DIY SUB - sealed + 15"/18"

Started by ssimons, February 15, 2011, 14:30:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ssimons

Het plan:

DIY sub bouwen (sealed).

vereisten:

- gebruik voor HT & muziek, wil geen gedreun maar een écht strak, snel geluid, vandaar de keuze voor een sealed sub.
- liefst voldoende diepgang om bij HT de laagste frequenties te voelen..
- ideale buitenmaten: 50 cm (B) x 50 cm (D) x 50 cm (H incl. spikes,...)
- maximale buitenmaten: 55 cm (B) x 50 cm (D) x 61 cm (H inclusief spikes,...) = max breedte en max diepte, hoogte kan eventueel meer zijn maar dan komt het geheel boven mijn tvmeubel uit.. (zie foto: sub tussen kast en linker front)
- voldoende power om ruimte van 10x5 meter (later nog iets meer) te "vullen".
- budget: +-1000 € (driver, amp en hout. zonder gereedschap, afwerking, enz...)

huidige audiosetup

AV Processor:  Marantz AV8003
Versterker: Marantz MM8003
+ Behringer FBD2496

Luidsprekers:

- Front: KEF IQ90 (bi-amp)
- Center: KEF IQ60C (bi-amp)
- Rear: KEF IQ5

de ruimte:






Als driver heb ik veel positiefs gevonden over deze speaker: CSS SDX15 15
Alleen denk ik niet dat die nog leverbaar is.
Weet iemand of die nog leverbaar is of wat eventueel waardige alternatieven zijn?
Kan een 18" in deze afmetingen/budget ook?

Voor de versterker dacht ik aan een hypex DS8 (of eventueel 4 ifv de gebruikte driver).

Wat zijn jullie aanbeveling voor de kist? 22mm mdf? dubbel uitgevoerd (22+..)?
Hoe verzorg ik de bracing, welke dikte van mdf?
Demping of niet? Welke materiaal?

Veel vragen... Hopelijk kan ik hier de nodige ondersteuning krijgen om het project te laten slagen!


Stijn



daxie

Quote from: ssimons on February 15, 2011, 14:30:14
Als driver heb ik veel positiefs gevonden over deze speaker: CSS SDX15 15
Alleen denk ik niet dat die nog leverbaar is.
Weet iemand of die nog leverbaar is of wat eventueel waardige alternatieven zijn?
Kan een 18" in deze afmetingen/budget ook?

Voor de versterker dacht ik aan een hypex DS8 (of eventueel 4 ifv de gebruikte driver).

Wat zijn jullie aanbeveling voor de kist? 22mm mdf? dubbel uitgevoerd (22+..)?
Hoe verzorg ik de bracing, welke dikte van mdf?
Demping of niet? Welke materiaal?

Ikzelf heb twee subs gebouwd met deze driver. Zeer goede driver, is inderdaad niet meer leverbaar. Zijn opvolger (versie 2) komt er binnenkort aan. Zal ongeveer 400 euro kosten denk ik.
Alternatieven? TC Sounds TC-2000 bijvoorbeeld. Voor 1000 euro lukt het wellicht niet om dit te bouwen, zeker niet met een Hypex amp.

Beide woofers hebben inderdaad een aardige amp nodig. DS8 is geen luxe.

Kist: bracing is belangrijker dan wanddikte. Baffle zou ik dubbel uitvoeren.
Bracing heb ik in 18mm MDF gedaan.
Demping is enkel nodig voor virtuele volumevergroting.

Zie mijn topic hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=93977.0

morca

ik zelf maak nooit een bracing, gebruik geen dubbele baffle,of vulling resultaat altijd erg goed

bij een 15 inch SDX durf ik niet te zeggen maar de 12 inch JLaudio,s die ik bouw klinken super zonder dit alles

kist die ik gehoord heb met bracing en vulling was geen succes,maar dat komt door de ruimte denk ik
vind jouw ruimte ook niet ideaal verwacht geen wonderen met en gesloten systeem,al het zeker wel strakker en sneller zal klinken(spelen)

maak anders een een waterfall meting om je nagalm in beeld te krijgen

ssimons

Quotemaak anders een een waterfall meting om je nagalm in beeld te krijgen

Ik ben nog niet zo heel erg thuis in REW maar hoop dat je hier wat mee bent?
kantelfrequentie stond ingesteld op 80 hz, meting is gebeurd met alleen de subwoofer aan, zonder EQ filters.




Heb intussen eens een en ander opgemeten in de woonkamer.
De ideale buitenmaten voor de sub zijn: 48 cm breed X 58 cm hoog X 48 (of eventueel 50) diep.
Met deze afmetingen heb ik 4 plaatsingsmogelijkheden; Tussen de fronts (naast tvkast), links vooraan (waar sub nu staat, zie meting hierboven), of achteraan links of rechts van de zitbank.

Ik heb wat rondgekeken naar alternatieven voor de CSS SDX15 15 maar heb geen idee waar ik moet beginnen...
Wie kan mij helpen met het zoeken van een waardig alternatief? Zoals initieel aangegeven heb ik een budget van ongeveer 1000 euro voor driver, sub & demping? Kist en afwerking niet inbegrepen.

Gr,

Stijn

morca

#4
Quote from: ssimons on February 16, 2011, 20:34:19
Ik ben nog niet zo heel erg thuis in REW maar hoop dat je hier wat mee bent?
kantelfrequentie stond ingesteld op 80 hz, meting is gebeurd met alleen de subwoofer aan, zonder EQ filters.




Heb intussen eens een en ander opgemeten in de woonkamer.
De ideale buitenmaten voor de sub zijn: 48 cm breed X 58 cm hoog X 48 (of eventueel 50) diep.
Met deze afmetingen heb ik 4 plaatsingsmogelijkheden; Tussen de fronts (naast tvkast), links vooraan (waar sub nu staat, zie meting hierboven), of achteraan links of rechts van de zitbank.

Ik heb wat rondgekeken naar alternatieven voor de CSS SDX15 15 maar heb geen idee waar ik moet beginnen...
Wie kan mij helpen met het zoeken van een waardig alternatief? Zoals initieel aangegeven heb ik een budget van ongeveer 1000 euro voor driver, sub & demping? Kist en afwerking niet inbegrepen.

Gr,

Stijn

oei je hebt best wat problemen maar dat zag ik al aan je kamer, hier staan nog meer waterfall,s ik heb er een topic over geopendhttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

die sdx is een hele goeie woofer maar er zal wat aan je kamer moeten veranderen,een maatje heeft ook zoveel harde vlakken en een sdx
houten vloer, granol dat werkt zeer tegen je acoustic in en als je het echt beter wilt moet je het hierin gaan zoeken

maar dit zal je niet meevallen ik ken iemand die ook al een jaar of drie met zijn sdx bezig is maar die kamer wil alleen maar nagalmen,dus er komen kleden bij hem
en verder moeten we maar weer na gaan denken hoe het beter te krijgen,ik heb nog wat idee,s maar weet niet of hij en zijn WAF dat willen

gr Marco

ps je hebt je waterfall mooi in beeld gebracht ik was ook niet zo thuis in REW en moest echt wel even goed van iemand anders zijn meting spieken hoe in te zoomen

ssimons

#5
Wat accoustische aanpassingen aan de ruimte betreft, ben ik erg beperkt qua mogelijkheden.
Voorlopig woon ik in een huurwoning. Nieuwe woning zit er aan te komen binnen enkele jaren. Alleen wil ik in tussentijd natuurlijk ook wat. :)
Indien er suggesties zijn om de accoustiek te verbeteren zijn die altijd welkom natuurlijk.

Intussen ben ik er nog niet uit welke driver het zal worden. De sdx15 is niet verkrijgbaar dus die valt al af.
Heb gelezen dat er goede drivers zouden zijn van "ae" als ik me niet vergis, alleen tot 3 mnd levertermijn...
Indien er dus iemand nog alternatieven heeft hoor ik ze graag!

Stijn

morca

Quote from: ssimons on February 17, 2011, 18:10:59
Wat accoustische aanpassingen aan de ruimte betreft, ben ik erg beperkt qua mogelijkheden.
Voorlopig woon ik in een huurwoning. Nieuwe woning zit er aan te komen binnen enkele jaren. Alleen wil ik in tussentijd natuurlijk ook wat. :)
Indien er suggesties zijn om de accoustiek te verbeteren zijn die altijd welkom natuurlijk.

Intussen ben ik er nog niet uit welke driver het zal worden. De sdx15 is niet verkrijgbaar dus die valt al af.
Heb gelezen dat er goede drivers zouden zijn van "ae" als ik me niet vergis, alleen tot 3 mnd levertermijn...
Indien er dus iemand nog alternatieven heeft hoor ik ze graag!

Stijn
tja voor je nieuwe woning zou ik vloerbedekking en behang nemen dat scheelt al,een verlaagt plafond schijnt ook wel te helpen van gipsplaat ofzo
dit zat er bij mij al in dus of dat bij mij helpt weet ik niet,maar mijn meting is wel wat strakker,mijn kamer staat ook lekker vol

geen open keuken ,trapgat meer en een wat vierkante kamer is ook beter als die lange diepe die je vaak in een huurhuis ziet
dat zijn tips voor je nieuwe woning

denk dat het hier niet mee gaat vallen,je kan die sub eens op je luisterplek zetten en dan luisteren waar je hem het beste hoord,
ik heb gelezen dat dat goed werkt om de beste plek op te zoeken, ben je al half op weg
maar dat zal misschien met al die open ruimte,s ook niet meevallen

slobberbone

Quote from: ssimons on February 17, 2011, 18:10:59
Wat accoustische aanpassingen aan de ruimte betreft, ben ik erg beperkt qua mogelijkheden.
Voorlopig woon ik in een huurwoning. Nieuwe woning zit er aan te komen binnen enkele jaren. Alleen wil ik in tussentijd natuurlijk ook wat. :)
Indien er suggesties zijn om de accoustiek te verbeteren zijn die altijd welkom natuurlijk.

Intussen ben ik er nog niet uit welke driver het zal worden. De sdx15 is niet verkrijgbaar dus die valt al af.
Heb gelezen dat er goede drivers zouden zijn van "ae" als ik me niet vergis, alleen tot 3 mnd levertermijn...
Indien er dus iemand nog alternatieven heeft hoor ik ze graag!

Stijn

Hiero leuk woofertje  :worship:http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=13086     :headbanging: :headbanging: :headbanging:




Wijx wondere wereld

super woofer, heeft wel een hoog vermogen nodig.

kharma gebruikt ze bijvoorbeeld in de subs
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

ssimons

#10
Bedankt voor de info maar... Alles is besteld en de kist staat te drogen.

- Hypex DS 8.0
- TC SOUNDS LMS-R 15 woofer

Normaal gezien wordt alles in de loop van volgende week geleverd.
Alles is gelijmd, geen schroeven.
Front ga ik maken wanneer de woofer geleverd is.
Hopelijk morgen nog wat aan de bracing werken..

Basbox pro:


plannetje voor de kist:


Kistje voor de hypex:


sorry voor de slechte kwaliteit:






ssimons

#12
Daarnet alle onderdelen ontvangen! Toen ik de doos met de driver wou opnemen schrok ik wel even. ZWAAAAAR!

De braces zijn gelijmd en staan te drogen. Bij het nameten wel gemerkt dat één van de zijdes enkele millimeters te kort is..
Geen idee hoe ik dat voor elkaar gespeeld heb :)
Ga kijken of het op te lossen valt en anders zit er maar 1 ding op; opnieuw beginnen  :blink:

slobberbone

Binnenzijde sub wordt ook bekleed met lood  ???
Als die TC lekker 7 centimeters wil wapperen :headbanging: mag jij er wel bij opzitten, die gaat geheid aan de wandel  :devil:
Ik mis ook wat bracing en dikke bafle is ook niet overbodig.

ssimons

Quote from: slobberbone on February 21, 2011, 15:28:00
Binnenzijde sub wordt ook bekleed met lood  ???
Als die TC lekker 7 centimeters wil wapperen :headbanging: mag jij er wel bij opzitten, die gaat geheid aan de wandel  :devil:
Ik mis ook wat bracing en dikke bafle is ook niet overbodig.

Zoals ik hierboven al aangaf: de bracing is zo goed als klaar. Alles zit in de lijm.
De wanden zijn 30mm dik. in combinatie met de bracing zou dit toch een stevig en zwaar geheel moeten worden.

daxie

Quote from: ssimons on February 21, 2011, 16:20:15
Zoals ik hierboven al aangaf: de bracing is zo goed als klaar. Alles zit in de lijm.
De wanden zijn 30mm dik. in combinatie met de bracing zou dit toch een stevig en zwaar geheel moeten worden.

komt je bracing tot vooraan?
Maw plakt je baffle ook aan je bracing?

ssimons

Quote from: daxie on February 21, 2011, 16:33:08
komt je bracing tot vooraan?
Maw plakt je baffle ook aan je bracing?

Dat is inderdaad de bedoeling ja!

morca

#17
Quote from: ssimons on February 21, 2011, 16:20:15
Zoals ik hierboven al aangaf: de bracing is zo goed als klaar. Alles zit in de lijm.
De wanden zijn 30mm dik. in combinatie met de bracing zou dit toch een stevig en zwaar geheel moeten worden.
als het net een sdx 15 is die 60mm klappert dan mag je er op gaan zitten,geloof me, ik dacht ook onzin maar die downfire verplaatst zichzelf door de kamer en hij weegt 70 kg

ssimons

klein probleempje...

De kist die ik gemaakt heb om rond de hypex te bouwen is gebaseerd op de afmetingen uit de manual.
Daarin is terug te vinden dat de amp 7cm diep is. Nu blijkt dan de amp in werkelijkheid ongeveer 8 cm diep is. Als je de kabels meerekend kom je zelf op iets meer dan 9cm uit.
Ik had 1 cm extra ruimte geteld, niet genoeg dus..

Resten mij dus 2 opties

- kist opnieuw maken
- 4 dunne latjes zagen en de kist iets dieper maken (lijmen).

De bracing ga ik later deze week bekijken. Lijmen is goed gelukt, alleen ben 'k een beetje bang dat ik hier en daar een millimeter of 2 te kort kom..



2 be continued...


Interficior

Quote from: ssimons on February 21, 2011, 22:08:43
klein probleempje...

De kist die ik gemaakt heb om rond de hypex te bouwen is gebaseerd op de afmetingen uit de manual.
Daarin is terug te vinden dat de amp 7cm diep is. Nu blijkt dan de amp in werkelijkheid ongeveer 8 cm diep is. Als je de kabels meerekend kom je zelf op iets meer dan 9cm uit.
Ik had 1 cm extra ruimte geteld, niet genoeg dus..

Resten mij dus 2 opties

- kist opnieuw maken
- 4 dunne latjes zagen en de kist iets dieper maken (lijmen).

De bracing ga ik later deze week bekijken. Lijmen is goed gelukt, alleen ben 'k een beetje bang dat ik hier en daar een millimeter of 2 te kort kom..



2 be continued...


Je hebt toch ook nog de dikte van het hout waar je hem inschroeft?
Take it or lease it

slobberbone

Nu we het toch over de Ds8.0 hebben, ben ik benieuwd wat hij klaar speelt op deze TC woofer zeker op wat hogere volumes  >:D

WMC

Een extra 22 mm plaat op de buitenkant lijmen lost het hele probleem op toch?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ssimons

Quote from: WMC on February 22, 2011, 09:14:47
Een extra 22 mm plaat op de buitenkant lijmen lost het hele probleem op toch?

Zou het probleem inderdaad kunnen oplossen, alleen kunnen de buitenafmetingen niet wijzigen omwillen van de plaatsingsmogelijkheden.
Er komt nog een front op van op z'n minst 30mm, wat de kist op een totale diepte van iets meer dan 51 cm brengt.
Ik denk dat ik gewoon 4 latjes van 2cm breed ga zagen en die er tegenaan lijmen. Hoeft op zich niet erg te zijn.

daxie

Quote from: ssimons on February 22, 2011, 09:46:46
Ik denk dat ik gewoon 4 latjes van 2cm breed ga zagen en die er tegenaan lijmen. Hoeft op zich niet erg te zijn.

dan veranderen de buitenafmetingen toch evenzeer?

ssimons

Wie heeft er nog wat goede raad wat betreft bedrading van de driver?

- Welke kabel kan ik best gebruiken? (ik heb nog power kabels liggen voor een autoversterken, dan dit dienen?)
- Wat is de beste optie om de speakerkabels buiten de ampkist te brengen?
 gaatje maken en siliconen om af te dichten? Of kan ik, nu ik op de ampkist toch een extra latje moet aanbrengen, een gleufje voorzien en daar de kabels tussenklemmen?

Ik ben benieuwd :)