432 Hz topic: speel muziek zoals ze bedoeld is, nu met howto

Started by coned (banned), February 20, 2011, 20:44:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

coned (banned)

Disclaimer:

Deze topic is technisch. Ze beoogt echter niet-wetenschappelijk te zijn.
Daarom past ze niet in "Technische en wetenschappelijke discussies over" gezien niet aan beide termen van de logische "EN" (AND) operator voldaan zijn, maar slechts aan één van beide.


432 HZ ? Waar deze topic over gaat:

(gezien op http://terugnaar432hz.org/)

Geluid en muziek bestaan uit trillingen, hoe hoger het aantal trillingen per seconde, hoe hoger de toon. De eenheid hiervoor is de Hertz, afgekort Hz.

432 Hz is de natuurlijke "stemtoonhoogte" in het universum, in tegenstelling tot 440 Hz, dat in de hedendaagse muziek gebruikt wordt op bijvoorbeeld muziekcd's en mp3'tjes.

Met de stemtoonhoogte wordt bedoeld de vaste toonhoogte bij muziekinstrumenten van de kamertoon, dat is de muzieknoot A boven de middelste C, wetenschappelijk A4 genoemd.

In 1939 is in Duitsland en Engeland besloten om de frequentie van 440 Hz als stemtoonhoogte in de muziek in te voeren, nadat de eerste aanzet hiertoe al in de 19e eeuw werd gegeven. Hun poging om dit wereldwijd te laten overnemen mislukte toen. Later, in 1953, is in Londen op een  congres van musici alsnog besloten 440 Hz internationaal als ISO 16-standaard te hanteren. Vele protesten van (onder meer) Franse musici, die voor 432 Hz als standaard waren, mochten helaas niet baten.

De meeste muziekinstrumenten zijn hierdoor tegenwoordig standaard ingesteld op 440 Hz, wat niet altijd zo geweest blijkt te zijn. Als je instrumenten bijvoorbeeld vindt uit veel vroegere tijden (zoals van de oude Grieken en Egyptenaren), en tegenwoordig in nog afgelegen gebieden op aarde, blijken deze instrumenten meestal op 432 Hz gestemd te zijn.

Voordelen

Wat zijn nu de voordelen van 432 Hz boven 440 Hz?

1. Muziek in 432 Hz ligt volgens de meerderheid van de muziekliefhebbers prettiger in het gehoor, is zachter, mooier en helderder dan muziek in 440 Hz, dit blijkt ook uit onderzoek. Wel moet je een goed gehoor hebben om dit verschil te kunnen ervaren. In de praktijk blijkt dat het verschil vooral te horen is bij rustige en klassieke muziek, en wat minder bij harde muziek.

2. Omdat 432 Hz een grotere helderheid heeft dan 440 Hz hoef je muziek in 432 Hz minder hard af te spelen om aangenaam te kunnen luisteren. Dit betekent dat je minder snel gehoorschade zult oplopen, zolang je het volume niet te hoog zet. Het is bekend dat bij bijvoorbeeld een geluidssterkte van 90 dB na 8 uur gehoorbeschadiging optreedt. Ook is de geluidsdruk bij 432 Hz wat minder.

3. Verder heeft 432 Hz ook een gunstiger invloed op de chakra's. 440 Hz werkt op de voorhoofdchakra, "het denken", terwijl 432 Hz werkt op de hartchakra, het "voelen". Het luisteren van muziek in 432 Hz versnelt daarom de spirituele ontwikkeling van de muziekliefhebber, al is het tempo daarvan bij iedereen verschillend.

Het comité 'Terug naar 432 Hz' pleit, vanwege deze redenen, voor een wereldwijde invoering van 432 Hz als stemtoonhoogte in de muziek, zoals het meestal ook in lang vervlogen tijden  geweest blijkt te zijn.

Het comité wil in eerste instantie dat zo veel mogelijk muziekliefhebbers bekend raken met dit verschil van 8 Hz. Als steeds meer mensen dit weten en ook de kwaliteiten van 432 Hz inzien, kan dat hopelijk de muziekindustrie bewegen uiteindelijk de standaard te veranderen.

De meeste muziekinstrumenten zijn in principe ook om te stemmen naar 432 Hz, al is dat voor het ene instrument vrij eenvoudig, en voor de ander erg lastig.

De initiatiefnemer van dit comité, opgericht in april 2008, is de Enschedese journalist en muziekliefhebber Richard Huisken.

Technische maar niet-wetenschappelijke intro

uit het werk van Johan Oldenkamp:

http://www.pateo.nl/PDF/VrijeEnergie.pdf

Om de muziektonen (do re mi fa sol la si) weer te geven gebruiken
we de muzieknoten A, B, C, D, E, F en G. Daarvoor hebben we een
speciaal notenschrift ontwikkeld, zoals hieronder weergegeven.



In een harmonische toonladder passen binnen een octaaf precies drie
kwinten en vier kwarten. In de zuivere muziek is de trillingsfrequentie
van de noot A altijd exact 432 maal per seconde (of een veelvoud
daarvan), aangeduid als 432 Hertz, kortweg 432 Hz. Wanneer hiervoor
een andere frequentie wordt gebruikt, dan ontstaat daardoor
geen resonantie van onze eigen trillingen met die van de Cosmos. En
dat was dan ook precies de (verborgen) bedoeling van de machtswellustelingen
achter de huidige afstemming van onze muziekinstrumenten
op een A van 440 Hz. Bovendien is de A daarbij ook nog eens
volkomen onjuist als grondtoon gebruikt, en niet als harttoon in het
midden van de toonladder.



Uitgaande van de noot A op 432 Hz, zien we hierboven de frequenties
van het octaaf tussen E op 648 Hz en E op 324 Hz. De onderlinge
verhoudingen tussen de opeenvolgende noten is vanaf de hoogste
E op 648 Hz (links weergegeven) 3 maal standaard (32 : 23), dan één
maal kleiner (28 : 35), daarna 2 maal standaard (weer 32 : 23) en afsluitend
weer één maal kleiner (28 : 35). Ook hierin zien we heel mooi
een 3 : 2 ritme terug (eerst 3 maal standaard, dan 2 maal). En in de
machten zien we alleen maar groeigetallen (de Fibonacci-getallen)!
Laten nu eens naar onze muziekinstrumenten kijken. De eerste snaarinstrumenten
werden gemaakt van dierlijke pezen, en later van dierlijke
darmen. Met dergelijke instrumenten kunnen we heel eenvoudig
een A in 432 Hz produceren, maar geen A in bijvoorbeeld 440 Hz.
Alles wat natuurlijk is, dat trilt als van nature in harmonie met de
Cosmische Trillingen. De A in 440 Hz is onnatuurlijk en zelfs schadelijk
voor onze trillingen, want wij zijn niets anders dan een geheel
van samenspelende trillingen.

Demo

http://www.omega432.com/music.html

Lees ook

Je kan deze site alvast raadplegen voor meer info:

http://terugnaar432hz.org/

Wat volgt

Gezien ik nu weinig tijd heb, ga ik de komende dagen uitleggen hoe je nu muziek gestemd op 440 Hz afspeelt op 432 Hz, zodat de noten in harmonie zijn met de natuur & de kosmische ritmes van resonantie en vrije energie.

reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

jowi

DE reden dat we niet op 432Hz spelen is natuurlijk omdat 432Hz de intergalactische communicatielink met het Zoïd/4r stelsel verstoort, plus, research door de CIA in de jaren '70 toonde dit al aan, dat als iedereen muziek zou luisteren met 440Hz als basis, mensen meer open stonden voor mind-control via chemtrails. Het enige wat ze nog moesten doen was... iedereen een eigen muziek speler geven, zie hier de samenzwering van de muziekindustrie met de CIA via Apple.

Nu even serieus, interessant topic op zich, jammer dat je het meteen weer verneukt door er weer zo'n maf zweverig circus van te maken.

coned (banned)

Quote from: jowi on February 20, 2011, 21:17:27
DE reden dat we niet op 432Hz spelen is natuurlijk omdat 432Hz de intergalactische communicatielink met het Zoïd/4r stelsel verstoort, plus, research door de CIA in de jaren '70 toonde dit al aan, dat als iedereen muziek zou luisteren met 440Hz als basis, mensen meer open stonden voor mind-control via chemtrails. Het enige wat ze nog moesten doen was... iedereen een eigen muziek speler geven, zie hier de samenzwering van de muziekindustrie met de CIA via Apple.

En je gelooft dit zelf ? Ik quote enkel uit andermans werk en je verzint er een complot rond.

Quote from: jowi on February 20, 2011, 21:17:27
Nu even serieus, interessant topic op zich, jammer dat je het meteen weer verneukt door er weer zo'n maf zweverig circus van te maken.

De enige die topics verneukt ben jij door bovenstaande poging tot ridiculisatie. Report to mod.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

blue-eyes

Quote from: coned on February 20, 2011, 21:42:01
En je gelooft dit zelf ? Ik quote enkel uit andermans werk en je verzint er een complot rond.

De enige die topics verneukt ben jij door bovenstaande poging tot ridiculisatie. Report to mod.

heren,

beiden rustig, dan gaan we weer verder met dit interessante topic.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

Quote from: coned on February 20, 2011, 21:42:01
En je gelooft dit zelf ? Ik quote enkel uit andermans werk en je verzint er een complot rond.

De enige die topics verneukt ben jij door bovenstaande poging tot ridiculisatie. Report to mod.
Dat heet ironie!
Op die rotknop drukken is niet bepaald een goede manier van reageren. Sterker nog, het is erg kortaf en makkelijk, en DAT veroorzaakt trammelant!

Maargoed, mijn glazen bol zegt dat dit weer een gigantische ruzie wordt waar onze vaderlandse geschiedenis nog een puntje aan kan zuigen! :(
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

blue-eyes

Quote from: celerontje on February 20, 2011, 21:48:02
Dat heet ironie!
Op die rotknop drukken is niet bepaald een goede manier van reageren. Sterker nog, het is erg kortaf en makkelijk, en DAT veroorzaakt trammelant!

Maargoed, mijn glazen bol zegt dat dit weer een gigantische ruzie wordt waar onze vaderlandse geschiedenis nog een puntje aan kan zuigen! :(

@celerontje.......
Mijn boodschap aan de twee vorige heren was duidelijk. Waarom dan weer verder gaan? Je hebt geluk, de volgende gaat op verlof, en het topic dan op slot. Waarom slagen mensen er altijd weer in topics dood te slaan omdat er iets instaat wat hun niet aanstaat. Niets persoonlijks, maar reacties zat, maar niet on topic...


Generiek:
Als je wereld wilt dicteren moet je dat ergens anders doen. Hier horen alle meningen te worden gerespecteerd met een normaal antwoord (dat is iets anders als worden geloofd).
Beantwoorden mag, er niet mee eens zijn zeker, maar doe dat netjes en zeker niet om je mening weer te ventileren dat je het er niet mee eens bent met een filosofie van een persoon.

Ik ben er al weer klaar mee.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

Quote from: Blue-Eyes on February 20, 2011, 21:58:22
@celerontje.......
Mijn boodschap aan de twee vorige heren was duidelijk. Waarom dan weer verder gaan? Je hebt geluk, de volgende gaat op verlof, en het topic dan op slot. Waarom slagen mensen er altijd weer in topics dood te slaan omdat er iets instaat wat hun niet aanstaat. Niets persoonlijks, maar reacties zat, maar niet on topic..

Ik typte mijn reactie voordat jij ertussen kwam en vond het zonde om mijn bericht weg te gooien. ;) (misschien niet zo slim)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

of je zet je pitch control gewoon 2% lager............. wat een gewauwel voor een 2% pitchdown.......
JBL PRX Power!

celerontje

Verdiep je er even in, want dit gaat over hoe instrumenten gestemd worden. ;)

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

coned (banned)

Quote from: Raphie on February 20, 2011, 22:09:20
of je zet je pitch control gewoon 2% lager............. wat een gewauwel voor een 2% pitchdown.......

die 8 Hz lijken misschien niet veel verschil maar maken volgens de auteurs van de gequote site het verschil tussen resonantie/harmonie vs disharmonie
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

coned (banned)

Quote from: celerontje on February 20, 2011, 22:11:12
Verdiep je er even in, want dit gaat over hoe instrumenten gestemd worden. ;)

Raphie werkt niet met echte instrumenten ... wat hij wel kan doen is de pitch met 1,776 % verlagen voor opgenomen instrumenten die op 440 Hz getuned zijn.
Zulke plugins zitten vrij standaard in pro-tools ed.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Raphie

Quote from: celerontje on February 20, 2011, 22:11:12
Verdiep je er even in, want dit gaat over hoe instrumenten gestemd worden. ;)


dat doe ik, maar het resultaat is in geval hetzelfde.  What's next? Arabische schalen?
JBL PRX Power!

celerontje

Kan me niet voorstellen dat fysieke aanpassing en elektronische hetzelfde klinken. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

Quote from: celerontje on February 20, 2011, 22:36:44
Kan me niet voorstellen dat fysieke aanpassing en elektronische hetzelfde klinken. ;)
Wat is volgens jou het verschil? is niet veel anders als dat een 33toeren op 45 gaat smurfen...
JBL PRX Power!

celerontje

Nothing beats the real thing! ;) (ook al is het verschil minimaal, digitaal is niet de werkelijkheid ;))
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ejorne

Quote from: coned on February 20, 2011, 20:44:31
Gezien ik nu weinig tijd heb, ga ik de komende dagen uitleggen hoe je nu muziek gestemd op 440 Hz afspeelt op 432 Hz, zodat de noten in harmonie zijn met de natuur & de kosmische ritmes van resonantie en vrije energie.

Ik ben benieuwd, gewoon pitch aanpassing of komen er meer toeters en bellen bij kijken?

morca

Quote from: Ejorne on February 20, 2011, 23:42:10
Ik ben benieuwd, gewoon pitch aanpassing of komen er meer toeters en bellen bij kijken?
Hij heeft een verzameling antieke muziekinstrumenten op de kop getikt ;D

Een veel groter probleem is denk ik de fantastische mastering van cd,s tegenwoordig,alle tonen van hoog tot laag moet zo hard mogelijk op cd,liefst tot het klippen aan toe

Als we nou eerst de studio,s zover krijgen goeie masters te maken voor de cd,s, zijn we een heel stuk verder denk ik.Zoals ze nu opgenomen worden gaat die 8 hz zeker niet helpen

We kunnen beter een site opzetten:De AntiLoudnessWar ;)

Koen K

Quote from: Ejorne on February 20, 2011, 23:42:10
Ik ben benieuwd, gewoon pitch aanpassing of komen er meer toeters en bellen bij kijken?

In theorie is het alleen een pitch-aanpassing. Het gaat immers enkel om de aanpassing in frequentie. Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat een instrument dat je net wat lager stemt anders klinkt dan een opname van dat instrument die je dan langzamer afspeelt.

Het doel van de hogere stemming is doorgaans om het geluid frisser te laten klinken. Tegenwoordig is de standaard 440 Hz, maar er zijn veel orkesten die zelfs iets hoger stemmen. Het is trouwens niet zo dat de stemming in de loop der jaren alleen maar gestegen is. Voordat de huidige standaard er was had je allerhande standaarden tussen 400 en 500 Hz. Of het uiteindelijk ook echt goed danwel slecht voor de muziekbeleving is... Tja... Er zijn in elk geval mensen die zich tegen het verhogen verzetten, maar je zou je kunnen afvragen of dat niet gewoon uit conservatisme is. Aan de andere kant is een 'toonhoogte-wedloop' ook weer geen gedroomde situatie  :P 

Zoals Jowi al zei: best een interessant onderwerp. Het gegeven op zich, dat we omhoog gaan qua (muzikale ;D ) stemming is op z'n minst de moeite waard om je wat in te verdiepen. Jammer dat er meteen weer onderwerpen als chakra's, kosmische ritmes, vrije energie en complottheorieën over machtswellustelingen bij worden gehaald. Ik zou er niet van opkijken als dat de belangstelling voor het onderwerp doet afnemen.   :dry:

blue-eyes

Quote from: celerontje on February 20, 2011, 22:07:26
Ik typte mijn reactie voordat jij ertussen kwam en vond het zonde om mijn bericht weg te gooien. ;) (misschien niet zo slim)

NP ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

coned (banned)

Quote from: Koen K on February 21, 2011, 01:48:52
Zoals Jowi al zei: best een interessant onderwerp. Het gegeven op zich, dat we omhoog gaan qua (muzikale ;D ) stemming is op z'n minst de moeite waard om je wat in te verdiepen. Jammer dat er meteen weer onderwerpen als chakra's, kosmische ritmes, vrije energie en complottheorieën over machtswellustelingen bij worden gehaald. Ik zou er niet van opkijken als dat de belangstelling voor het onderwerp doet afnemen.   :dry:

Mensen die enkel mentaal met muziek omgaan, en diegene die nooit met hun gevoel naar muziek luisteren, wel die mensen zullen aan deze topic niks hebben gezien ze mentaal niet kunnen begrijpen wat die 8 Hz doet: voor hen is het een simpele pitch shift.

Besef dat in de oosterse wereld chakra's de meest normale zaak zijn, en dat klankschalen zelfs gebruikt worden om te helen. Wat bij ons voodoo lijkt, is daar de meest normale zaak. Het helend effect van klankschalen is gebaseerd op resonantie, en resonantie is een van de werkingsprincipes van vrije energie.

Wie het toch aandurft kan de piano demo's beluisteren en voelen wat het doet, ipv denken alvorens te luisteren.
Ik heb gisteren wat muziek op 432 Hz beluisterd ipv op 440 Hz, en ik heb een simpele AB switch om te wisselen, en het heeft wel degelijk effect.

Luister zelf, en laat je gevoel oordelen ipv je verstand.

PS: spijtig dat het naar afterhours verhuisd werd, dit gaat nochtans over de essentie van onze muziekbeleving. Om een vergelijking met HT te maken: een topic over PAL speedup wordt niet in de vergeetput geduwd (net hetzelfde, maar dan in de andere richting) ... en door de echte HT freaks niet aanvaard.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Koen K


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koen K


coned (banned)

Net Orion gespeeld door rodrigo y gabriela losgelaten op een paar collega's met en zonder de 432 Hz plugin. Laptop met flac versie, foobar, plugin aan/uit & koptelefoon.

Collega 1 = DJ, vond 432 Hz duidelijk aangenamer
Collega 2 = gitaarbouwer, hoorde geen verschil tussen beide (grof, dit soort kerels hoort gitaren te kunnen stemmen)
Collega 3 = burgerlijk ingenieur, vooraf geen enkele uitleg gedaan, maar vond 432 Hz beter dan 440 Hz, en begreep achteraf niks van de uitleg zoals in deze topic ...

Meer demo's ?

Op deze site staan er een aantal leuke:

http://www.omega432.com/music.html

Als 'gevoelige' mens vind ik het effect vrij dramatisch. 432 Hz is veel meer relaxed met de pianostukjes van omega32.com. Doet me denken aan de verschillen tussen een slechte set waarvan je gaat lopen, en een goede set waar je uren naar wil luisteren.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"