Apple Care drie jaar verstandig?

Started by Perfectionist, February 20, 2011, 17:43:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HAL

Quote from: EJ on July 26, 2011, 13:04:08
Je leest niet goed! . In een fatsoenlijke unix of linux variant heb je helemaal niets met registers te maken, en die werken minstens net zo goed als het opgehemelde os x.

Ik reageer op je opmerking dat Apple computers duur zouden zijn. Dat bestrijd ik. Niet alleen met het drivers/register/virussen-verhaal maar ook met het feit dat Apple's hun waarde blijven behouden. Het meest sterke voorbeeld: Ik heb deze week een Apple uit 1997 verkocht voor 800 euro! Ja, je leest het goed.... :) En dat is een schappelijke prijs want normaal verwisselen ze zeker voor het dubbele van eigenaar. Dat mag je larie vinden maar het gebeurt dus wel.

EJ

Dat zit meer in de categorie "wat de gek er voor geeft" en heeft niets met reeele waarde te maken. Een computer uit 1997 is dermate oud dat die niet voor huidige taken/besturingssystemen kan worden ingezet en dan een fatsoenlijke performance biedt, dat weet jij vast ook wel.

Vergelijk een macbook pro zoals ik heb: nieuw iets van 1800 euro, 3 jaar geleden. Nu 2e hands iets van 500 euro? Dat is 1300 euro afschrijving in 3 jaar. Daar kun je 2 high end laptops voor kopen. Reken er dan het vermaledijde apple care bij en het verschil wordt nog groter. Je kunt jezelf natuurlijk prima rijk rekenen, want je krijgt nog een hoop terug, maar de financiele realiteit is toch echt iets anders.

HAL

Quote from: EJ on July 26, 2011, 13:14:35
Dat zit meer in de categorie "wat de gek er voor geeft" en heeft niets met reeele waarde te maken. Een computer uit 1997 is dermate oud dat die niet voor huidige taken/besturingssystemen kan worden ingezet en dan een fatsoenlijke performance biedt, dat weet jij vast ook wel.

Tuurlijk. Dit is een verzamelaarsobject. Maar wel een die verrassend veel zaken nog heel goed kan. Dat wel.

Quote from: EJ on July 26, 2011, 13:14:35Vergelijk een macbook pro zoals ik heb: nieuw iets van 1800 euro, 3 jaar geleden. Nu 2e hands iets van 500 euro?

Nee joh. Ik weet niet welke het precies is maar daar krijg je veel meer voor. Ik zeg niet dat dat reëel is maar het is (gelukkig) wel een feit.

Quote from: EJ on July 26, 2011, 13:14:35Dat is 1300 euro afschrijving in 3 jaar. Daar kun je 2 high end laptops voor kopen. Reken er dan het vermaledijde apple care bij en het verschil wordt nog groter. Je kunt jezelf natuurlijk prima rijk rekenen, want je krijgt nog een hoop terug, maar de financiele realiteit is toch echt iets anders.

Ik denk dus dat de afschrijving iets lager is maar los van dat kan ik inderdaad niet goed oordelen over een vergelijking met een linuxdistributie. Dan zou je verhaal wel eens op kunnen gaan. Maar in mijn geval weegt de hoge aanschafprijs niet op tegen het gerommel met Windows met, op de koop toe, ook nog eens een leuke tweedehands waarde.

Perfectionist

Quote from: EJ on July 26, 2011, 13:14:35
Dat zit meer in de categorie "wat de gek er voor geeft" en heeft niets met reeele waarde te maken. Een computer uit 1997 is dermate oud dat die niet voor huidige taken/besturingssystemen kan worden ingezet en dan een fatsoenlijke performance biedt, dat weet jij vast ook wel.

Vergelijk een macbook pro zoals ik heb: nieuw iets van 1800 euro, 3 jaar geleden. Nu 2e hands iets van 500 euro? Dat is 1300 euro afschrijving in 3 jaar. Daar kun je 2 high end laptops voor kopen. Reken er dan het vermaledijde apple care bij en het verschil wordt nog groter. Je kunt jezelf natuurlijk prima rijk rekenen, want je krijgt nog een hoop terug, maar de financiele realiteit is toch echt iets anders.

Het zal mij eerlijk gezegd redelijk een worst zijn dit soort discussies. Ik kan een IMac betalen, vind het design echt prachtig, het systeem erg stabiel, gebruikersvriendelijk etc. Dat is voor mij onbetaalbaar in vergelijking met de ergenis, instabiliteit etc. die al mijn Windows pc's hebben gebracht....
Een beter forum begint bij jezelf.

aMUSEd

On topic maar weer:
2 van de 3 jaar zijn gedekt door Europees consumentenrecht.
Zoals eerder al is gezegd moet je dat recht nog wel halen en daar verzetten ze zich blijkbaar tegen.
Dat vind ik typisch voor de Apple-houding maar is in dit geval wel klantonvriendelijk.
Begrijp me goed, ik ben ook blij met de hardware maar op dit vlak hebben ze bij apple nog wat te leren.

VlisChris

Ben persoonlijk ook van mening dat het "fijner" zou zijn als ze gewoon normale garantie gaven zonder dat je dat moest kopen.
Maar, dat weet je als je een Mac koopt, en dus kun je daar na afloop niet over gaan zitten miepen in mijn ogen. Het is nu eenmaal een gegeven dat Apple, arrogantie, en duur hand in hand gaan, en als je die combinatie niet wilt hebben moet je gewoon doorlopen.
Misschien dat dat hier in het topic ook weer kan; doorlopen en echt ontopic gaan.

Persoonlijk heb ik overigens geen Apple Care. Was voor de 27" iMac volgens mij echt schreeuwend duur. Wellicht kom ik er later nog op terug als ik eens problemen krijg, dat zie ik dan wel :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xstream

Mja, ik vraag me af of 't imago geschaad wordt als ze Applecare afschaffen en includen in de prijs.
Daarbij moet ik wel zeggen dat Apple Care meer geeft dan alleen standaard garantie. Als je Mac overlijdt, waar ook ter wereld, dan krijg je een vervanger.
Dus wellicht zouden ze 2 versies moeten maken. Apple 3 jaar Garantie (included) en full service versie (Applecare).

Ik denk dat als je je met een groep hard maakt voor dit "onrecht" dat Apple kan gaan fluiten naar z'n AppleCare zoals 't nu is. Maarja, niemand die er de tijd en energie in wilt steken blijkbaar, dus blijft 't zo. Ik geloof niet dat Apple failliet zou gaan met iets meer klantvriendelijkheid. Sterker nog, ik denk inderdaad dat het een reden is voor veel mensen om 't niet te doen. Dus ze snijden zich zelf meer in de vingers denk als dat 't ze wat oplevert.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Kjelt

Quote from: aMUSEd on July 26, 2011, 23:06:33
On topic maar weer:
2 van de 3 jaar zijn gedekt door Europees consumentenrecht.
Zoals eerder al is gezegd moet je dat recht nog wel halen en daar verzetten ze zich blijkbaar tegen.
Dat vind ik typisch voor de Apple-houding maar is in dit geval wel klantonvriendelijk.
Was zojuist op Radar (zie uitzending gemist) mensen wiens laptop na 4 maanden al kapot waren hadden al moeite om hun garantie te krijgen. Na 12 maanden kun je er naar fluiten, ze overtreden dus de europese rechtgeving op dat gebied en dit is nu gemeld aan een instantie die boetes kan opleggen. Inderdaad een arrogante club, ze hebben poen zat maar naaien hun trouwe kopers een oor aan.

evilniek

Quote from: HAL on July 26, 2011, 13:07:34
Ik reageer op je opmerking dat Apple computers duur zouden zijn. Dat bestrijd ik. Niet alleen met het drivers/register/virussen-verhaal maar ook met het feit dat Apple's hun waarde blijven behouden. Het meest sterke voorbeeld: Ik heb deze week een Apple uit 1997 verkocht voor 800 euro! Ja, je leest het goed.... :) En dat is een schappelijke prijs want normaal verwisselen ze zeker voor het dubbele van eigenaar. Dat mag je larie vinden maar het gebeurt dus wel.

Ja, maar tegenwoordig laat Apple z'n spulletjes in the US of C vervaardigen, go figure. :P
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Jinsu

Quote from: HAL on July 25, 2011, 23:49:28
Reken het zelf uit. Ik heb het al gedaan. Voor mij geen geklooi meer met registers, virussen, spyware, malware, drivers, hardware die na 1 dag al geen fluit meer waard is.

BTW: ik trap er weer in: Apple vs wintendo-discussies zijn zo 1990. Niemand dwingt je om over te stappen dus kies wat je goed dunkt.

Wat virussen en spyware betreft is het een broodje aap verhaal ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

HAL

#35
Quote from: Kjelt on October 17, 2011, 21:56:36
ze overtreden dus de europese rechtgeving op dat gebied

Wij hebben een andere garantieregeling dan in Europa. Die van ons duurt geen 2 jaar maar zo lang als je van een product mag verwachten dat het meegaat. (Zie hier.) De Nederlandse garantie gaat dus veel verder dan de Europese. Het nadeel is alleen dat het in de praktijk zo moeilijk is om daar een winkelier van te overtuigen. Die weet het niet of wil het niet weten. Het voordeel van het bijkopen van garantie is dus dat er vaak geen gezeur is. Juridisch een sigaar uit eigen doos maar in de praktijk soms heel handig. Ieder moet doen wat hij het makkelijkst/handigst vindt. In mijn geval heb ik mijn laatste Appleproduct gekocht met Applecare omdat er een actie was en het er gratis bijgegeven werd. Ik wil het heel graag er bij hebben omdat ik weet dat Apple moeilijk doet. (Lees: de wet overtreedt)