DIY SUB - sealed + 15"/18"

Started by ssimons, February 15, 2011, 14:30:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptainJack

Goed te horen dat de eerste impressie goed is!


ssimons

heb 't gevaarte daarnet ook even gewogen... 53,5 kg :)

slobberbone

Quote from: ssimons on February 26, 2011, 17:16:10
heb 't gevaarte daarnet ook even gewogen... 53,5 kg :)

Vindt ik erg meevallen, zeker als je kijkt wat de woofer en de amp op de schaal brengen.

Ik ben benieuwd op hogere volumes, die moet in beweging komen  :devil:

ssimons

#54
Ik heb net de eerste meting gedaan met REW. Microfoon op ongeveer 50 cm van de driver heeft volgende resultaten:

EDIT: nog even vergeten te vermelden dat ik de kantelfrequentie  op de processor ingesteld had op 180 hz en de main speakers waren uitgeschakeld.

zonder gebruik te maken 6db boost  van de hypex


met 6db boost (20hz) van de hypex + waterval meting



in room zal weer wat anders worden ivm de slechte accoustiek van de ruimte. Ik verwacht een grote dip tussen pakweg 50 en 70 hz...

ssimons

Quote from: ssimons on February 27, 2011, 10:59:52
Ik heb net de eerste meting gedaan met REW. Microfoon op ongeveer 50 cm van de driver heeft volgende resultaten:
EDIT: nog even vergeten te vermelden dat ik de kantelfrequentie  op de processor ingesteld had op 180 hz en de main speakers waren uitgeschakeld.

zonder gebruik te maken 6db boost  van de hypex


met 6db boost (20hz) van de hypex


in room zal weer wat anders worden ivm de slechte accoustiek van de ruimte. Ik verwacht een grote dip tussen pakweg 50 en 70 hz...


Ejorne

kun je ook eens een waterfall van deze meting posten?

(en uiteraard de meting + waterfall van op de luisterplaats.)  8)

ssimons

#57
Quote from: Ejorne on February 27, 2011, 11:07:28
kun je ook eens een waterfall van deze meting posten?

(en uiteraard de meting + waterfall van op de luisterplaats.)  8)

heb de waterval meting erbij gezet, zie hierboven.
op de luisterpositie heb 'k 1 keer kunnen meten, heb op basis daarvan nu wat EQ filters ingesteld op de BFD2496.
Ga een andere keer verder instellen, de buren zijn thuis :)



daxie

Die dip tussen 50 en 70 Hz zal je toch moeten aanpakken. Dat ga je heel goed horen.
Het geheel naar boven halen zou ik niet doen.

Misschien toch een andere plek proberen?

ssimons

#59
Quote from: daxie on February 27, 2011, 11:24:58
Die dip tussen 50 en 70 Hz zal je toch moeten aanpakken. Dat ga je heel goed horen.
Het geheel naar boven halen zou ik niet doen.

Misschien toch een andere plek proberen?

Klopt, valt niet veel aan de doen met eq denk ik..
ik ga binnenkort nog 's een andere plaats proberen, maar momenteel zegt mijn rug van dat even niet te doen :)

Ondanks de dip heb ik met deze sub toch een heel ander geluid. (bevalt me iig beter!)


Ejorne

Jouw meting vlak bij de woofer lijkt wel een beetje op de meting die ik vlak bij mijn woofer heb gemaakt.

En de meting op de luisterplek ziet er netjes uit hoor. Inderdaad nog even proberen die dip aan te pakken. Maar de rest ziet er al mooi uit en het geluid sterft ook mooi snel uit, zo te zien.

ssimons

En nog een foto:

de sub heeft nog geen pootjes, die moet ik nog maken/kopen. momenteel ligt hij gewoon op  balkjes van 4 cm dik




Ejorne

Mooi hoor!
(ennuh, je ziet er niets meer van dat de bracings geen gaatjes hebben...)  :P

Welke afwerking krijgt de sub?

ssimons

#64
Quote from: Ejorne on February 28, 2011, 09:26:43
Welke afwerking krijgt de sub?

Wel, daar ben ik nog niet helemaal uit..
Was aan het denken om eventueel teak fineer te gebruiken, om mooi bij de rest van meubelen te passen.
Aleen weet ik niet of ik daar zelf handig genoeg voor ben :)

Een andere optie is alles een zwart kleurtje geven (geen hoogglans).

Onder de kist moeten nog pootjes/voetjes/... gemonteerd worden.
Ben er nog niet uit hoe ik dit best aanpakt. Eventueel een houten cilindertje afgewerkt met rubber onderaan? Spikes? suggesties zijn altijd welkom...
Ik wil de sub ongeveer 2,5 tot 3 cm van de grond hebben..

Voor de driver komt nog een frontpanel van 30mm, wat ik ga afwerken met zwarte speakerdoek.

Stijn

Ejorne

Quote from: ssimons on February 28, 2011, 09:37:06
Wel, daar ben ik nog niet helemaal uit..
Was aan het denken om eventueel teak fineer te gebruiken, om mooi bij de rest van meubelen te passen.
Aleen weet ik niet of ik daar zelf handig genoeg voor ben :)

Een andere optie is alles een zwart kleurtje geven (geen hoogglans).

Onder de kist moeten nog pootjes/voetjes/... gemonteerd worden.
Ben er nog niet uit hoe ik dit best aanpakt. Eventueel een houten cilindertje afgewerkt met rubber onderaan? Spikes? suggesties zijn altijd welkom...
Ik wil de sub ongeveer 2,5 tot 3 cm van de grond hebben..

Voor de driver komt nog een frontpanel van 30mm, wat ik ga afwerken met zwarte speakerdoek.

Stijn

Misschien soundcare superspikes? Dat zijn spikes in een voetje dat in 1 omhulsel zit. Voordeel is dat de sub makkelijk verplaatsbaar is en toch op spikes staat. Maar er zijn uiteraard nog veel meer opties...

Interficior

Eventueel kun je ook nog bij de bouwmarkt kijken voor mooie pootjes.
Take it or lease it

morca

Quote from: ssimons on February 28, 2011, 09:06:40
En nog een foto:

de sub heeft nog geen pootjes, die moet ik nog maken/kopen. momenteel ligt hij gewoon op  balkjes van 4 cm dik




mooi ding man ,jammer genoeg woon je helemaal in belgie zo,n tc wil ik wel eens horen voordat ik hier weer ga bouwen

bmateijsen

Afgaande op de waterfall, staat je sub ongeveer 5-9 db te hard...  :-/

AbZ

Quote from: ssimons on February 28, 2011, 09:06:40
En nog een foto:

de sub heeft nog geen pootjes, die moet ik nog maken/kopen. momenteel ligt hij gewoon op  balkjes van 4 cm dik
Ziet er mooi uit.

Hebben die hyacinthen nog invloed op het geluid of andersom?

morca

Quote from: bmateijsen on February 28, 2011, 17:15:15
Afgaande op de waterfall, staat je sub ongeveer 5-9 db te hard...  :-/
dat heeft met de nagalm te maken en/of met de harmonischen,niet veel met hoe hard hij staat.Acoustic zeg maar ;)
en ook weer afhankelijk vd schaal waarop de meting is

vreemd dat je op zo,n meting dat baseert,deze meting geeft acoustische problemen aan
wat jij zegt is een db metertje voor, die gebruik ik niet eens

Interficior

Quote from: bmateijsen on February 28, 2011, 17:15:15
Afgaande op de waterfall, staat je sub ongeveer 5-9 db te hard...  :-/
Als je de blauwe bedoelt: hij schrijft daar dat hij 50 cm van de conus heeft gemeten.
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on February 28, 2011, 18:42:00
Als je de blauwe bedoelt: hij schrijft daar dat hij 50 cm van de conus heeft gemeten.
Hey Camiel je had het pas nog over deze woofers
wel tof er nu 1 op het forum te zien
vind de conus er wel erg strak uit zien,niet te met een megarand

jij hebt deze ook al eens gebouwd toch

ssimons

Nog altijd tevreden over mijn bouwwerkje...
Zaterdag hoop ik wat tijd te kunnen maken (en de buren gaan trouwen die dag dus zijn niet thuis :p) om wat verschillende plaatsingen te kunnen uittesten.
Ik plaats zo meteen nog een plattegrondje, misschien kan er iemand al voorspellen wat goed of niet goed zal klinken :)

ssimons

#74
Hierbij een plattegrond van de ruimte. afmetingen zijn niet altijd exact maart het geeft een goed idee.
Ik heb mogelijke sub locaties in het groen aangeduid. Huidige speakerplaatsing is met blauw aangeduid.

Zoals je op de foto's in het begin van deze topic kan zien zijn het allemaal harde muren. (baksteen of geverfde plamuur).