Woonveilig

Started by J.A.F._Doorhof, March 2, 2011, 10:42:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Wel ok dit is niet direct een HT product, aan de andere kant wel dus vandaar de review :D


Woonveilig
We hebben allemaal wel iets thuis staan waar we eigenlijk niet zonder willen, een mooie projector, plasma, stereo etc.
Toch zijn er altijd mensen die menen dat iets van hun is maar er niet voor willen betalen, deze mensen komen vaak op momenten dat je niet thuis bent hun spullen ophalen. Meestal zorgt dit voor flink wat frustrates en troep, maar bovenal voor slapeloze nachten.
Bij ITC is een paar een poging tot inbraak geweest en 1x ook een echte geslaagde inbraak, de schade is vaak enorm maar erger is het feit dat je gewoon een paar weken amper slaapt, sterker de eerste paar nachten zat ik meer voor het raam om te kijken of alles nog wel goed was bij de zaak (wij kunnen de zaak zien vanaf het huis).
Nu hebben we bij ITC natuurlijk een professioneel alarm systeem met meldkamer etc. de politie stond dan ook binnen een paar minuten voor de deur maar het kwaad was al geschiedt. Dat is echter bij een bedrijfspand. Voor een woonhuis zijn vaak andere regels van toepassing. Dieven hebben daar de keuze tussen verschillende woningen en vaak bevinden deze huizen zich in een straat. Maw als je beveiliging hebt in een woonhuis zullen ze je eerder overslaan en de goederen bij de buren halen.

Maar wat moet je nu doen ?

Prijs en draadjes
De beveiliging van je huis moet je eigenlijk niet op bezuinigen, toch schrik ik er ENORM van als ik zie hoeveel mensen gewoon GEEN enkele vorm van beveiliging hebben. Sommige hebben dievenklauwen, een traliehekje etc. maar wees eerijk als ze echt naar binnen willen slaan ze gewoon een ruitje in en kruipen daardoor naar binnen.
Maar goed, het meeste commentaar wat je hoort is dat mensen geen hele verbouwing willen doen om hun huis te beveiligen en dat ze vaak op kijken tegen de kosten (die inderdaad hoog kunnen oplopen).

En dan hebben we daar woonveilig.
Woonveilig is een concept gebaseerd op een draadloos systeem.
Dit betekend dat je feitelijk dus geen draden hoeft te trekken..... maar werkt dit ?

Installatie
Ik hou wel van lange reviews, maar als het niet hoeft doe ik het niet :D
En hier hoeft het niet, ja het werkt.

Je krijgt bij je basis systeem oa 2 bewegingssensoren, een bedieningspaneel, de centrale en een deurcontact.
Installatie kan echt niet simpeler.
Je kan schroeven of het meegeleverde klittenband of plakstrips gebruiken. Bepaald de ideale positie zonder rekening te houden met stopcontacten of gootjes plak het vast en klaar....
"Joh is het echt zo makkelijk ?"
Eh ja....

Na het ophangen van de sensoren en het deurcontact meld je de centrale aan via internet en zet je de centrale op herkenning.
Hierna loop je even alle sensoren na en druk je op de aanmeld knop op de sensoren.
De centrale herkent de sensoren en laat deze zien in het configuratie scherm waarna je er namen aan kan geven en beter eigenschappen.

Eigenschappen
De sensoren hebben eigenschappen welke in feite aangeven of een sensor met vertraging gebruikt moet worden (bv de voordeur), genegeerd moet worden voor 1x (bv een raam dat je een dag open laat staan), alleen actief moet zijn indien weg of altijd actief. Feitelijk zijn die laatste 2 opties een wat versimpelde vorm van een heus zone systeem.

Bij ons is het huis in de serre en studio beveiligt met altijd actief, maar de sensoren in de slaapgedeeltes staan netjes op "alleen indien niet thuis", maw je schrikt je niet lam als je door het huis loopt voor een toilet bezoek in de nacht.

We want more....
Er zijn verschillende extra sensoren te koop waaronder een "lek melder" welke wij niet hebben aangeschaft.
We hebben zelf wel een serie rookmelders in huis hangen en in de studio welke naast op de centrale natuurlijk ook los werken, maw de rookmelder heeft zelf ook een alarm.
Voor het in werking treden test de rookmelder de ruimte en past zich aan de ruimte aan, dit zou de kans op valse meldingen tegen moeten gaan.

Ook hebben we gekozen voor verschillende camera's binnen ons huis.
Je kan de camera's via het netwerk laten lopen of via wifi.
De kwaliteit van de camera's zijn adequate voor wat ze moeten doen maar verwacht geen wonderen in High Definition.

Als laatste hebben we nog de boosters/versterkers.
In principe werkt het systeem tot 30mtr feilloos, aangezien wij een iets groter bereik moeten overbruggen gebruiken we ook een booster van woonveilig.
Installatie van deze is wat verwarrend maar feitelijk heel simpel. Je moet eerste de sensoren aanmelden op het basis station binnen bereik.
Daarna hang je ze op de plek en meld je ze aan op de booster, daarna werkt alles feilloos.

ALARM
Voor 8.95 per maand (+4 voor camera toezicht) heb je een erg goed werkend systeem met veel opties.
Je kan extra sirenes, zwaailichten etc. aanschaffen en flink uitbreiden met boosters, sensoren, melders en 4 camera's.
Als je het alarm geactiveerd hebt heb je een rustige uitloop tijd van rond de 30 seconden waarna het actief is.
Bij een melding gaat de sirene eigenlijk direct loeien met 104dB wat om eerlijk te zijn wat tegen valt, de centrale staat bij ons niet in de buurt van de slaapkamer en we hebben wel een extra sirene nodig om er niet door heen te slapen, de centrale zou voor ideale toepassingen misschien beter in de gang geplaatst kunnen worden maar we wilden hem op een andere plek.

Na een paar seconden krijgen de contact personen een SMS, een mail met de camera beelden en sensor informatie en je krijgt netjes een telefoontje van de alarmcentrale.
Je kan dan actie ondernemen en de beelden als bewijs gebruiken.
Na het deactiveren van het alarm krijg je weer netjes een telefoontje en melding dat je alles weer gedeactiveerd hebt.

Je zult je afvragen waarom zoveel meldingen ?
Je kan verschillende bewoners aanmaken waardoor je precies ziet wie het alarm aan of afmeld, ook hiermee kun je kijken of bv de kinderen veilig thuis gekomen zijn op afstand...

Op afstand ?
Yep in een tijd van smartphones, internet en gadget factor doet de installatie van woonveilig niet tekort.
Via de mobiele telefoon kun je de status van het alarm aflezen en dingen veranderen, ben je bv vergeten het alarm aan te zetten, of de sirene ? geen probleem dit kan gewoon vanuit het buitenland zelfs via de laptop of mobiele telefoon.
De camera's zijn tevens via de laptop live te monitoren (Flash benodigd).
Het enige wat ik nog hoop is dat er een goede iPhone app komt die de camera's live kan streamen, verder heb ik heel weinig aan te merken op het systeem.

ITC
Zoals meestal met diensten of artikelen waar we achter staan heeft ITC het woonveilig materiaal in haar assortiment opgenomen.
Wil je het toch liever niet zelf installeren dan hebben we ook daar 2 man voor rondlopen die bekend zijn met het woonveilig concept en dit perfect voor u kunnen installeren.

Voor iedereen die gewoon een veilig gevoel wil hebben op vakantie of als ze weg zijn van huis (en stiekum willen kijken wat de kinderen of de schoonmaakster uitvoert) is dit het perfecte systeem wat je ook nog eens geen arm en been kost, en wat in feite super simpel en ZEER flexibel te installeren is.

UPDATE 5 Juli 2011
Woonveilig heeft de slimme stekker uitgebracht.
Met de Slimme Stekker regelt u zonder moeite het gebruik van lampen en elektrische apparaten. De Slimme Stekker schakelt automatisch in of uit afhankelijk van de stand van uw alarmsysteem of volgens de door u zelf ingestelde tijdschakelaar. Uiteraard bedient u de Slimme Stekker, net als het WoonVeilig alarmsysteem, eenvoudig via internet en uw mobiele telefoon, waar u ook bent.

Ideaal om:
- sluimerverbruik tegen te gaan van elektrische apparaten in huis
- automatisch je verlichting in en uit te schakelen als je op vakantie bent
- verlichting automatisch in te schakelen bij een alarmmelding.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WickedGame

Ben je verplicht een abbonnement af te nemen bij een alarmcentrale?

Want in mijn geval zit ik in een appartementencomplex waarvan best wat mensen thuis zijn overdag.

J.A.F._Doorhof

Ja.
Dat is natuurlijk ook wel nodig, hoe wil je anders een melding krijgen van een alarm ?
Je kan een systeem kopen met een zogenaamde GSM verbinding (pre-paid) maar dit zijn systemen die vooral met camera's enorm in de papieren gaan lopen.

Voor 8.95 per maand kun je natuurlijk je niet echt een buil vallen, de meldingen worden zeer snel gedaan trouwens en netjes.
Ik zou niet vertrouwen op de buren, dan kun je net zo goed een bewegings sensor met sirene ophangen (werkt ook trouwens om de dieven weg te jagen en kost misschien een paar tientjes). Het voordeel van een meldkamer is dat je continue weet of het huis veilig is en niet ineens thuis komt na een relaxte vakantie in de troep omdat niemand gereageerd heeft of omdat de sirene kapot geslagen is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WickedGame

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2011, 10:50:56
Ja.
Dat is natuurlijk ook wel nodig, hoe wil je anders een melding krijgen van een alarm ?
Je kan een systeem kopen met een zogenaamde GSM verbinding (pre-paid) maar dit zijn systemen die vooral met camera's enorm in de papieren gaan lopen.

Voor 8.95 per maand kun je natuurlijk je niet echt een buil vallen, de meldingen worden zeer snel gedaan trouwens en netjes.
Ik zou niet vertrouwen op de buren, dan kun je net zo goed een bewegings sensor met sirene ophangen (werkt ook trouwens om de dieven weg te jagen en kost misschien een paar tientjes). Het voordeel van een meldkamer is dat je continue weet of het huis veilig is en niet ineens thuis komt na een relaxte vakantie in de troep omdat niemand gereageerd heeft of omdat de sirene kapot geslagen is.


Daar heb je wel een punt natuurlijk.


angel1978

indicatie van de kosten van een 'basis' installatie ?

J.A.F._Doorhof

Complete basis set borden we aan voor rond de 279.00
Dan heb je de centrale, 2 bewegins censoren, een bedieningspaneel, deurcontact en een kleine personal afstandsbediening.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

angel1978

Verbinding gaat dus via je internetverbinding ? Geen vaste telefoonlijn nodig ?

Gaeje

en wat gebeurt er als ze je netwerkverbinding doorknippen?

J.A.F._Doorhof

Dan krijg je een telefoontje dat er een probleem is met de centrale
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sailor Jan

Het systeem is dus draadloos. Hoe zit het met verstoringen en beveiliging van het signaal?

Kan het signaal gekraakt worden?
Wat gebeurt er als het signaal om wat voor reden onderbroken wordt, al dan niet opzettelijk door inbrekers?

Ik heb nog geen beveiliging nodig, maar in een volgend huis toch wel interesse.
Wees lief voor jezelf

angel1978

Frank,

Ik zie geen glasbreukmelder in het systeem staan.
Die vind ik eigenlijk interessanter...
Of zijn er ook koppelingen mogelijk met andere melders ?

J.A.F._Doorhof

Dat vind ik ook jammer en zal dat aan ze doorspelen. Lijkt me ook erg handig.

Verstoring of kraken van het signaal lijkt me uitgesloten aangezien alles gecodeerd is en draait op de 88x frequentie die speciaal voor security is gemaakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

angel1978

die glasbreuk / drukmelder zou alle losse raam/deur en bewegingsmelders ( in dezelfde ruimte althans ) kunnen vervangen.. Scheelt een hoop van die dingen plaatsen ( en dus kans op valse meldingen )..

Sailor Jan

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2011, 11:52:30
Verstoring of kraken van het signaal lijkt me uitgesloten aangezien alles gecodeerd is en draait op de 88x frequentie die speciaal voor security is gemaakt.

Het zal nooit feilloos zijn, maar het klinkt erg goed en betrouwbaar.
Wees lief voor jezelf

oud_account_1

Een kennis van mij heeft een nogal dure audioset (zelfs in vergelijking met mensen hier :)) en zijn verzekeraar eist een alarm met aansluiting op een meldcentrale.
Voldoet dit systeem aan voorwaarden zoals door een verzekeraar gesteld?
Ik neem aan dat er net als met alarmsystemen voor auto's een certificaat met een klasseidentificatie erop verstrekt wordt?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

chansig

Ik zal het eens kortsluiten thuis..Krijgen HT members overigens korting ? Profiteren we ook mee van de gratis advertentie ruimte die ze hier krijgen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

We kunnen als ITC altijd wat leuks doen als een paar mensen interesse hebben :-)

Er is een meldkamer, en woonveilig is alom erkend dus ik neem aan dat het goed is voor de verzekering.
Je kan dit het beste navragen per verzekering.
Soms willen ze perse in een "bevriend" merk drukken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

angel1978

het lijkt erop dat er meerdere interesse hebben.
Ik in ieder geval wel.. Powerbuy  :D

J.A.F._Doorhof

Heel veel marge zit er niet op maar we kunnen altijd wat leuks doen, mensen met interesse aub even mailen naar Annewiek op [email protected]
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Actie in 2007 was 279 euro en daar kreeg je vervolgens 10% korting op als je bestelde voor die en die datum....Lijkt me een leuke korting. :angel:

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#20
Die aktie is er nu niet meer jammer genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Annewiek

ik ga mijn best doen om een aktie te regelen.
Mocht je het toch te moeilijk vinden, dan kun je altijd een monteur laten komen (in onze regio zijn wij dat zelf ;D)
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld ouderen het activeren via internet lastig vinden.
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2011, 16:10:26
Die aktie is er nu niet meer jammer genoeg.

Klopt...maar het geeft aan dat er marge is.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Vergis je daar niet in, dat valt namelijk "vies" tegen.
De prijzen zijn gewoon erg laag, we doen dit ook meer als aanvullend service product dan om marge te maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Smitsmans2

Frank,

Kan je mee bestelde uitbreidingen ook met korting leveren?

Groet, Guido
TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.