B&W Zeppelin Air

Started by Carlos, February 24, 2011, 20:27:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carlos

Ik zag tot mijn verbazing dat er nog geen topic is voor de nieuwe Zeppelin Air van B&W. Deze opvolger van de bekende Zeppelin is naast een iPod/iPhone(/iPad) dock ook een Airplay ontvanger. Ook heeft hij nog een optisch digitale ingang. Hij is voorzien van 5 discrete speakers met elk een eigen versterker. Op papier (en op de foto) een prachtig apparaat.



Hij lijkt me ideaal in combinatie met een Mac Mini (staat 24/7 aan als server en Plex mediaplayer) en een ipad met Apple Remote. Ook spotify kan direct vanaf de iPad gestreamed worden.
Ik heb m zelf in pre-order staan bij de RAF, zou in maart komen en las net dat het wrs zelfs al 1 maart wordt. In de Nederlandse apple store staat een levertijd van 3 tot 5 werkdagen.

Nog meer liefhebbers?

Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

micave

Zelf heb ik de gewone Zeppelin en die bevalt prima! Blijf het een zeer sexy apparaat vinden met een zeer goed geluid voor een iPod/iPhone speaker. Wel vind ik het jammer dat de nieuwe Air een andere achterkant heeft van golfbal materiaal/reliëf. Het schijnt beter te zijn voor het geluid maar ik vond die chromen achterkant juist erg mooi.

Desalniettemin blijf het een verschrikkelijk mooi apparaat. Zelf zit ik dan ook te twijfelen om die van mij te verkopen en de Air aan te schaffen. Laat even weten wanneer je hem hebt en wat je ervaringen zijn, ben erg benieuwd.


Denon Focal

Ben ook benieuwd naar de eerste ervaringen met name hoe het air gedeelte werkt.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

micave

Heb er toch 1 besteld vandaag. Hopelijk krijg ik hem deze week of begin volgende week en dan zal ik hem vergelijken met de huidige zeppelin.

Keep you guys updated.


Carlos

Ah mooi, waar heb je hem besteld? Wat is de levertijdindicatie? Bij de Raf hadden ze gister nog geen precieze datum maar zag ergens online een gegaandeerde bezorgdatum van 15 maart. Hoop dat het niet meer zo lang duurt.

Ben benieuwd naar het verschil met de originele. Heb ik helaas geen ervaring mee dus ik ga er blanco in. Hoop dat de kwaliteit over airplay goed is, ergens gelezen in een review dat ze minimale verschillen hoorden tov direct van een ipod via het dock ten gunste van de laatste.
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

micave

Heb hem besteld bij de Media Markt, had nog cadeaubonnen (kaartjes eigenlijk) liggen. Ze zouden me nog bellen wanneer ze wisten wanneer hij geleverd kan worden.

In de online Apple store kan hij nu al besteld worden en wordt hij binnen 24 uur geleverd.


ssimons

Heb hier ook wel interesse in. ben een fan van de apple remote app (iphone/ipad).
Alleen spijtig dat een "remote" is. Het zou leuk zijn indien je meerde songs tegelijkertijd naar verschillende airplay apparaten zou kunnen sturen.

Leuk voor op de slaapkamer deze :)

lcaufrie

Welke design. Is iederen me kunnen geven zou zijn advies over de kwaliteit van de klank?

AnubisNefer

Quote from: lcaufrie on March  8, 2011, 20:20:19
Welke design. Is iederen me kunnen geven zou zijn advies over de kwaliteit van de klank?

:blink:

Of bedoel je: Leuke design . . . Zou graag willen weten hoe het klinkt ?
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

lcaufrie

Ya, ik spreek niet goed Nederland. Sorry

micave

Ben gebeld door de Media Markt dat de Zeppelin Air eind volgende week geleverd zal worden. Ik ben heel erg benieuwd.
Heeft iemand al recensies gelezen? Zelf heb ik nog niet veel gevonden.




Carlos

Quote from: micave on March  9, 2011, 14:44:12
Ben gebeld door de Media Markt dat de Zeppelin Air eind volgende week geleverd zal worden. Ik ben heel erg benieuwd.
Heeft iemand al recensies gelezen? Zelf heb ik nog niet veel gevonden.
In de Amerikaanse Apple Store staan al wat recenties. Volgens mij is Apple ook de enige die m al kan leveren, zie al een week 'binnen 24 uur'  staan in de store. Verleidelijk maar haal m liever toch even aan de overkant (RAF).

Verder heb ik wat video reviews gezien/gevonden via google maar is lastig zoeken met al die aankondigingsberichten..

http://www.tested.com/news/tested-bowers-wilkins-zeppelin-air-speaker-system/1923/
http://www.tested.com/first-look-at-the-bowers-wilkins-zeppelin-air/47-297/ <- tip: zetten ook even de ipad er op
http://www.wired.com/reviews/2011/03/zeppelin-air/
http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/bowers-wilkins-zeppelin-air/
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Carlos

Ik hoop trouwens dat hij Airplay over wifi trekt met high res sources (FLAC 16/44.1KHz t/m 24/96KHz): las net ergens dat hij alleen b/g aan zou kunnen, was er eigenlijk van uit gegaan dat dit al n zou zijn. Merk aan m'n squeezebox dat hij soms al moeite heeft met standaard FLAC over wifi..
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

micave

@Carlos,

Thanks voor de reviews, er zijn de laatste week veel reviews bijgekomen. Vandaag las ik er ook één op hifi.nl en volgens hen was de Air zeker een verbetering tov van de voorganger (ook qua geluid).

hifi.nl: http://www.hifi.nl/recensies/4338/B&W-Zeppelin-Air-uber-den-Wolken.html

Hopelijk heb ik de speaker voor eind volgende week binnen en dan kan ik ze mooi vergelijken.

micave

Vind het wel jammer dat ik geen video door kan sturen vanaf mijn iPhone. Zit wel een component op begreep ik maar geen HDMI oid zodat ik airplay ook voor de video kan gebruiken.


Carlos

Ik werd vandaag gebeld door de RAF: hij's binnen. Net opgehaald en geinstalleerd, eerste indruk: kleiner dan verwacht! Geluid is out of the box wat boomerig. Hij staat op een kast/dressoir op zo'n 40cm van de muur. Ik heb de bas middels de iphone op -2 gezet: precies goed. De schaal gaat van +1 tot -3 dus heb nog wat ruimte.

Heb direct maar even de firmware geupdate met de tool op OSX: fluitje van een cent. Iets lastiger was de wireless setup: ik heb 2 routers die hetzelfde SSID broadasten waarvan degene met het sterkste signaal op alleen wireless N staat (2.4 Ghz). De zeppelin probeerde hier schijnbaar op te connecten maar kan niets met N dus gaf een rood knipperend lampje. Na de router op N (met b/g ondersteuning) te hebben gezet ging het wel goed. Sindsdien staat hij te spelen. Erg goed geluid, merk wel (wat al in reviews gezegd wordt) dat hij omhoog straalt waarmee de sweetspot op een diagonale lijn omhoog ligt. Bij mij staat hij op ca 1 m hoogte dus dat betekent dat je moet staan voor de optimale beleving. Ik kijk het even aan maar misschien dat ik eens ga spelen met een steuntje ofzo waarmee hij wat naar beneden gekanteld wordt.

Ik laat hem nu lekker inspelen, wordt genieten de komende dagen:)
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Carlos

Een update (brengt volgens mij ongeluk als je replied op een topic waarop je zelf als laatste hebt gereageerd;))..

Hij staat inmiddels bijna 24 uur onafgebroken te spelen. Mijn vrees mbt airplay over wifi en/of dat de bandbreedte van b/g te weinig zou zijn voor 24-bits/96KHz bleek ongegrond: hij heeft tot op heden nog geen enkele hapering laten horen, alles wordt vlekkeloos afgespeeld vanaf Itunes op een Mac Mini (Mac Mini ---1GB/s---> airport extreme ---802.11b/g---> Zeppelin Air). Ik heb nog weinig getest direct vanaf de Ipad, zal dit later nog wel eens doen.

So far so good, ben onder de indruk!
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

micave

Carlos,

Fijn om te horen dat je zo tevreden bent. Zelf heb ik hem ook opgehaald afgelopen donderdag en ben onder de indruk. Heb hem gisteren vlug geïnstalleerd en bij mij ging de installatie gelukkig vlekkeloos.

Zelf heb ik een Time Capsule met mijn netwerk op zowel 2,4ghz als op 5ghz. Mijn iOs apparaten zitten op de 2,4 en mijn Macs op de 5Ghz. Beiden werken zonder problemen met de Air. 

De installatie is niet zo simpel als je gewend bent van Apple maar zeker goed te doen. Wat ik jammer vond is dat je de Zeppelin dus fysiek moet verbinden met een ethernet kabel aan een computer. Nu heb ik een Macbook Air en een iMac dus heb ik hem aan mijn iMac op kantoor moeten koppelen. Het was makkelijker geweest als je het ook draadloos kon doen zoals bijvoorbeeld de Airport Expres. De verdere installatie via safari (inloggen op de Air) deed mij denken aan de installatie van een goedkope router met cheap ass software erop geïnstalleerd maar het werkte dus no complaints.

Het geluid is in eerste instantie erg goed alleen moet ik het nog wel wat fine tunen. Gevoelsmatig klinkt hij beter dan de 'gewone' Zeppelin welke ik ook zeer goed vind klinken, maar misschien is deze constatering wel beinvloed doordat ik mijn nieuwe speeltje wil ophemelen.

Ik probeer vandaag nog één en ander te vergelijken en een korte review te schrijven. Tot nu toe ben ik in ieder geval zeer onder de indruk van de Airplay.     

micave

Binnenkort zal ik wat meer info over de Zeppelin Air posten. Zijn er zaken die iemand nog getest wil zien? Dan kan ik het even meenemen indien gewenst.

Ik ben wel een 'noob' op audio gebied en dus lang niet zo ervaren als de meesten op dit forum.

Wat ik mis trouwens bij de Zeppelin Air is de chromen/metalen achterkant. Het plastic vd air is toch veel minder mooi en chique dan het vorige model.


yorkie13

#19
gisteren de zeppelin air binnen gehad, en daar komt toch wel een behoorlijk goed geluid uit.

Airplay werkt goed vanaf de ipad en macbook.

het installeren gaat heel eenvoudig, toevoegen aan het netwerk, en klaar ben je.

ik las ergens in een test dat de chroom achterkant vervallen is ivm wifi.

JonasV

Toevallig ben ik vandaag ook verliefd geworden op de Zeppelin Air.
Echter is een belangrijk punt voor me dat ik hem ook kan gebruiken als geluidsbron voor de TV. Dit zou met de audio in die er op zit moeten kunnen.
Heeft iemand hier al ervaring met het functioneren daarvan, loopt geluid en beeld nog altijd synchroom? Ook met eventueel films vanaf een dvd/blue-ray speler? Ik ben heel benieuwd!
Mocht dat goed zijn ga ik hem maandag nog kopen!

En kan Audio van Apps op je Iphone/Ipod van bv. radio zenders gewoon doorgezet worden naar de Zeppelin Air?

Bedankt vast!

Bios

Ben ook aan het rondneuzen voor deze Zeppelin Air of de oudere versie, eventueel de Nad Viso 1.
Mijn vraag is als je de oudere versie Zeppelin neemt, hier kun je toch gewoon een airport express op aansluiten waardoor je dus ook gewoon airplay kunt gebruiken ?
Deze heeft naar mijn weten ook gewoon een digitale ingang (aux).
Zijn er mensen hier die beiden hebben beluisterd dus de oude en air-versie en duidelijk verschillen horen ?

micave

bij de oude kun je inderdaad ook een Airport Express aansluiten en dan heb je exact dezelfde mogelijkheden. De aansluitingen zijn hetzelfde achterop. Voordeel van de oude is dat hij er mooier uitziet vanwege de 'chromen' achterkant waarbij de Air een wat goedkopere uitstraling heeft. Volgens B&W komt dat vanwege het draadloze signaal waardoor ze geen chroom kunnen gebruiken.


Bios

#23
Heb me er nog wat verder in verdiept en het schijnt toch dat er van binnen ook nogal wat verandert is wat de geluidskwaliteit ten goede komt volgens de verhalen.
Heb inmiddels een zeppelin air besteld dus we zullen zien :)
Bestelling is helaas op het laatste moment niet doorgegaan wegens financiele tekorten  ;), maar komt later

Ps voor € 500,- zijn ze te krijgen bij wat onderhandelen
Bij belangstelling stuur je maar een pm.

Spice

Zou je met de Zeppelin Air ook muziek direct van je NAS (Qnap) af kunnen spelen?
Of via een app waarmee je met je NAS kan communiceren en muziek afspelen, overigens heb ik alles in FLAC staan.