op dit schakelkastje, van waar er dan weer gewoon één set speakerkabels naar je speakers loopt.
het in de omgekeerde richting gebruiken is trouwens ook mogelijk ; dus 2 verschillende sets speakers aansluiten op één amp, zodat je bvb bij verschillende stijlen van muzeik eens van speaker kan switchen ;)
ze bestaan volgens mij ook in een versie met remote, maar dan worden ze wat duurder.
ik dacht dat Hifisupply (forumsponsor) deze range switches van Dodocus in het aanbod heeft.  (of ik dus deze, tweedehands ;))
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ad6922

Ik heb een Denon PMA1500R (ja, al wat ouder) als stereo versterker en marantz sr8500 als surround versterker. Geen idee of wat Pjotr voorstelt mogelijk is met deze versterkers.

Pjotr

Quote from: ad6922 on March  4, 2011, 12:56:59
Ik heb een Denon PMA1500R (ja, al wat ouder) als stereo versterker en marantz sr8500 als surround versterker. Geen idee of wat Pjotr voorstelt mogelijk is met deze versterkers.

Het is mogelijk, maar of het met jouw apparatuur praktisch is. Je Marantz SR-8500 beschikt over pre-outs voor alle kanalen, dus je frontkanalen kun je doorsturen naar een (eind)versterker. Echter, jouw Denon PMA1500R is een geïntegreerde versterker en geen eindversterker. Deze versterker heeft ook geen HT-throughput mogelijkheid.

Je zou de pre-outs van frontkanalen op je Marantz op de tape ingang van de Denon kunnen aansluiten. Je frontspeakers sluit je dan op de Denon aan evenals je stereobronnen (bijv. je CD-speler). De meer-kanaals bronnen (bijv. DVD en Blu-ray) zluit je aan op de Marantz.

Als je een meer-kanaals bron gaat afspelen, dan versterkt je Marantz de center- en surroundkanalen, je Denon de frontkanalen. Het enige probleem is dan het volume dat je op 2 apparaten moet instellen. Als je het volume van de Marantz hoger zet, moet je die van de Denon ook hoger zetten. Op gehoor moet je dan bepalen, of de voorkanalen qua volume net zo hoog staan als de rest. Dit is erg moeilijk om te bepalen op gehoor en moet je per keer (geluidsniveau verschilt per film) opnieuw doen.

Vandaar dat ik in mijn eerste zin het woord praktisch noem. Had er nu een HT-throughput mogelijkheid op je Denon gezeten, dan kan hij fungeren als eindversterker en hoef je het volume enkel op de Marantz te regelen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

ad6922

Pjotr,

dank je voor het duidelijke verhaal. Dan gaat het 'm niet worden. Eerst maar eens luisteren om te kijken of ik mijn stereo geluid idd zoveel beter gaat worden
als ik mijn elacs aan de denon heb hangen. En zo ja, dan gaan we eens kijken naar een switch. Ik heb voor en achter dezelfde elacs dus dan wordt het vergelijken goed te doen.

thx for the input