Apple Care drie jaar verstandig?

Started by Perfectionist, February 20, 2011, 17:43:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perfectionist

Voor mijn iMac krijg ik nu een aanbod, de standaardondersteuning (3 maanden en 1 jaar garantie) voor 179 euro uit te breiden tot 3 jaar Apple Care. Mijn ervaring is dat je op dat soort zaken zelden een beroep doet..

Welke ervaringen hebben anderen hier?
Een beter forum begint bij jezelf.

OMD

#1
recente ervaring:

Imac, net 3 jaar oud en wilde niet meer starten. 3 jaar geleden Apple Care genomen.
Apparaat ingeleverd bij een I-Factor, 2,5 week later stond het apparaat weer klaar en kosteloos gerepareerd.

Rep. kosten hadden boven de 400 euro gekomen: S-ata poort defect, HDD defect ( achtelijke apple prijzen )


Dit is trouwens van me beste maatje, niet van mijzelf.
Mijn mening? Doen! Denk dat het een hoop gezeur bespaard als de comp. binnen die 3 jaar kapot gaat.

Nou, laat de mensen maar komen met verwachte tecnische levensduur enzo  :dry:

VlisChris

Hm.
Misschien niet onverstandig.
Heb zelf bij mijn iMac gehad dat na 3 maande de HD kapot was, en bij mijn macbook pro dat de touchpad problemen begon te geven na een 7 a 8 maanden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Bovenstaande voorbeelden zouden dan nog vallen binnen de garantie van 1 jaar, binnen 2 jaar kun je als consument ook nog een en ander afdwingen eventueel. Het hangt een beetje af denk ik van hoe lang je de iMac denkt te gaan gebruiken, maw wissel je om de 2 jaar van computer? Of wil je er langer mee doen? Heb zelf nog nooit van applecare gebruik hoeven maken, dan is het an sich best duur. Maar ik ken uit mijn directe omgeving grote succesverhalen mbt applecare, waar reparaties anders echt honderden euro's hadden gekost. Dus tja, als je op zo'n groot bedrag een beetje extra kunt bijleggen, why not?

Hanky Panky

Alleen Apple care kopen als je hem

a) zakelijk gebruikt (geen conformiteitsverhaal met bijbehorend consumentenrecht)
b) privé gebruikt en geen goede rechtsbijstandverzekering hebt

Geen Apple care kopen als je hem privé gebruikt en tijd over hebt om Apple juridisch op de knieën te dwingen bij een defect op basis van het consumentenrecht.

Apple schijnt nogal sch@it te hebben aan het consumentenrecht en je krijgt je apparaat lekker niet terug als je niet betaald voor een reparatie (retentierecht). Daarna moet je maar zien dat je je gelijk haalt.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Perfectionist

Dank voor de adviezen, ben maar ingegaan op het aanbod.
Een beter forum begint bij jezelf.

CineSmurf

Dan nog even mosterd na de maaltijd. Mijn uitgangspunt is altijd: verzeker je niet tegen dingen die je zonder al te veel problemen kan betalen. Hier dus ook: Alleen als je in de problemen komt als je computer na 2 jaar kapot gaat (emotioneel of financieel) zou ik het doen.

Een tijdje terug heb ik bij dit soort zaken het geld bij wijze van test op een rekening gestort. Dat gaat hard: Dus geen annuleringsverzekeringen, extra garantiepolissen etc. afsluiten, maar het bedrag op een spaarrekening zetten. Op een gegeven moment stond er zoveel op die rekening dat we maar gestopt zijn...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

kasper1985

Apple is nogal raar kwa garantie. Inderdaad heb je volgens Europese regels langer dan een jaar recht op garantie. Sterker nog door de hoge prijzen van Apple producten zou je sowieso een langere levensduur mogen verwachten dan het standaard jaar.

Echter in mijn ervaring, zelf en van andere mensen kan je wat Apple betreft na een jaar dood vallen. Ik had ooit een G4 toren van 3500 euro die na 13 maanden exact de geest gaf en ik kon fluiten naar enige coulantie. Apple heeft volstrekte sch*t aan welke andere regels dan hun eigen voorwaarden dan ook.

Je wordt dus bijna gedwongen mede ook gezien het feit dat zoals hier al eerder genoemd de reparatie kosten en onderdelen bij Apple belachelijk geprijst zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: als je zonder gezeik 3 jaar wil genieten van je aankoop, zeker doen.

Kasper
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

HermanW.

Na afloop van de garantie heb je niet met Apple te maken, maar met de verkoper.
Daar heb je een overeenkomst mee en de verkoper moet instaan voor het geleverde.

Erik

Apple is een beetje speciaal op dat gebied. Na 1 jaar heb je wel rechten maar je gaat ze niet krijgen zonder dure rechtzaak en dat vertellen ze je ook doodleuk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HermanW.

#10
Als ik dit zo lees kun je Apple apparatuur dan beter bij een niet-apple store kopen. Dan heb je meer kans dat de verkoper na het jaar (geeft Apple maar 1 jaar garantie?) wel conform de wetgeving handelt. Als de te verwachten levensduur niet wordt bereikt zonder gebreken, kun je je bij de verkoper (dus niet de fabrikant) melden en hij moet dan met een oplossing komen.

@erik: je weet het wel eufemistisch te brengen. Ik zou Apple dan niet speciaal maar ronduit schofterig willen noemen.

Hanky Panky

Quote from: HermanW. on July 13, 2011, 09:17:46
@erik: je weet het wel eufemistisch te brengen. Ik zou Apple dan niet speciaal maar ronduit schofterig willen noemen.

Dat komt ws omdat normaal gesproken de Apple-fanboys geen trashtalk over hún merk dulden en er gelijk bovenop springen.

Ik vermoed dat het een soort van automatisme is geworden van Erik  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

aMUSEd

Dit valt mij ook tegen van een merk dat zoveel geld vraagt voor hun spullen.
En dan te bedenken dat gebruikte apple spullen nog zoveel opleveren.. zal vooral met de hype te maken hebben dus.

EJ

#13
Ssst, dat mag je niet zeggen van de fanboys! ;) Apple heeft geen hype spul, en ze bedenken alles zelf. Echt waar. ;) Maar inderdaad voor mij een goede reden om geen apple spul meer te kopen.

Xstream

Het is inderdaad naaiwerk eersteklas. Al is niet elke Apple dealer zo cru. Een collega van me had een tijdje terug z'n 2,5 jaar oude mac ook nog kosteloos laten fixen, maarja, dan moet je net een goede dealer hebben die goedgeluimd is.
Ik had voor m'n vorige macbook pro applecare via Ebay gekocht voor $70. Scheelt nogal. Aangezien 't internationaal werkt en het in veel landen veel goedkoper is kun je er dus flink op besparen. Al had ik alleen m'n adapter die 't na 2,5 jaar begaf, verder niks, deze werd dan ook kosteloos vervangen.

Ik zie nu echter dat die prijzen een stuk hoger liggen op Ebay, doch nog steeds voordeliger.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

HAL

Quote from: Xstream on July 13, 2011, 21:13:20

Ik zie nu echter dat die prijzen een stuk hoger liggen op Ebay, doch nog steeds voordeliger.

De truc via eBay was een mooie maar werkt helaas niet meer. Apple eist nu dat je ook een aankoopbon overlegt van je AppleCare. Via eBay wordt dat moeilijk. Mailtjes e.d. worden niet geaccepteerd door Apple. Ik spreek uit ervaring.

Garantie: Ook hier lees ik weer allerlei misverstanden over hoe lang die is in NL maar dat doet er niet zoveel toe. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 heel verschillende dingen. Wil je geen gezeur dan neem je AppleCare. Probeer het goedkoper te krijgen bij je winkelier want er zit veel marge op.

En dan is er nog MyCom. Die verkoopt met 3 jaar garantie (nog steeds onrechtmatig maar het is heel wat) en StoneHouse, die geeft 2 jaar.

hifivogel

Ik lees hier allerlei commentaren over die Apple-care. Ik moet zeggen we hebben naar lang wikken en wegen besloten om een iMac te kopen en we hebben er gelijk die Apple-care bijgekocht. Wij hadden geen ervaring met Apple en we hebben nu tweemaal problemen ondervonden met de iMac, waarschijnlijk onervarenheid maar we zijn prima geholpen door de Apple jongens en meisjes. Je kunt er dus van alles bij denken over naaien enz. maar voor ons was het een uitkomst die zijn geld nu al dubbel en dwars waard was.
audiostreaming sonos

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on February 21, 2011, 16:20:33
Hm.
Misschien niet onverstandig.
Heb zelf bij mijn iMac gehad dat na 3 maande de HD kapot was, en bij mijn macbook pro dat de touchpad problemen begon te geven na een 7 a 8 maanden.
Dat zou allemaal binnen de garantie moeten vallen.

VlisChris

Touchpad eigenlijk nooit meer naar laten kijken. Had toen geen tijd om hem weg te brengen, en na verloop van tijd was het probleem weer verdwenen. Maf, maar net zo makkelijk :)
HD is inderdaad onder garantie vervangen voor wat ik me kan herinneren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xstream

Quote from: hifivogel on July 24, 2011, 22:27:11
Ik lees hier allerlei commentaren over die Apple-care. Ik moet zeggen we hebben naar lang wikken en wegen besloten om een iMac te kopen en we hebben er gelijk die Apple-care bijgekocht. Wij hadden geen ervaring met Apple en we hebben nu tweemaal problemen ondervonden met de iMac, waarschijnlijk onervarenheid maar we zijn prima geholpen door de Apple jongens en meisjes. Je kunt er dus van alles bij denken over naaien enz. maar voor ons was het een uitkomst die zijn geld nu al dubbel en dwars waard was.

Tja, op zich positief dat je 't als glas half vol ziet, maar andere laptops bieden deze garantie periode standaard al (zoals de wet bepaald).
En gaat het om hardware problemen? Of gewoon software dingen, zoals hoe werkt 't MAC, verkeerde knopjes geklikt, of welke moet ik klikken etc? Want die hulp krijg je toch wel, ook zonder Apple Care.
Dus ik zie nog steeds niet hoe je die extra kosten als positief kunt ervaren, maar zolang je dat doet is het leven wel makkelijker :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

EJ

Quote from: Xstream on July 25, 2011, 18:17:04
Tja, op zich positief dat je 't als glas half vol ziet, maar andere laptops bieden deze garantie periode standaard al (zoals de wet bepaald).
En gaat het om hardware problemen? Of gewoon software dingen, zoals hoe werkt 't MAC, verkeerde knopjes geklikt, of welke moet ik klikken etc? Want die hulp krijg je toch wel, ook zonder Apple Care.
Dus ik zie nog steeds niet hoe je die extra kosten als positief kunt ervaren, maar zolang je dat doet is het leven wel makkelijker :)
Combineer dat ook nog eens met de extra hoge prijs van de hardware, en dan... vind ik apple heel, heel duur.

HAL

#21
Quote from: EJ on July 25, 2011, 20:21:13
Combineer dat ook nog eens met de extra hoge prijs van de hardware, en dan... vind ik apple heel, heel duur.

Voor de zoveelste keer op dit forum: met een Mac doe je veel langer dan met een wintendo en zelfs na 4 of 5 jaar krijg je er ook nog eens behoorlijk veel geld voor terug op de tweedehands markt. Lukt je met geen enkele wintendo. En ja: dat geldt ook voor powerusers met ditto systemen.

EJ

En voor de zoveelste keer antwoord: reken eens uit... Daar kun je vele nieuwe computers voor kopen en dus heel erg bij blijven met de techniek. En niet de hele wereld draait om wintendo hoor. En ja, dat geldt ook voor de powerusers.

HAL

Quote from: EJ on July 25, 2011, 22:42:30
En voor de zoveelste keer antwoord: reken eens uit... Daar kun je vele nieuwe computers voor kopen en dus heel erg bij blijven met de techniek. En niet de hele wereld draait om wintendo hoor. En ja, dat geldt ook voor de powerusers.

Reken het zelf uit. Ik heb het al gedaan. Voor mij geen geklooi meer met registers, virussen, spyware, malware, drivers, hardware die na 1 dag al geen fluit meer waard is.

BTW: ik trap er weer in: Apple vs wintendo-discussies zijn zo 1990. Niemand dwingt je om over te stappen dus kies wat je goed dunkt.

EJ

Quote from: HAL on July 25, 2011, 23:49:28
Reken het zelf uit. Ik heb het al gedaan. Voor mij geen geklooi meer met registers, virussen, spyware, malware, drivers, hardware die na 1 dag al geen fluit meer waard is.

BTW: ik trap er weer in: Apple vs wintendo-discussies zijn zo 1990. Niemand dwingt je om over te stappen dus kies wat je goed dunkt.
Je leest niet goed!
QuoteEn niet de hele wereld draait om wintendo hoor.
. In een fatsoenlijke unix of linux variant heb je helemaal niets met registers te maken, en die werken minstens net zo goed als het opgehemelde os x.