3D met twee projectors. Zou dat kunnen?

Started by CineSmurf, February 21, 2011, 17:13:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Binnenkort heb ik wellicht een nieuwe projector. Ik zit een beetje te twijfelen wat met de oude te doen. Veel zal deze 720p projector (Sony HS50) waarschijnlijk niet gaan opleveren. Toen kreeg ik een idee:

Zou het mogelijk zijn met twee verschillende projectors, dmv polarisatie, 3D te projecteren?

Ik zit dan te denken: Een apparaat zou het beeld voor het linkeroog en rechteroog moeten scheiden, ene oog naar de ene projector en andere oog naar de andere.
Twee keer een polarisatiefilter er voor (horizontaal en verticaal) en zo'n simpel brilletje van de bios op.

Zou dit kunnen gaan werken, of is dit - niet gehinderd door enige kennis - een onmogelijk verhaal?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

donaldk

Ja dat kan, Optoma heeft daar een kastje voor,maar die kost de helft van Optoma's 720P 3D projectortje, dus vaak is een instap 120Hz modelletje uiteindelijk goedkoper.

coned (banned)

Ik heb voor een visual effects bedrijf gewerkt wat het op die manier projecteerde :)

Dus ja het kan.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

CineSmurf

Ok. Het is inderdaad niet de bedoeling dure kastjes aan te sluiten. Het mooiste zou zijn een 3d-bluray speler, met twee hdmi uitgangen, waar je op het de ene het ene beeld en de andere het andere beeld projecteert. Klinkt wel als een leuk expirment.  ;D

Polarisatiefilters lijken mij de kosten niet. Het gaat dus vooral om het signaal splitten als ik het goed begrijp? Ik weet niet of er al bluray spelers zijn met bovenstaande features. Zou ik anders ergens zo'n kastje vandaan kunnen halen? Of is dit allemaal megaduur in het pro-circuit?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Gabor

Je hebt ook nog een scherm nodig dat de polarisatie in stand houdt.

celerontje

Quote from: coned on February 21, 2011, 18:07:51
Ik heb voor een visual effects bedrijf gewerkt wat het op die manier projecteerde :)

Dus ja het kan.
Welk bedrijf was dat?

Btw, het kan zeker, alleen of het met een 3D BD speler lukt weet ik niet, maar met een PC kan het uiteraard wel.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

coned (banned)

Quote from: celerontje on February 21, 2011, 20:02:31
Welk bedrijf was dat?

Btw, het kan zeker, alleen of het met een 3D BD speler lukt weet ik niet, maar met een PC kan het uiteraard wel.

http://www.grid-vfx.com/
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

roland p

Is de Sony HS50 een LCD projector?
LCD werkt al met polarisatie. Dat is misschien iets om rekening mee te houden.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

donaldk

Quote from: coned on February 21, 2011, 18:07:51
Ik heb voor een visual effects bedrijf gewerkt wat het op die manier projecteerde :)

Dus ja het kan.

Polarisatie is de 'klassieke' manier. Circulair, of lineair.

Infinitec werkt net iets anders, niet met polarisatie, maar frequentieverschil met een frequentiespecifiek filter in projector en bril en dat is weer door Dolby gelicenseert voor zijn Dolby 3D systeem.

CineSmurf

Hmm. Nieuw scherm is wel erg veel van het goede. Ik heb nu een GTdesign scherm, volgens mij gewoon matwit. Dat gaat niet werken?
Ik heb een PC met blu ray speler - zou wellicht een optie kunnen zijn dan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Gerbrand

Standaardschermen verstoren inderdaad de polarisatie. Je moet een scherm met een zilvercoating hebben.

Verder is het licht uit LCD projectoren inderdaad al gepolariseerd. Als je daar een lineaire polarisator voor zet, heb je, afhankelijk van de stand, helemaal geen licht meer. Aan de andere kant: als je twee LCD projectoren weet te vinden die precies orthogonaal gepolariseerd zijn heb je geen polarisator meer nodig

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

CineSmurf

Ok, maar het makkelijkst om dit uit te zoeken is twee polarisatiefilters en een brilletje, toch? In eerste instantie hoef ik voor het testen niet eens 3d materiaal te hebben, maar twee verschillende schijfjes. Ene oog ziet het een en andere oog het andere.

Waar zou je die filters vandaan kunnen halen (voor niet al te veel geld, moet wel een grap blijven...)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Quote from: donaldk on February 21, 2011, 18:07:03
Ja dat kan, Optoma heeft daar een kastje voor,maar die kost de helft van Optoma's 720P 3D projectortje, dus vaak is een instap 120Hz modelletje uiteindelijk goedkoper.

Dit is trouwens ook een idee. Heel lang heb ik zitten twijfelen tussen een TW5500 of een X3. Uiteindelijk voor de TW5500 gegaan. Jammer van 3D, maar ik denk dat toch niet zo heel vaak te gebruiken. Het zou inderdaad best een idee zijn om nog eens een simpele 3D beamer te kopen voor die paar keer dat ik (lees de kinderen) een 3D film willen zien. Goede tip.

Vooralsnog eerst eens kijken of ik een polarisatiefilter kan vinden, voor het experiment.  ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Inmiddels een webshop gevonden waar ik voor 10 euro twee filters kan kopen. Moet ik de circulaire of de lineaire hebben?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

celerontje

Liefst circulair! (dan kan je trouwens RealD brilletjes uit de bioscoop gebruiken.
Met linear moet alles precies uitgericht staan, (incl. je hoofd, die je recht moet houden) met circulair gewoon die filters ervoor en gaan met den banaan.

Paar maanden geleden zag ik iemand die een provisorische setup maakt door de 2 plasticjes uit RealD brilletjes op een glasplaatje te plakken, wat prima werkte! :pompom: (heb het met eigen ogen gezien)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Barend

Met een matwit scherm ga je weinig overhouden van de polarisatie en ook zal de lichtopbrengst zwak zijn. Je filtert het licht twee keer. Niet voor niets hebben de silverscreen schermen een gain van meer dan 2: enerzijds helpt het oppervlakte de polarisatie te behouden en anderzijds houd je nog wat licht over.

Barend

MaxxMark

Dan blijft nog steeds de vraag hoe je (als het werkt) de 3d bronnen gaat scheiden.

Bij de geripte films (Full-SBS) lijkt dat me nog het makkelijkste. Daar kan je waarschijnlijk met een (software)filter in FFDShow er voor zorgen dat elk signaal naar een eigen HDMI/DVI port gestuurd wordt en zo gesplitst naar je PJ kunt sturen.

Maar de vraag is hoe je frame packed bronnen (ofwel gewoon echte 3D BR's) gaat kunnen afspelen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

SpeedyAndré

Ik ben aan het uitzoeken of ik met 2 crt projectors 3D 1080p kan weergeven.
Het scherm is het kostbaarste 'probleem', op AVS blijkt het BDII scherm goed te voldoen.
Omdat dat scherm ook interessant is voor 2d weergave bij enig omgevingslicht zou ik daar voor kunnen gaan.
Bij crt heb je helaas veel polariatie filters nodig, of op z'n minst grote stukken.
Kan je mij die webshop pm-en Cinesmurf?  ::)
Mijn voorlopige bron zou de PS3 kunnen zijn, dan heb ik alleen nog een hdmi 3D omzetter nodig.
Op AVS zag ik dat een omzetter van Cypress rond $400 zou kosten.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

crackdown

Dit wordt een leuk experiment! --> volgen!

jantje112

hoi André,

Postte laatst een link waar je voor weinig grote lappen filter hebt. Zal even zoeken.

Florian
Quote from: SpeedyAndré on March  6, 2011, 22:22:31
Ik ben aan het uitzoeken of ik met 2 crt projectors 3D 1080p kan weergeven.
Het scherm is het kostbaarste 'probleem', op AVS blijkt het BDII scherm goed te voldoen.
Omdat dat scherm ook interessant is voor 2d weergave bij enig omgevingslicht zou ik daar voor kunnen gaan.
Bij crt heb je helaas veel polariatie filters nodig, of op z'n minst grote stukken.
Kan je mij die webshop pm-en Cinesmurf?  ::)
Mijn voorlopige bron zou de PS3 kunnen zijn, dan heb ik alleen nog een hdmi 3D omzetter nodig.
Op AVS zag ik dat een omzetter van Cypress rond $400 zou kosten.

André  8)

donaldk

Andre ik neem aan dat je de G90 active 3D thread van CIR Engineering hebt gevolgd. Pol filter folie was iets van 70 dollar per stuk bij die aanbieder van Florian.

Gerbrand

Op curtpalme stond ook een linkje naar iemand die hier al mee bezig is:
http://www.lasermad.com/?p=199/

Ik heb zelf ook met de gedachte gespeeld... heb ik tenminste eindelijk wat aan die convergence on green card die ik nog heb.

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

SpeedyAndré

Mooie link Gerbrand, de filters zijn gelukkig betaalbaar.
Zonder zo'n hdmi splitter ben ik op een pc aangewezen, daar kan ik al vast mee beginnen.
Destijds ging blenden met 2 1272's en een pc ook wel aardig ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

CineSmurf

Ik kwam deze tegen (met een paar korte google akties) wellicht elders nog wel voordelig te krijgen: http://www.3dstore.nl/

Mijn ene projector staat helaas in reparatie... Scherm lijkt het belangrijkste (en duurste) te worden inderdaad.

Ik zat zelf te denken om als eerste experiment gewoon twee films tegelijk te draaien. Dan zou je met je ene oog de ene film en met je andere oog de andere moeten kunnen zien, toch? Splitsen van de 3D beelden wordt dan uitdaging nummer 2...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

home@the movies

QuoteIk zat zelf te denken om als eerste experiment gewoon twee films tegelijk te draaien. Dan zou je met je ene oog de ene film en met je andere oog de andere moeten kunnen zien, toch? Splitsen van de 3D beelden wordt dan uitdaging nummer 2...

Twee films gelijk draaien heeft weinig zin omdat je dan twee keer naar hetzelfde standpunt zit te kijken, bij wijze van experiment is het natuurlijk geen probleem.

Groeten

Werner