zelf een sub bouwen maar welke driver en welk concept?

Started by HJ, February 27, 2011, 22:04:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

jouw dayton is echt een goede driver maar gaat een 18" nog voordeel geven?
maw, op het forum zijn zat 12 en 15" maar veel minder 18", heeft dat een specifieke rede?

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HJ


skyfox

Quote from: hans. on March  1, 2011, 07:08:02
jouw dayton is echt een goede driver maar gaat een 18" nog voordeel geven?
maw, op het forum zijn zat 12 en 15" maar veel minder 18", heeft dat een specifieke rede?


Waarschijnlijk heeft de waf factor een hoop te maken met het feit dat er relatief weinig 18" subs gebouwd worden. Je hebt er een flink grotere kast voor nodig om em kwijt te kunnen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Interficior

Quote from: skyfox on March  1, 2011, 09:48:44
Waarschijnlijk heeft de waf factor een hoop te maken met het feit dat er relatief weinig 18" subs gebouwd worden. Je hebt er een flink grotere kast voor nodig om em kwijt te kunnen.
Dat, en het feit dat de, zeker in de hifiwooferwereld, spoeling veel dunner is.
Take it or lease it

morca

Quote from: B. on February 28, 2011, 23:42:56
Ik ben niet zo snel als jij. Maar daarentegen hoef je ook niet op mijn subs te zitten omdat ze anders weglopen. Scheef verlijmde, kale MDF kasten zul je ook niet snel tegenkomen :-X

Kijk, bovenstaande zin ontstaat als ik op een zelfde manier post als jij. Niet zo leuk he?  Voor de rest ga ik niet eens meer in op jouw discussie, want ik ben het simpelweg oneens en dat schijn jij niet te kunnen handelen. Gelukkig dan ook dat niemand gelijk is!
ik ben ook niet snel deze is een test is 20 jaar oud en komt uit de auto bij me oom
als je gelezen had had je gezien dat ik hem ook niet zo wilde plaatsen,maar andere forumleden die wel mijn posts graag lezen vinden het super dat ik dat zo bouw
maar je leest niet zo goed

de kisten worden echt wel mooi hoor ga jij nou eerst maar je zebrano frezen ;)


en die sub die wegloopt is een downfire sdx15 van 70 kg dus dat komt niet door de bouwer maar door de woofer als jij dat nog niet snapt weet je niet eens wat een goeie woofer kan

nou tot niet meer spreeks dan he B :thumbs-up:

B.

Quote from: morca on March  1, 2011, 13:33:22
maar je leest niet zo goed

;D Doe dan eens je best om leesbaar te schrijven.
Ik dacht eerst serieus dat je een kind van 14 was, tot ik je profiel zag. Gedraag je eens naar je leeftijd en accepteer dat ik een andere mening en werkwijze heb dan jij.

morca

Quote from: B. on March  1, 2011, 14:30:29
;D Doe dan eens je best om leesbaar te schrijven.
Ik dacht eerst serieus dat je een kind van 14 was, tot ik je profiel zag. Gedraag je eens naar je leeftijd en accepteer dat ik een andere mening en werkwijze heb dan jij.

Dat jij een andere werkwijze hebt accepteer ik wel,maar jij die van mij niet, lees nog maar eens terug wat jij over mijn bouwsel zegt.
Je zegt dat mijn advies niet goed is,ik heb de sdx eigenaar gesproken en is het met me eens,dus wat jij zegt klopt in onze ogen niet
Al ik wel toe moet geven dat alles in mijn ruimte redelijk makkelijk gaat

Een Kind ben je zelf ook een beetje B daarom heb ik ook jouw profiel even bekeken,wel jammer dat je daar mee gaat gooien,dat zegt ook heel wat over jezelf

Weetje laten we het forum niet zo verkrachten als ik soms lees,bij deze mijn excuus voor de verkeerde opmerkingen(over het zebrano,want ik ben best benieuwd wat je gaat maken)
Dat neemt niet weg dat ik jouw gedrag ook niet altijd netjes vind,of open staat op mijn manier van dingen doen
Denk dat we een beetje en misverstand hebben,mijn manier staat jouw niet aan,de jouwe dat je het ineens af wil maken is ok
Maar jij snapt toch ook wel dat je voor 20 jaar oude woofers met kistjes(maar 3 jaar gebruikt)niet meteen gaat bouwen,maar eerst testen als je al kistjes hebt
En daarna de laatste hand gaat leggen,aan de looks

HJ

Quote from: skyfox on March  1, 2011, 09:48:44
Waarschijnlijk heeft de waf factor een hoop te maken met het feit dat er relatief weinig 18" subs gebouwd worden. Je hebt er een flink grotere kast voor nodig om em kwijt te kunnen.

hmm, en in een kleine ruimte doet een kleinere sub het ook prima en er zijn meer kleine dan grote huizen schat ik zo.

HJ

nog even een vraag,
ik heb mijn huidige sub op 6 verschillende plaatsen geprobeerd en de beste plek genomen. dit is toevallig ook een plek waar hij sowiso goed staat dus dat was mazzel.
op die plek kan ik het af met 1 filter van de BFD en dan is de curve meer dan redelijk. op de andere plekken had ik misschien wel 8 filters nodig en dan was het nog niet je van het.
is het nu zo dat als ik een andere sub zou plaatsen de ideale plek kan veranderen of blijft die plek gelijk omdat dat door de kamer bepaald word?

morca

Quote from: hans. on March  2, 2011, 22:58:31
nog even een vraag,
ik heb mijn huidige sub op 6 verschillende plaatsen geprobeerd en de beste plek genomen. dit is toevallig ook een plek waar hij sowiso goed staat dus dat was mazzel.
op die plek kan ik het af met 1 filter van de BFD en dan is de curve meer dan redelijk. op de andere plekken had ik misschien wel 8 filters nodig en dan was het nog niet je van het.
is het nu zo dat als ik een andere sub zou plaatsen de ideale plek kan veranderen of blijft die plek gelijk omdat dat door de kamer bepaald word?

Ik denk dat de plaats hetzelfde blijft,je hebt een gepoorte sub toch?Denk dat die plek met een gesloten kist dan ook wel goed zou  moeten zijn

Je vraag of een 12 inch voldoende zou zijn hangt misschien van je eisen af,ik eis altijd veel en kom niet tekort met de mijne en die ik gebouwd heb zijn ook voldoende voor een huiskamer
Daarbij komt nog dat het merk wat ik gebruik 1 vd de subwoofer bouwers is,en die maken niet groter als 13 inch.
Dat zou genoeg moeten zeggen over hoe groot hij moet zijn,want die maakte eerder ook 18 en 15.Daar is vast een goeie reden voor geweest

CaptainJack

Quote from: morca on March  3, 2011, 00:46:21
Ik denk dat de plaats hetzelfde blijft,je hebt een gepoorte sub toch?Denk dat die plek met een gesloten kist dan ook wel goed zou  moeten zijn

Je vraag of een 12 inch voldoende zou zijn hangt misschien van je eisen af,ik eis altijd veel en kom niet tekort met de mijne en die ik gebouwd heb zijn ook voldoende voor een huiskamer
Daarbij komt nog dat het merk wat ik gebruik 1 vd de subwoofer bouwers is,en die maken niet groter als 13 inch.
Dat zou genoeg moeten zeggen over hoe groot hij moet zijn,want die maakte eerder ook 18 en 15.Daar is vast een goeie reden voor geweest

De reden dat JL geen 15 en 18 meer bouwt is heel simpel: JL is van huis uit een car audio merk. Nu wil het geval dat het segment waar JL zich begeeft de markt voor 15 en 18 dusdanig is terug gelopen dat het gewoon weg niet interessant meer is om groter dan een 12" te produceren en te verkopen. Om zich dan toch te onderscheiden van andere merken zonder direct veel grotere subs te fabriceren is JL met de 13" gekomen.

Doordat de tooling (en dit vaak het duurste om een sub te gaan produceren) voor de 13" al in huis is hebben ze deze ook gebruikt voor de Gotham en zijn ze dus voor home ook niet groter gegaan dan 13".

Waarom ze dus geen 15 en 18 meer produceren is dus puur vanuit de markt gestuurd. Niet vanwege dat de 12 of 13 beter zouden presteren dan een op dezelfde manier gebouwde 15 of 18. Als er geen vraag naar is verkoop je simpel weg niets (dit had dus in it geval niets met geluid of kwaliteit te maken).

Nu nog even terug komen op Hans z'n vraag: Een nieuwe sub zal op dezelfde plek het beste werken. De plaats is namelijk de beste plek in de kamer zoals je zelf al hebt uit gevonden. Het maakt daarbij dan niet uit of de sub dan gesloten of gepoort of groter of kleiner is.


HJ

dat is mooi maar de hoogte van de pieken en dalen zullen wel anders zijn toch?
een andere sub heeft toch een ander freq verloop?

CaptainJack

Maar de plaats zal nog steeds het beste zijn die is laten we maar zeggen door de kamer bepaald.

morca

Quote from: CaptainJack on March  3, 2011, 08:51:10
De reden dat JL geen 15 en 18 meer bouwt is heel simpel: JL is van huis uit een car audio merk. Nu wil het geval dat het segment waar JL zich begeeft de markt voor 15 en 18 dusdanig is terug gelopen dat het gewoon weg niet interessant meer is om groter dan een 12" te produceren en te verkopen. Om zich dan toch te onderscheiden van andere merken zonder direct veel grotere subs te fabriceren is JL met de 13" gekomen.

Doordat de tooling (en dit vaak het duurste om een sub te gaan produceren) voor de 13" al in huis is hebben ze deze ook gebruikt voor de Gotham en zijn ze dus voor home ook niet groter gegaan dan 13".

Waarom ze dus geen 15 en 18 meer produceren is dus puur vanuit de markt gestuurd. Niet vanwege dat de 12 of 13 beter zouden presteren dan een op dezelfde manier gebouwde 15 of 18. Als er geen vraag naar is verkoop je simpel weg niets (dit had dus in it geval niets met geluid of kwaliteit te maken).

Nu nog even terug komen op Hans z'n vraag: Een nieuwe sub zal op dezelfde plek het beste werken. De plaats is namelijk de beste plek in de kamer zoals je zelf al hebt uit gevonden. Het maakt daarbij dan niet uit of de sub dan gesloten of gepoort of groter of kleiner is.




Ok dat is een goeie uitleg,wie koopt er een 18 in de auto,of 2 :D

Wat ik me wel afvraag is ze hebben die W7 omgebouwd voor in huis,waarom ze dan geen grote voor in huis hebben gemaakt aangezien er daar wel vraag naar is
Als je een bestaand concept aanpast had je ook een grotere woofer kunnen bouwen,maar als het is als jij zegt,dan komt JL ook wel weer met wat grotere
Of die huiskamer sub,s moeten door de prijs ook niet rendabel te maken zijn en men daarom een bestaand mode;l aanpast,om wat meer te verdienen

Ach die tooling doen ze ook maar 1 keer en de W7 is al duur,ik heb wel eens gerekend wat een Gotham zelf bouwen kost
Daar schrik je van bijna wat hij gewoon kost, dus echt veel duurder valt best mee

Maar de plek blijft hetzelfde, ik dacht ook al dat dit door de acoustic van de ruimte bepaald was
Dat wist ik niet zeker,weer wat geleerd :thumbs-up:thanks

CaptainJack

Quote from: morca on March  3, 2011, 17:37:26
Ok dat is een goeie uitleg,wie koopt er een 18 in de auto,of 2 :D

Wat ik me wel afvraag is ze hebben die W7 omgebouwd voor in huis,waarom ze dan geen grote voor in huis hebben gemaakt aangezien er daar wel vraag naar is
Als je een bestaand concept aanpast had je ook een grotere woofer kunnen bouwen,maar als het is als jij zegt,dan komt JL ook wel weer met wat grotere
Of die huiskamer sub,s moeten door de prijs ook niet rendabel te maken zijn en men daarom een bestaand mode;l aanpast,om wat meer te verdienen

Ach die tooling doen ze ook maar 1 keer en de W7 is al duur,ik heb wel eens gerekend wat een Gotham zelf bouwen kost
Daar schrik je van bijna wat hij gewoon kost, dus echt veel duurder valt best mee

Maar de plek blijft hetzelfde, ik dacht ook al dat dit door de acoustic van de ruimte bepaald was
Dat wist ik niet zeker,weer wat geleerd :thumbs-up:thanks
Je moest is weten hoeveel er 2x 15" of zelfs 2x 18" voor in de auto kopen. De woofer die een paar posts terug gepost is is ook een car sub van 21"... daar is ook een auto van met 2 stuks erin.

Wanneer ze een grotere versie moeten maken hebben ze dus een nieuwe tooling nodig voor de woofer en dus direct "hogere" kosten dan gewoon de huidige 13" W7 aan te passen....

Gezien de prijs van de JL home subs en de prestaties van de Gotham denk ik niet dat JL snel met een grotere woofer gaat komen.

morca

Quote from: CaptainJack on March  4, 2011, 11:16:45
Je moest is weten hoeveel er 2x 15" of zelfs 2x 18" voor in de auto kopen. De woofer die een paar posts terug gepost is is ook een car sub van 21"... daar is ook een auto van met 2 stuks erin.

Wanneer ze een grotere versie moeten maken hebben ze dus een nieuwe tooling nodig voor de woofer en dus direct "hogere" kosten dan gewoon de huidige 13" W7 aan te passen....

Gezien de prijs van de JL home subs en de prestaties van de Gotham denk ik niet dat JL snel met een grotere woofer gaat komen.

Toen ik de shows nog afging zag je niet veel 15 of 18 ,maar veel 12(meerdere)

Jij hebt de Gotham gehoord dus weet waar je het over hebt,maar ik verwachte al ongeveer wat je beschrijft
heb het wel eens vaker gehoord van iemand die ze ook heeft gehoord,ongelovelijk knettergoed. als ik dat ding gehoord had zou ik gek worden zei hij,omdat ik al zo,n JL freak ben loop ik wel warm voor zo,n ding
helemaal wat ik hoor zo links en rechts,ach misschien kan ik zelf nog eens een kleintje bouwen ;D

ps die van 21 bedoel je de MTX

HJ

inmiddels is het plan wat gewijzigd, ik heb de 18" adire beluisterd bij een forumlid en kon die gewoonweg niet laten staan >:D
misschien niet direct de beste keuze maar ik kan nu voor relatief weinig geld een 18" proberen in een BR kast. mocht het niet bevallen dan
is een dichte kast altijd nog een optie.
de sub geeft bruut laag maar is wel  errug groot :-\, misschien wel te groot...

voorlopig gebruik ik een BFD icm1 kanaal van m'n 6ch NAD, die gebruik ik toch niet en de woofer heeft best een hoog rendement.
komende week eens goed inregelen en dan een serieuze luister sessie. :)

ssimons

Succes met de bouw, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Bart_M

Je hebt een goede keuze gemaakt.

Vanwege het hoge rendement kan je die Adire ook wel een in gesloten kast zetten. Beetje boosten en klaar. ;)

CaptainJack


HJ

inmiddels de sub zo goed mogelijk ingeregeld mbv req en win isd.
het zal niet helemaal goed zijn want ik heb nog geen echte goede meet microfoon maar dit is een begin.
de sub is origineel getuned op 25hz maar dat komt er duidelijk niet uit in mijn kamer :-\(zie de groene lijn, dat is de sub zonder filters etc.)
ik denk dat de plaatsing dus niet ideaal is maar hij is zo groot dat het even niet anders is.
de paarse lijn is met 2 filters en daarbij een 5Db boost op 23hz, dat ziet er al aardig uit maar het moet beter kunnen >:D

onderop op de sub zitten 2 BR poorten, ieder 25,5x5cm en 62cm lang. een ervan heb ik dicht gestopt, volgens win isd komt de tuning dan 19hz en de conus excursie word ook minder als ik het goed heb.
de blauwe lijn is het uiteindelijk resultaat met 5 filters en 1 port dicht gestopt.
hij loopt nu tot 17 vrijwel vlak, niet gek lijkt me. de blauwe lijn ligt lager maar dat is omdat ik met minder volume heb gemeten denk ik.

de eerste indruk was eigenlijk niet heel overweldigend :-\ ik had vette brute bas verwacht maar dat viel alles mee. alles was heel subtiel en net of er niet echt een sub staat te rammen.
tot het moment waarop het volume omhoog ging O0 alhoewel er "maar" 140W uit de NAD komt gaat het wel serieus af!
ik denk dat mijn oude 20-39+ wel wat harder ging maar dan hoorde je wel echt een sub meedraaien, ook op laag volume. niet slecht of storend maar de maelstrom valt gewoon minder op.
misschien dat een wat zwaardere sub amp nog wat verbetering kan brengen maar de NAD voldoet voorlopig prima.
ook is de curve vlakker maar ik weet niet of dat aan de sub ligt of de plaatsing oid.
al met al dik tevreden op de lompe kast na dan :P




HJ

aanvulling, de piek bij 150hz heb ik zo gelaten omdat lfe tot 120hz loopt en de fronts bij 60 of 80hz worden gefilterd dus dan maakt dat eigenlijk niet uit.
de luchtsnelheid in de poort gaat natuurlijk ook flink omhoog maar dat word pas een probleem onder de 20hz.

Ejorne

Dat ziet er goed uit Hans!  8)
Heb je smoothing gebruikt in je curve?
En hoe ziet de waterfall eruit?

Bart_M

Beetje housecurve zou geen kwaad kunnen. Probeer een paar dB te boosten in het laag.